Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted?

Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? #2539092 04/03/2019 10:18
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Når man leser overskriften er ryggmargsrefleksen min at ja, det er ganske på trynet.
Men spør likevel hva dere tenker om det å be om hjelp til veldig raske og enkle gjøremål uten å betale for det.

Trenger hjelp til å banke på en "crown race" på min nye gaffel. Verktøy for jobben koster ca 400kr pluss frakt og da må jeg også vente på postgangen for å få verktøyet levert.

Tenkte at dette kan jeg bare gå innom min LBS og få dem til å gjøre i en fei. Det tar jo helt seriøst 20 sekunder med riktig verktøy. Så kan vi slå av en hyggelig prat og kanskje jeg plukker med meg noe i hylla mens jeg er der.

Bruker kanskje i snitt 1500-3000 i året der inne. På sko, hjelm, slanger, guffe, muckoff og slikt småtteri. Men størsteparten av innkjøpene er jo dessverre gjort på nett.

Er dette frekt? Isåfall hvor ille er det? Burde jeg skjemmes for å tenke tanken? eller er det noe en LBS burde gjøre for kundene sine i håp om at det genererer mersalg/ god stemning og at kundene derfor kommer tilbake for andre ting?

Hvor går grensa mellom hva som er frekt og hva som er greit å spørre om? Lufting av bremser og bytte av klosser f.eks sier seg selv. Men akkurat den derre crown racen tenker jeg at kanskje er innafor? ICON_SMILE

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539096 04/03/2019 10:22
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Hva er grunnen til at du ikke vil betale de få hundrelappene som det sikkert vil koste?

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539097 04/03/2019 10:25
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Jeg tipper han blir fakturert for 30 min jobb (deres minimum) + bruk av verktøy, ca 5-600kr totalt. Det er jo drøye penger for småtteri.

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539104 04/03/2019 10:36
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Bare å spørre om de kan gjøre det der og da det og når det er gjort så spør du hvor mye de skal ha for det....

I noen tilfeller må de ha noen kroner, i andre tilfeller kanskje du får det gratis. Så lenge man tilbyr seg å betale (og tar det som en selvfølge at du tenker de skal ha noe) så er det innafor tenker jeg.

Må du betale, får du jo fort feelingen utifra summen på om dette er noe du gjør i den konkrete butikken igjen...

Jeg har en lokal butikk i nærheten som yter slik service og resultatet for meg er at jeg handler mer der, selv om jeg vet jeg må betale noen kroner mer enn på nett. Så lenge ikke prisforskjellen er hinsides så aksepterer jeg det. Jeg betaler for service "over langen" ...

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539106 04/03/2019 10:38
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hvis du kjenner gutta hadde jeg spurt.

Ofte så kommer man rett og slett foran i køen, men kan betale noen lapper for det.

"hvor mye skal du ha for å banke nedpå en crownrace, en dag/tid det passer dere, evnt kan jeg låne verktøyet?"
Også sier de ja eller nei, eller 50lapp...eller 200.
Bestiller du time blir det fort vanlig timepris.

Er lov å spørre, synes en sånn jobb er innafor å høre om. Du vet veldig hva som skal gjøres.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539114 04/03/2019 11:00
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
ja, det er i overkant frekt og be om at noen skal jobbe gratis for deg for å montere deler du har kjøpt ett annet sted.
ja, du burde skjemmes for å tenke tanken
hvis du legger igjen 1500 i året i butikken i året er det peanuts og du er knappest en god kunde som sikrer driften av butikken

smekk på fingeren

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Brusdalen] #2539121 04/03/2019 11:15
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Brusdalen
Hva er grunnen til at du ikke vil betale de få hundrelappene som det sikkert vil koste?

Nei det er jo egentlig ikke det som er problemet.
Tenkte mer filosofisk, om man kan kalle det det. Om alternativet er at jeg må betale for denne lille enkle jobben, så bestiller jeg jo heller verktøyet og gjør jobben selv for samme pris. Og da har LBS gått glipp av at jeg som kunde kommer innom og da kanskje tar med meg noe annet.

Det var kanskje dårlig presisert i åpningsinnlegget, men tenkte altså hvor små jobber bør et verksted kunne gjøre i håp om å generere ekstra inntekt. Så blir det kanskje litt vinn/vinn for begge?

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539133 04/03/2019 11:27
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Uansett hvordan du vrir og vender på det så er det frekt å be om at en jobb skal utføres gratis. Det er derimot helt lov å spørre hva de skal ha for en så liten jobb, i håp om at de sier de kan ta det gratis eller for noen smålapper.

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539141 04/03/2019 11:39
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har fått utført flere småjobber som å banke ut lagre og lignende uten at jeg nødvendigvis betaler for den konkrete jobben.

Men jeg handler jo i butikken dann og wann og benytter verkstedet når egne kunnskaper ikke strekker til.

Da har jeg spurt om de kan hjelpe meg med noe uten å nevne betaling - når jeg siden skulle betale har de som jobber på verkstedet sagt at det ikke er noe å bry seg om.

Forøvrig kan du sette på en crown race uten bruk av spesialverktøy.

Redigert av Garpen; 04/03/2019 11:40.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539148 04/03/2019 11:57
H
Hincapie Offline
Avhengig
Avhengig
H
Dette fikser du enkelt selv ved å varme opp kroneringen, litt fett på styrerøret og et plastrør eller et par plankebiter e.l å slå an mot.

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539150 04/03/2019 12:08
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dor og hammar.

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539165 04/03/2019 12:39
E
EvenK Offline
Medlem
Medlem
E
Fikk strammet styrelager på en gammel racer på LBS i Oslo. Gadd ikke å kjøpe en skiftenøkkel til, kosta meg 150,- for en 20 sekunders jobb. Betalte med glede.

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539177 04/03/2019 13:08
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg skjønner tankegangen, og jeg er forsåvidt enig i den. Samtidig med internetthandel osv så har det at lokalbutikken kan fikse ting der og da blitt deres partytriks, så man må vel bare bite i det og betale litt for å få fiksa noe nå hvis man ikke kan vente en uke på bikeshop.no.

Men det er lov å prøve seg. Du kan spørre om de kan fikse saken mens du venter. I mellomtiden kan du kjøpe det du har bruk for og betale for det. Hvis jobben faktisk tar under ett minutt kan det være han i kassa sier "du har jo allerede betalt for jobben". Hvis jobben tar 20 minutter så burde du nesten insistere på å få betale noen kroner.

Jeg synes ikke det er frekt å spørre, men det er kanskje arrogant å ha en forventning om at butikken synes det greit.

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: -Jan] #2539179 04/03/2019 13:12
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: -Jan
Dor og hammar.

Vel, nei. Kan skade kanten av lagerflaten hvis man ikke er forsiktig nok.
Sitat: Hincapie
Dette fikser du enkelt selv ved å varme opp kroneringen, litt fett på styrerøret og et plastrør eller et par plankebiter e.l å slå an mot.

Det er måten å gjøre det på.

Redigert av Anomyn; 04/03/2019 13:12.
Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539185 04/03/2019 13:24
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skjerpings. Dette er ikke innafor. Butikker overlever ikke på "god stemning" i form av at de får jobbe gratis og du får ting utført med deler kjøpt et annet sted.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Anders A-R] #2539186 04/03/2019 13:30
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: Anders A-R
Skjerpings. Dette er ikke innafor. Butikker overlever ikke på "god stemning" i form av at de får jobbe gratis og du får ting utført med deler kjøpt et annet sted.

Det er vel verre for butikken at man ikke går dit i det hele tatt.

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Paulus] #2539188 04/03/2019 13:33
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Paulus

Sier du det i din jobb også?

Selv hadde jeg nok dunket på denne gratis hvis jeg hadde jobbet i en sykkelbutikk,men litt frekt å spørre om det.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Anders A-R] #2539191 04/03/2019 13:38
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
.. jobbe gratis og du får ting utført med deler kjøpt et annet sted.

Hvis lageret hade vært kjøpt i butikk tilhørende et verksted, hadde kanskje vært litt mer innafor? De fleste sykkelbutikker har en verkstedavdeling.

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539198 04/03/2019 14:11
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Hvis det er split i racen kan du ofte bare dytte det på med handmakt og et par kakk med en hammer og en tresleiv. Er det ikke split er det lett å lage en.

Om det ikke er kjøpt i butikken du vil utnytte så blir det bare feil å spørre de om en 'tjeneste'.

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: olechr] #2539206 04/03/2019 14:45
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: olechr

Selv hadde jeg nok dunket på denne gratis hvis jeg hadde jobbet i en sykkelbutikk,men litt frekt å spørre om det.

Ja jeg håper du tar kontakt med meg eller mine kolleger hvis du trenger vår hjelp. Men min jobb er nok ikke helt sammenlignbar med en sykkelbutikk. Jeg tenker i trådstarters eksempel så er det ikke nødvendigvis snakk om å få gjort jobben gratis, men (kanskje) i bytte mot å kjøpe noe i butikken han ellers ikke ville ha kjøpt. Han får mao jobben med på kjøpet.

Jeg kan forstå at det oppfattes som frekt å spørre om en "tjeneste". Men samtidig tror jeg det er mer skadelig for den lsb at folk ikke går dit fordi de er redde for å bli oppfattet som uspiselige. Jeg tror de butikkene som synes det er dårlig butikk å hjelpe til uten vederlag er i stand til å si nei.

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539207 04/03/2019 15:00
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hehe. Vi jo nødig tråkke noen på tærne og bli oppfattet som frekk, så nå er korrekt verktøy kjøpt inn fra England, så fikser jeg det selv.

Om noen trenger å få banka på en crown race i Oslo-traktene så er det bare å komme innom om en uke eller to ICON_SMILE

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539208 04/03/2019 15:09
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
En gammel setepinne i alu som jeg kappa toppen av og hammer var det verktøyet jeg brukte i mange for å montere crown race.
Litt fett nederst på røret og evt. hive ringen i kokende vann først gjør ting enklere.

Da får du tilfredstillelsen av å ha "fått til selv", du sparer kroner til verktøy og slipper å plage butikken med forespørsel om gratisarbeid.

Jeg syns IKKE der er innafor å spørre om å få gjort dette gratis hvis du har kjøpt delene andre steder, og syns nesten det er utrolig at du må starte denne tråden for å skjønne det (hvis så er tilfellet).Verkstedarbeid er en av de få tingene igjen som en LBS kan leve av, hvis folk helst ikke vil legge igjen de kronene heller men likevel bruke opp tida deres syns jeg det er direkte provoserende.

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: krankdrev] #2539211 04/03/2019 15:28
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: krankdrev
Jeg syns IKKE der er innafor å spørre om å få gjort dette gratis hvis du har kjøpt delene andre steder, og syns nesten det er utrolig at du må starte denne tråden for å skjønne det (hvis så er tilfellet).

Hehe nei, det er ikke tilfellet. ICON_SMILE
Min første setning i åpningsinnlegget er jo at jeg synes det er på tryne å be om gratisarbeid. Men hva om denne lille tjenesten kunne være med på å genererer ekstra inntekt for butikken? I dette tilfellet har jeg endt med å kjøpe verktøyet for å gjøre jobben selv. Ettersom den nesten enstemmige meningen (og også min egen) er at dette er nok litt for mye å be om.

