Om du abonnerer på et av magasinene til Fri Flyt, kan du ta en titt på testen av slangeløse dekk i Landevei 5/2017. Pro One fikk best i test og G-One Speed var beste allround dekk.
Om Pro One heter det bl.a. "Vi opplever god kjørekomfort, gode tilbakemeldinger fra underlaget og et punkteringsfritt dekk".
Om G-One Speed heter det "Etter å ha trillet halve Amerika på tvers med disse dekkene, kan vi med sikkerhet si at de oppleves så godt som like Pro One, at mønsteret ikke betyr den helt store forskjellen, men at det er det ekstra volumet som er rosinen i pølsen".
Jeg har brukt slangeløse S-One/G-One Speed noen mil daglig på asfalt og grus et par sesonger i tillegg til noen ukers langturer sommerstid. Som Jan sier, har dekket V-Guard for økt punkteringsbeskyttelse og micro dots som ruller godt, men skal gi hakket bedre grep. Dekkene har virkelig fått kjørt seg, men jeg har aldri punktert.
En kompis har brukt Pro One på samme vis, og jeg tror han mistet litt luft én gang.
Jeg tror med andre ord at du blir fornøyd uansett hva du velger. Om det blir primært asfalt, hadde jeg selv trolig valgt Pro One nå som det er kommet i 30 mm. Tror det vil fungere aldeles utmerket på grus, men altså med hakket lavere punkteringsbeskyttelse.
Har ikke bestemt meg ennå, men er selv fristet til å prøve nye, slangeløse Vittoria Corsa Graphene 2.0 28 mm på (b)landeveissykkelen, når de kommer i salg. Setter trolig G-One Speed 40 mm på den grovere allbruks/blandeveissykkelen. De brede dekkene vil rulle utmerket og være behagelig på ethvert underlag, spesielt på hullete asfalt, langs trikkeskinner og over fortauskanter i sentrum.
På Mason Bokeh hadde jeg vært fristet til å velge brede, volumiøse dekk på 700c også