UNAAS
|
Re: UNAAS
[Re: ghisdal]
28/06/2022 08:00
|
Hincapie
Avhengig
|
Avhengig
Unaas har sikkert en del å gå på fortsatt i forhold til oppfølging og logistikk, men jeg har handlet 2 sykler der siste år og fått utmerket service begge ganger. Hyggelig betjening i butikk og raskt svar på mail. Og den nye butikken i Ensjøveien er jo bare helt rå. Anbefaler en tur innom.
|
|
|
[Re: Gråstein]
28/06/2022 16:40
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
+1 til forrige taler.
(Og å støtte LBS er ikke bare for oss i Oslo å stikke innom Unaas, det er kanskje også for de i andre deler å ikke handle fra Oslo for så å klage på at de ikke kan gå innom butikken.) Støtter - med ett forbehold: Det kan muligens være greit med et sammenfattende sluttinnlegg hvor man kort forklarer bakgrunnen for ordet konkurs i denne konteksten; som et eksempel er det nemlig nytt for meg endog at det aktuelle firmaet eksisterer... Så, altså, et avsluttende sammendrag av begivenheter, og en anmerkning øverst i tråden hvor man henviser til dette sammenfattende innlegget. Ok ?
|
|
|
29/06/2022 10:43
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
MOD
Tråden er omdøpt til UNAAS.
/MOD
|
|
|
01/07/2022 09:04
|
_KAO_
Fersking
|
Fersking
Driver og undersøker rundt potensielt nytt sykkelkjøp og rota meg inn på denne tråden. Her var det mange forskjellige erfaringer med Unaas, så jeg registrerte meg på forumet i dag, kun for å fortelle om mine erfaringer. Og de er utelukkende positive.
1. Har kjøpt tre Unaas hjulsett opp gjennom årene. Vært strålende fornøyd med alle.
2. Røk et lager på et to år gammelt hjulsett mens jeg var på tur. Trillet ned til Unaas (da de var i Marstrandgata) og Espen/Emil (vet ikke hvem som er hvem) fikset hjulet med det samme uten kostnad selv om jeg sa at hjulet var over to år.
3. Kranklageret på min gamle sykkel røk to dager før et ritt. Selv om Unaas hadde fullt opp i høysesong ble dette fikset på dagen.
4. Får alltid svar på mail innen rimelig tid og alltid god hjelp når jeg er i butikken.
Så jeg hyller Unaas for servicen, kunnskapen og produktene deres. Anbefales på det sterkeste fra min side!
|
|
|
12/09/2022 13:06
|
MagnusWJ
Entusiast
|
Entusiast
Er klar over at situasjonen min absolutt faller under småtteri i forhold til ganske mange andre her, men har fortsatt vært såpass frustrerende at jeg synes min erfaring "fortjener" å bli delt, siden jeg synes den sier en del om måten en bedrift håndterer/behandler kunder. Mulig det er jeg som har urealistiske forventninger, men har (enda en gang) blitt desillusjonert av forsøk på å støtte LBS.
Tilbake i juni kontakter jeg Unaas på chat for å sikre meg hvilken versjon av girøre og senkepinne-servicekit jeg trenger til Orbea'en min. Får raskt svar med rette varenummer og ifølge nettbutikken er begge er på lager, legger inn bestilling 3. juni.
Omtrent umiddelbart etter får jeg epost om, at senkepinne-kitet dessverre ikke var på lager likevel, men skal komme siste uke i juni måned - og får spørsmål om jeg vil ha sendt girøret med en gang, eller vente til begge deler er på lager. Svarer selv "[...] om levering ila. juni er sannsynlig, og ikke bare kommer til å bli skjøvet på er det OK, men om det er risiko for at det blir forsinkelser og utsettelser tenker jeg det er greit å få girøret med en gang." Får svar om, at de regner med å få det i juni, og at vi avventer litt. Så langt helt grei løsning for min del, var heldigvis ikke havari på hverken girøre eller senkepinne, som gjorde at jeg bestilte.
