Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC
|
Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC
[Re: Sepeda]
25/04/2019 19:17
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
C4 er Diamant/Nakamura fra Gresvig. Ikke noe galt i det, men altså, på en Protos med Enve... Oi.. Det var jeg ikke klar over. Det setter ting i ett annet lys. EDIT: Når jeg skulle prøve å gjøre min gamle (altfor store) racer brukbar, så fant jeg nemlig en hyggelig kar på Finn.no som solgte meg en plastpose med ett assortert utvalg stem i ulike lengder til en hyggelig pris. Det er slik stem'et havnet i boden min, og derfor jeg ikke var kjent med opphavet.
Redigert av vviz; 25/04/2019 19:19.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
25/04/2019 19:28
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et F109 veier 108 g i 90 mm og jeg vedder 100 lire på at det er stivere. Dessuten ser det bra ut og så har det titanbolter.
|
|
|
25/04/2019 19:40
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Syntace er uslåelig tysk kvalitet. Eller du kan tenke 3T fremspring til 3T styre eller Enve fremspring til Enve hjul Gjelder å ikke snuble ved målstreken  Men som sagt - neglelakkfjerner/aceton tar nok C4-dekalene om du trenger tid på å bestemme deg for lengde. Håper du finner deg til rette med 100 mm eller lengre 
|
|
|
25/04/2019 19:52
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ja, jeg trenger uansett tid på å finne ut hva jeg skal ha der, og uaktuelt å bruke særlig penger på noe i mellomtiden. Pengene er brukt opp for ett par Enve-hjul, eller en AXS-kassett (eller noe slikt) uansett Så enn så lenge får vi maskere de på annet vis.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
27/04/2019 17:18
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
40T drevet kom i går. Jeg rakk akkurat skifte til 40T drev, og ett Molten-kjede før jeg syklet Oslo-Mysen. Ang. giring ble jeg skremt av farten til feltet på flatmark i det starten gikk. Den gikk jo rett opp i 40-50km/t før feltet begynte å fragmenteres. Da var jeg på nederste girene umiddelbart. Men det tok heldigvis ikke lang tid før de raskeste hadde stukket fra, og farten normaliserte seg på ett mer "realistisk" nivå for den gruppen jeg syklet med. Giringen (40/10) utgjorde ingen problemer for meg på resten av turen. Men jeg kan gjette at den kanskje hadde gjort det om man skulle hengt med i den skarpe enden. Ellers vet jeg ikke om å gå ned fra 44T til 40T egentlgi ga meg så mye. Syklet greit opp Vassumbakken, men havnet da midt i ingenmannsland mellom to grupper. Prøvde å kjøre opp til gruppen foran, men ga opp, så måtte uansett vente på gruppen bak. Vil tro jeg uansett ikke hadde hatt problem med å klatre sammen med de om jeg hadde beholdt 44T. Så.. Jaja, jeg klatret med mindre bruk av energi, uten å helt få den store gevinsten. Det var greit nok. Første ritt noensinne, første tur over 200km noensinne, så ambisjonsnivået var uansett å fullføre. Er forøvrig godt i gang med å bygge ENVE-hjulene. Det går mye raskere enn det forrige (første) hjulsettet jeg bygde, så de er nok definitivt klare i løpet av uka 
|
|
|
27/04/2019 17:53
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Gratulerer med første ritt  Flott debut for Protos! Blir spennende å høre mer om både om utveksling, Molten og ikke minst hjulbygging.
