Prosjektering av kjellerstuegulv
|
Prosjektering av kjellerstuegulv
11/03/2019 21:28
|
JoachimV
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hei!
Så har man da overtatt et lite hus og en prioritet om jeg noen gang skal bo der blir å gjøre noe med det som kan bli en kjellerstue til gutteklubben grei. Det er ikke gulv der og det må taes ut masse for å få høyde og så legge gulv med varmekabler. Ser for meg en budsjettløsning med betong hvor jeg kan legge noe parkett senere?
Gode nettsteder for å prosjektere dette eller om noen har gjort lignende?
Ca 35kvm.
Har og litt lyst til å sjekke radon før jeg tetter det med gulv. Hvor nøyaktig er radonkartet? Eiendommen ligger på moderat til lav men også bare ca en km fra et tydelig område med høy radon. Finnes vel enkle løsninger nå for å måle men koster vel litt eller?
|
|
|
Re: Prosjektering av kjellerstuegulv
[Re: JoachimV]
11/03/2019 22:54
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Jepp. Ferdig før sommeren 2018 med 100 m2 kjeller. Vi hadde gammelt murgulv med masse ujevnheter og ganske lavt under taket, så skulle vi få utnyttet det så måtte drastiske tiltak til. Hogget gulvet i småbiter med Hilti, bærte ut i bøtter, fjernet så masse steiner og slikt så jeg fikk senket gulvet maksimalt i forhold til såle. La leca som avretting. 10 cm XPS. Varmekabler. Sementbil og pumpebil pumpet 7 cm betong. Oppå det la jeg laminat  Kort fortalt, men det tok tid å bære ut 65 t med gammel sement og store steiner  Gode nettsider finner ikke jeg. 2 sider har 2 forskjellige svar... Budsjett: 35000,- for betong og murere til jobben, det tok dem en formiddag Resten er jo ikke så dyrt egentlig. Tror denne delen av jobben totalt kom på 60000, men da gjorde jeg alt selv bortsett fra å legge varmekabler og støpe. Før vi begynte fikk vi pris på jobben fra en murer på alt, og han skulle ha 450000 for jobben
Redigert av johannessen; 11/03/2019 22:58.
|
|
|
11/03/2019 23:00
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
De 60000 er forresten + laminat 
|
|
|
11/03/2019 23:14
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Ang. radon så koster måler fra Airthings ca 1500 på bl. a. Clas Ohlson. De skal helst ligge litt, og funker best om vinteren da det er minst utlufting da. Så lenge man ikke røyker har det vært delte meninger om hvor farlig moderate mengder radon er.
Såvidt jeg har skjønt er kartene ganske veiledende og det kan være store lokale variasjoner, men ligger huset ditt et stykke unna områder med mye radon skal det vel mye til at akkurat ditt hus er utsatt.
Vi fikk tettet et bittelite rom i kjelleren med smøremembran, så såpass enkelt ut at det skulle være mulig å gjøre selv bare for sikkerhetsskyld hvis du er i tvil.
|
|
|
12/03/2019 06:57
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Lagde gulv i 22 m2 hytte som står på ujevnt fjell. Avrettet med Leca-kuler, la maurduk, armering, støpte betongsåle, la fuktsperre og parkett. Et par nevenyttige amatører klarer alt selv, kanskje utenom selve betongen (vi leide pumpebil, men gjorde jobben selv inne).
|
|
|
12/03/2019 07:03
|
Henrikkolstø
Entusiast
|
Entusiast
Vil absolutt anbefale å leie transportbånd til å frakte masse ut fra kjeller. Hadde dugnad hos en kamerat en gang, og vi fikk vel ut ca 15 tonn masse på 5-6 timer. Betinger jo selvsagt at du har en stor nok åpning til å få ting ut.
Time wasted is not wasted time
|
|
|
12/03/2019 09:02
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Det finnes en guru på dette området. Anbefaler deg å lese "Frodes" tråd på byggebolig: Frodes 75 sider... Personlig kan jeg ikke skjønne at noen vil seg selv så vondt. Jeg ville leid inn noen utlendinger til å få ut massene. Gjerne med fast pris. I det minste ville jeg hatt ett transportbånd og kanskje en minigraver dersom man får presset den inn. Samtidig er det ikke helt ukomplisert heller, dette gjelder spesielt dersom du må lavere enn mur fundamentet. Det er ikke bare bare.... har sett skrekkeksempler der muren presses innover da man har gravd ut for mye innvendig (fundament).
|
|
|
[Re: Marøder]
12/03/2019 10:54
|
JoachimV
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Se her ja rant det inn med svar:)
@johannessen interessant. Jeg hadde håpet å kunne få til noe for 50.000,- og det ser jo ut til å være innafor. XPS hva med membran, fuktsperre holder det med XPS? Hvorfor leca når du kan avrette med masse eller??
