Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 11 1 2 5 6 7 8 9 10 11

UNAAS

Re: UNAAS [Re: ghisdal] #2558254 04/06/2019 10:28
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Specializeds dyreste Roval-hjul hadde i hvert fall tidligere nav fra Novatec. Jeg så dem på Novatec-fabrikken.
Om Specialized fortsatt kjøper nav av Novatec til de dyrere hjulene sine vet jeg ikke. Men jeg ville ikke blitt overrasket om det de kaller Roval-nav faktisk er Novatec.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: UNAAS [Re: ghisdal] #2558260 04/06/2019 10:46
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Nettopp. Og med Sapim CX-Ray eiker burde man vel få det både stivt nok og med høy nok generell kvalitet?

Jeg vet ikke om jeg kjøper Unaas hvis jeg kjøper et nytt hjulsett, men jeg kjøper definitivt ikke Mavic, ENVE etc. til 20k+ hvis de ikke er lettere eller kan vise til betydelig bedre aero-resultater enn f.eks Unaas (eller Rojan eller LB for den del).

Re: UNAAS [Re: ghisdal] #2558264 04/06/2019 10:56
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
en bakdel med unaas hjul er i alle fall at de ikke virker å være særlig enkle å ta service på i forhold til vanlige hjul.
jeg hadde bakhjulet mitt inne for å bytte lager nå i januar, og etter 5-6 turer på hjulsettet er det veldig mye sideveis slark i navet.
ser ikke noe måte å åpne dem opp eller stramme, så man må sikkert bruke spesialverktøy for å få dem fra hverandre.
er i alle fall ikke noe synlige unbrako-spor inne i akselhullet slik som på de andre kinafelgene jeg har med lignende nav.

unaas svarer som vanlig ikke på mail, så får vel bare ta fri fra jobben for å gå innom en dag og håpe at de har tid til å fikse det...

Re: UNAAS [Re: Havre] #2558265 04/06/2019 11:00
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Havre
Nettopp. Og med Sapim CX-Ray eiker burde man vel få det både stivt nok og med høy nok generell kvalitet?
Bra ingredienser (felger inkludert) må til. Og så trenger man en god kokk med gode kniver og potter og panner.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: UNAAS [Re: Øyvind V] #2558269 04/06/2019 11:08
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Øyvind V
Sitat: Valentino
Jeg har ingen formening om kvaliteten Unaas sine produkter.

Har du noen formening om hvorfor det finnes så få (gode) tester av hjulene deres? Skulle tro at norsk sykkelpresse var interessert i å teste et "norsk" produkt som mange er opptatt av kvaliteten på?

Denne lurer jeg også på, det burde jo vært en relativt enkel sak å få til!

Re: UNAAS [Re: EmilZipp] #2558286 04/06/2019 12:06
Panda Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EmilZipp
Kanskje Unaas har fått nok pepper nå for en stund og at nye temaer legges i andre tråder ??

Hørt hørt.

Re: UNAAS [Re: Valentino] #2558306 04/06/2019 13:20
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: Havre
Bra ingredienser (felger inkludert) må til. Og så trenger man en god kokk med gode kniver og potter og panner.

Klart. Ikke uenig.

Jeg aner ikke hvor mye en felg skiller seg fra en annen. Mistenker at det ikke er så mye? Da tenker jeg på hvordan de er å sykle på - ikke luftmotstanden og evt. vekt. Men der er jeg åpen for at jeg tar helt feil.

Kan heller ikke uttale meg noe særlig om kokken. Har oppsøkt folk i felt under ritt som sykler på Unaas for å høre hva de synes - jeg har aldri hørt om noen som er misfornøyde. Knapt et stort utvalg og hvem vet hvor mye kunnskap disse folkene har på hjulsett, men virker som kokken er OK i det minste (selv om Unaas selvsagt har hjulsett som ikke fungerer som alle andre merker).

