Førstegangsrytter
|
Førstegangsrytter
20/03/2019 13:55
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Meldt meg på mitt første ritt noensinne (Styrkeprøven: Oslo-Mysen, om en drøy mnd).
Noen spørsmål som førstereis.
Planlegger noen fler ritt i år med noen kollegaer. Gikk derfor for årslisens hos NCF. Noe som innebar at jeg måtte melde meg inn (og betale) i en klubb.
I påmeldingen til Styrkeprøven kunne man velge tre starttidspunkter (med noen få minutters differanse). Jeg meldte meg på i seneste gruppe, i antakelsen at dette er de som tenker å sykle tregest. Var det en korrekt antakelse? Fant ingen spesifikk beskrivelse av hvordan dette funker på hjemmesiden til Oslo-Mysen.
Jeg har forstått det slik at det syndes en del i turritt om å bruke klubbtøy? Ses det gjennom fingrene på å la være når man stiller i fellesstarter? Jeg er ikke kjempeinteressert i å kjøpe klubbklær bare fordi jeg velger å ikke bruke engangslisenser. Spesielt fordi jeg har brukt noen år, og altfor mange tusen på å finne merker/størrelser som passer meg godt.
Finnes det NCF-godkjente "postboks"-klubber? Meldte meg inn i Frøy, og siden jeg først betaler for medlemskap skal jeg teste noen treninger osv. Kanskje jeg liker det P trene i fellesskap. Men om ikke, kunne jeg godt tenkt meg mulighet til å ha NCF-lisens i fremtiden uten å måtte tenke altfor mye på fellesaktiviteter og/eller aprobert klubbantrekk.
Beklager spørsmål som sikkert er rimelig n00b.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: Førstegangsrytter
[Re: vviz]
20/03/2019 16:42
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I følge reglementet er klubbdrakt påbudt for ryttere med helårslisens. Men: Klubbdrakt kan være trøye og sort bukse. Det finnes en rekke «vi skal ikke lage sykkelritt selv, her er det dugnadsfritt-klubber» i Oslo-området. Hva de heter forteller ikke jeg.
|
|
|
20/03/2019 20:46
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Tusen takk. Så en sort bib uten flashy logoer, fra ett merke man liker kan normalt velges fritt, sammen med klubbtrøye fra klubben man tilhører?
Nå ser jeg forøvrig at slike klubbtøy-kjøp skjer i visse tidspunkt før/under sesongen. Ser ikke ut som jeg får tak i noe klubbtøy til Oslo-Mysen.
Er det da greit å stille i "sivilt" antrekk, og så lar arrangører/NCF/klubb det skli inn under "nybegynner"-paraplyen, men uten å risikere startnekt eller andre former for "straff"?
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
20/03/2019 22:31
|
Anders-
Medlem
|
Medlem
Sålenge du ikke sykler i aktiv klasse burde det gå helt fint 😊
2017 KTM Revelator Prestige Di2 2017 Scott Spark RC 900 WC 2017 Scott Spark 720 Plus 2018 Scott Genius 700 Tuned
|
|
|
20/03/2019 23:02
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det kommer nok aldri til å skje 😂
|
|
|
[Re: Valentino]
21/03/2019 08:05
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
I følge reglementet er klubbdrakt påbudt for ryttere med helårslisens. Valentino det er en del som er medlem av flere klubber; hvordan løses dette rent juridisk mhp bruk av trøyer ? hvis man melder seg inn i en klubb utelukkende for å løse helårslisens; MÅ (i praktis ved påmelding - ikke juridisk...) man da oppgi klubbens navn ved påmelding i ritt når man oppgir at man har helårslisens ? hvis man er medlem av to klubber, fx "Sagene Blod Seriøs CK" som er en registrert klubb og en uregistrert som "Tåsenkameratene" som kun er en useriøs vennegjeng, kan man da bruke helårslisensen fra "Sagene Blod Seriøs CK" og sykle for "Tåsenkameratene" eller må man løse engangslisens ?
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
21/03/2019 08:14
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser ikke ut som jeg får tak i noe klubbtøy til Oslo-Mysen.
Er det da greit å stille i "sivilt" antrekk, og så lar arrangører/NCF/klubb det skli inn under "nybegynner"-paraplyen, men uten å risikere startnekt eller andre former for "straff"? Ja. Det "fine" med turritt er at der ikke er noe krav om kommisærer. Jeg har som kommisær (det var et ritt som både hadde aktiv og turklasse, emm en uting forøvrig) gjort en rytter oppmerksom på gjeldende regler og "på neste ritt etc. osv." men det er det hele, og det kunne ikke falle meg inn å pålegge noen straff (penger) til enkeltryttere i pulje "ha en fin tur".
|
|
|
21/03/2019 20:26
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takker.
Til det andre opprinnelige spørsmålet. Når man kan velge ulike starttidspunkter, med få minutters mellomrom, uten at det spesifiseres hva forskjellene er, er det da normalt slik at de som vil raskt frem melder seg på den første, de som vil "overleve" melder seg på den siste, og at de i mellom på ett vis reflekterer hvor nært de to respektive ytterpunktene man antar man skal sykle?
|
|
|
22/03/2019 15:29
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det pleier å være slik på turritt at mange tenker at den første pulja går raskest og derfor melder jeg meg på der.