|
|
|
27/04/2019 18:34
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Pretty damn cool (selv om jeg mener at sokkene dine ikke bør gå høyere enn hva skotrekkene gjør pga leggfasongen din. Det er forøvrig en diskusjon som hører stilpolititråden til). (Utsnitt fra Ola Morken)
|
|
|
[Re: Valentino]
28/04/2019 07:35
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Stilig, dette Noe helt annet: På en søvnig søndagsmorgen vurderte jeg å gjøre et dypdykk i elegante Protos i tråden for geometrinerding. Men det ser ut til at De Rosa holder kortene tettere til brystet enn selv Bianchi. Det refereres til samme mål for versjonene med skiver og felgbremser, der det som regel er små forskjeller i bl.a. kjedestagslengde. Og flere sentrale mål oppgis ikke, bl.a. styrerørsvinkel, evt. fremløp (rake) og/eller slep (trail). Ikke at det nødvendigvis er noe galt i det. Sjel er som kjent en ukvantifiserbar størrelse og det tilslørte gjerne det mest spennende. Men uansett, vviz - du har ikke klart å snuse opp noe mer om geometrien?
|
|
|
28/04/2019 08:21
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
@Valentino: Ja, det ble helt klart ett kompromiss det der. Problemet var at jeg ikke hadde lengre skotrekk uten å gå for full vinterisolering. Og skulle jeg hatt kortere sokker, hadde de blitt såpass mye kortere at det hadde heler ikke stilpolitiet godtatt når skotrekkene etterhvert skulle av. Ellers la jeg merke til at stilpolitiet var fullstendig fraværende hele dagen. Hadde de vært i Hvervenbukta ved start, så er jeg sikker på at ihvertfall 3/4 av hele rittet hadde fått startnummerene sinne beslaglagt. Spesielt drikkeflaskestørrelser det ble syndet hardest mot tror jeg. Drikkeflasker i størrelser jeg ikke en gang visste eksisterte.... @Sepeda: Det hadde vært kult om du kunne gjort. Nei det der er vel eneste geometritrabellen jeg har sett. Nå skjønner ikke jeg stort av den, men jeg brukte målene der for å sammenligne mot Canyon sine tabeller, for å avgjøre hvilken størrelse jeg skulle kjøpe. Men jeg har sykkelen, så jeg kan evt. måle ting, om det finnes noen gode guider for hvordan man evt. kan måle de verdiene du savner. EDIT: (selv om jeg mener at sokkene dine ikke bør gå høyere enn hva skotrekkene gjør pga leggfasongen din
Er det det fasongen "stutte men allikevel pinglete" du tenker på? 
Redigert av vviz; 28/04/2019 09:58.
|
|
|
28/04/2019 08:33
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Men jeg har sykkelen, så jeg kan evt. måle ting, om det finnes noen gode guider for hvordan man evt. kan måle de verdiene du savner. Jeg vet ikke hvordan man nøyaktig kan måle grad på vinkel på styrerøret eller utformingen av gaffelen, altså rake/fremløp, som er avgjørende for styringen. Men her kan du se eksempler på hvordan en del andre størrelser måles - og ikke minst en grei forklaring på hvordan geometri påvirker egenskaper og følelse. GCN Tech/Bicycle Academy: Speed Vs Stability - Can Bike Geometry Make You Faster?
|
|
|
28/04/2019 08:41
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Skal kikke på det, men tør ikke love at det blir i dag. Ett problem er kanskje å få målt nøyaktig nok. For på vinkler osv, så er vel forskjellene gjerne 0.5 - 1 grad osv? Så om målingene har en feilmargin på 1 grad, så blir vel det verdiløst.
rake osv kan kanskje måles rimelig nøyaktig med lasere. Men jeg har bare én sånn bygglaser, jeg ser for meg at det kunne vært målt greit om man hadde to.
|
|
|
28/04/2019 08:45
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Du må i hvert fall ikke legge arbeid i det for min skyld  Men siden presisjonsnivået i prosjektet ditt er høyt, er det jo en artig ting å grave i, en dag du måtte ha god tid  Eller heller bruke tiden til en sykkeltur, siden det uansett er fasit på hvordan sykkelen faktisk oppfører seg 
|
|
|
28/04/2019 08:47
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Angående giringen, så blir rittet angivelig vunnet på 2x1, så tipper at med rett rytter, hadde det lett vært vunnet på 1x12 https://www.landevei.no/nyheter/vant-oslo-mysen-paa-to-tunge-gir
|
|
|
[Re: Valentino]
29/04/2019 21:52
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Åh.