Argumentene mine gjelder forsåvidt like mye LB. Jeg synes kritikken av navene til Unaas høres litt søkt ut, men hvis man mener det så kan man velge seg et annet nav hos f.eks LB. Ser forøvrig ikke bort fra at Unaas bygger med et annet nav hvis man virkelig ønsker det også. Betaler man 15k for et hjulsett med ditt ønske av nav så har man fortsatt 15k igjen til en del av de virkelig dyre hjulsettene. Er det fortsatt verdt pengene? Bortsett fra at f.eks Bora One ser grusomt bra ut (ikke nødvendigvis noe dårlig argument - eller hvis man liker noe annet i den prisklassen og uansett har pengene).

Re: UNAAS [Re: sykkeloyvind] #2558335 04/06/2019 17:34
Rene Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind
Specializeds dyreste Roval-hjul hadde i hvert fall tidligere nav fra Novatec. Jeg så dem på Novatec-fabrikken.
Om Specialized fortsatt kjøper nav av Novatec til de dyrere hjulene sine vet jeg ikke. Men jeg ville ikke blitt overrasket om det de kaller Roval-nav faktisk er Novatec.

De har jo innmat fra DT Swiss i de Roval-brandede navene sine, og siden alle delene er direkte kompatible med DT-deler er det jo DT-nav med et annet skall. Om det er laget på Novatec sin fabrikk er noe annet, det blir jo som karbonrammer der det lages veldig mange under samme tak i ulike kvaliteter.

Re: UNAAS [Re: Rene] #2558341 04/06/2019 17:50
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Rene

De har jo innmat fra DT Swiss i de Roval-brandede navene sine, og siden alle delene er direkte kompatible med DT-deler er det jo DT-nav med et annet skall. Om det er laget på Novatec sin fabrikk er noe annet, det blir jo som karbonrammer der det lages veldig mange under samme tak i ulike kvaliteter.

Ja, boss-mekanismen er i hvert fall DT i disse dager. Da jeg var hos Novatec i 2010 lagde de nav til Specializeds aller dyreste hjul, men det har nok endret seg.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: UNAAS [Re: sykkeloyvind] #2558361 04/06/2019 21:01
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D

Quote:
Current Roval road wheels use rear hubs with 240- and 350-based DT Swiss internals. Shimano 11-speed, Shimano 9-/10-speed, SRAM XD, and Campagnolo freehub bodies are available from your local Roval dealer. Stock DT Swiss replacement freehub parts are also compatible with the rear wheels.

For øvrig kommer Cervelo S3 2019 med komplette Novatech-hjul, så de har overtatt den "tronen".

Create the problem and sell the solution
Re: UNAAS [Re: EmilZipp] #2558367 05/06/2019 04:22
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Ex
Sitat: EmilZipp
Kanskje Unaas har fått nok pepper nå for en stund og at nye temaer legges i andre tråder ??

At nye temaer kan tas i andre eller nye tråder - ja.
Om Unaas har fått nok pepper? - Vel, inntil alle kunder med utestående saker, hva angår manglende leveranse eller manglende tilbakebetaling av penger, så synes jeg ikke det.

Forøvrig, til debatten om andre hjulsett til dobbel pris er "verdt pengene" over hjulsettene fra Unaas; kunder som har betalt 11 laken og verken får levert hjul eller tilbake penger, synes neppe de har gjort et varp...?!

Re: UNAAS [Re: ghisdal] #2558384 05/06/2019 06:30
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
De kundene kan jo bare bruke 11k hos LB så får de et hjulsett til 22k som fortsatt er bedre verdi enn hva ENVE tilbyr ICON_LAUGH

Re: UNAAS [Re: ghisdal] #2558405 05/06/2019 06:57
Scottlized Offline
Ivrig
Ivrig
God kunde- og reklamsjonsbehandling er et must. Jeg jobbet for mange år siden i en logistikkbedrift som jobbet mer reaktivt enn proaktivt, min jobb ble da vanskelig, søkte derfor ny jobb. To år senere ble bedriften avviklet.

Dårlige kundeopplevelser sprer seg fort.

Re: UNAAS [Re: Valentino] #2558416 05/06/2019 07:28
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Overlater til Alpers, evt. sykkeloyvind å svare på det.