1. juli purrer jeg og spør om de har fått in senkepinne-kit, får svar at det etter planen skal komme inn torsdag neste uke. Svarer at det er OK, men dersom det blir flere forsinkelser ber jeg de sende girøret med en gang. Får svar om, at kittet er på lastebil på vei gjennom Europa, så det skal ikke bli flere forsinkelser.
12. juli purrer jeg på nytt, svar er at de er estimert å bli sendt fra Orbea 29. juli (?!) Minner om, at dette er en god del mer enn tidligere skisserte "siste uke i juni" og ber de sende girøre. Får ikke svar...
8. august purrer jeg på nytt på senkepinne-kittet og får svar dagen etter med svar om at det nok vil gå et par uker til før det er her. Minner enda en gang om, at jeg da gjerne vil ha sendt over girøre og ber de prøve å holde meg oppdatert dersom det blir ytterligere forsinkelser, sånn at jeg ikke selv må følge opp kontinuerlig. Får ikke svar...
18. august purrer jeg igjen(igjenigjenigjen) og får svar forventet "om ca. 10 dager" uten noen respons vedrørende girøret denne gangen heller. Sender enda en epost og spør til girøret... Det regner de nå med kommer inn samtidig som senkepinne-kittet... Girøret som var på lager i juni, og som jeg har bedt de om å sende flere ganger, sånn som de selv hadde foreslått tilbake i juni, men nå tilsynelatende har solgt til andre.......uten å først sende det jeg hadde bestilt............ "Unnskyldningen" er, at dette er noe de selger mange av og at Orbea har vært ekstra seine med å levere deler. Unaas sier at "Det å vente på reservedeler er noe alle butikker, alle leverandører og alle kunder har gjort kontinuerlig i flere når nå. Det bør ikke være en overraskelse for deg at ting er slik." Minner om at jeg faktisk synes jeg utviste ganske mye forståelse for nettopp denne problemstillingen fra første epost, og at det var ganske tydelig at det ikke var dét som frustrerte meg. Får til svar; "Jeg sier i fra når delene er her. Jeg har dessverre ikke så mye mer å si i denne saken. Orbea er best i bransjen på deler og reservedeler. Ingen andre er i nærheten av å levere så raskt og godt som dem." Minner for ørtende gang om, at det ikke er det faktum at det har blitt forsinkelser som frustrerer meg, men måten det har blitt fulgt opp/håndtert på av de 23. august og ber de enda en gang om at de sørger for å holde meg oppdatert når det skjer endringer og foreslår et avslag i prisen eller at de kommer med et forslag til en rimelig løsning. Får ikke svar...
6. september skriver jeg igjen og minner om at det nå er 19 dager siden de sa 10 dager, uten jeg har hørt noe, forteller de at jeg på de 19 dagene har funnet en utenlandsk nettbutikk som hadde begge ting på lager og at de i løpet av noen få dager var hos meg og ber de slette ordren. Får dagen etter svar at de enda ikke har fått inn delene og har slettet ordren min...
Er det urimelig at jeg hadde forventet/håpet på mer?
|
|
|
12/09/2022 13:52
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Nei, det er ikke urimelig!. Det er derimot symptomatisk for kundeservice i den butikken. Så snart det blir noe som helst av problemer går de i dekning i stedet for å innrømme problemene åpent. Det de skulle gjort var å sende girøret og satt resten på venteordre og innrømmet at de ikke hadde peiling på når delene kom. I stedet har de kødda det til for seg igjen og lagd dårlig omtale og sur kunde. Og så skylder de på deg som burde vite bedre enn å vente hår de lover noe.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
12/09/2022 14:12
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Nei, det er ikke urimelig!. Det er derimot symptomatisk for kundeservice i den butikken. Så snart det blir noe som helst av problemer går de i dekning i stedet for å innrømme problemene åpent. Det de skulle gjort var å sende girøret og satt resten på venteordre og innrømmet at de ikke hadde peiling på når delene kom. I stedet har de kødda det til for seg igjen og lagd dårlig omtale og sur kunde. Og så skylder de på deg som burde vite bedre enn å vente hår de lover noe.
