Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Årets forsinkede Mallorcatråd

Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: Kriss] #2544299 30/03/2019 19:37
G
Ger Offline
Entusiast
Entusiast
G
Vi har hatt ei fantastid veke her nede iallefall! Ser ikkje ut som om dykk er like heldig med veret.

Einaste problemet mitt var at eg sleit girwiren akkurat i rundkjøringa opp til Puig Major.

Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: EmilZipp] #2544592 01/04/2019 14:10
anerz Offline
Veteran
Veteran
21-27:april for min del, første tur til øya så det blir gøy. Skulle reist 20, men SAS hadde ikke plass til sykkelkoffert så måtte utsette avreise en dag.
Skal vel få slitt ut oddefa slik at han starter med syre på Mallorca 312 dagen jeg reiser tilbake til Norge ICON_SMILE

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: EmilZipp] #2545433 05/04/2019 07:57
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Reiser ned for 13. gang lørdag 6. april. Bor på Fontanella Playa som alltid. Blir kos. Skal prøve å finne noen nye ruter i år. Tenkte å snike meg forbi gjerdet og sykle helt opp på Puig Major. :-) Ellers blir det mange av de faste fine rundene. Den viktigste erfaringen etter alle de årene er å finne de rette stedene å lunsje. Mine favoritter er restauranten nede i Port de Valldemossa (dog veldig tungt med den bakken opp igjen med full mage), Cappucino Gran Cafe Port d'Andratx (Øyas beste ostekake. Digg club sandwich. Dyrt. Samme caféen finner du i Valldemossa). Torget i Petra (ikke på grunn av maten, legendarisk stemning). Den lille caféen i siste veikrysset før/etter Sa Calobra (den colaen der etter Sa Calobra er bare helt himmelsk). Nabovika til Sa Calobra (Cala Tuent. Nydelig mat på restauranten der. Langt bedre enn nede i Sa Calobra. Også får du med noen ekstra høydemeter på kjøpet)

Mer opptatt av mat enn sykling. Sikkert et alderdomstegn :-)

Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: erling] #2545463 05/04/2019 09:17
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: erling
Tenkte å snike meg forbi gjerdet og sykle helt opp på Puig Major. :-)

Husk at du er gjest i et annet land ;-) Det er normal folkeskikk å forholde seg til vertens regler og normer, slik som vi forventer at våre gjester og nye landsmenn skal gjøre her hjemme.

Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: EmilZipp] #2545789 07/04/2019 06:05
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Hjem i dag, to feil i programmet vårt, kart 11 (rettet opp i filen) og det var en bom vi ikke hadde regnet med der vi tok av etter San Salvador, vi endte opp med å ta hovedveien ned til Porto Cristo. 114 mil og 16.000 hm, en haug kaker, kaffe, lunsjer og matauk, rett på slanking når jeg kommer hjem :-) Vi har stort sett syklet i kort/kort men tredd på armvarmere og en vest når vi har stoppet og i de lengste nedkjøringene.

Redigert av EmilZipp; 07/04/2019 06:30.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: torinb] #2545870 07/04/2019 16:08
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: torinb
Sitat: erling
Tenkte å snike meg forbi gjerdet og sykle helt opp på Puig Major. :-)

Husk at du er gjest i et annet land ;-) Det er normal folkeskikk å forholde seg til vertens regler og normer, slik som vi forventer at våre gjester og nye landsmenn skal gjøre her hjemme.

Akkurat det skjønner jeg veldig godt. Det var ment som en spøk.

Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: erling] #2545901 07/04/2019 18:50
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Det var godt :-)

Men det er mange som tar seg til rette, noe man har sett mye av på Gran Canaria det siste halvannet året. Veien mellom Taurito og Puerto Mogan har vært stengt pga ras og rasfare, men gjerdene har blitt klippet og forsert av syklister hver gang de har kommet opp. Nå har de satt opp to 3 meter høye murer for å få bukt med problemet.

Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: EmilZipp] #2545915 07/04/2019 20:09
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: EmilZipp
Hjem i dag, to feil i programmet vårt, kart 11 (rettet opp i filen) og det var en bom vi ikke hadde regnet med der vi tok av etter San Salvador, vi endte opp med å ta hovedveien ned til Porto Cristo. 114 mil og 16.000 hm, en haug kaker, kaffe, lunsjer og matauk, rett på slanking når jeg kommer hjem :-) Vi har stort sett syklet i kort/kort men tredd på armvarmere og en vest når vi har stoppet og i de lengste nedkjøringene.

Kort/kort siste uka?
Her går det i løse bein, jakke og buff..
Røyk girwire selv i dag, men var heldigere enn han lenger opp. Skjedde ned fra Valdemossa så gikk jo fint å komme seg hjem

Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: Kriss] #2545950 08/04/2019 06:48
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Sitat: Kriss
Vi har stort sett syklet i kort/kort men tredd på armvarmere og en vest når vi har stoppet og i de lengste nedkjøringene.