Nå er sykkeloyvind inne i tråden, så kanskje du kan svare Øyvind? Hvorfor har ikke Landevei tatt med Unaas-hjul i de testene som er gjort av diverse hjul? For eksempel: Det testes disc-hjul, to norske produsenter er med. I testen er Zipp 303 Firecrest, RR Fjordlinna C44 (norsk), Velostrada Superleggera (norsk), Aerlite Elite 50 og Specialized CLX 32 Roval med, men ikke Unass. Hvorfor ikke? I tillegg er Velostrada Superleggera 50mm og RR Hadeland C55 testet hver for seg. Men fortsatt ikke Unaas.

Er det noen som kjenner noen som kjenner noen som blir lei seg hvis de får stryk, er det Unaas som ikke gidder å sende hjul på forespørsel fra Landevei, eller er det andre grunner til at de ikke er testet?

Re: UNAAS [Re: ghisdal] #2558426 05/06/2019 07:54
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Hvis de sliter med å levere til kundene, har de sikkert ikke et sett liggende til overs som kan brukes til testing?

Re: UNAAS [Re: sun flyer] #2558430 05/06/2019 07:56
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: sun flyer
Hvis de sliter med å levere til kundene, har de sikkert ikke et sett liggende til overs som kan brukes til testing?

Tja, mulig. Men at ei sjappe som leverer så mye hjul ikke har ETT sett å avse for en periode virker merkelig. Hvis de er så gode som de skal ha det til, ville det vel være en grei "investering" å la noen få teste dem og bringe de gode nyhetene ut til massene.

Re: UNAAS [Re: ghisdal] #2558448 05/06/2019 08:36
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når vi ikke har med merker i ulike tester er det av forskjellige årsaker. Noen vil ikke levere, noen har ikke utstyr, noen leser ikke epost, noe blir borte i transport, noen tør ikke, det kan være interessekonflikter med testproduktene/ testene, noe er ikke kommet på lager for sesongen, noen selger ikke til norske forbrukere eller en hel haug av andre årsaker.

Vi hadde tre hjultester i fjor, den mest ressurskrevende testingen jeg noen gang har gjort, samtidig også den minst utslagsgivende vi har gjort.

Hjul gir opplevd forskjell, men i liten grad når en ser på prisen. Når en ser på hvor forseggjorte hjul er, finner vi ofte store forskjeller. Her er Enve, Zipp eller Spec bedre enn eksempelvis Veloatrada eller Rojan. Er de mye bedre? Er de 15000 bedre? Nei - og ja. Ja, som i at det er synlige forskjeller, nei som i at den kan kjennes. Nei som i at den gjør deg raskere, ja som i at noen vil betale for det. Uten en vindtunell eller lab som kan måle stivhet i alle retninger var det vanskelig å kvantifisere.

Når det gjelder sykler er det en annen sak. Den første Vengen var rådyr, men så "aero" og med så avanserte bremser at den var lei å bruke i praksis. Vi kjørte simpelthen fortere med en rimelig alleoundracer, fordi vi kunne svinge og akselerere enklere. Forskjellene på sykler er langt tydeligere, og av og til utslagsgivende. Denne forskjellen opplevde vi aldri med ulike hjul, selv om hjulene hadde ulike egenskaper.

Vi har ikke planer om store hjultester fremover, men det kan selvsagt endre seg.

Håper det var litt oppklarende.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: UNAAS [Re: Alpers] #2558453 05/06/2019 08:44
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Takk, bittelitt oppklarende var det jo. Det er en (eller flere) av en haug forskjellige årsaker til at Unaas ikke er testet.

Er det lov å spørre om dere har ønsket Unaas-hjul i test?

Redigert av Øyvind V; 05/06/2019 08:44.
Re: UNAAS [Re: ghisdal] #2558454 05/06/2019 08:47
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Personlig har jeg aldri helt forstått hvordan man kan teste hjul uten en lab og vindtunnel. Ikke at jeg nødvendigvis tror forskjellene ville vært spesielt store med slik testing heller. Tror jeg husker riktig at Unaas har noen data hengende på veggen i butikken, men kan ikke annet enn å legge merke til at den informasjonen ikke finnes på f.eks deres hjemmeside.

Jeg er ydmyk for at personer med mye større kompetanse og erfaring enn meg kan gjøre OK bedømmelser av f.eks hjul, men stort sett synes jeg teksten i slike tester ligner hverandre veldig og stort sett perfekt korrelerer salgsprisen.