Anekdote fra i fjor: Det var en pappa som ikke ville melde på poden i pulje 2 på Hamarrittet fordi han mente at konkurransen der ville bli for dårlig. Hamarrittet er for ordens skyld et turritt. Pulje 1 var full etter først til mølla-prinsippet, og vi liker ikke å slippe avgårde mer en 30 tullinger om gangen på et turritt. Vi gadd ikke fortelle pappa at juniorlandslagskaptein Ådne Holter også startet i pulje 2. Det ble ingen påmelding. De eneste som syklet de 56 kilometrene fortere enn Ådne var storlagtempolaget Aurora Borealis.
|
|
|
23/03/2019 08:30
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Når vi snakker om puljer og nybegynnerryttere: noen venner og jeg har meldt oss på enebakk rundt. Vi har mål om å kjøre sammen hele veien og har variert form/styrke, derfor meldt oss på en av puljene med forventet gjennomføringstid 2:40-3:00 (den siste av disse puljene ut). Ser at det starter en mye raskere pulje 2,5min etter denne. Er det vanlig at den raske pulja bare kjører rett forbi den pulja som starta før?
Redigert av vetleg; 23/03/2019 08:31.
|
|
|
[Re: vetleg]
23/03/2019 09:29
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, og så vil noen/mange i puljen deres prøve å henge seg på. Det er da det gjelder å ha kontroll på din egen gjeng. Hold dere samlet i feltet hele tiden og bli enige om strategi: Er vi sammen eller er vi individuelle opportunister? Klarer dere å holde sammen vil de sterke kunne hjelpe (taue) de svake i siste halvdel av rittet og dere kan alle se tilbake på en fin tur sammen.
|
|
|
[Re: Flamini]
23/03/2019 09:42
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I følge reglementet er klubbdrakt påbudt for ryttere med helårslisens. Valentino det er en del som er medlem av flere klubber; hvordan løses dette rent juridisk mhp bruk av trøyer ? hvis man melder seg inn i en klubb utelukkende for å løse helårslisens; MÅ (i praktis ved påmelding - ikke juridisk...) man da oppgi klubbens navn ved påmelding i ritt når man oppgir at man har helårslisens ? hvis man er medlem av to klubber, fx "Sagene Blod Seriøs CK" som er en registrert klubb og en uregistrert som "Tåsenkameratene" som kun er en useriøs vennegjeng, kan man da bruke helårslisensen fra "Sagene Blod Seriøs CK" og sykle for "Tåsenkameratene" eller må man løse engangslisens ? Fra Turrittreglementet: Ryttere med helårslisens i klubb skal kjøre med klubbens drakt i alle konkurranser om ikke andre særskilte tilfeller er godkjent av klubben. Deltakelse for kommersielle team- eller lagsammensetninger uten tilknytning til NCF er ikke tillatt.Så om Sagene og de andre lisensklubbene deres gir tillatelse er det fritt fram for kompisdrakter. Resultatlistene vil vise lisensklubb.
|
|
|
24/03/2019 18:06
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Takker for utfyllende svar!
|
|
|
[Re: vetleg]
28/03/2019 12:03
|
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Når vi snakker om puljer og nybegynnerryttere: noen venner og jeg har meldt oss på enebakk rundt. Vi har mål om å kjøre sammen hele veien og har variert form/styrke, derfor meldt oss på en av puljene med forventet gjennomføringstid 2:40-3:00 (den siste av disse puljene ut). Ser at det starter en mye raskere pulje 2,5min etter denne. Er det vanlig at den raske pulja bare kjører rett forbi den pulja som starta før? Sist jeg syklet Enebakk rundt var det ikke noe problem at raskere grupper syklet forbi tregere grupper lenger frem. Men jeg synes det var litt rart at raskere grupper starter lenger bak. Det kan jo oppstå litt situasjoner dersom mange raskere grupper skal kjøre forbi de litt tregere lenger frem i løypa.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
[Re: SykkelGlenn]
29/03/2019 11:03
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kan tenke meg at IK Hero ønsker at arrangementsdagen ikke skal bli for lang.
|
|
|
29/03/2019 12:42
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
I følge reglementet er klubbdrakt påbudt for ryttere med helårslisens. Valentino det er en del som er medlem av flere klubber; hvordan løses dette rent juridisk mhp bruk av trøyer ? hvis man melder seg inn i en klubb utelukkende for å løse helårslisens; MÅ (i praktis ved påmelding - ikke juridisk...) man da oppgi klubbens navn ved påmelding i ritt når man oppgir at man har helårslisens ? hvis man er medlem av to klubber, fx "Sagene Blod Seriøs CK" som er en registrert klubb og en uregistrert som "Tåsenkameratene" som kun er en useriøs vennegjeng, kan man da bruke helårslisensen fra "Sagene Blod Seriøs CK" og sykle for "Tåsenkameratene" eller må man løse engangslisens ? Fra Turrittreglementet: Ryttere med helårslisens i klubb skal kjøre med klubbens drakt i alle konkurranser om ikke andre særskilte tilfeller er godkjent av klubben. Deltakelse for kommersielle team- eller lagsammensetninger uten tilknytning til NCF er ikke tillatt.Så om Sagene og de andre lisensklubbene deres gir tillatelse er det fritt fram for kompisdrakter. Resultatlistene vil vise lisensklubb. takk for greit svar; da blir det fortsatt engangslisens 
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Flamini]
30/03/2019 15:46
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bare husk at årslusensen også forsikrer deg under trening.
|
|
|
|
|