Kort/kort siste uka?
Her går det i løse bein, jakke og buff..
Røyk girwire selv i dag, men var heldigere enn han lenger opp. Skjedde ned fra Valdemossa så gikk jo fint å komme seg hjem [/quote]

HAHA, jeg skrev "stort sett". Det ble jo litt kjøligere mot slutten av uka. Det er forskjell på folk og vi har en ordentlig pingle med oss som satt inntil ovnen under lunsjen i Valldemossa under et pledd iført full vinterhabitt :-)

Jeg har i hvertfall fått skarpt skille på låret, rød nese men slurvet dessverre med trøyekanten

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: EmilZipp] #2546169 08/04/2019 17:53
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Både buffen og jakka havna på lomma i Alcudia i dag da så ble kort kort hjem.. ICON_SMILE
Har blitt litt for mange timer I forhold til tenkt så på tide og komme seg hjem..

Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: EmilZipp] #2547307 12/04/2019 14:56
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjørt kortbukse hele uka. Men ble mye vest og løse armer. 16-20 grader og en del vind. Men mye sol og fint også. Bitte litt regne et par dager. 85 mil og mør i stumpen nå. :-)

Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: EmilZipp] #2548102 17/04/2019 06:18
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis noen kunne tenkt seg å spleise på vare taxi fra Can Pastilla til start på Mallorca 312 så gi meg et hint på SMS 90917793. Har fått tilbud på 85 euro en vei og det var liten buss med henger . Plass til en god del folk og sykler. Vi er 2 stk og bør være minst 2 til for at det blir ok pris. Sjåføren mente vi burde bestille tidlig. Tenker jeg må vite det innen førstkommende lørdag. Ellers var det første dag for vårt vedkommende i går, flott vær/temp.

Redigert av Oddefa; 17/04/2019 06:18.
Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: Oddefa] #2548285 17/04/2019 21:10
H
Hotvedt Offline
Fersking
Fersking
H
Har betalt mer enn det for vanlig taxi på samme etappen, så du gjør nok ikke dumt i å bekrefte turen på den prisen du har fått.

Redigert av Hotvedt; 17/04/2019 21:10.
Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: EmilZipp] #2548815 22/04/2019 07:08
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Billigst og mest praktisk blir å leie bil. Får leid en liten bil for 550-600 kr for 3 dager. Blir 3 dager for må hentes fredag og leveres søndag. Men praktisk siden bilutleierne rr rett over gata fra der vi bor, og vi selv kan bestemme «når» vi drar fra /til. Siden jeg skal sykle den lange og min samboer skal sykle 225 varianten så er det greit at hun har tilgang til bilen også når hun kommer i mål god tid før meg!

Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: EmilZipp] #2548816 22/04/2019 07:11
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For de som skal sykle Mallorca 312, og er inne på denne tråden : bruker dere klubbdrakt /personlig drakt eller rittets egen drakt som vi får ved henting av startnr ? Ser de anbefaler den, men ikke at en må ! Må jo se om den passer også! Personlig tror jeg det blir klubbtrøye da det er det er lettere å evt se hverandre og evt andre nordmenn underveis ! Alt har jeg assos cento trøye som er digg på slike turritt.

Redigert av Oddefa; 22/04/2019 07:17.
Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: EmilZipp] #2548825 22/04/2019 07:54
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Klubbtrøye for min del. Utlevert trøye kan ikke benyttes før fullført ritt.

Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: EmilZipp] #2548834 22/04/2019 08:19
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig i det faktisk ! Klubbtrøye blir det da! Hvilken klubb sykler du for joje? CK Elverum (svart/rød/hvit trøye), og tror jeg starter med hvit gjennomsiktig castelli vinnjakke/evt rapha vest!

Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: EmilZipp] #2548842 22/04/2019 08:52
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Vi er noen fra Sandefjord Sykleklubb med ulike planer om distanse. Heldigvis meldes det om bedre vær til helga.

Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: EmilZipp] #2550324 28/04/2019 09:29
L
lille gutt Offline
Avhengig
Avhengig
L
Ser Dere har syklet strålende i M 312 ICON_SMILE
Leser gjerne en ritt rapport eller to ICON_SMILE

Redigert av lille gutt; 28/04/2019 09:31.
Re: Årets forsinkede Mallorcatråd [Re: EmilZipp] #2550463 29/04/2019 05:33
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ok, en "kort" rittrapport.

