UNAAS
|
Re: UNAAS
[Re: ghisdal]
27/05/2019 17:35
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Trist :/ Forbrukerrådet neste da.
|
|
|
27/05/2019 18:23
|
Joachim.B
Fersking
|
Fersking
Ja, har nå sendt saken til forbrukerrådet i tillegg til kredittkort selskap.
Helt utrolig at de selv ikke klarer å rydde opp. Er jo så enkelt som å se i epost vekslingen mellom oss. Etter alt dette så er jeg faktisk lettet over å ikke rulle rundt på noe som blitt bygget i denne butikken.
|
|
|
27/05/2019 19:56
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Ingen planer om å forsvare Unaas sin håndtering av den saken der. Utifra den informasjonen som finnes i denne tråden har de håndtert det på en veldig dårlig måte. Men klarer ikke å la være å fascinere meg over at noen klarer å kalle de for kjeltringer av den grunn. Er en veldig veldig lang vei fra å håndtere en sak på en udugelig måte til å være kjeltring.
Uansett. Håper det ordner seg. Kjedelig å ha slikt hengende.
|
|
|
27/05/2019 21:28
|
Joachim.B
Fersking
|
Fersking
Uenig. De sender meg epost og sier at alle fakta er feil og at de med 100% sikkerhet vet at hjulsettet ble sendt til meg, og at jeg ikke får en refusjon før jeg returnerer settet. (oppgir ingen sendings referanse slik at jeg kan sjekke med posten selv).
Selv om jeg kan motbevise alle deres påstander med deres egne eposter, så betyr det ingen ting for dem. Deretter unnskylder lim3 seg i denne tråden, men et par dager etter sender Espen meg en ny epost hvor jeg igjen får beskjed om at settet må tilbake til butikken før de gir meg en refusjon. Hvordan kan jeg føle meg noe annet enn svindlet?
|
|
|
28/05/2019 05:44
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Mulig det kun er semantikk, men for meg innebærer det å være en kjeltring en form for intensjon.
Jeg antar det som er skjedd her, nå spekulerer jeg, er at Unaas har mistet oversikten over hvor hjulsettet er. Hvis de mener det er sendt, det kan de jo oppriktig tro, så kan jo de spekulere i at du er kjeltringen som prøver å utnytte situasjonen til å få deg et gratis hjulsett.
Det er noe alle firma som sender noe må forholde seg til. Og uten at jeg kan jussen her antar jeg det er opp til Unaas å bevise at varen er sendt. Klarer de ikke det så må de betale tilbake uavhengig av hva de mener. Så jeg forsvarer ikke måten Unaas oppfører seg på i saken (selv om de for alt jeg vet har jussen på sin side), men det trenger ikke å ha noe å gjøre med at de er "kjeltringer". De selger hundrevis av sykler denne våren så skal de lure en kar for et hjulsett? Spesielt når de vet både kredittkortutsteder og evt. forbrukerrådet vil ta saken? Høres tynt ut for meg.
Så har jeg full forståelse for at du muligens er sint, forbanna osv. Jeg hadde vært rasende selv i en slik situasjon.
|
|
|
[Re: Joachim.B]
28/05/2019 06:29
|
edorF
Entusiast
|
Entusiast
Finnes det ikke et sporingsnummer på denne forsendelsen? Bevisbyrden er jo på deres side, og hvis de ikke har noe bevis på forsendelsen, kommer de uansett ikke langt.
Det holder ikke å "vite". Det må bevises
|
|
|
[Re: Havre]
28/05/2019 06:38
|
Skogen
Medlem
|
Medlem
Så har jeg full forståelse for at du muligens er sint, forbanna osv. Jeg hadde vært rasende selv i en slik situasjon.
Så hva skal man gjøre? Bortsett fra å følge den formelle veien med forbrukerråd osv. Jeg har hvertfall stor forståelse for at man bruker de fora man har tilgjengelig for å advare mot dette firmaet. Jeg bestilte selv et hjulsett til drøye 11 000 tidlig i april, nå halvannen måned og 21 mailer, løfter og unnskyldninger senere har jeg gitt opp og kansellerte ordren i helgen og ba om å få pengene refundert. Siden har det vært stille. Jeg ser jo at noen fra firmaet følger med på Forumet, så her er meldingen fra meg. Ordren er kansellert, jeg kjøper hjul annet steds, returner pengene. Dere har kontonummeret!
|
|
|
28/05/2019 07:02
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Hva annet er det egentlig igjen å gjøre, enn å løfte det videre til forbrukerråd o.l.?