Tillegg: Sølvdekaler er så rett så rett. Glad det fallt i smak. Jeg var veldig usikker på det, og det måtte bestilles slik fra ENVE, uten noe mulighet til å se. Når sølvdekalene til slutt endte med å forsinke disse felgene en måneds tid, begynte jeg å tvile mer og mer. Men jeg er glad jeg ventet. Det føles helt riktig for meg. Det er forøvrig ikke "bare bare" å få bestilt løse felger rett fra ENVE slik at man får boltre seg i hele fargespekteret som finnes. Jeg måtte bedrive litt "looky snooky" business i statene, og jeg tror strengt tatt amerikanske selskaper har ett forbud mot å selge ENVE-produkter til Europa (det er ihvertfall ett vanlig svar hos amerikanske butikker). Men det løste seg, og det er jeg glad for  Om noen fra den norske industrien leser dette og kan svare på hvordan man eksempelvis kan få en løs ENVE-felg for selvbygg, i egenvalgt dekal-farge, opplys meg gjerne. Hjulene gikk astronomisk raskt å bygge (relativt til hva jeg antok). De ble ferdig søndag kveld natt til mandag, og ble testet noen mil i dag. Perfekt! Opp og ned Gjærsjøen, og det gikk så det suste. Gamle PR'er (satt solo) ble smadret med god margin, og til det tillegger jeg hjulene æren, da watt fortsatt "sliter litt" ift. fjoråret. Men det ordner seg nok etterhvert. Redskapen gir treningslyst! @Sepeda har vært inne på enn geometrisk analyse. Det hadde vært superkult, men jeg er ikke noe nærmere å evt. fremskaffe de målene som mangler. Men kan gi litt erfaring av hvordan jeg synes den er å sykle. Min gamle landeveisykkel var en De Rosa R838, som var deres entry level karbonramme. Om jeg skal gjette var det en "komfortracer". Protos'en er mer "nervøs" i styringen. Det er nok den største forskjellen jeg umiddelbart kjenner. Nå skal det sies at jeg har solgt den gamle, så jeg har ikke hatt mulighet til å sykle de på samme tidspunkt. Nå har jeg fortsatt en del spacere under stem'et på Protos'en (mer enn jeg hadde på R838), men den er også i en mer korrekt størrelse. Så alt i alt er denne langt mer komfortabel for meg å kjøre på nåværende tidspunkt, gitt en stack/reach som er langt mer aggressiv (1.39 om jeg husker rett). Den gikk jo Oslo-Mysen uten noe problem. "Karbonplanke"-setet mitt fra Berk Composites har også fungert over all forventning. Det har ikke skapt noen problemer, selv til Mysen. Det som var interessant i dag, med nye dypere hjulsett, er at den nervøse styringen ble temmet veldig av nye hjul. Den er ikke nervøs i styringen på samme måte lenger. Selv helt ned til 15km/t er den nå langt mer "temmet" i styringen. Nå var det vindstille når jeg testet hjulene, men på absolutt alle måter vil jeg si de ga en bedre kjøreopplevelse enn de gamle. Mindre nervøs i lavere hastigheter, mer stabil i fart. Så får vi se hvordan det blir når sidevinden kommer. Ellers er 44T ringen tilbake, da jeg bestemte meg for at den skal kjøre enebakk rundt i rulle. Riktignok en rulle med lav snittfart, men satser på at det holder. Jeg kan jo uansett skalere opp de kjederingene etter behov (neste gang), om erfaringen skulle tilsi at det blir for lite. Men greit å få litt inntrykk fra en rask og relativt flat løype, for den skal gå Lillehammer-Oslo seinere i år. Nå er bildene "litt større" her i forumet, men kan fortsatt klikkes på for større versjoner. Håper det kan tilfredstille de fleste.  Siden folk klager over stem'et, og det desverre ikke byttes på akkurat nåværende tidspunkt. Men om man fokuserer ett annet sted på sykkelen, og later som det står "ENVE" der, så ser det ikke så verst ut Her er en retusjert utgave av hvordan det "kunne" sett ut. Litt på kanten å retusjere bilder av sin kjære selvsagt, men det er ihvertfall opplyst om.  Hun skal hete " Chili blonde" på grunn av den platinablonde fargen, kombinert med de rødoransje detaljene. Kanskje hadde det også "noe" med hva jeg tilfeldigvis slukket tørsten med mens jeg knipset bildene.  