Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slangeløst: Pro One 30mm eller G-One Speed 30mm?

Slangeløst: Pro One 30mm eller G-One Speed 30mm? #2539840 07/03/2019 20:31
Rednaskela Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Er på utkikk etter slangeløse raske dekk til 700-hjulsettet mitt. Blir ikke helt klok på Pro One vs. G-One speed. Hva er det beste dekket for meg?

Primærbruk blir (dårlig) asfalt og kanskje et og annet besøk på grus. Til de røffeste turene blir sykkelen skodd med 650b-hjul med WTB Byway. Har landa på 30mm da jeg tror det blir et fint kompromiss mellom vekt, komfort og kvikkhet.

S-One har jeg hatt tidligere (G-One speed er vel samme dekket) og var svært fornøyd med det. Tenkte i utgangspunktet at dette var riktig valg, men hører flere som klager over tynn casing og punkteringer. Pro One får uhemmet skryt for god kjørefølelse.

Noen som har erfaringer eller meninger om hva som er det beste valget?

Medlem av NOTS
Re: Slangeløst: Pro One 30mm eller G-One Speed 30mm? [Re: Rednaskela] #2539842 07/03/2019 20:47
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
G-one har vel bedre punkteringsbeskyttelse (V-Guard), og er litt tyngre. Høyrest ut som det beste valet viss du ikkje skal sykle ritt i alle fall.

Re: Slangeløst: Pro One 30mm eller G-One Speed 30mm? [Re: Rednaskela] #2539844 07/03/2019 21:01
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Om du abonnerer på et av magasinene til Fri Flyt, kan du ta en titt på testen av slangeløse dekk i Landevei 5/2017. Pro One fikk best i test og G-One Speed var beste allround dekk.

Om Pro One heter det bl.a. "Vi opplever god kjørekomfort, gode tilbakemeldinger fra underlaget og et punkteringsfritt dekk".

Om G-One Speed heter det "Etter å ha trillet halve Amerika på tvers med disse dekkene, kan vi med sikkerhet si at de oppleves så godt som like Pro One, at mønsteret ikke betyr den helt store forskjellen, men at det er det ekstra volumet som er rosinen i pølsen".

Jeg har brukt slangeløse S-One/G-One Speed noen mil daglig på asfalt og grus et par sesonger i tillegg til noen ukers langturer sommerstid. Som Jan sier, har dekket V-Guard for økt punkteringsbeskyttelse og micro dots som ruller godt, men skal gi hakket bedre grep. Dekkene har virkelig fått kjørt seg, men jeg har aldri punktert.

En kompis har brukt Pro One på samme vis, og jeg tror han mistet litt luft én gang.

Jeg tror med andre ord at du blir fornøyd uansett hva du velger. Om det blir primært asfalt, hadde jeg selv trolig valgt Pro One nå som det er kommet i 30 mm. Tror det vil fungere aldeles utmerket på grus, men altså med hakket lavere punkteringsbeskyttelse.

Har ikke bestemt meg ennå, men er selv fristet til å prøve nye, slangeløse Vittoria Corsa Graphene 2.0 28 mm på (b)landeveissykkelen, når de kommer i salg. Setter trolig G-One Speed 40 mm på den grovere allbruks/blandeveissykkelen. De brede dekkene vil rulle utmerket og være behagelig på ethvert underlag, spesielt på hullete asfalt, langs trikkeskinner og over fortauskanter i sentrum.

På Mason Bokeh hadde jeg vært fristet til å velge brede, volumiøse dekk på 700c også ICON_SMILE

Re: Slangeløst: Pro One 30mm eller G-One Speed 30mm? [Re: Rednaskela] #2539862 07/03/2019 22:22
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
G-one er faktisk det eneste dekket jeg noensinne har punktert på siden 2016. Til gjengjeld "eksploderte" sideveggen to steder samtidig i 35km/t på veien fra Damtjern ned mot Kringla (Nordmarka). Etter det gikk jeg over til Maxxis Rambler, og har ikke sett meg tilbake. De er lettere, ruller ikke noe merkbart dårligere på grus (mulig de ruller målbart dårligere) og har vel bedre punkteringsbeskyttelse enn G-one. De er dog ett @£$@£½@£ å "poppe" på felgen ved førstegangsinstallasjon.

Så skal det sies at jeg har kjørt lenge på G-one før dette uten noe problemer, og har ikke på generelt grunnlag noe problemer med å anbefale det dekket.

Kjører også på Pro One, som jeg også synes er ett superdupert dekk.

Vedlegg
Screenshot from 2019-03-07 23-20-49.png (755.38 KB, 330 nedlastinger)
Redigert av vviz; 07/03/2019 22:22.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Slangeløst: Pro One 30mm eller G-One Speed 30mm? [Re: vviz] #2539866 07/03/2019 22:36
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: vviz
G-one er faktisk det eneste dekket jeg noensinne har punktert på siden 2016. Til gjengjeld "eksploderte" sideveggen to steder samtidig i 35km/t...

Oppsann!

Interessant, men for ordens skyld: Du snakker om G-One Allround, stemmer? Tidligere bare kalt G-One. Det er et annet dekk enn G-One Speed, tidligere kalt S-One.

G-One Allround er et eventyr/grusdekk uten V-Guard, mens G-One Speed i de smalere versjonene er et solid landeveisdekk med V-Guard.

Som Schwalbe skriver "As a 30 mm wide road race version with V-Guard protection, G-One Speed is a tire for the real tough jobs". Det ble lansert som The Special One (derav S-One) og var tiltenkt ritt som vårklassikerne.

Den voksende mengden forskjellige dekk med forskjellig gummiblanding og egenskaper i G-One-familien skaper naturlig nok en del forvekslinger. Vi har G-One Allround, G-One Speed og G-One Bite med hver av disse i flere forskjellige versjoner (!) ICON_SMILE

Re: Slangeløst: Pro One 30mm eller G-One Speed 30mm? [Re: Sepeda] #2539870 07/03/2019 22:48
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda

Interessant, men for ordens skyld: Du snakker om G-One Allround, stemmer? Tidligere bare kalt G-One. Det er et annet dekk enn G-One Speed, tidligere kalt S-One.

Det er korrekt. G-one Allround (eller, strengt tatt fra tiden det bare het "G-one") 35mm som var involvert i episoden jeg beskrev.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Slangeløst: Pro One 30mm eller G-One Speed 30mm? [Re: Rednaskela] #2540825 12/03/2019 19:23
Rednaskela Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Den testen i landevei hadde jeg helt glemt. Takk, Sepeda!

Det ble G-one speed på meg i denne omgang, mest fordi det var lagerført hos Sykkelkomponenter. Får heller prøve Pro One neste gang!

Medlem av NOTS

Moderator  support, Valentino