@krrm Den fra Clasern så interessant ut. Leier ut så noe jeg kan plasser der over vinteren er fint. Mulig jeg overtenker dette men vil tro det er en grei referanse med hva som faktisk kommer opp av bakken før jeg tetter halve underetasjen.
@Henrikkolstø det er kjellerdør til dette rommet og rett ut så det forenkler såpass mye at dette burde en klare å få til. Jeg må jo først undersøke hvor mye det kan være snakk om.
@Marøder Takk der var det noe å lese på ja. Jeg kommer nok ikke til å betale noen for å gjøre dette, legge betong kansje... God trening å få ut dette.. Dybde og fundament er det første som skal undersøkes.
|
|
|
12/03/2019 11:20
|
JoachimV
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ser jo ut som jeg har alle forutsetninger for å få dette godkjent som boareal bare jeg får nok takhøyde. Sintef har og laget en bok "Lag rom i kjelleren" ser jeg her nå. Sintef
|
|
|
[Re: krrm]
12/03/2019 12:32
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ang. radon så koster måler fra Airthings ca 1500 på bl. a. Clas Ohlson. De skal helst ligge litt, og funker best om vinteren da det er minst utlufting da. Så lenge man ikke røyker har det vært delte meninger om hvor farlig moderate mengder radon er.
Såvidt jeg har skjønt er kartene ganske veiledende og det kan være store lokale variasjoner, men ligger huset ditt et stykke unna områder med mye radon skal det vel mye til at akkurat ditt hus er utsatt. Med litt leting vil du finne flere fysikere både ved UiO og NTNU som ikke har spesielt stor tro på at dette er relevant for de fleste husstander. Det baserer seg vel på i hovedsak frykt for noe vi ikke kan se, og et meget konservativt anslag av antall tilfeller i gamle studier basert på LNT modellen. Studier av nyere dato er mangelvare. http://www.bygg.no/article/1305291https://forskning.no/forskningspolitikk-...ralingen/783616
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
12/03/2019 12:58
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Be til de nødvendige makter om at det ikke er fast fjell rett under nåværende gulv. Hvis det ikke kan pigges, må det skjæres med diamantsag, og da flyr både tid og penger ... Her ser det forresten ut til å være en del info, med bilder og videoer også: https://www.renova.no/rive-riving-rivingsarbeider-oslo-pris-baerum-asker-akershus/
Redigert av Lenny; 12/03/2019 13:01.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
12/03/2019 14:59
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Hva er minstekravet til høyde for å få rommet godkjent som BOA?
I tillegg kreves vel røminingsvei + tilstrekkelig med lys/vindu?
|
|
|
12/03/2019 15:00
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
@johannessen interessant. Jeg hadde håpet å kunne få til noe for 50.000,- og det ser jo ut til å være innafor. XPS hva med membran, fuktsperre holder det med XPS? Hvorfor leca når du kan avrette med masse eller??
Litt usikker på hva du spør om her? Men jeg la plast som fuktsperre over XPS. Brukte leca da det er billig, lett å frakte i bøtter og isolerer bra. 10 cm XPS er vel helt i grenseland hva som blir anbefalt i støpt gulv syns jeg å huske Membran er vel for bad??
|
|
|
[Re: johannessen]
12/03/2019 22:25
|
Flanders
Entusiast
|
Entusiast
Membran er vel for bad?? Membran finner man både på bad og i kjellergulv. I sistnevnte tilfelle legger man radonmembran som også fungerer som en fuktsperre. Ved rehabilitering av kjellergulv vil man sjelden få et radon/fukttett gulv ettersom membranen ikke kan legges under såle. Man får dermed en overgang mot vegg som aldri vil bli 100% tett. Har du støpt nytt kjellergulv uten å legge membran?
|
|
|
[Re: kolli]
13/03/2019 06:42
|
JoachimV
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hva er minstekravet til høyde for å få rommet godkjent som BOA?
I tillegg kreves vel røminingsvei + tilstrekkelig med lys/vindu? 2m anbefalt 2.4m ser ut som kravene er blitt lettere fra 2016 uten at jeg kjenner forhistorien. Rømningsvei og lys uten krav til "utsikt". Så der går jeg veldig klar med 2 vinduer og kjellerdør nemlig. Vet ikke hva det kalles når bakken faller en etasje fra forsiden til baksiden men det gjør det her. Sånn at langsiden på dette avlange rommet er på nedre bakkeplan med 2 vinduer og dør på kortsiden. Projektor på motsatt kortvegg for døra og "verksted/bod" ved døra er ferdig tenkt.  Projektor kan jo fort bli en større tilgjengelig skjerm innen dette er ferdig.
Redigert av JoachimV; 13/03/2019 06:44.
|
|
|
13/03/2019 07:08
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
.. om jeg noen gang skal bo der blir å gjøre noe med det som kan bli en kjellerstue til gutteklubben grei.
Kravet om vinduer og takhøyde gjelder vel mest dersom du skal leie ut? Ingen nekter deg å ha tilhold i din egen kjellerstue med lav takhøyde, uten vinduer, tror jeg. Men litt utrivelig blir det vel. Hvor nøyaktig er radonkartet? Eiendommen ligger på moderat til lav men også bare ca en km fra et tydelig område med høy radon. Finnes vel enkle løsninger nå for å måle men koster vel litt eller? Radoninnholdet avhenger av bergrunnen under huset ditt. Kan være store variasjoner over korte avstander. Hos noen kommuner kan du få utlevert, eller leie for en svært rimelig penge, såkalte dosimetere, som måler strålingspåvikning over litt tid, gjerne fra noen uker til noen måneder. Noen firmaer utfører slikt, ikke nødvendig å bruke slike firmaer. Noen "cowboyer" i den bransjen, som NRK dessverre har vært mikrofonstativ for... Det som koster er byggetekniske tiltak for å eliminere, eller i hvert fall kraftig redusere, innsig av den svakt radioaktive gassen Radon 222. Dersom det viser seg at verdiene er for høye. (Nevner at det uttales ´radoon´ , ikke ´radån´.)
Redigert av Anomyn; 13/03/2019 07:12.
|
|
|
13/03/2019 08:21
|
JoachimV
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det er vel de samme reglene som gjelder for å leie ut som å få det godkjent for BOA. Hvis ikke ville det vært umulig å følge opp? Så ja du må gjerne oppholde deg der men ikke få det godkjent som BOA. I mitt tilfelle vil det øke BOA med 50% og tilhørende verdi på bolig. You do the math. Dumt å ikke spa ut den ekstra cm. Har sett på tegninger her så skal være fullt mulig å få til.
Spørs litt på hvor dypt jeg må regne med avretting til gulvhøyde, har ikke kommet helt dit enda. Noen antagelser?
Radon er ok, takk skal sjekke med kommunen. Godt tips jeg skal helt klart få målt dette til vinteren.
Redigert av JoachimV; 13/03/2019 08:23.
|
|
|
13/03/2019 11:18
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Det enkle svaret angående romhøyde er se Tek17 §12-7 med veiledning. Dersom du skal ha lavere tak enn dette, så må du søke unntak eller dispensasjon fra regelen. Om kommunen godkjenner lavere takhøyde kommer nok litt an på hvilken praksis de har etablert fra før.
|
|
|
13/03/2019 11:59
|
JoachimV
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det enkle svaret angående romhøyde er se Tek17 §12-7 med veiledning. Dersom du skal ha lavere tak enn dette, så må du søke unntak eller dispensasjon fra regelen. Om kommunen godkjenner lavere takhøyde kommer nok litt an på hvilken praksis de har etablert fra før. Takk, da fikk jeg jo bare bekreftet det jeg skrev og alt jeg har lest de siste dagene. (3) Ved bruksendring i boenhet fra tilleggsdel til hoveddel eller omvendt, kan romhøyden være lavere enn 2,4 m. Veiledning til tredje ledd Preaksepterte ytelserFor bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel i eksisterende boenhet må romhøyde være minimum 2,20 meter. For bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel i boenhet der oppføring av boligen ble omsøkt før 1.7.2011 må romhøyden være minimum 2,00 meter.
Redigert av JoachimV; 13/03/2019 12:01.
|
|
|
|
|