LarsB
Hvordan gikk det med Ramma de LarsB er det fremdeles ingen løsning ?
|
|
|
12/09/2022 15:14
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg tapte i forliksrådet etter å klaget dem inn der. Unaas trengte ikke heve kjøpet siden de hadde gått konkurs i mellomtida.
Det påvirker selvsagt alle mine innlegg om Unaas. Ta det med i vurderingen av hva jeg skriver..
LarsB
Redigert av larsb; 12/09/2022 15:16.
|
|
|
12/09/2022 15:35
|
MagnusWJ
Entusiast
|
Entusiast
Huffameg, hadde lest tråden til LarsB og andre lignende tråder her på forum før jeg kjøpte Orbea - og var skepitsk, men det dukker opp et skikkelig bra tilbud på bruktmarkedet, så jeg tog sjansen i håp om at de hadde tatt litt selvkritikk etter åpning av ny flott butikk og greier... Bare å håpe jeg ikke kommer til å være avhengig av de og vite at det finnes en utrolig ryddig og hjelpsom utenlandsk forhandler!
|
|
|
12/09/2022 17:12
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Går det ikke an å kontakte fabrikken direkte?
|
|
|
[Re: Panda]
13/09/2022 05:59
|
MagnusWJ
Entusiast
|
Entusiast
Går det ikke an å kontakte fabrikken direkte? Tenker du meg eller LarsB? Jeg vurderte å kontakte fabrikken direkte, om ikke annet for å "varsle" om hvordan den norske forhandleren oppfører seg, men siden jeg fikk løst det og nå har en god utenlandsk backup valgte jeg ikke å ta meg bryet. LarsB var vel, om jeg husker rett en BMC?
|
|
|
13/09/2022 07:31
|
Mangel
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hold dere langt unna unaas. Kjempe flinke og service innstilte når du skal handle, men trenger du hjelp i ettertid eller etterspør noe så rekker du å reise jorden rundt før du får svar og kanskje hjelp. Hold dere unna. Skal dere ha orbea så gi heller pengene til bikester.no
|
|
|
13/09/2022 09:56
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg tapte i forliksrådet etter å klaget dem inn der. Unaas trengte ikke heve kjøpet siden de hadde gått konkurs i mellomtida.
Det påvirker selvsagt alle mine innlegg om Unaas. Ta det med i vurderingen av hva jeg skriver..
LarsB Hva var argumentene i forliksrådet og hvorfor gikk det i din disfavør?
|
|
|
[Re: Syklist1]
13/09/2022 13:00
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Unaas hevdet ganske riktig at de hadde gått konkurs mellom at jeg startet å reklamere og min stevning av dem til forliksrådet. Og at det dermed ikke var noen sammenheng mellom Unaas jeg kjøpte av og Unaas jeg klaget inn til forliksrådet. Det ble de hørt på.
Mine argumenter om at det nye Unaas-selskapet ved Emil hadde videreført behandlingen av reklamasjonen i lengre tid etter konkursen, og dermed hadde påtatt seg ansvar for skaden ble det ikke lagt vekt på. Det skal også sies at jeg fikk tilbud om en Orba Oiz ramme og flytting av deler fra BMC til den rett etter at stevningen kom fram til Unaas. På det tidspunktet var jeg ikke interessert i annet enn å heve kjøpet og bli kvitt kundeforholdet.
Det første fikk jeg ikke til. Det andre ordnet seg. Jeg er "Bænna for life" Hos Unaas Cycling.