Er ganske synd å se det som er en i utgangspunktet god butikk med mye og bra vareutvalg, feile så kapitalt på noe så enkelt som kommunikasjon med kundene sine.
Tror rett og slett dette bare er rot og manglende rutiner og systemer for å klare å holde oversikten. Man bør kanskje ikke drive butikk uten dette på plass, spør du meg. Har selv bare gode erfaringer med Unaas, og håper de kommer seg gjennom dette. Men dette er runde nummer to, og i den bransjen de er i så er det dårlig med "second chances", så brett opp ermene Unaas og få dette i orden!
(kjeltringer er de ikke, de driver ikke å bevisst selger utstyr og sykler for å lure folk for penger)
|
|
|
[Re: Skogen]
28/05/2019 07:05
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg tror ikke de er kjeltringer som bevisst er ute etter å lure/svindle kundene sine, men det begynner å bli i overkant mye surr rundt de to brødrene. Mulig de er helt uskyldige og kan skylde på uflaks og uheldige omstendigheter, men med saken fra 2013, en konkurs som kanskje ikke er en konkurs (men "noe" er det jo...), og flere historier om folk som ikke får det de har bestilt, tenker jeg at det må være noe i måten de driver på. Kanskje på tide å ta seg selv i nakkeskinnet og rydde opp?
Skal det være liv laga vil jeg tro man er avhengig av tillit hos kundegruppen.
|
|
|
[Re: Skogen]
28/05/2019 07:59
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Så hva skal man gjøre? Bortsett fra å følge den formelle veien med forbrukerråd osv. Jeg har hvertfall stor forståelse for at man bruker de fora man har tilgjengelig for å advare mot dette firmaet. Jeg bestilte selv et hjulsett til drøye 11 000 tidlig i april, nå halvannen måned og 21 mailer, løfter og unnskyldninger senere har jeg gitt opp og kansellerte ordren i helgen og ba om å få pengene refundert. Siden har det vært stille. Jeg ser jo at noen fra firmaet følger med på Forumet, så her er meldingen fra meg. Ordren er kansellert, jeg kjøper hjul annet steds, returner pengene. Dere har kontonummeret! Jeg har ingen problemer med at folk forteller sin historie her og klager på Unaas. Tvert imot synes jeg det er bra at folk saklig deler sin historie slik at andre som vurderer å kjøpe der får et bedre bilde av firmaet (jeg har selv dratt nytte av den type historier når det kommer til kjøp av andre ting). Og jeg synes fint man skal si i fra til kredittkortselskap, forbrukerrådet osv. Forhåpentligvis vil det på et tidspunkt gjøre at Unaas forstår alvoret. Det eneste jeg er uenig i er beskrivelsen "kjeltringer". Det ser jeg ikke at det er noe grunnlag for å kalle dem. Selv om man misliker Unaas, med god grunn, så gjør de dem ikke til kjeltringer.
|
|
|
28/05/2019 09:08
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Jeg stiller også spørsmålstegn ved at de selv hevder at det er kun travelt i en periode på 2 måneder, som helt sikkert stemmer.
Men etter så mange år i gamet vet de jo hvor langt tid det tar å bygge hjul, og på et punkt må de vite at de havner bakpå, og se mengden ordre.
For meg virker det som at de med vilje tar på seg mer arbeid en de egentlig klarer innen rimelig tid for å ha nok å gjøre.
Det hadde igrunn vært helt ok hvis man informere om stor pågang og levengre leveringstid enn ønsket.
Det man møter på nettsiden de er jo dry stikk motsatte og det står at det sendes innen x timer.
For meg blir det litt som at jeg skulle starta å ta service på dempere.
En kunde tar kontakt og lurer på når en demper kan være ferdig, han får beskjed om å komme innom med den og st det ikke bør ta mange dagene.
Tiden går og kunden purrer, jeg gir tilbakemelding om at desverre så har det blitt litt forsinkelser, uka før har jeg nemlig fått inn over 20 dempere og det vil ta litt tid. Beklager så mye.
Dagen etter tar enda en kunde kontakt, og lurer på om det er mulig å få tatt er service. Jada, bare kom innom med den så ser vi på det iløpet av noen dager..