Er det stivt? Dette kan objektivt måles (selv om det ikke nødvendigvis er så lett å si hvordan man skal måle det).

Er det aero? Samme som med stivhet.

Så skjønner jeg ressursene det kreves for den type testing gjerne er alt for store for f.eks et blad på norsk. Tour har vel gjort noen slike tester. Og Hambini har i alle fall noe på aero.

Re: UNAAS [Re: Havre] #2558463 05/06/2019 09:07
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Eller man kan gjøre som Gruppetto... Test Unaas SS 33 LTD.

Re: UNAAS [Re: ghisdal] #2558464 05/06/2019 09:07
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Forrige hjultest i Landevei ser jeg testet Velostrada, Rojan og Aerlite, som jeg anser som de største lokale konkurrentene til Unaas, synd Unaas (av årsakene oh store redaktør nevnte) ikke rakk å bli med i den testen.

// Too many roads, too little time
Re: UNAAS [Re: thamg] #2558491 05/06/2019 10:40
S
Skogen Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: thamg
Ex[quote=EmilZipp]

Forøvrig, til debatten om andre hjulsett til dobbel pris er "verdt pengene" over hjulsettene fra Unaas; kunder som har betalt 11 laken og verken får levert hjul eller tilbake penger, synes neppe de har gjort et varp...?!

Som jeg skulle sagt det sjøl.......

Re: UNAAS [Re: ghisdal] #2558508 05/06/2019 11:34
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Ser det er mange som mener mye uten å kjenne så godt til faktum. Så jeg kommer med endel tilbakemeldinger som kan være oppklarende for mange.

1. Vi har aldri brukt Novatech nav noensinne før i år, og det er kun på en modell. Unaas Team disc. Da er det også med andre lagre enn hva som Novatech vanligvis bruker. Grunnen til at vi gjør det er fordi de lager lettere, bedre og billigere nav enn vi selv kunne fått til. Det gjør igjen at vi kan bruke dyrere eiker på Team modellen som igjen gir et hjulsett som gir mer valuta for pengene.

Novatech er en av verdens største produsenter, og lager nav i alle prisklasser.

2. Vi har aldri blitt forespurt om å være med en test i Landevei. Og vi stusset over å ikke bli spurt da de testet f.eks Velostrada, Rojan Rundfart og Aerlite. Det handler i hvert fall ikke om noen av grunnene som Alpers skriver her: "Noen vil ikke levere, noen har ikke utstyr, noen leser ikke epost, noe blir borte i transport, noen tør ikke, det kan være interessekonflikter med testproduktene/ testene,"

3. Vi har hatt tester med veldig gode resultater i blant annet bladet Sykkel, Sykkelmagasinet, Gruppetto, Bicycling.se og nå sist i https://www.aerotune.com/deep-section-wheels/

4. Vi har fått flere ansatte, så vi kommer stadig mer ajour. Men selv om det er mye å gjøre er det å ansette noen en tidkrevende prosess, og noe som ikke er så lett å gjøre når det koker som mest på jobb. I tillegg er det enormt dyrt med ansatte, og det hadde vært uansvarlig ovenfor oss, nye ansatte og eksisterende kunder å ansette i ren desperasjon.

5. Vi opplever omsetningsøkning hver eneste måned i 2019, og det er selvfølgelig beklagelig at vi har bommet grovt med oppfølging på enkelte kunder. Det er noe vi skal bli bedre på, og det er ikke ulikt hva f.eks Bikeshop.no opplevde for endel år tilbake. Vekst er vanskelig å betjene, men vi jobber nærmest døgnet rundt for å følge opp både fornøyde og misfornøyde kunder. Uheldigvis er internett slik at det kun er de som er misfornøyd som kommer med tilbakemeldinger.

6. Jeg har dessverre ikke tid til å svare og følge opp denne tråden så ofte jeg hadde ønsket. Som dere sikkert har fått med dere har jeg endel hjul som må bygges.