Først logistikk når en bor på andre siden av øyen (Can Pastilla/Palma) som har vært diskutert før her. Vi endte med å leie en liten bil "rett over gata", For 3 dager kostet det 67 euro + litt bensin. Fordelen for oss om var 2 stk var klar. Vi kunne dra når vi ville, ha tinga våre i bilen, og siden Heidi (samboer) skulle sykle 225 så ville hun være i mål før meg og da var det gull for henne å slippe å stresse med klær, bager, legge fra seg sykkel etc. Var ok plass til 2 sykler når vi tok av begge hjulene. En siste fordel var at det bare var å få sykkel inn i bilen igjen, kjøre til Can Pastilla for en øl og pizza. Er ikke så veldig glad i øl egentlig, men den ølen var god, og nødvendig he he. Var god plass for å parkere i hovedgata i Playa de Muro og sørget for å parkere slik at det var etter mål og slapp å ta hensyn til målgang/ryttere. Bakdelen med å bo på Can Pastilla er selvsagt at det blir lite søvn pga tidlig start. Selve kjøringen er ikke lenger en hvilket som helst lokalt ritt i Norgen. Så den logistikken jeg var usikker på var mye enklere en jeg trodde.

Så rittet. Kom til PdMuro tidlig, men skjønte ikke helt det startopplegget så suset i rundt før vi skjønte vi måtte inn i en bakgate. Dermed kom vi ikke så langt frem så, jeg hadde håpet på. Og da stile vi opp ca kl 6, dvs 1 time før i start. Så noen norske drakter (Holmekollen, Follo, BOC), men antar at flere også kjørte med den offisielle rittdrakten eller "ikke-klubbdrakt".
Generelt tipper jeg halvparten av deltagerne kjørte med "rittdrakten".

Men ca 7.15 startet vi, vet ikke hvor hvor lang tid etter startskuddet det var (for hørte ikke noe, vi bare begynte å sykle). Når jeg så det endeløse toget foran meg så skjønte jeg også at "toget mitt" hadde gått, men prøvde å gi jernet de første par milene for å se om jeg fikk en ok posisjon lell. Men var heldigvis ikke den eneste som hadde lyst å sykle litt fort som var langt bak i starten.
Rittets flotteste del er fra 25 km til fjellene avsluttes etter 160 km. Fjellene, kysten etc. Har jo syklet her noen ganger så "godt kjent" og var digg å sykle på stengte veier. Og været, det var digg det. Hadde ikke en sky på himmelen denne dagen. Dette nevnte parti tror jeg er det fineste jeg noen ganger har syklet på ritt og tok bilder underveis, noe jeg ikke bruker å gjøre på ritt. Syklet bakkene kontrollert hardt, og nedover litt småfeigt/forskiktig. Dvs en god del som kjørte fortere en meg og jeg kjørt også fortere en del. Mao veldig middelmådig. Hadde nye klosser bak og syntes de lagde litt ulyd så tror jeg var preget av det også. Har også brekt min andel av bein på sykkel de siste årene så har blitt mer forsiktig av den grunn også. Og er helt ok med dette. Så stresset ikke av galningene. Var en dame som var helt psycho nedover. Tok henne med god margin oppover med nedover kom hun hver jævlig gang som en vildkatt, før jeg ikke så henne mer da jeg passerte henne før siste nedkjøringen før Esporles.
Derifra og inn var det å finne seg noen grupper. Det gikk ekstremt fort i den gruppa jeg var og det viste seg at det var hun som vant 225 med hjelpere. Skjønte ikke det før vi kom til skille 225/312, var helt sikker på at de skulle den lange runden. Hadde jeg vist det skulle jeg brukt så mye energi på å delta i rullen. Fra Esporles kom vi også sammen med de som syklet 167 og det skapte noen farlige situasjoner. Så bla en som fikk behandling for skader som jeg tror ga en stukk i oss. Men var så stor forskjell på tempo på oss og de som syklet 167 at en måtte kommuniserere en del. Heidi som kom en del senere her opplevde ikke samme vansker. Så tidspunkt avhenger hvordan en opplevde dette.
Siste 9 milene var det derimot slutt på tettheten av sykelister og jeg syklet stort sett med de samme, noen kom til, noen slapp. Måtte jobbe selv for å henge med for var noen sterke her som dro på noe infernalsk. Var også partier med dårlig asfalt, men også noen nye veier rundt Petra/Arta jeg aldri har sykle og som veldig kule. Bratte kneiker på 100 hm osv. Mot mål var det bare digg, ikke noe krampe men tendender siste par mil. Men siste 3 mil er "lette" da. Var ikke den mest ivrige på å dra så slapp meg inn bakerst i gruppen mot mål for syntes at andre fortjente plassen foran meg bedre. Gruppen min kom inn på plassene 101-108 totalt. Min plassering var 106. Totalt syklet 1800 den lange. I klassen min (m 45) ble jeg 18. Tid i mål var 10.31. Strava begevelsestid var 10.23. Litt pga tok tid før passering av start og 4 passe korte stopp på matstasjonene (som var gode/bra). Alt i alt en god opplevelse både mht ritt, og egen fysisk/psykiske opplevelse. Heidi hadde akkurat samme opplevelse. Anbefaler rittet. Obs, er nok 4600 hm og ikke nesten 5100 hm som arrangør oppgir. Ser "alle" har det på strava i alle fall.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino