Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Treng tips til pendlesykkel til heilårs bruk.

Treng tips til pendlesykkel til heilårs bruk. #2542341 20/03/2019 14:51
S
Stisyklaren Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Hei!

Saken er slik:
Skal tilbake på skulebenken, 5år, og blir nok å selge bilen til fordel for bedre økonomi. Kan jo ikkje la Canyonen "lide" av dårlig vedlikehald grunna dårlig økonomi, så her må eg prioritere riktig.. :-)

Turen til skule, butikk o.l er ikkje lang, 15min med sykkelen på gode vegar.

Så kva lurer eg på?
Vell, eg blir å kjøpe ein sykkel til pendling året rundt. Vinteren vil jo vise seg nokre gonga på desse 5 åra, og eg er blank på vintersykling så alt av råd og tips er høgst velkommen.
Bur på Sunnmøre, Volda, stort sett is/slush på fortaua. Sjeldent ubrøyta med store menger snø. Ser folk her sykler med hybrid + piggar på dekket.

1. Kva type sykkel er bra til bruket eg beskriv? Det vil bli framkomstmiddelet mitt til skule, butikk o.l. Tenker sjølv at ein hybrid burde være flott, evt bysykkel(Kanskje litt for smale dekk til vinterbruk?).
2. Pris, kva ville dykk ha lagt i ein slik sykkel? Kva burde eg tenke på for å få det mest mulig økonomisk i lengda?
3. Kva har dykk god erfaring med? Tenker på sykkelmerke, modell, type sykkel, piggdekk oooog så vidare.

Har du ein sykkel til salgs som kan passe bra er det bare å ta kontakt.

Spent på å høyre kva dykk har å seie!

Mvh,
Stisyklaren.

Re: Treng tips til pendlesykkel til heilårs bruk. [Re: Stisyklaren] #2542345 20/03/2019 15:13
J
j.bruu Offline
Entusiast
Entusiast
J
Velg hybrid med skjermer og bagasjebrett (sideveske(r) så får du med deg alt og blir ikke så sølete ( som ved terrengsykkel)

Pris ? hvor sannsynlig er det at den vil bli stjælt ?
Høy risiko max 4-5 Liten risiko kansje så mye som 10 litt avhengig om du "liker" å vedlikeholde og stelle med sykkelen.
Alternativt en til 2000 som du sykler til den ikke virker mer (ett års tid) og så kjøper ny

Re: Treng tips til pendlesykkel til heilårs bruk. [Re: Stisyklaren] #2542349 20/03/2019 15:30
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Hvis det saltes mye der, så finn noe billig skit på finn og bytt ut sykkelen jevnlig med noe nytt ræl, hvis du ikke gidder å vaske den daglig.

Hvis det ikke er så mye salting, funker nok det meste - finn noe som funker og som du trives med, satt opp med Deore-gir eller tilsvarende fra SRAM eller noe - ikke XT eller XTR - det er tynt og tåler ikke så mye juling. Prisleiet er vel på 5k for en ok sykkel med hydrauliske bremser og ok gir. Bytt deler etter hvert når ting slites.

Re: Treng tips til pendlesykkel til heilårs bruk. [Re: Stisyklaren] #2542360 20/03/2019 16:52
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg har riktig nok litt lengre reiserute enn deg, men jeg hadde investert i en elsykkel med plass til ISP og skjermer. Etter jeg fikk meg elsykkel har jeg ikke tatt bil eller buss med mindre jeg må. Når jeg pendla med vanlig sykkel ble det gjerne til at jeg tok bilen hvis jeg var litt sent ute, eller buss hvis det var litt kjipt føre. Eller for å si det på en annen måte så hadde jeg lavere terskel for å la sykkelen stå før jeg fikk elsykkel. Regna på det og fant ut at jeg sparte et sted mellom 5-6000kr i året med elsykkel vs. vanlig sykkel i reduserte utgifter til alternativ transport. I tillegg sparer jeg tid med elsykkel sammenlignet med bil, buss og sykkel, og jeg slipper å være svett når jeg kommer fram. Elsykkel er jo relativt kostbart i innkjøp, men det er verdt hver krone som erstatning for bil og buss.