Redigert av Stupfull; 28/05/2019 09:10.
|
|
|
[Re: Stupfull]
28/05/2019 10:09
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Helt enig i at når de har så mye å gjøre som de sier, burde de kanskje stoppe å ta imot bestillinger på hjul. Det burde jo ikke ta så lang tid å komme seg a jour (håper jeg), dette vil være mye bedre enn å bare skaffe seg enda flere misfornøyde kunder.
|
|
|
[Re: vetleg]
28/05/2019 15:05
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Trist sak. Burde være grei sak og dokumentere at varer er sendt/pakket for sending. Tips. Bruk andre,billigere og ikke noe tull. Jo,de har det.
|
|
|
[Re: edorF]
28/05/2019 16:02
|
Joachim.B
Fersking
|
Fersking
Finnes det ikke et sporingsnummer på denne forsendelsen? Bevisbyrden er jo på deres side, og hvis de ikke har noe bevis på forsendelsen, kommer de uansett ikke langt.
Det holder ikke å "vite". Det må bevises Har aldri fått noe sporingsnummer. Ba om det senest i går, men har ikke fått noen ting. Posten sender meg også automatisk varsel om at en pakke er på vei når noe sendes, har aldri fått noe tilsendt. De kan jo selv sjekke opp info i sendte eposter, hvor de bekrefter at de selv er i besittelse av hjulsettet, men det bryr de seg ikke noe om. Så her er det ikke bare så enkelt som at de har mistet oversikten, for alt de trenger å vite for å rydde opp ligger tilgjengelig for dem. De tar heller et bevisst valg om å ikke bry seg om fakta, for så å dikte opp en historie som ikke engang gir mening. Det er ikke mulig å være så slurvete som dette når man har holdt på så lenge som de har. Alt taler for at de bevisst prøver å svindle til seg ekstra 8000kr, ettersom det ikke finnes grunnlag for engang å mistenke svindel motsatt vei.
|
|
|
29/05/2019 07:21
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Om jeg skal driste meg på en analyse, så ville jeg ikke kalt det svindel, men ekstrem sløvhet og rot. Om svindel var motivet ville de, med mindre de er stokk dumme, anta at ingen vil betale for noe de ikke har fått og heller ikke har noe bevis for er sendt. Samt at de ville hatt en særdeles dårlig sak i Forbrukerrådet. Så jeg heller mot ekstrem uryddighet... Skjønner godt det er frustrerende.
|
|
|
29/05/2019 10:08
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
En ting er å være så travel at det går ut over leveringstid på produkter de må ferdigstille. En annen ting er å ikke ta seg tid til å refundere penger. Dette bør prioriteres....
Har man så dårlig oversikt at man ikke vet om man bør refundere eller ikke, så får man bare refundere. Det er ikke kunden som skal lide av at de ikke har orden på hva som er sendt/ikke sendt/sporing/etc.
Sier dette som Unaas kunde som selv kjøpte sykkel der i fjor og har vært fornøyd med service og produktet jeg har fått.
|
|
|
29/05/2019 14:31
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Når man reklamerer mot privatmarkedet skal man oppgi priser med moms, finnes utallige eksempler på håndverkere som har oppgitt pris uten moms, og som har blitt dømt til å levere til prisen de har oppgitt, inkludert moms. Fra forskrift om prisopplysninger for varer og tjenester (forskrift til markedsføringsloven): §1: "Forskriften gjelder næringsdrivende som er etablert i Norge og selger varer og tjenester til forbruker." §3: "Alle priser det opplyses om skal inkludere merverdiavgift og offentlige avgifter." Tipper du kan kreve å få det til den prisen de averterer jeg.
Redigert av GGG; 29/05/2019 14:37.
|
|
|
29/05/2019 19:27
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Prisen i annonsen er en ting, men "kjøp i nettbutikk"-knappen linker til Orbea.com sine sider når jeg trykker på den. UNAAS har neppe kontroll over hva som publiseres der. Orbea.com står like fritt til å oppgi priser uten mva som hva Canyon.com (eller alle andre utenlandske selskaper som selger (blant annet) til norske kunder) gjør.
Hvorfor linken peker til orbea.com, og ikke Unaas.no aner jeg dog ikke.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
29/05/2019 21:31
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Alle priser på Orbeas sider for Norge er NOK inkl. mva. Orbea har annet konsept enn Canyon, Rose og andre nettmerker. Syklene kan bestilles med evt. custom-løsninger på Orbeas sider, men utleveres av forhandler. Jeg antar at nettopp muligheten for å velge farger og komponenter gjør det hensiktsmessig å bruke Orbeas nettside. Priser på Finn skal være inkludert mva. Det har vært priser eks mva på sykler en tid på hjemmesiden til Unaas. Det skyldes som oppgitt prisgarantien mot utenlandske forhandlere og konkurransen med nettmerker som Canyon. Men som påpekt i tråden, skal priser oppgis inkl. mva og så vidt jeg forstår, endrer nå Unaas til inkl. mva, som seg hør og bør. Hva gjelder sykler, er Unaas i god posisjon til å konkurrere, med godt prisede Orbea og BMC. Men hva gjelder Unaas-hjul, er de som kjent alle håndbygget av én mann i Oslo. Ambisjonene har nok en tid nå overgått kapasiteten. Nå er staben styrket og forhåpentligvis tar de igjen forsinkelser og får raskt ordnet opp i sakene som er blitt nevnt her i tråden. For ordens skyld: Jeg er bare kunde og har absolutt ingenting å gjøre med driften av Unaas.
|
|
|
29/05/2019 22:03
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Pussig dette. Da det var en sak der en her på forumet skrev omen tvist med Canyon gjorde Hr. Sepeda seg høy og mørk.
Når det er en rekke kunder som har hatt særdeles ufordelaktige erfaringer med Unaas, rapportert både her og andre steder, så er det ikke annet enn ukritiske forsvarstaler å lese.
|
|
|
[Re: larsdx]
29/05/2019 22:19
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det var ikke ment som et forsvar, men et forsøk på svar til vviz om prising og et par generelle kommentarer.
Du har helt rett i at jeg i sin tid kritiserte Canyon da en kunde sto i fare for å tape sykkelen sin i en reklamasjonssak da han returnerte den via Posten som instruert av Canyon. I ettertid har jeg angret en smule på det, fordi det alltid er risikabelt å engasjere seg i enkeltsaker der man ikke kjenner hele bildet. Håper like fullt Canyon har endret praksis.
Jeg tror og forventer som sagt at sakene nevnt i tråden vil løse seg. Det bør de absolutt gjøre, raskt.
Kan for øvrig ikke se at jeg har noe usnakket med deg og setter punktum fra min side der.
|
|
|
[Re: Sepeda]
30/05/2019 04:36
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Er du den nyansatte hos Unaas? Virker nesten som om at du er lønningslista iallefall 
|
|
|
30/05/2019 05:25
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
30/05/2019 08:30
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ordbruken disse sakene har utløst i tråden og spekulasjonene om kriminell virksomhet synes jeg ikke henger på greip. Men det er en del av virkeligheten på forumet og på nettet generelt.
Først; jeg har ingen erfaring med Unaas Jeg velger å tolke begrepet "kjeltring slikt det brukes i dagligtale langt mildere enn kriminell virksomhet. I tillegg tror jeg konkurshistorier gjør sitt til å få frem det negative. Nei, det er ikke kriminelt å gå konkurs (med mindre det ligger noe straffbart bak), men konkurser medfører gjerne at noen uskyldige blir skadelidende. Det i seg selv er negativt, og evig eies kun et dårlig rykte...
|
|
|
30/05/2019 08:39
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Har du et konkret eksempel til oss hvor du har fått upåklagelig service, slik at vi får et bedre inntrykk av hva som skal til for alle lovordene? De er flere her i tråden som sier til de har tilsvarende opplevelser, men de ikke ønsker å gå i detaljer. Den siste månedene har jeg registrert ihvertfall 3 tråder på Faceboo, hvor folk er frustrerte og har møtt veggen. Edit ; https://m.facebook.com/groups/1717138135186165?view=permalink&id=2390646044502034Du snakker om ufin ordbruk, de fleste her inne er vel enten menn eller kvinner som er godt over 18år. De fleste har vel hørt ord som litt drøyere enn det som blir brukt her. Noen av oss har enkelt ordforråd, og bruken matcher nok ikke verken Wikipedia sin definisjon eller språkrådet 100%, men jeg vil tro de aller fleste på et forum greier å gjøre litt enkel kildekrikk eller koke suppe på det.
Redigert av Stupfull; 30/05/2019 08:48.
