Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Informere folk i sameiet

Informere folk i sameiet #2539616 06/03/2019 17:44
S
Stefan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Ærede jussforum.
Når jeg som styreleder i et sameie snakker med person A som er 50% deleier av leilighet 1, da er det vel rimelig å anta at person A viderebringer denne infoen til person B som eier de andre 50% av leiligheten?

I tilfellet her er da altså person B i harnisk over at hen ikke har blitt informert av meg personlig. Men person A, som bor med person B, hadde altså full innsikt i saken og har tydeligvis ikke informert videre.

Finnes det noe lovtekst som sier noe om dette? Hva kan person B kreve?

Re: Informere folk i sameiet [Re: Stefan] #2539626 06/03/2019 19:00
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Skal vel godt gjøres å finne noe i lovteksten om intern kommunikasjon innad i sameie...

Du får bare beklage, og si syrlig at du antok kommunikasjon internt i boenheten var bedre

Ståle
Re: Informere folk i sameiet [Re: Stefan] #2539634 06/03/2019 19:48
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Det er jo regler.. Om dette var informasjon som var formell kan det hende de har en sak? Husker fra et problem med leietaker som måtte kastes ut fordi de ikke betalte husleien. Jeg trodde jeg fulgte boken. Sendte dem skriftlig advarsel osv. Men da jeg kom til Namsmannen anbefalte de å sende advarsel på nytt. Min feil var at jeg hadde adressert ett brev til Herr og Fru. Siden de begge sto i kontrakten, måtte jeg heller ha sendt to brev, ett til hver. Dette var det visst rettspraksis på.

Re: Informere folk i sameiet [Re: Stefan] #2539730 07/03/2019 10:31
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Hvis det er snakk om viktig info, bør du har gjort dette skriftlig. Det enkleste (og slik jeg har gjort det som styreleder) er å be alle om å oppgi kontaktepostadresse til styret skriftlig, og samtidig opplyse om at all viktig kommunikasjon skjer via denne adressen.

Et oppslag i oppgangen el.l. hjelper på når det er snakk om f.eks. dugnad, møtested ved brann osv.

Moderator  support