Takk for gode diskusjoner underveis, men foruten mindre små justeringer, anser jeg byggingen som fullført.  EDIT: Prøvde å få forsikret denne gjennom NAF Mov. Svaret var en diplomatisk variant av glem det!  Noen som har gode tips til en måte å forsikre dyrere sykler på mot tyveri? Utfordringen er at jeg av og til kunne tenke meg å sykle den til jobb, dersom man planlegger å ta en lengre tur direkte fra jobb, og da må den stå utendørs i sykkelstativ i løpet av arbeidsdag. EDIT2: Sykkelen høstet forøvrig veldig mange positive kommentarer fra andre syklister og sekreteriat-medlemmer når den fikk være ute og lufte seg skikkelig for første gang under Oslo-Mysen. Gjerne fra den eldre garde. Fikk inntrykk av at De Rosa kanskje har vært ett større merke her til lands i "eldre dager" enn hva det er i dag? Var ellers veldig mange andre flotte sykler til stede på det rittet. Mange finer doninger man fikk god tid til å se på underveis. En av de jeg synes var kulest, var en rød/oransje Ibis CX med 1x oppsett (selvsagt) 
Redigert av vviz; 29/04/2019 22:40.
|
|
|
29/04/2019 23:27
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for tips, men jeg trenger isåfall en forsikring som er 51g slankere  Dette er som å be om ketchup på restaurant.
Redigert av vviz; 29/04/2019 23:30.
|
|
|
29/04/2019 23:34
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Vekter Sykkelen som avbildet veier 7300g. Med to drikkeflasker (Elite Fly) veier den 7410g Og "butikkvekta" uten computer, flasker, flaskeholdere, pedaler: 6969g
Endte totalt sett 31g under "budsjett", og er veldig fornøyd med det, det er tross alt både wattmåler og ett dypt hjulsett med. Wattmåleren mener jeg skal utgjøre 38g, basert på SRAM sine vekter (jeg har ikke en krank uten for å kontrollere det), og hjulsettet kunne vært slanket betraktelig (mange hundre gram) om man hadde gått for noe lettvekt kontra noe dypt.
|
|
|
30/04/2019 06:41
|
StumpjumperM2
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
WOW! Herlig tråd, og nydelig resultat!
Redigert av StumpjumperM2; 30/04/2019 06:42.
RCC14311
2017 Canyon Endurace CF SLX 2016 Duratec R9 disc tandem
|
|
|
30/04/2019 06:43
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Er det noe jeg ikke helt klarer å bli fortrolig med når det kommer til denne flotte sykkelen, så er det setets vinkel og hendelplasseringen. Nedoverpekende sete i såpass mye vinkel er et klassisk tegn på for høyt sete, feil sete, og/eller for lang reach. 4 mm ned så tipper jeg du kan flate ut setet uten å få vondt noe sted. Gitt at det ikke er setet som er feil. Hendelplasseringen er liksom forbi bøyen på styret og gir deg derfor en del ekstra reach, i tillegg til en vond vinkel i håndleddet. Det ser ut som om du kan vri styret ørlite grann bakover og oppover også, uten å miste flaten nederst, men jeg tror likevel hendlene ender opp litt langt ned/frem. Det kan selvfølgelig være helt bevisst, og at du liker det sånn, men jeg tror du ender opp i en bedre stilling med styret/hendler litt opp og bakover, og da setet litt ned.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
30/04/2019 07:16
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Veldig moderne med slikt sete nå som UCI vel tillater 9 grader (hvis jeg ikke husker feil). Personlig fatter jeg ikke hvordan folk klarer å sykle på det da presset i underlivet blir ganske heftig når man "glir" ned mot tuppen. Men jeg ser blant proffene er det mer og mer vanlig med den type oppstilling. Hva gjelder hendlene må man jo prøve å skjule de coneheadsene så godt som mulig 
|
|
|
30/04/2019 07:38
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gratulerer med ferdig prosjekt og velfortjente tomler opp fra halve forumet. Nå gjelder det at rytteren får orden på fargekoden på ben og armer :-)
Hva går igjennom hodet nå, er det deilig å være ferdig og bruke sesongen ute eller er det vemodig å ikke gå på postkontoret flere ganger i uken og kose seg på gutterommet ??