Re: UNAAS [Re: lim3] #2558513 05/06/2019 11:48
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: lim3
2. Vi har aldri blitt forespurt om å være med en test i Landevei. Og vi stusset over å ikke bli spurt da de testet f.eks Velostrada, Rojan Rundfart og Aerlite. Det handler i hvert fall ikke om noen av grunnene som Alpers skriver her: "Noen vil ikke levere, noen har ikke utstyr, noen leser ikke epost, noe blir borte i transport, noen tør ikke, det kan være interessekonflikter med testproduktene/ testene,"

Da er det en annen årsak som bare Alpers og Landevei kjenner til. Realt å legge det frem som at det var rot, surr, feighet eller andre lignende årsaker til at dere ikke var med.

Hvis sannheten er at dere ikke ble spurt, hadde det vært hakket mer fair om det kom fram. "Vi har faktisk aldri spurt Unaas om å få tilsendt hjul til test, vet ikke helt hvorfor vi ikke har gjort det".

Redigert av Øyvind V; 05/06/2019 12:01.
Re: UNAAS [Re: ghisdal] #2558521 05/06/2019 12:03
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Unaas ble når det gjelder hjulsett ikke spurt, da en av våre testere hadde en avtale med merket.

Om vi tar BMC, som Unaas er distributør av, har vi hatt flere tester av disse. BMC er da levert direkte fra Sveits. Syklene er det nå Øyvind Aas som har testansvaret for, og i det nettverket er det i hovedsak andre testere enn jeg har brukt.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: UNAAS [Re: Alpers] #2558527 05/06/2019 12:22
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Alpers
Unaas ble når det gjelder hjulsett ikke spurt, da en av våre testere hadde en avtale med merket.

God oppklaring!

Re: UNAAS [Re: lim3] #2558529 05/06/2019 12:42
S
Skogen Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: lim3

5. Vi opplever omsetningsøkning hver eneste måned i 2019, og det er selvfølgelig beklagelig at vi har bommet grovt med oppfølging på enkelte kunder. Det er noe vi skal bli bedre på, og det er ikke ulikt hva f.eks Bikeshop.no opplevde for endel år tilbake. Vekst er vanskelig å betjene, men vi jobber nærmest døgnet rundt for å følge opp både fornøyde og misfornøyde kunder. Uheldigvis er internett slik at det kun er de som er misfornøyd som kommer med tilbakemeldinger.

Det er hvertfall lett å bli kvitt meg som misfornøyd kunde på internett. Det er bare å refundere innbetalt beløp. Særlig nå som dere i går faktiskt kunne meddele pr mail at dere ikke kan levere det jeg har bestilt, etter snart to måneder.

Re: UNAAS [Re: lim3] #2558662 06/06/2019 04:36
Scottlized Offline
Ivrig
Ivrig
Tror denne fra Dr.Juran er sann: «if there isn't quality improvement in the long run, there will be no long run»

Man er ikke sterkere enn det svakest ledd i verdikjeden. Dere virker å være gode på det sykkeltekniske, men hvordan er det med de administrative rutinene?

Re: UNAAS [Re: ghisdal] #2558697 06/06/2019 07:43
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Det er jo drøssevis av unaashjul i denne videoen fra shanghai. Se fra 0:50) De er vel neppe bygd i Norge og så sendt ned dit. Så hvorfor ikke få flere ferdigbygd derfra i stedet for å håndbygge her? https://www.youtube.com/watch?v=a9BAc0kL55o&t=137s

Re: UNAAS [Re: sun flyer] #2558700 06/06/2019 07:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: sun flyer
Det er jo drøssevis av unaashjul i denne videoen fra shanghai. Se fra 0:50) De er vel neppe bygd i Norge og så sendt ned dit. Så hvorfor ikke få flere ferdigbygd derfra i stedet for å håndbygge her?

Alle Unaas-hjul bygges av Emil. Men dere kan ha lagt merke til at teksten på nye felger nå er på engelsk fordi det er etterspørsel internasjonalt, også i det stadig rikere Kina med en voksende middelklasse, sulten på importerte håndbygg fra eksotiske land. Som mange vil vite, har Emil bodd i Kina, snakker språket og kjenner både industrien og sykkelmiljøer godt.

Denne tråden tar virkelig kaka i spekulasjoner om alle mulige ting ICON_LAUGH og det har åpenbart ingen ende.

Side 7 av 11 1 2 5 6 7 8 9 10 11

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå