|
Enve advarer mot visse dekk
|
Enve advarer mot visse dekk
08/03/2019 23:43
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Enve advarer mot bl.a Vittoria Corsa... https://cyclingtips.com/2019/03/enve-com...eznSO3KwNkfOKxsOg jeg som var klar for å kjøpe meg et par Corsa til våren.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
|
|
|
Re: Enve advarer mot visse dekk
[Re: ganskefort]
09/03/2019 00:03
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Noen som er ENVE-dealer, eller på annet vis kan få tak i den lista over anbefalte og ikke-anbefalte dekk, som det henvises til nederst? Jeg har sett andre eksempler på at den lista der blir postet på nett, men da sto GP5000 som _ikke_ anbefalt på AR 4.5 Disc felgene, på bakgrunn av at de felgene (i motsetning til andre ENVE-felger) var hookless.
Men litt vanskelig å vurdere hva som er hva, når den lista bare publiseres her og der, på ulike tidspunkter av mer eller mindre troverdige kilder. Den burde jo ENVE publisert på nettsidene sine synes nå jeg.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
09/03/2019 06:36
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: vviz]
09/03/2019 09:49
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Og jeg som var klar for å kjøpe meg et par Corsa til våren. Kjør slangeløst. + 1 Altså disse. ...litt vanskelig å vurdere hva som er hva, når den lista bare publiseres her og der, på ulike tidspunkter av mer eller mindre troverdige kilder. Den burde jo ENVE publisert på nettsidene sine synes nå jeg. + 1 Om det er til hjelp, synes en pressemelding fra Enve å være lagt ut i sin helhet av Road Bike Magazine. Det heter bl.a. "Based on reports from the field that tires with cotton, silk, or other natural fiber sidewalls with open tubular style of construction were degrading quicker than expected, we launched a study to understand the validity and prevalence of these claims. As a result of this investigation, we confirmed that tires using natural sidewall materials with an open tubular type construction, are not fit for use with ENVE carbon rims". Det er i og for seg ikke overraskende at man kommer til et punkt der felger laget for slangeløst oppsett ikke fungerer godt sammen med dekk laget spesifikt for slange, og altså i særdeleshet dekk med naturfarget bomull/silke. Men det er interessant å merke seg at ENVE opplyser at samme problem oppleves også på en rekke felger i både karbon og alu fra andre produsenter, uten at det spesifiseres hvilke type felger det gjelder. En kompliserende faktor er den pågående retro-trenden. Ikke bare ønsker mange å bruke dekk med tanwall av naturfarget bomull/silke, også på slangeløse felger, slik ENVE skriver om, men kundene fortsetter å etterspørre slangeløse landeveisdekk med tanwall, altså som ser ut som de klassiske dekkene med naturfargede sidevegger. For øyeblikket er det som å kreve blå epler. Om man vil ha klassiske dekk med naturfarget bomull/silke eller andre dekk med retro-look, synes det fornuftig å velge klassiske felger og klassisk oppsett. I hvert fall inntil de tekniske løsningene er på plass.
|
|
|
09/03/2019 12:55
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Høres ut som for oss som både vil ha tanwall og tubeless i 25-28mm dekk er det enkelt: Velg én, og her forklarer vel Enve hvorfor det gjerne ikke finnes dekk som oppfyller dette.
// Too many roads, too little time
|
|
|
[Re: Sepeda]
09/03/2019 13:26
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
...litt vanskelig å vurdere hva som er hva, når den lista bare publiseres her og der, på ulike tidspunkter av mer eller mindre troverdige kilder. Den burde jo ENVE publisert på nettsidene sine synes nå jeg. + 1 Om det er til hjelp, synes en pressemelding fra Enve å være lagt ut i sin helhet av [...] Hjelper for denne konkrete saken (som sikkert angår mange), men at ENVE og deres forhandlere angivelig operer med en liste over gode/dårlige dekkombinasjoner som ikke er kjent for meg som potensiell ENVE-kunde/forbruker synes jeg er litt uheldig. Om det eksempelvis stemmer at GP5000 ikke bør benyttes med 4.5 AR dekkene, så vil jeg si det er informasjon som kanskje angår mange, og derfor burde være kjent. All den tid det ikke er kjent, er dette fortsatt noe jeg lurer på om er korrekt, eller bare ett "internett-rykte". Nå har ikke jeg 4.5 AR-felger, så heller ikke en problemstilling for meg, men dette kan potensielt gjelde ganske mange. Så er det sikkert gode grunner for å ikke å offentliggjøre slike lister (slippe å bli saksøkt av Continental, etc :P) men når ting potensielt kan få stygge sikkerhetsmessige konsekvenser, blir det prolematisk om slik informasjon finnes, men ikke tilgjengeliggjøres for forbrukerne (synes jeg).
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
09/03/2019 15:23
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Om det eksempelvis stemmer at GP5000 ikke bør benyttes med 4.5 AR dekkene, så vil jeg si det er informasjon som kanskje angår mange, og derfor burde være kjent. Ser nå at ENVE på sin hjemmeside har lagt ut en liste over dekk som er egnet eller ikke egnet for 4.5 AR (se "Tire Compatibility"). Det er altså full åpenhet om dette. Verdt å merke seg at felgen oppgis å være kompatibel kun med dekk på 28 mm eller bredere som er laget for slangeløst oppsett, om man så faktisk bruker guffe eller slange. Men heller ikke alle slangeløse dekk er kompatible. GP5000 TL er foreløpig oppført som ikke-kompatibelt i påvente av testing. Ser at nye, slangeløse Vittoria Corsa ikke er nevnt. Antar at den vil bli testet og plassert på listen når den blir tilgjengelig. Eldre, slangeløse Corsa Speed er heller ikke nevnt ettersom den ikke kommer i 28 mm. We have designed this wheel to be used with a minimum of 28c tires rated for tubeless use whether you are using tubes or sealant. Below is a list of approved tires that will result in the best aerodynamics and safety when paired with the 4.5 AR.
Approved/Recommended Tires
28c for the best aerodynamic performance Schwalbe Pro One Kenda Valkyrie TLR Mavic Yksion Pro UST Hutchinson Sector Hutchinson Intensive 2 Maxxis Padrone IRC Formula Pro (RBCC, Light, X-Guard) Goodyear Eagle All Season Teravail Rampart Bontrager AW2 Hard-Case Lite TLR
30c Schwalbe Pro One WTB Exposure Goodyear Eagle All Season Kenda Valkyrie TLR Schwalbe G One Speed Mavic Yksion Elite Allroad
32c Panaracer GravelKing Hutchinson Sector WTB Exposure Goodyear Eagle All Season Donnelly USH Maxxis Refuse Teravail Rampart
33 – 50c These sizes are compatible but drastically reduce the aerodynamic benefit and will be better suited to our G23.
Incompatible/Not Recommended Tires Any Tube-Type/Non-Tubeless Tires Continental GP 5000 TL (pending testing) Pirelli Cinturato Velo All Specialized Tubeless Road Tires
|
|
|
09/03/2019 15:38
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
09/03/2019 17:01
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hutchinson Sector er et fabelaktig bra dekk. Jeg har brukt 28 mm-varianten en del selv, og jeg kommer til å ta dem fram igjen fra mørkekjelleren når hjulparken er revidert. Da havner de riktignok på en gammeldags 15c felg.
|
|
|
[Re: Valentino]
09/03/2019 19:44
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Må i så fall ha nytt hjulsett.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
|
|
|
09/03/2019 20:24
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
10/03/2019 18:01
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jaja, Valentino...
Drømmer om for eksempel DT Swiss PR1400 Oxic, men det koster spenn. Drømmer videre, kanskje om ett år eller to!
|
|
|
11/03/2019 19:24
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Om det eksempelvis stemmer at GP5000 ikke bør benyttes med 4.5 AR dekkene, så vil jeg si det er informasjon som kanskje angår mange, og derfor burde være kjent. Ser nå at ENVE på sin hjemmeside har lagt ut en liste over dekk som er egnet eller ikke egnet for 4.5 AR (se "Tire Compatibility"). Det er altså full åpenhet om dette. Er ikke helt enig i dette, dette er noe de har lagt til nylig, og det var ingen enkelt tilgjengelig offentlig info om dette på lang tid etter at hjulsettet ble sluppet, se wayback machine, men det er noe Enve har funnet ut gradvis etterhvert som brukere har rapportert problemer med tubeless-oppsett på dette, og dekkprodusentene reserverer seg etterhvert mot at tubeless-dekkene deres brukes på hookless-felger. Riktignok tror jeg de fleste problemene skyldes at folk kjører for høyt trykk, men jeg hadde aldri i verden ønsket å sykle på et hjulsett hvor jeg satt og var nervøs for en katastrofal utblåsning som følge av at pumpa mi var kalibrert 10 psi feil. Etter min mening er hookless i praksis dødt for landevei med den kommende TL-standarden, og kommer heller til å leve videre utelukkende for terrengsykkel og grussykler med brede dekk og lavt trykk.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
14/03/2019 22:03
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Challenge svarer med å advare mot Enve SES-felger og avviser at problemet oppstår på andre felger. "Challenge has noted failures of its clincher tires, communicated by consumers and athletes, caused by the sharp edges on the ENVE SES hooks. (...) Challenge asks that consumers do not mount ENVE SES wheels with any model of Challenge clincher tire whatsoever. Failure to follow this warning could cause the ENVE SES wheel to cut Challenge’s quality casings resulting in explosive air loss from the tire and/or inner tube, potentially causing a crash and injury to the rider." Road.cc Live Blog: Challenge warns on Enve SES wheels
|
|
|
17/03/2019 10:56
|
sykkelslask
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dersom man skal forholde seg til innhold - hvilke dekk med skinwalls er da aktuelt?
Ser at Wolfpack, som er utsolt overalt har skinwalls, det var vel noe som Enve godkjente. Det kan jo hende det er Enve som er utfordringen, jeg har Mavic felger som jeg ønske skinwalls på. Hva gjør dere andre? Kaster Corsa+ i søpla?
|
|
|
|
|