Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 20 1 2 9 10 11 12 13 19 20

#rasisit

Re: #rasisit [Re: ] #2554479 15/05/2019 08:55
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: anonymous13
Sitat: Torshov-Simen

Hvordan er det underbygget empirisk?
Ved at alle sosialistregjeringene i etterkrigstidens Norge har endt i katastrofe?

Hva har det med saken å gjøre? Sosialisregjeringene vi har hatt har tatt tydelig avstand fra kommunismen. Rødt omfavner den. Det er jo kjernen av diskusjonen.

Nei, ikke den formen for kommunisme som du referer til, det er det som er kjernen i diskusjonen

Heter det ikke klimarealist og har ikke du argumentert for at det er et greit standpunkt?

Jeg har argumentert for at det er viktig å sette spørsmålstegn så fort ting begynner å få preg av dogmer og ideologi som begynner å styre hva som er greit å si og mene.

Hvilket altså er totalt irrelevant for partiene som diskuteres i denne tråden

De lignende situasjonene er i denne sammenhengen ikke Mao, Stalin eller Pot ettersom de var basert på politikk som lå langt unna det Rødt foreslår.

Det er ikke de vi diskuterer heller. Det er Marxisme, som var det ideologiske grunnlaget til de folka der + Rødt.

Men som sagt rundt 20 ganger nå er det grunnlaget også for AP som også har brutt med deler av sosialismen

Redigert av Torshov-Simen; 15/05/2019 08:56.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: #rasisit [Re: ] #2554490 15/05/2019 09:27
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Men som sagt rundt 20 ganger nå er det grunnlaget også for AP som også har brutt med deler av sosialismen

Ja, og deler som Rødt ikke vil bryte med og som har gjort AP til gjenstand for Rødts (Sammen med LO) vrede i prinsipprogrammer gjennom årene .

Gratulerer, du begynner å nærme deg å skjønne hva som diskuteres. AP har tatt tiltak for å unngå en sosialisme som marx forfektet. Rødt har ikke gjort det og burde i anstendighetens navn klargjøre hva de mener har gått feil med kommunismen tidligere og hva slags tiltak de har tatt ideologisk for å unngå å repetere historien og nåtiden til marxist-sosialistene.

Og det har de gjort, og det har også jeg gjort utallige ganger i denne tråden.

Er du nå tilbake på at det er navnet på ideologien som er det avgjørende igjen? Du var innom realpolitikk der en stund, men det var kanskje bare for å forsøke å redde inn en pinlig unøyaktig politisk analyse?

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: #rasisit [Re: ] #2554545 15/05/2019 12:27
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Og det har de gjort, og det har også jeg gjort utallige ganger i denne tråden.

Nei, du har ikke referert til noe annet enn en løst beskrevet beskrankning på hvor de ønsker å fjerne privat eiendomsrett. Og der har Rødt et stort forklaringsproblem, for når de har tatt de største, så er det noen nye som er de største. Kan ikke da de nye største bli tatt ut med akkurat samme argumentasjon.

Det viser godt problemet med ekstrem/langt-til-venstre. De har ikke gode definisjoner på når de anser at ideologien går for langt.

Er du nå tilbake på at det er navnet på ideologien som er det avgjørende igjen?

Nei, absolutt ikke. Det er du som påstår at Rødt ikke har fundament i marxisme. De gir jo til og med ut det kommunistiske manifest på sin eget forlag. De holder seg med revolusjonstanker og revolusjonsspråk i partiprogrammet, og de har valgt den betente blindtarmen til sosialisme, marxisme, som sin rettesnor.

At de realpolitisk holder seg i å kaste grus i alt som har med privat initativ, blandingsøkonomi og valgfrihet å gjøre, betyr ikke at de er noe mindre kommunistiske.

Du lever tilsynelatende i et McCarthysk vrengbilde av marxistisk ideologi som ikke har vært relevant her til lands de siste 60 årene om da noen gang overhodet.
Alt pjattet ditt om eiendomsrett, begrensninger, planøkonomi og lignende har nå vært soleklart avklart oppad vegger og nedad staur et utall ganger.

Skal et parti bedømmes på bakgrunn av realpolitikk eller ideologisk inspirasjon?

Redigert av Torshov-Simen; 15/05/2019 12:28.

Re: #rasisit [Re: skubisan] #2554555 15/05/2019 13:22
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Er det noen realpolitikk å bedømme før et parti har vært i maktposisjon?

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: #rasisit [Re: ] #2554556 15/05/2019 13:23
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Skal et parti bedømmes på bakgrunn av realpolitikk eller ideologisk inspirasjon?

Falsk dikotomi igjen! Du er on fire idag ass!

Du har argumentert utfra disse to ståstedene, så vi må jo få avklart hva du egentlig mener.

Re: #rasisit [Re: ] #2554560 15/05/2019 13:56
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
De gir jo til og med ut det kommunistiske manifest på sin eget forlag.

Bare sånn for sammenlikningens del, så er det vel ikke noen som påstår at Arve Juritzen er nazist fordi om han gir ut Mein kampf, så jeg synes ikke det det sier så mye om de gir ut det kommunistiske manifest.

Re: #rasisit [Re: ] #2554561 15/05/2019 13:57
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Premisset 'eller' får du stå for sjøl. Det gjør ikke jeg.

Du diskuterer utfra premisset markedsøkonomi eller planøkonomi og det mener du jo åpenbart er helt innafor? Du har dessuten implisitt brukt todelingen realpolitikk vs ideologi et utall ganger, så det får du stå for selv.

Redigert av Torshov-Simen; 15/05/2019 16:40.

Re: #rasisit [Re: Totte] #2554574 15/05/2019 16:38
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Totte
Er det noen realpolitikk å bedømme før et parti har vært i maktposisjon?

Man kan jo bedømme utfra hva de sier de vil gjøre i praksis?
Det gir i det minste vesentlig mer mening enn å utelukkende se på prinsipprogrammet og tolke det utelukkende i lys av hvilken ideologi man selv tror partiet tilhører.

Re: #rasisit [Re: ] #2554575 15/05/2019 16:44
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Haha, når fjerna Rødt de eksplisitte betegnelsene på seg selv som et kommunistisk parti. 2006?

Blir du aldri lei av å blamere deg med fremvisning av mangel på politisk kunnskap? Rødt ble opprettet som et sosialistisk parti i 2007.

Re: #rasisit [Re: ] #2554626 15/05/2019 22:03
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
C:\>ren akpml_program.txt rødt_program.txt

Mitt eneste innlegg i denne tråden blir at jeg stoler ikke på folk som bruker cmd.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: #rasisit [Re: ] #2554640 16/05/2019 06:06
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
C:\>ren akpml_program.txt rødt_program.txt

Som betyr?
At du ikke burde ha visst at Rødt er et nyopprettet parti om du skulle kunne beholdt et ørlite snev av troverdighet i politiske diskusjoner?

Du har forøvrig, blant mye annet, ikke svart på om du synes det er problematisk at det ble ført en kamp for kvinners stemmerett, har du tenkt å gjøre det snart?

Redigert av Torshov-Simen; 16/05/2019 06:19.

Re: #rasisit [Re: Torshov-Simen] #2554643 16/05/2019 06:23
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Re: #rasisit [Re: ] #2554657 16/05/2019 07:09
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Som betyr?
At du ikke burde ha visst at Rødt er et nyopprettet parti om du skulle kunne beholdt et ørlite snev av troverdighet i politiske diskusjoner?

Åh nei, jeg bomma med ett år. Oioioi, snakk om tabbe. Så slipper vi å snakke om prinsipprogrammet Rødt startet med i 2006+1 = 2007?

Eller har du lyst til å ta en diskusjon om det?

Imens leser jeg på wikipedia:

"Rødt definerer seg som et revolusjonært sosialistisk og marxistisk parti med mål om en solidarisk og rettferdig verden"

"Fidel Castro, Che Guevara og Mao Zedong har vært uttalte tilhengere av en revolusjonær sosialisme"

Men hva vet vel de som har skrevet det når Torshov-Simen sier det ikke er noe felles.

Gleder meg til skiskyttersesongen begynner igjen så du får litt mer å sette fingra i enn å flisespikke.

App, app, app, du hevdet at Rødt la bort kommunismen i 2006, Rødt ble stiftet som et sosialistisk parti i 2007 og har følgelig ikke hatt noen kommunisme å legge bort.
Sitering fra Wikipedia har vi behandlet tidligere, den informasjonen er ikke godkjent som kilde i skoleoppgaver engang ettersom den ikke er kvalitetssikret, et veldig godt eksempel på det her ettersom de bommer på hva et politisk parti faktisk definerer seg som.

Er det mulig å få et svar på hvorvidt du synes det er problematisk at det ble kjempet for allmenn stemmerett i sin tid snart?

PS! De dårlig skjulte "jeg vet hvor du bor" antydningene dine har ikke gjort inntrykk før og kommer heller ikke til å gjøre det i fremtiden.

Redigert av Torshov-Simen; 16/05/2019 07:10.

Re: #rasisit [Re: ] #2554679 16/05/2019 08:27
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

App, app, app, du hevdet at Rødt la bort kommunismen i 2006,

Rødt ble stiftet som et sosialistisk parti i 2007 og har følgelig ikke hatt noen kommunisme å legge bort.

Og du fortsetter med sosialistisk uten forklarer at kommunisme er en form for sosialisme. Det er ingen som diskutere at Rødt har et problem fordi de ønsker en velferdsstat. Det er det greiene de vil når de hekter seg marx-typen sosialisme og medfølgende kommunistiske trekk som er emnet.

Og det har vi da også behandlet ganske utførlig tidligere, sosialdemokrati er også en form for sosialisme uten at noen beskylder AP for å være kommunister, så ved å legge bort større eller mindre deler av det marxistiske tankegodset mister limet på kommunismelappen effekt etter hvert. Hvor store deler som må legges bort for at det skal skje er dit vi har kommet i diskusjonen, du kom med noen punkter og jeg forklarte hvorfor de enten allerede var oppfylt eller irrelevante.

Sitering fra Wikipedia har vi behandlet tidligere, den informasjonen er ikke godkjent som kilde i skoleoppgaver engang ettersom den ikke er kvalitetssikret, et veldig godt eksempel på det her ettersom de bommer på hva et politisk parti faktisk definerer seg som.

Nå må du holde opp da. De krangler jo så busta fyker internt om kommunisme, og de har en masse kommunister i rekkene. At de pynter på det med ord og åler seg rundt i det faktum at det ikke finnes en entydig definisjon på kommunisme hjelper ikke. Det er ikke ordene som er skumle med Rødt, det er intensjonen og de uavklarte synspunktene.

Poenget står fortsatt og det er at det er partiets definisjon av seg selv sammen med den praktiske politikken de sier de vil føre som avgjør hva slags parti de er, ikke hva en eller annen har lagt inn av informasjon på Wikipedia. Som nevnt er det mange partier som vil slite om enkeltmedlemmenes synspunkter skal legges til grunn for forståelsen av partiet, men det er uansett irrelevant så lenge det ikke reflekteres i den praktiske politikken.

Er det mulig å få et svar på hvorvidt du synes det er problematisk at det ble kjempet for allmenn stemmerett i sin tid snart?

Aner ikke hva det har med saken å gjøre, så det gidder jeg bruke tid til å svare på. Du kan heller svare på hva din definisjon på kommunisme er, så kommer kanskje diskusjonen seg videre.

Vi går gjennom deler av argumentasjonen din for å se om den holder vann logisk sett. Synes du det er problematisk at det ble kjempet for allmenn stemmerett i sin tid?

PS! De dårlig skjulte "jeg vet hvor du bor" antydningene dine har ikke gjort inntrykk før og kommer heller ikke til å gjøre det i fremtiden.

Beklager, det var mer et uttrykk for fascinasjonen for at du alltid sitter parat til å svare i en jallatråd som du ikke er interessert i å bringe videre

Du turte ikke å stå for den heller nei.
Det har jeg også forklart deg før, du har spredt løgner om hva jeg har sagt og hva jeg står for og derfor er det uaktuelt at denne diskusjonen ender før du enten vedgår at du ikke har noe annet å komme med enn dine egne personlige meninger som på ingen måte reflekterer en objektiv virkelighet, eller at argumentasjonen din er så grundig avkledd at det overnevnte fremgår av sammenhengen.

Redigert av Torshov-Simen; 16/05/2019 08:30.

Re: #rasisit [Re: ] #2554718 16/05/2019 11:12
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
...og jeg forklarte hvorfor de enten allerede var oppfylt eller irrelevante

I følge hvilken definisjon og uhildet referanse mente du?

Partiprogram, offentlige uttalelser og allment tilgjengelig samfunnsinformasjon som alle er hakket mer uhildede enn dine argumenter som kun er bygget på din egen forståelse av begreper og dine egne ideer.

Poenget står fortsatt og det er at det er partiets definisjon av seg selv sammen med den praktiske politikken de sier de vil føre som avgjør hva slags parti de er, ikke hva en eller annen har lagt inn av informasjon på Wikipedia. Som nevnt er det mange partier som vil slite om enkeltmedlemmenes synspunkter skal legges til grunn for forståelsen av partiet, men det er uansett irrelevant så lenge det ikke reflekteres i den praktiske politikken

De hverken sitter eller har har sittet i noe som helst posisjon til å utøve praktisk politikk, så det er bare ennå et "jammen denne gangen går det ikke galt med kommunistene"

De har sagt veldig tydelig hvordan de vil styre i praktisk politikk med hensyn til å unngå tidligere tiders feilgrep, dette har jeg vist deg, men du fortsetter å holde fram på din egen forståelse som du har bestemt deg for at er riktig.

Nei.

Nei for du vet at da hadde du møtt deg selv i døra med (minst) tre-fire logiske brister klistret til pannen.

Vi går gjennom deler av argumentasjonen din for å se om den holder vann logisk sett. Synes du det er problematisk at det ble kjempet for allmenn stemmerett i sin tid?

Kom igjen a? Bidra litt, og bare sitt å vær sinna og vrang. Du mener hardnakket at Rødt ikke er kommunistisk, så da må det bety at du har en definisjon som ikke baserer seg på hva Rødt sier eller har fått til realpolitisk med ett stortingsmandat.

Jeg bidrar i massevis jeg, jeg analyserer jo argumentasjonen sin for å kunne komme opp med motargumenter.

Mener du at det var galt å kjempe for allmenn stemmerett i sin tid?

Du turte ikke å stå for den heller nei.
Det har jeg også forklart deg før, du har spredt løgner om hva jeg har sagt og hva jeg står for og derfor er det uaktuelt at denne diskusjonen ender før du enten vedgår at du ikke har noe annet å komme med enn dine egne personlige meninger som på ingen måte reflekterer en objektiv virkelighet, eller at argumentasjonen din er så grundig avkledd at det overnevnte fremgår av sammenhengen.

Jeg bare tolket det du sa, akkurat som du gjør med meg. Men jeg har altså ikke bagatellisert titalls millioner døde under kommunismen bare for å prøve å vinne et debattpoeng. Det var du. Ta det til deg at du gjorde det og slutt å være så skinnhellig.

Og det har heller ikke jeg gjort, det har vi allerede avklart (minst) 5-6 ganger allerede, men du fortsetter å ture videre med din egen forståelse som nå etter alle de avklaringene er en ren løgn og grunnen til at denne diskusjonen fortsetter.

Redigert av Torshov-Simen; 16/05/2019 12:53.

Re: #rasisit [Re: ] #2554721 16/05/2019 11:26
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Og det har heller ikke jeg gjort, det har vi allerede avklart (minst) 5-6 ganger allerede

Jeg ser det ikke som avklaringer men bortforklaringer. Du sa det enten fordi du er ideologisk blindet eller bare gjør alt for å score debattpoeng når du har valgt "å stå for noe" (som du kalte det)

Nei, det billige debattpoenget var det du som prøvde deg på ved å fremme en påstand om at en ideologis brutalitet kan leses rett ut av et skjema over estimerte tapstall, og ikke minst at dette skulle kunne ekstrapoleres 100 år frem i tid til partier med en annen ideologi. Jeg responderte bare på den pinlige overforenklingen du begikk ved å referere til det materialet og dra den ekstrapoleringen.

Redigert av Torshov-Simen; 16/05/2019 12:56.

Re: #rasisit [Re: Torshov-Simen] #2554776 16/05/2019 19:11
progres Offline
Besatt
Besatt

Nei, det billige debattpoenget var det du som prøvde deg på ved å fremme en påstand om at en ideologis brutalitet kan leses rett ut av et skjema over estimerte tapstall, og ikke minst at dette skulle kunne ekstrapoleres 100 år frem i tid til partier med en annen ideologi. Jeg responderte bare på den pinlige overforenklingen du begikk ved å referere til det materialet og dra den ekstrapoleringen.

Jessufader thorshaugsimen - nå begynner du (eller for lenge siden) å bli mer og mer lik en annen krangleglefant her på fouumt. Time to give in. Lost case, all evidene against you?)

Re: #rasisit [Re: progres] #2554787 16/05/2019 20:31
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: progres
Jessufader thorshaugsimen - nå begynner du (eller for lenge siden) å bli mer og mer lik en annen krangleglefant her på fouumt. Time to give in. Lost case, all evidene against you?)

Er det her seriøst ment ? Evt med de antall skrivefeil tror jeg det er på tide med en kopp kaffe, og så lese tråden på nytt i morgen ICON_SMILE

Re: #rasisit [Re: progres] #2555100 20/05/2019 07:04
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: progres

Om du med "all evidence" mener "alle anonymous13s påstander" så har du rett, ellers ikke.
Og med hensyn til debattkultur kan man ligne på verre ting enn brukeren du sikter til.

Redigert av Torshov-Simen; 20/05/2019 07:09.

Re: #rasisit [Re: ] #2556946 28/05/2019 14:02
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Torshov-Simen kan gjerne kalle en det å påpeke hans versjon av holocaustfornektelse for "billige debattpoeng", men da bør han også gjøre det i lys av debattenpoenget: Hva har de rødeste partiene i Norge gjort av prinsippolitiske sikringstiltak for å unngå de folkemordene som kommunisme og andre røde-røde sosialister har stelt istand.
(Min mening er at f.eks Rødt ikke vil snakke om det i det hele tatt. De prøver bare å fremheve alle gode ting som kan skje med deres politikk, og unngår helt å snakke om hva slags problemer som ligger i slik politikk og hvordan de tenker løse det)

Dette er et patetisk lavmål selv til deg å være, men fra liberalister må man vel bare forvente den slags argumentasjon
https://www.google.com/amp/s/www.dagblad...ar/71102852/amp

Torshov-Simen gir ingen god forklaring på hvorfor man ikke skal lære av historien, og hva det er med kommunismen som gjør at den skal være unntatt svært kritisk gjennomgang av hva ideologien har resultert i realpolitisk.

Feil, jeg har tvert imot vist til at man har lært av historien ved å endre en ideologisk linje hvor den dogmatiske kommunismen er lagt bort til fordel for moderne sosialisme

Senest kjent via den pågående situasjonen i Venezuela. Jeg påpekte nåværende SV-leders hyllest til regimet (ja, der ser man hva som skjer når kommunister kommer demokratisk til makten. Ca det samme som ved voldelig revolusjon). Torshov-Simen avfeide det som ungdommelig overmot som ble korrigert av ledelsen i moderpartiet. Når jeg viste at den samme ledelsen hadde samme hyllest, valgte han isteden å peke på mine manglende kvalifikasjoner til å klare tenke, å leve med vrengbilder, ting er pjatt, at jeg blamerer meg, osv. Men han vil jo selvfølgelig ikke gå med på at han dro en ren løgn for å prøve vinne et poeng.

Her roter du deg bort i årstall igjen og benevninger igjen, partiledelsens valggratulasjon kom etter folkeavstemningen i 2004 mens Lysbakkens soloutspill som ble korrigert av partiledelsen var datert til 2006 da situasjonen i Venezuela begynte å bli en annen enn 2 år tidligere.

Torshov-Simen har basert endel argumentasjonen og diskreditering av alt jeg sier basert på at det er en helt outrert tanke at jeg mener at Rødt er et kommunistisk parti.

Sitat: Torshov
Og nei, marxisme er ikke basisideologien i Rødt og SV, de er definert som sosialistiske partier.

Sitat: Torshov
Et marxistisk parti er et kommunistisk parti, og det har ikke eksistert i Norge siden mars 2007

Han har kategorisk avfeid argumenter med at wikipedia er uholdbar som kilde mens han selv refererer til Store Norske Leksikon (SNL). Så vi tar hans ord tar ditt ord på at SNL er troverdig, hva sa de om kommunisme i 2018?

"Rødt og Norges Kommunistiske Parti er de to nåværende kommunistiske partiene i Norge"

Så, når vi kan legge det argumentet ditt om Rødt ikke har noen ting med kommunisme å gjøre dødt basert på en kilde jeg regner med du fortsatt stoler på?

Nei, men du kan ta det som et godt eksempel på hvorfor SNL som en kvalitetssikret tjeneste er akseptert som kildehenvisning mens Wikipedia som er åpen og brukerbasert ikke er det - man er sikret at informasjonen som fremkommer oppdateres og feilrettes, som du har sett ligger denne teksten ikke lenger ute på SNL.

Det du kunne ha gjort, var å forklare hva Rødt har gjort siden i fjor som gjør at de ikke lenger er kommunistiske og hvordan de tiltakene er troverdige argumenter for at Rødt er i stand til å forvalte kommunistisk makt bedre enn alle andre som har prøvd?

De har ikke gjort så mye siden i fjor, som jeg har forklart deg før er dette en prosess som startet for 10-15 år siden.

Og her er diskusjonen som T-S ikke vil ta: Hvor er Rødts egne analyser av årsakene til kommunismens dødlige historie? Hvor er Rødts analyser av deres (om noen) foreslåtte tiltak vil være effektive mot kommunismens iboende realpolitiske problemer?

Og apropos realpolitikk vs. ideologi. Torshov-Simen har ment på at man skal vente til man ser de realpolitiske effektene av Rødts politiske ideologi. Hvorfor skal vi vente og ikke lære av historien? Det er enorme forskjeller på hvordan kommunistene kom til makten i Russland for 100 år siden, og hvordan de kom til makten i Venzuela for 10-15 år siden. Men utfallet blir sult, korrupsjon og menneskejakt på de som ikke passer inn i idealet. Man ville aldri sagt det samme om et nazistisk parti.

Dette er det samme høyrepopulistiske tulballet som du har kommet med i ulik innpakning et titalls ganger nå, og svaret er fortsatt det samme; Rødt har i sine redegjørelser for hvilken politikk de ønsker å gjennomføre i praksis gjort det krystallklart at de ikke vil skape en stat som detaljstyrer næringslivet, ikke oppheve privat eiendomsrett, ikke avskaffe markedsøkonomi osv., osv.
Hva er det egentlig du tror du skal oppnå ved å gjenta dette enda en gang?

Tilbake til mitt spørsmål; mener du det var galt å kjempe for allmenn stemmerett i sin tid?

Redigert av Torshov-Simen; 28/05/2019 14:14.

Re: #rasisit [Re: ] #2556959 28/05/2019 15:12
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Nei, men du kan ta det som et godt eksempel på hvorfor SNL som en kvalitetssikret tjeneste er akseptert som kildehenvisning mens Wikipedia som er åpen og brukerbasert ikke er det - man er sikret at informasjonen som fremkommer oppdateres og feilrettes, som du har sett ligger denne teksten ikke lenger ute på SNL.

Her ser vi altså problemet med å diskutere med Torshov-Simen. Han vil heller si at Store Norske Leksikon holder seg med feil og mangler enn å innrømme at han tar feil. Denne måten å forholde seg til virkeligheten på er altså grunnen til at jeg tidligere i diskusjonen prøvde å få han til å liste opp hvilke kilder han ville ta til etterretning. Han ville jo selvfølgelig ikke svare.

Han forsøker å komme seg unna med at SNL bare har glemt å rette feil.

I dag er Rødt Norges største kommunistiske parti. (Dette er gjeldene versjon, som har ligget der i 2+ år. Den er lagt inn av redaktør Ida Scott, men hun vet jo ikke så godt som Torshov-Simen vet)

Torshov-Simen mener at Rødt aldri har vært et kommunistisk parti, og han godtar ikke at SNL fortsatt har den definisjonen liggende ute, og at det har stått sånn i hovedartikkelen i 4 år.

Så man skjønner jo at det ikke er så mye fornuftig å få ut av gutten når han vet såpass mye bedre enn alt og alle, til tross for at hans egne autorative kilder sier at han tar feil.

Men moro er det.

Dette er SNL sin hovedartikkel om Rødt

https://snl.no/R%C3%B8dt

Der står følgende
Rødt er et sosialistisk parti

Søker man på for eksempel "kommunisme", "norsk politikk" etc. finner man link til denne hovedartikkelen.
Skal man finne artikkelen du linker til er dette veien man må gå:
Store norske leksikon - Historie - Norsk og nordisk historie - Nordens øvrige historie - Nordens øvrige samtidshistorie, der finner du også informasjon om at SNL søker redaktør til det aktuelle fagområdet (Nordens øvrige samtidshistorie) .

Hvilken artikkel skal vi utfra dette tro er mest oppdatert og i størst grad representerer det SNL ønsker å formidle om Rødt som politisk parti?

Men at liberalister har en, i beste fall, kreativ omgang med dokumentasjon og sannhet er jo noe man etterhvert har begynt å venne seg til.

Redigert av Torshov-Simen; 28/05/2019 15:31.

Re: #rasisit [Re: ] #2556983 28/05/2019 16:41
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Hvilken artikkel skal vi utfra dette tro er mest oppdatert og i størst grad representerer det SNL ønsker å formidle om Rødt som politisk parti?

Knis. Torshov-Simen vet bedre en SNL.

Når sa jeg det?

Jeg stilte spørsmål om hvilken av SNL sine artikler som var den mest aktuelle, den som er direkte linket til en gitt emne eller den som ligger begravet i underartikler og ikke direkte knyttet til det samme emnet.

Men at liberalister ikke kan forventes å forholde seg ryddig til tema, sannhet eller saklig argumentasjon er jo noe man har begynt å venne seg til.

Mener du at det var problematisk at man kjempet for allmenn stemmerett i sin tid?

Redigert av Torshov-Simen; 28/05/2019 16:42.

Re: #rasisit [Re: ] #2557007 28/05/2019 19:46
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Knis. Torshov-Simen vet bedre en SNL.

Når sa jeg det?

Torshov-Simen prøver her å late som han ikke har sagt.

Quote:
"Rødt ble stiftet som et sosialistisk parti i 2007 og har følgelig ikke hatt noen kommunisme å legge bort."

under en diskusjon hvor han tvert avfeide alle argumenter om at Rødt er et kommunistisk parti. Dette ble antakeligvis gjort for å slippe gå opp argumentasjon for at Rødts justeringer av politikk vil være effektive for å hindre at vi ender opp i kommunisme.
Antakeligvis har det å gjøre med at det blir for mye grums knyttet til det ideologiske grunnlaget, og det passer dårlig når han heller vil prøve vinne diskusjonen enn å komme fram til noe ny læring.

Dette ser vi godt når han ikke engang er villig til å nærme seg når når SNL omtaler Rødt som et kommunistisk parti. Det passer alt for dårlig med argumentasjonen hans, så han velger heller å diskreditere SNL som kilde enn å ta en innrømmelse på et såpass sentralt punkt.

Men at liberalister ikke kan forventes å forholde seg ryddig til tema, sannhet eller saklig argumentasjon er jo noe man har begynt å venne seg til.

Her er det altså sånn at meningsmotstanderen, som bruke Torshov-Simens egen autorative kilde, SNL, som ikke forholder seg ryddig til temaet. Man vil fort kunne anta at Torshov-Simen bruker dette som avledningsmanøver for å å slippe at Rødts kommunistiske preg eksisterer og har eksistert.

Hvis du av og til prøver å lese gjennom tingene du lenker til istedenfor å bare poste dem fordi du tror de underbygger det du prøver å komme frem til hadde du kanskje sluppet å gå på disse blemmene. I dette tilfellet hadde du da sett at artikkelen du linker til er kopiert over fra papirutgaven av SNL, denne har ikke kommet ut siden 2007 og artikkelen kan derfor vanskelig sies å være oppdatert. Dette i tillegg til at artikkelen som nevnt ikke ligger knyttet til relevante politiske emner i SNL.no

Når man søker på relevante politiske emner på SNL i innholdet som er produsert for SNL sin nettutgave finner man hovedartikkelen om Rødt som stadfester at det er stiftet som et sosialistisk parti.

Men at liberalister som har gått gjennom Listhaugs debattskole terper på de samme løgnene om igjen og om igjen i håp om at de skal bli sanne til slutt er jo ikke spesielt overraskende lenger.

Redigert av Torshov-Simen; 28/05/2019 19:51.

Re: #rasisit [Re: ] #2557050 29/05/2019 06:35
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Men at liberalister som har gått gjennom Listhaugs debattskole terper på de samme løgnene om igjen og om igjen i håp om at de skal bli sanne til slutt er jo ikke spesielt overraskende lenger.

Her ser vi igjen Torshov-Simen ønsker å få det til å se ut som han ikke sier at han vet bedre enn SNL. Man ville kanskje trodd at han ville valgt å kallen SNL for fake news eller noe tilsvarende, men han kjører heller Trumps vellykkede strategi ved å rope "løgn!" så ofte han kan.

Kan vi forvente å få han til å komme med en innrømmelse om Rødts kommunistiske opphav og diskutable kommunistiske nåtilstand nå som vi har fått SNL på banen? Han har jo vist seg å ikke ta noen kilder til etterretning med mindre de sier slik han har bestemt seg er riktig, så oddsen er ikke høye.

Du henviser bevisst til en utdatert artikkel som ikke er lenket til relevant innhold. Når du fortsetter å gjøre det etter at feilen er påpekt innebærer det å spre løgn og desinformasjon, det er forsåvidt helt i tråd med standard MO for liberalister, men ikke desto mindre en uærlig fremgangsmåte som er ødeleggende for en saklig debatt.
Hvis du søker på "Rødt" i SNL, hva står det om partiets ideologi i artikkelen du får opp?

Mener du det var galt å kjempe for allmenn stemmerett?

Redigert av Torshov-Simen; 29/05/2019 06:46.

Re: #rasisit [Re: ] #2557313 30/05/2019 06:25
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

I dette tilfellet hadde du da sett at artikkelen du linker til er kopiert over fra papirutgaven av SNL, denne har ikke kommet ut siden 2007 og artikkelen kan derfor vanskelig sies å være oppdatert.

Her ser vi Torshov-Simen har litt gitt opp og prøver seg på en blank løgn. Begge artiklene jeg har linket til har vært oppdaterte i 2017 eller 2018.

og

Allikvel finner Torshov-Simen det mest hensiktsmessig å kalle SNL for løgn.

Når kalte jeg SNL for løgn?
Hva står det i SNL sin hovedartikkel om Rødt?

Re: #rasisit [Re: ] #2557634 31/05/2019 18:57
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Torshov-Simen fortsetter å late som det ikke er et høyst betimelig spørsmål å se på Rødt som et parti med kommunistisk ideologi.

Refererer man til SNL, bidrar man til å spre løgn og desinformasjon ifølge Torshov-Simen, så da kan man ikke anta annet enn at han mener SNL kommer eller har kommet med løgn og desinformasjon.

Jeg tror trygt kan si at Torshov-Simen aldri vil innrømme det kommunistiske ved Rødt, både nå og tidligere, uansett hva SNL sier.

Men det er moro at han demonstrerer tankesettet på et godt vis.

Hva sier SNL sin hovedartikkel om Rødt om partiets ideologi?

Redigert av Torshov-Simen; 31/05/2019 18:57.

Re: #rasisit [Re: ] #2557736 01/06/2019 13:06
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Her nekter igjen Torshov-Simen å bidra med innsats i diskusjonen. Jeg får ikke til å screenshot'e den siden.

Men på denne avklaringen fra SNLs fagleder sier følgende:

Men han har jo ikke vært så heldige som oss andre og fått muligheten til å bli skolert av Torshov-Simen.

Jeg bidrar gjerne jeg så lenge vi er enige om hva som diskuteres.
Hva sier SNL sin hovedartikkel om Rødt med hensyn til partiets ideologi?

Redigert av Torshov-Simen; 01/06/2019 13:09.

Re: #rasisit [Re: ] #2558019 03/06/2019 10:26
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Jeg bidrar gjerne jeg så lenge vi er enige om hva som diskuteres.

Torshov-Simen prøver igjen å gi inntrykk av at han ønsker bidra, men om vi husker følgende:

Opprinnelig tema var: Venstresiden har ikke tatt et troverdig oppgjør med sin ideologiske historie og ikke kommet med troverdige forklaringer på hvordan de skal unngå at det skjer igjen.

(Her implisitt ment norsk venstreside, men det er streng tatt et globalt spørsmål)

Så har det gått med noen hundre postinger hvor Torshov-Simen har forsvart dette standpunktet:

Og nei, marxisme er ikke basisideologien i Rødt og SV, de er definert som sosialistiske partier.

Så har jeg bevist at det i Rødts tilfelle, ligger klare kommunistiske tendenser i Rødt, og de blir og har blitt kategorisert som et kommunistisk parti. Dette har ikke bragt Torshov-Simen noen nærmere til å bli med på å diskutere det opprinnelige temaet.
For SV ligger det mer på hvordan ledelsen i SV har hyllet kommunister i tide og utide og senere gått å slettet sine egne kommentarer/artikler hvor de gjør nettopp dette.

Isteden har vi fått forsøk fra Torshov-Simen på begrense emnet til ett som ikke kan forsvares med med akademisk analyse, siden det blir så smalt at de faktisk ikke finnes noe dypere og etterprøvd akademisk analyse på det.

Dette har blitt brukt til filibustertaktikk og et lite flatterende forsøk på å slippe å forsvare ståsted. Vi har sett variasjoner over ca dette.

Legg fram relevant litteratur som belyser marxistisk voldspotensial i dagens politiske Norge, så tar vi det videre derfra.

Som da viser at Torshov-Simen etterspør litteratur etter en begrensning han har satt og som han vet ikke finnes. Fordi han vet at det i Rødts og SVs historie, er svært vanskelig å finne hva slags mekanismer de har lagt inn i sin politikk og organisasjon for unngå tidligere marxistiske tragedier.

Filbustertaktikken har også tatt former for å etterspørre svar på helt uvedkommende temaer:

Hva dette har med venstresidens manglende grensesetting å gjøre er det vanskelig å se, men det er mulig det ligger et poeng i å finne en mykgjøring av Rødts bruk av ordet "revolusjon" i sine politiske tekster.

Eller forsøke å unngå å diskutere at det er høyst betimelig spørsmål å vurdere Rødt som kommunistisk:

Dette er han ikke villig å legge inn i tråden selv og begrunne i lys av andre artikler fra SNL om Rødt. Så de andre leserne (altså ca. bare meg) ser jo at han absolutt ikke er interessert i å diskutere emnet.

Om Torshov-Simen hadde vært interessert i det opprinnelige emnet, hadde vi diskutert hva Rødt faktisk sier om revolusjon, hva de legger i det i praksis. Helt konkret: Hva i Rødts uttalte politikk er det som inneholder troverdige hindre for at Rødt med demokratisk flertall skal unngå tidligere kommunistiske og sosialistiske mareritt?

Men dette er ikke Torshov-Simen interessert i å diskutere. Som vi har sett er er han mye mer interessert i å diskreditere Store Norske Leksikon for hva de sier og har sagt om Rødt.

Altså ikke temaet, men å prøve å gjøre temaet irrelevant ved å beskranke nok til at historien liksom ikke skal gjelde, filibustertaktikk og generell dissing at debatt og motstandere.

Sånn rent subjektivt tror jeg han egentlig ser et slags kall å prøve å vinne diskusjoner mot synspunkter eller personer han misliker ved hjelp av filibuster/utmattelsestaktikk og fornektelse. Vi husker jo godt at han valgte å ta en folkemord-bagatelliseringsstrategi bare for å forsøke score et debattpoeng:

Har du forresten husket å justere statistikken din for det faktum at det ene landet som stod for majoriteten av tapstallet trolig utgjorde mellom 20 og 25 prosent av jordens befolkning også på den tiden? Ikke? Det får kanskje en liten innvirkning på resultatet?

Altså, han mener at siden det var så mange kinesere, er det dårlig gjort at kommunistene får direkte skyld for å ha tatt livet av 60-70 millioner kinesere. Det var jo så mange av de.

Skal vi holde oss til det aktuelle poenget som du har introdusert kanskje?
I fall du ikke har forstått det ennå så går vi ikke videre før dette er avklart.

Re: #rasisit [Re: ] #2558040 03/06/2019 11:08
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

I fall du ikke har forstått det ennå så går vi ikke videre før dette er avklart.

Her demonstrerer Torshov-Simen igjen en uvilje til å bidra som er like stor som uviljen til å diskutere emnet.

Hvorfor han ikke kan eller vil lære seg hvordan man setter inn bilder i forumet kan vi bare gjette på, men det er hvert fall åpenbart at han ikke under noen omstendighet vil innrømme SNL sine redaktørers vurdering av Rødt som et parti med kommunistisk ideologi.

Historiefornektelse er ikke noe pent syn nei.

Du får den debatten du ber om - du har vist deg som en uetterrettelig og uærlig debattant som bare slenger ut subjektive meninger som fakta og skifter tema eller begraver diskusjonen i tomprat når du blir tatt i logiske brister og bløff, så da blir det til at vi ettergår enkeltelementene argumentasjonen din slik at det blir tydelig for alle hvor lite du har å fare med.

Re: #rasisit [Re: ] #2558044 03/06/2019 11:29
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Det kunne ha stått at Rødt var et borgerlig parti der, uten at det endrer en døyt om at Rødt har og er blitt vurdert som kommunistisk SNLs redaktører.

Så alle ser at Torshov-Simen bruker dette som et påskudd for å slippe delta i diskusjonen fra en side som er svært vanskelig å forsvare.

Opprinnelig tema var: Venstresiden har ikke tatt et troverdig oppgjør med sin ideologiske historie og ikke kommet med troverdige forklaringer på hvordan de skal unngå at det skjer igjen.

Hans eneste forsvar hittil har vært å nekte for at Rødt og tildels SV har noe med saken å gjøre.

Det er nødvendigvis SNL sine redaktører som er ansvarlig for alt innhold på SNL, og når du har lagt opp til en diskusjon der relevansen og bevistyngden til ulike artikler skal veies opp mot hverandre må vi være enige om hvilke faktiske forhold diskusjonen utgår fra.

Side 11 av 20 1 2 9 10 11 12 13 19 20

Moderator  support