|
|
|
30/05/2019 08:47
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg slettet mitt innlegg fordi jeg innså at det bare vil skape flere spekulasjoner. Men siden innlegget ble besvart, får jeg være ryddig og poste det på nytt. Here we go: *** Denne tråden har nå 143 innlegg. Blant disse 143 innleggene er det så vidt jeg kan se reist tre konkrete saker. - Én har opplevd forsinkelse med hjulsett, har avbestilt og bekreftet i tråden at pengene er returnert. - Én har opplevd forsinkelse med hjulsett og har nettopp avbestilt. - Én har opplevd manglende leveranse av hjulsett og etter det jeg leser her, synes det å ha oppstått misforståelser/rot fra Unaas' side om hvorvidt hjulene er sendt eller ikke. Disse sakene er beklagelige og særlig den siste er kjedelig. Jeg håper og tror den løser seg kjapt. Skjønner godt at vedkommende er frustrert. Ordbruken disse sakene har utløst i tråden og spekulasjonene om kriminell virksomhet synes jeg ikke henger på greip. Men det er en del av virkeligheten på forumet og på nettet generelt. Det er også betegnende at når jeg peker på språkbruken, blir jeg kalt "forumpolitikonstabel"  og når jeg gjør oppmerksom på de gode opplevelsene jeg selv har hatt som kunde eller deler det jeg måtte vite om priser og annet, blir det antydet at jeg er i lomma på Unaas. Pharynx har i det minste glimt i øyet, så jeg får tilgi at han setter meg på lønningslista  En liten bedrift med kun et par ildsjeler kan selvsagt gjøre feil og må også tåle kritikk. Men de engasjerte angrepene på en lokal sykkelbutikk, særlig fra dem som aldri har satt sin fot der eller hatt et kundeforhold, har jeg fortsatt vondt for å forstå. Som kunde over flere år opplever jeg som sagt en annen virkelighet. Både sykler og hjul jeg har fått bygget etter egne preferanser har fungert utmerket, og service og oppfølging har vært upåklagelig. Jeg håper det er lov å si, selv her på forumet. Setter også stor pris på andre lokale sykkelbutikker og håper vi får beholde dem, selv om mange foretrekker å handle på nett. For nye lesere som stusser på trådens tittel, må det også sies at overgangen fra enkeltmannsforetak til nytt selskap kun medførte et par dagers stenging og at Unaas er oppe og går som før.
|
|
|
30/05/2019 09:05
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har du et konkret eksempel til oss hvor du har fått upåklagelig service, slik at vi får et bedre inntrykk av hva som skal til for alle lovordene? Ok, siden du oppfordrer meg til det og siden det illustrerer verdien av lokale sykkelbutikker: - Custom-bygg av to sykler 100% etter egne preferanser, også med innbytte av originale deler. - Ytterligere en smule komplisert ombygging av en av de to syklene. - Hjulsett jeg har utelukkende god erfaring med. Gratis service. - Tilbud om custom-hjul, med eget valg av nipler, eiker og evt. dynamo-navn. Vil trolig benytte meg av det i fremtiden. - Hyggelig hjelp med stort og smått når jeg er innom butikken. - Interessant og lærerik prat med fagfolk. - Prisgaranti. Sier jeg at dette oppveier for forsinket leveranse av hjul? Nei, det er en annen sak. Jeg bare sier at historien om Unaas også er det jeg opplever.
|
|
|
30/05/2019 09:18
|
Skogen
Medlem
|
Medlem
- Én har opplevd forsinkelse med hjulsett og har nettopp avbestilt.
Antar dette er min sak. Jeg har vært bevisst på å være forsiktig i min omtale av denne saken, delvis fordi også jeg ønsker at lokale ildsjeler med det som antakelig er gode produkter skal overleve og gjøre det bra. Jeg bestillte også med hjerte i halsen, fordi jeg også tildligere (i 2015) har vært gjennom tilsvarende opplevelser med Unaas (som kan dokumenteres med over 50 emailer gjennom en periode på to måneder). Jeg finner meg imidlertid ikke i lenger å bli utsatt for det som må være bevisst uthalingstaktikk og"gi blaffen" mentalitet. Vi får se hvordan dette ender, får jeg pengene refundert i løpet av kort tid glemmer jeg at jeg noensinne har hørt om Unaas, hvis ikke går jeg videre med saken. 11 000 er ikke all verden, men nok er nok som det populært heter for tiden.
|
|
|
30/05/2019 09:24
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Må nesten tipse deg om ledige stillinger https://unaas.no/pages/vi-soker-3-nye-ansatte-kan-du-vaere-riktig-person-for-oss . Av en eller annen grunn ligger de tilsynelatende ikke ute på Finn.no Hvis dette skal være erfaringstråden; kan jeg dele min begrensede erfaring med dem: * Hyggelige folk og kjapt svar på mail (har kun mailet vedr. forespørsler om modeller/salg). * Rotete butikk og litt kaotisk preg over kundebehandlingen i butikk (avbrudd, opp og ned på verksted, litt roting med priser o.l.) * Da jeg ba om et BB30->24mm adapter solgte de meg et PF30->24mm adapter, med forsikring om at det passet siden "begge er 30mm og Pressfit". Hadde sikkert ikke vært noe problem å returnere/bytte det (i butikk), men endte opp med å bruke det på en annen sykkel (som hadde PF30) i stedet. Det gjorde meg imidlertid litt reservert mot å ev. sette sykkel på service der.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
|
|