LarsB
|
|
|
13/09/2022 14:35
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Unaas hevdet ganske riktig at de hadde gått konkurs mellom at jeg startet å reklamere og min stevning av dem til forliksrådet. Og at det dermed ikke var noen sammenheng mellom Unaas jeg kjøpte av og Unaas jeg klaget inn til forliksrådet. Det ble de hørt på.
Mine argumenter om at det nye Unaas-selskapet ved Emil hadde videreført behandlingen av reklamasjonen i lengre tid etter konkursen, og dermed hadde påtatt seg ansvar for skaden ble det ikke lagt vekt på. Det skal også sies at jeg fikk tilbud om en Orba Oiz ramme og flytting av deler fra BMC til den rett etter at stevningen kom fram til Unaas. På det tidspunktet var jeg ikke interessert i annet enn å heve kjøpet og bli kvitt kundeforholdet.
Det første fikk jeg ikke til. Det andre ordnet seg. Jeg er "Bænna for life" Hos Unaas Cycling.
LarsB Rart når det på Facebook for et år siden står at de aldri har vært konkurs der Emil Unaas svarer en forespørsel Xxxx L. Xxx:Nei, vi har aldri gått konkurs. Det kom i et skattekrav i høsten 2018 med krav fra 2012, det ble betalt og vi har drevet som vanlig både før og etter det. Dog skal det ikke legges skjul på at det har vært enormt små marginer og vanskelig å drive godt i lang tid tidligere. De skriver også at de jobber med LarsB sin sak,da ser en at en sak har to sider ,men litt rart at en kan velge å være konkurs når det passer å ikke når konkurs når det passer bedre.
Redigert av Kjetil307; 13/09/2022 14:36.
|
|
|
13/09/2022 15:18
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er enig i at det virker som folk bør styre unna Unaas. Når det er sagt er jeg litt spørrende til at du sa nei til en ny ramme @LarsB
Om du ikke ville fortsette som kunde kunne du jo bare ha videresolgt sykkelen med delene, evt. ramma.
|
|
|
13/09/2022 17:49
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uansett hvor man står med hensyn til Unaas, så er det en snodig virksomhet.
De flyttet inn i et gigantisk nytt lokale i fjor, men sier nå at det var en så stor suksess at butikken er for liten så de må flytte til et nytt lager. Derfor selger de ut hundrevis av sykler på tilbud. Det resonnementet kan kanskje være riktig, men det er litt vanskelig å tenke seg at alle disse premissene kan være sanne samtidig.
|
|
|
14/09/2022 08:00
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Var innom butikken nylig, ble noe overrasket over hvor rotete det var. Masse massevis av esker stående her og der. Sykkeldeler slengt rundt overalt og generelt bare et inntrykk av kaos og god gammeldags rot.
Utefra ligner det på en Porsche bilbutikk, inne holder det ikke helt samme standard rent estetisk. Synn, for her hadde de mulighet til å bygge opp en super kul unik high end butikk.
|
|
|
14/09/2022 11:37
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har hatt min porsjon med dårlige opplevelser ved denne virksomheten - som jeg skrev om for svært mange år siden (husker ikke helt hvor lenge siden) - og det gjør at jeg selvsagt aldri vil vurdere å handle noe mer fra denne bedriften. Det overrasker meg ikke at nye tilsvarende historier stadig dukker opp - men det overrasker med at denne bedriften fortsatt har et tilstrekkelig stort kundegrunnlag, gitt alle de negative erfaringene som har blitt delt tidligere.
|
|
|
14/09/2022 12:49
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
De har vel ganske gode priser og mye annonsering for produktene sine samt merker som er i vinden.
|
|
|
[Re: thamg]
14/09/2022 14:58
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Er vel også en mengde positive erfaringer her inne fra folk som har kjøpt hjulene deres og har fått komme innom og fått hjelp når en eike har knekt, eller når hjulet må rettes.