Re: Treng tips til pendlesykkel til heilårs bruk. [Re: Stisyklaren] #2542364 20/03/2019 17:04
Rene Offline
Besatt
Besatt
BMC Alpenchallenge AC02 One er en flott pendlersykkel. Remdrift og navgir gir minimalt med vedlikehold. Kommer ferdig med skjermer.

Re: Treng tips til pendlesykkel til heilårs bruk. [Re: Stisyklaren] #2542374 20/03/2019 18:02
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg vil slå et slag for singlespeed med tanke på både vedlikehold og økt glede ved at utfordringene med utveksling blir større.

Re: Treng tips til pendlesykkel til heilårs bruk. [Re: Stisyklaren] #2542383 20/03/2019 18:57
anderfo Online
Besatt
Besatt
Tja. Er det kupert eller stort sett flatt der du vanligvis sykler?
Jeg vet det finnes flust av motbakker i Volda og generelt på Sunnmøre, men det er jo ikke nødvendigvis kupert akkurat der du pleier å sykle.
Singlespeed hadde f.eks. vært ganske ubrukelig der jeg sykler (stort sett mellom Byåsen og Stavne/Øya/Gløshaugen i Trondheim, helling på inntil 20-25% i et par av bakkene), men hvis jeg hadde bodd nede i sentrum hadde det trolig fungert OK...

Hva er budsjettet?

* Velg vanlig terrengsykkel-dekkbredde, jeg ser ingen fordeler med hybrid. Hybrid er ganske håpløst på snøføre av den typen dere har på Sunnmøre og her i Trondheim (ja, jeg har vært begge steder vinterstid). Hvis du synes vanlige terrengdekk gir for høy rullemotstand kjøper du slicks.
* Sørg for gode skjermer og lys.
* Gjerne remdrift og navgir, men det kan bli dyrt og vær obs på at ikke alle navgir har voldsom utveksling (hvor bratte bakker skal du tråkke opp og ned?). Men det er sikkert flott å ha...

Re: Treng tips til pendlesykkel til heilårs bruk. [Re: Stisyklaren] #2542419 20/03/2019 22:22
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg hadde gått for hybrid med skjermer til rundt 5k på salg/brukt om du har ganske trygg parkering.

Har prøvd sikkelig billig sykkel, og det blir med den ene sykkelen. Er ikke kresen så lenge sykkelen virker hver dag, men den var ubehagelig å sykle på. Holdt overraskende lenge, det skal den ha.

Navgir for mindre vedlikehold, Shimano Nexus er godt nok. Remdrift for enda mindre vedlikehold, men da må du nok opp litt i pris. BMC Alpenchallenge som Rene nevner er ganske så snasen, men da må nok budsjettet være ganske tøyelig.

På brøytet vei kan du godt bruke smale piggdekk. Suomi W240 holder ganske mange 1000km, men det finnes lettere og raskere dekk sier de som har kjørt på 45Nrth dekk.

Re: Treng tips til pendlesykkel til heilårs bruk. [Re: Stisyklaren] #2542428 20/03/2019 23:58
AfLatTire Offline
Entusiast
Entusiast
Cyclocross. Du vil aldri gå tilbake til hybridstyre.

Re: Treng tips til pendlesykkel til heilårs bruk. [Re: Stisyklaren] #2542464 21/03/2019 08:47
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Hvis du parkerer trygt kan dette være bra:

https://www.xxl.no/ghost-square-trekking-4-8-19-hybridsykkel-unisex/p/1160145_1_style

Forbehold er hvilke piggdekk man får plass til og kan bruke.

Re: Treng tips til pendlesykkel til heilårs bruk. [Re: AfLatTire] #2542465 21/03/2019 08:50
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: AfLatTire
Cyclocross. Du vil aldri gå tilbake til hybridstyre.