Vanvittig flott sykkel ! ! !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
30/04/2019 08:47
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
EDIT: Prøvde å få forsikret denne gjennom NAF Mov. Svaret var en diplomatisk variant av glem det!  Noen som har gode tips til en måte å forsikre dyrere sykler på mot tyveri? Utfordringen er at jeg av og til kunne tenke meg å sykle den til jobb, dersom man planlegger å ta en lengre tur direkte fra jobb, og da må den stå utendørs i sykkelstativ i løpet av arbeidsdag. Tryg sin sykkelforsikring dekker opptil 100.000,- i hele verden.
|
|
|
30/04/2019 09:45
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for gode innspill. Er det noe jeg ikke helt klarer å bli fortrolig med når det kommer til denne flotte sykkelen, så er det setets vinkel og hendelplasseringen. Nedoverpekende sete i såpass mye vinkel er et klassisk tegn på for høyt sete, feil sete, og/eller for lang reach. 4 mm ned så tipper jeg du kan flate ut setet uten å få vondt noe sted. Gitt at det ikke er setet som er feil.
Ikke noe problem med for høyt sete, da setepinnen fortsatt selvjusterer seg desverre  Utrolig nok sagget den bare 1cm i løpet av hele Oslo Mysen, men normalt sagger den 1-2 cm på en 40-50km tur. Begynner å gå tom for gode idéer, så vurderer å la en proff mekaniker ta over utfordringen. Setet er vinklet -2.7 grader, basert på feeling. Det funker fint for meg. Jeg holdes godt på plass når jeg sitter normalt på setet, samtidig som det bidrar til mindre press ett sted jeg ikke liker å ha press, når jeg sitter i bukken og hoftevinkelen blir skarpere. Det er grunnen. Med helt flate seter får jeg problemer med at setetuppen presser veldig i "fronten". Kunne kanskje vært løst på andre måter (kortere sete?) også, men det er nå denne måten jeg løser det på, og det funker for meg. Hendelplasseringen er liksom forbi bøyen på styret og gir deg derfor en del ekstra reach, i tillegg til en vond vinkel i håndleddet. Det ser ut som om du kan vri styret ørlite grann bakover og oppover også, uten å miste flaten nederst, men jeg tror likevel hendlene ender opp litt langt ned/frem.
Cockpit'en er ikke finjustert enda, så der kan det skje en del endring. Jeg liker at tuppen av hendlene nås lett fra bukken uten for mye fomling, men har ikke hatt noe problem med dette så langt på denne sykkelen, så kan godt hende jeg kan vinkle styret litt lenger opp. Skal forsøke. Tryg sin sykkelforsikring dekker opptil 100.000,- i hele verden.