(Skriver dette først og fremst for at Sepeda ikke skal se behovet for å komme med 2000 ord i Unås forsvar)
|
|
|
[Re: yolo]
14/09/2022 15:46
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
 Bortsett fra at jeg bank i bordet aldri har opplevd at en eike har knekt eller et hjul må rettes. Med de hjulene, altså. Nei, jeg legger meg ikke opp i dette, har ikke noe med det å gjøre, utover at jeg har gode erfaringer både med Unaas og de fleste forhandlere, og er lei meg for at andre har andre erfaringer. Men prøver hardt å gi forumet en pause fra meg, så ikke inviter meg inn! Og så må du være snill med meg, yolo. Jeg har vært snill med deg.
|
|
|
14/09/2022 15:49
|
Harald_D
Avhengig
|
Avhengig
De er vel som VW-Møller, noen har gode erfaringer mens andre har dårlige.
Harald D
Redigert av Harald_D; 14/09/2022 16:17.
|
|
|
14/09/2022 19:18
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Unnas vant vel også "pandemikrigen" om få ut semidyre/dyre sykler til det norske folk gjennom at de fikk solgt/levert mange Orbea'r når andre "større" produsenter ikke fikk levert. Antar det har gitt de gode levedyktige forutsetninger. Er veldig fornøyd det hjulsettet jeg har kjøpt av de. Kommunikasjon var dog en utfordring. Men er jo helt klart en del kjipe opplevelser som deles her. Har venner som er fornøyd med de og andre som er misfornøyd med de.
|
|
|
[Re: Sepeda]
14/09/2022 20:58
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Og så må du være snill med meg, yolo. Jeg har vært snill med deg. Snill ja! 100%  Prøvde jo å spare deg bryet, ikke spare forumet for deg 
|
|
|
14/09/2022 21:42
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Unaas hevdet ganske riktig at de hadde gått konkurs mellom at jeg startet å reklamere og min stevning av dem til forliksrådet. Og at det dermed ikke var noen sammenheng mellom Unaas jeg kjøpte av og Unaas jeg klaget inn til forliksrådet. Det ble de hørt på. Interessant, all den tid de skrev i denne tråden at de påtok seg alle garantier for salg i det gamle selskapet. Kanskje de bare mente salgene som var gjort i perioden mellom da de var slått konkurs, og til de fortsatte driften i nytt selskap? Eller kanskje de mente kun garantier, og ikke reklamasjonsrett? https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2541198#Post2541198Men vi har vært påpasselige på at alle produkter som er bestilt og betalt igjennom enk ble levert i tide som avtalt, og nytt firma overtar forpliktelser ovenfor garantier på disse sykler og hjul.
Resterende sykler på depositum er ikke berørt av dette, men leveres igjennom avtale med Bmc og Orbea. Ellers har de jo mange ganger større salgsvolum enn de andre LBS-ene i Oslo, så ikke så rart at det dukker opp flere negative erfaringer også.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: Syklist1]
15/09/2022 12:34
|
baroudeur
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
De har vel ganske gode priser og mye annonsering for produktene sine samt merker som er i vinden. Unaas har i skrivende stund 271 aktive annonser på Finn og dukker nok daglig opp i en del søk til dem som er ute etter gode bruktkjøp. Jeg teller 14 annonser bare det siste døgnet. Med konkurransedyktige priser får de nok hentet en del kunder på denne måten. Jeg kan ikke uttale meg om servicen deres, men markedsføringen er i det minste god.