Jeg vil heller anbefale en moderne grusracer/blandeveissykkel enn en krosser. De ser til forveksling like ut, men kjøreegenskapene er ganske forskjellig.
Kross-sykler er laget for intens rittsykling i krappe svinger og gressbakker. Blandeveissykler er laget for lange turer på variert underlag. Blandeveissykler vil ha mer avslappet geometri, men også mer landeveislik geometri enn kross-sykler, i tillegg oftere bedre dekklaring, skjermfester osv.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Treng tips til pendlesykkel til heilårs bruk. [Re: Stisyklaren] #2542496 21/03/2019 11:27
S
Stisyklaren Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Hei og takk for alle svar!

Skal prøve så godt som råd å svare på det som har blitt nevnt.
Må seie sidevesker var ein god ide, syns eg! Samt ønska eg bagasjebrett og alt av skjemar.

Budsjett: 5-8k ser eg for meg. Noko dyrare sykkel vil skape litt mykje "oppmerksomhet" tenke eg..

Parkering: Trulig blir å trille den med meg inn i leiligheta, evt i garasjen. Alt etter kor dyr sykkelen blir. Ellers blir parkering ved skulen, butikk når eg handla, utenfor treningsenter i sentrum o.l.

Tjuveri: Eg ser stadig syklar ligge å slenge rundt om her i bygda, så der er nok nokon med klebrige hender ute å går. Trulig folk med litt mykje innabors som vil komme seg til sentrum på ein enkelt og lettvint måte..

Salting: Eg blir for det meste å halde meg på fortau, så det skal nok gå fint. Der blir ei strekke på knappe 200-300meter langs ein hovudveg der det kjem en del salt. Ellers er har eg prosedyrene inne på vasking frå terrengsyklinga så det går fint.

Girsystem: Treng fleire gir, her er det reine berg og dalbana.

El-sykkel: For morroskyld; kva ligg dei på? Tenker då ein heil OK en.

Dekkebredde: Så rundt 2.0" +/-?

Grusracer/blandeveissykkel: Er det mulig med sidevesker på slikt? Kva ligg dei på i pris? Korleis er dekkbredda og vinteregenskapane til ein slik sykkel?

Skal ta å kjike litt rundt på nettet seinare og legge ut nokre linka av syklar som ser fristande ut.

Mvh,
Stisyklaren

Re: Treng tips til pendlesykkel til heilårs bruk. [Re: Stisyklaren] #2542508 21/03/2019 12:07
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: Stisyklaren
Hei og takk for alle svar!

El-sykkel: For morroskyld; kva ligg dei på? Tenker då ein heil OK en.

Dekkebredde: Så rundt 2.0" +/-?

Mvh,
Stisyklaren

Elsykkel ligger nok fra 5.000kroner og oppover i pris. skal du ha en kurant sykkel med krankmotor så starter de nok rundt 11.000kr.

Hvis jeg skulle anbefale noe eske nytt så får du denne til 13.300kr eks. mva. inkl. frakt. Det vil jeg si er en super pris. Den har kanskje den beste motoren på markedet, i alle fall en av de beste og det ser ut som det er feste for skjermer som er veldig kjekt. Ellers er det å se litt på finn, men tror ikke du finner mange sykler med den motoren veldig mye billigere på finn.

Angående dekkbredde så er det fint hvis du får plass for ISP på 2,25" i tillegg til skjermer. Da er du godt skodd for vinterføre.

Re: Treng tips til pendlesykkel til heilårs bruk. [Re: Stisyklaren] #2544382 31/03/2019 12:47
S
Stisyklaren Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Hei!

Takk for svar Paulus!

Skal teste en eldre el-sykkel. Om den passa skulle eg få den gratis, så det får bli startsykkelen tenke eg. Veit intet om sykkelen, blir spennande.

Om den ikkje passar gir eg nok lyd frå meg!

Re: Treng tips til pendlesykkel til heilårs bruk. [Re: Stisyklaren] #2544609 01/04/2019 16:55
S
Stisyklaren Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Hei! Den sykkelen var heilt grei, men vil ikkje fungere til mitt behov i lengda. Men jøss so gøy det var med elsykkel..!

Er denne noko å vurdere? https://www.kajakk-fritid.no/display.asp...U4aAtd7EALw_wcB

Moderator  support