Takk for tips, skal sjekke ut hva de kan tilby. Skal forsøke å ikke rødme når jeg innrømmer at den prisen omtrent dekker sykkel minus hjulsett. Det er selvsagt mer enn nok til å dekke markedsverdi, men de forsikringene jeg har sett på så langt, de har jo lovt at de skal dekke "gjenkjøpsverdi". Men forsikring er ikke ett must. Jeg er ikke villig til å betale hva som helst for å av og til kunne sykle den til jobb. Jeg liker CX'en min også tross alt, dog på en helt annen måte  Hva går igjennom hodet nå, er det deilig å være ferdig og bruke sesongen ute eller er det vemodig å ikke gå på postkontoret flere ganger i uken og kose seg på gutterommet ??
Deilig å være ferdig. Tid til å sykle, gjøre andre ting, og ikke minst, spare penger
Redigert av vviz; 30/04/2019 09:50.
|
|
|
30/04/2019 09:58
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ikke noe problem med for høyt sete, da setepinnen fortsatt selvjusterer seg desverre  Utrolig nok sagget den bare 1cm i løpet av hele Oslo Mysen, men normalt sagger den 1-2 cm på en 40-50km tur. Begynner å gå tom for gode idéer, så vurderer å la en proff mekaniker ta over utfordringen. Alltid smart å få råd fra profesjonelle, men du har ikke vurdert mitt forslag til italiensk løsning? Effetto Mariposa Carbogrip får som nevnt mye ros og selges bl.a. hos Bikeshop. Gratulerer igjen med altfor bra bygg. Dette hever terskelen 
|
|
|
30/04/2019 10:09
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
@Sepeda: Joda, jeg har fra dag én brukt friksjonspasta (så det monner). Det hjelper, men det hjelper desverre ikke "nok"  Så tør jeg ikke gå utover oppgitt moment på seteklemma, da det i verste fall kan knekke både setepinne og seterør. Men synes 6 Nm "føles" lite på den skruen. Setepinne-designen er litt "dust" synes jeg. Men hva gjør man vel ikke for å være aero... Den sørger for at pinnen bare klemmes på to av sidene, men ikke sideveis, i motsetning til en "normal" seteklemme og runde rør, hvor man får press fra alle kanter.
|
|
|
30/04/2019 10:47
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
@Sepeda: Joda, jeg har fra dag én brukt friksjonspasta (så det monner). Det hjelper, men det hjelper desverre ikke "nok" For ordens skyld: Carbogrip er ikke alminnelig friksjonspasta. Det brukes nettopp der friksjonspasta kommer til kort. Se f.eks. Cross Bike Review. A high-molecular weight silicone resin that, sprayed on a bicycle part before assembling it, polymerizes (in 5 minutes) into a grippy surface.Jeg har ingen erfaring med det selv, men har registrert at brukerne synes fornøyde.
|
|
|
30/04/2019 10:58
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
@Sepeda. Ok takker. Jeg har ikke prøvd det spesifkke produktet. Jeg skal hive med en slik neste gang jeg bestiller noe fra Bikeshop. Men setepinnen bør helst holde i Enebakk rundt i morgen, så må forsøke en ny runde med andre lure triks..
|
|
|
30/04/2019 11:27
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Fikk forøvrig ett forsikringstilbud fra Gjensidige, hvor jeg har ett mangeårig eksisterende kundeforhold fra både bil og hus, og jeg har aldri meldt skade på noen av delene. 13300,-/år på å forsikre sykkelen. Til gjengjeld kaskoforsikrer de bilen min (75% bonus), for 4868,-/år  Tror jeg leiter videre gitt
|
|
|
30/04/2019 11:51
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Fikk forøvrig ett forsikringstilbud fra Gjensidige, hvor jeg har ett mangeårig eksisterende kundeforhold fra både bil og hus, og jeg har aldri meldt skade på noen av delene. 13300,-/år på å forsikre sykkelen. Til gjengjeld kaskoforsikrer de bilen min (75% bonus), for 4868,-/år  Tror jeg leiter videre gitt Da ville jeg nok akseptert 51 g i vekttillegg isteden.
|
|
|
30/04/2019 12:45
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Et flott hjulsett i året i forsikring? Da hadde jeg kjøpt tracker jeg også