|
|
|
[Re: runermm]
16/09/2022 15:31
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
De flyttet inn i et gigantisk nytt lokale i fjor, men sier nå at det var en så stor suksess at butikken er for liten så de må flytte til et nytt lager. Derfor selger de ut hundrevis av sykler på tilbud. Det resonnementet kan kanskje være riktig, men det er litt vanskelig å tenke seg at alle disse premissene kan være sanne samtidig. Synes det er utrolig at må bli mistenkeliggjort for å å vokse som bedrift, og jeg etter jeg tok over som daglig leder for litt over 4 år siden har vi vokst fra en omsetning på litt under 10 millioner til å bikke 100 millioner i år. Vi har gått fra å ha et lite lokale på 200kvm til til 1600kvm som vi har i dag. Vi selger rundt 4000 sykler i år, og tar service på nesten dobbelt så mange. Vi er har også gått fra å være 3 ansatte til å være 17 ansatte, med massevis av erfaring og kunnskap. Vi har nå også ansatt en person som kun følger opp ettersalg og reklamasjoner. At noen kunder synes vi gjør en dårlig jobb eller er misfornøyde er enormt vanskelig å unngå tatt i betraktningen antall kunder vi har, men vi jobber alle her hver eneste dag for å komme nærmere ønske om at absolutt alle skal være fornøyde. Som en person nevnte i tråden har var det litt rotete sist han var innom, for mengden sykler og utstyr og da inkludert papp og forpakning, som flyttes her daglig gjør det vanskelig å få butikken såpass presentabel som vi ønsker. Det er nettopp derfor vi må utvide til et større eksternlager hvor vi skal sende sykler og gjøre montering i. Vi vil helst slippe å flytte mange hundre sykler herfra til det nye lageret som ligger et godt stykke utenfor Oslo, og har derfor hatt salg på endel modeller som vi har her i butikken. Saken her som endte opp i forliksrådet var første gang jeg har måtte møte en kunde, og det er mer til saken enn det som har blitt fremstilt her. Det kom klart frem i dommen kunden ikke hadde krav på verken ny ramme eller erstatning, og det handlet ikke om konkurs eller ei.
|
|
|
16/09/2022 16:25
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selv om vi ser bort fra saken til @larsb er det så mange grunner til ikke å kjøpe noe fra dere når man leser denne tråden, @lim3.
Husker jo hvordan det var å prøve å kjøpe noe fra dere. Merkelig opplevelse.
|
|
|
[Re: lim3]
16/09/2022 17:07
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De flyttet inn i et gigantisk nytt lokale i fjor, men sier nå at det var en så stor suksess at butikken er for liten så de må flytte til et nytt lager. Derfor selger de ut hundrevis av sykler på tilbud. Det resonnementet kan kanskje være riktig, men det er litt vanskelig å tenke seg at alle disse premissene kan være sanne samtidig. Synes det er utrolig at må bli mistenkeliggjort for å å vokse som bedrift, og jeg etter jeg tok over som daglig leder for litt over 4 år siden har vi vokst fra en omsetning på litt under 10 millioner til å bikke 100 millioner i år. Vi har gått fra å ha et lite lokale på 200kvm til til 1600kvm som vi har i dag. Vi selger rundt 4000 sykler i år, og tar service på nesten dobbelt så mange. Vi er har også gått fra å være 3 ansatte til å være 17 ansatte, med massevis av erfaring og kunnskap. Vi har nå også ansatt en person som kun følger opp ettersalg og reklamasjoner. At noen kunder synes vi gjør en dårlig jobb eller er misfornøyde er enormt vanskelig å unngå tatt i betraktningen antall kunder vi har, men vi jobber alle her hver eneste dag for å komme nærmere ønske om at absolutt alle skal være fornøyde. Kommunikasjon og merkevarebygging er ingen enkel sak. XXL gjentar til det uendelige at de er billig fordi de kjøper inn mye. Jeg vet ikke om det er sant, men det er troverdig. Unaas reason to believe er vanskeligere å tro på, sånn rett opp og ned, men jeg utelukker ikke at det kan stemme. Det var bare ulogisk at dere vil selge ut mange sykler billig når dere enten var utsolgt (jfr. suksessen) eller hadde god plass på nytt, stort lager.
|
|
|
|
|