Jeg bestilte samtidig kjedelås, slanger, dekktape og slangeløse ventiler. Disse pengene hadde jo helt sikkert gått til LBS om jeg følte det var innafor å dra dit for en tjeneste. Men disse små innkjøpene gjør meg jo knappest nok til en god kunde som noen allerede har påpekt, så de er sikkert glade for å slippe forstyrrelsen.

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: krankdrev] #2539219 04/03/2019 17:27
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: krankdrev
Verkstedarbeid er en av de få tingene igjen som en LBS kan leve av

Enig i dette! Nå får man det meste billigere og enklere ved å handle på nett og få det levert rett hjem iløpet av et par dager. Hvis man faktisk ønsker lokalt "håndtverk", så er det slike enkle ting man faktisk må betale for.

Jeg synes det er frekt å be om dette som en gratis tjeneste. Riktig fremgangsmåte er nevnt over, spør om pris først og forhold deg til det. Det må bli opp til LSB å vurdere hva de vil selge tjenestene sine for, men ikke bli fornærma om noen vil ha betalt for å jobbe.

Når det er sagt så er det utrolig at ikke du bare har tatt en hammer og et stykke treverk og banket på dette med en gang ICON_LAUGH

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539221 04/03/2019 17:51
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: Flo
[…] slå av en hyggelig prat […]

Fint med god stemning, men prating er også ein kostnad for den som driv forretning.

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539224 04/03/2019 17:55
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Du kunne jo bare ha spurt om noen forumnisser har dunkeverktøy liggende. Jeg har ICON_WINK

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539228 04/03/2019 18:26
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde tilsvarende spørsmål for noen år siden, da jeg bygde min første sykkel, så jeg ramla bare innom gmax på storo og spurte hva han på verkstedet skulle ha for å banke på kroneringen - det tok et halvt minutt og kosta meg kr 0,- Jeg sørga for å kjøpe litt småtterier som verktøy på vei ut.

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Paulus] #2539230 04/03/2019 18:36
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nja, vet ikke om jeg er enig i dette. Jeg har vært deleier i en butikk. Det var ganske langt ned på prioriteringslista å drive support på ting som vi ikke hadde noe leverandøransvar for, så lenge den tiden kunne benyttes til å gjøre andre ting som var forefallent i butikken. (Det er ALLTID noe å gjøre når man driver butikk.)

Men når det er sagt, så strekker de fleste som driver butikk seg så langt som mulig i å tilfredstille både gode og dårlige kunder, og selv om kunden ikke alltid har rett, vel....man gjør så godt man kan for hver eneste krone.

Mange vil ha vondt for å si nei til å hjelpe en potensiell kunde. Men jeg syns fortsatt det er grådig frekt, på linje med å prøve sko i en butikk for så å kjøpe de på nett samme dagen.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: olechr] #2539240 04/03/2019 19:42
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: olechr

Jeg prøver å yte litt ekstra i min jobb ja, slikt blir satt pris på og man får fordeler senere.
Når jeg jobbet i sykkelbutikk prøvde jeg også å gjøre slike ting, jeg tror personlig at mange av kundene med disse 2minutts jobbene kommer tilbake og legger igjen penger.

Hadde ikke tid/ork å ta service på en gaffel, så leverte fra meg denne på Birk Sport Sagene. Når jeg hentet gaffelen tok jeg med crown race og de smekket den på "gratis" ( Denne Mekanikeren jobber nå på Star motor ICON_SMILE )

Re: Hvor frekt å be om "tjeneste" hos verksted? [Re: Flo] #2539251 04/03/2019 20:35
K
Kamao Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg trengte hjelp til å fjerne bushings fra en demper en gang. Så da stakk jeg til nærmeste sjappe og spurte hvor mye de skulle ha for jobben. Dette var på sommeren når de har mest å gjøre og lange dager på jobb. De tok seg ikke betalt. Som andre har sagt, spør om pris. Kan hende du er heldig ICON_SMILE

Har også sett i en annen butikk der en fyr kom med en ny gaffel og fikk styrerøret kappet gratis.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå