Da var SXSW og oppholdet i Austin over. Jeg fikk klemt inn tre sykkelturer, ved morgengry. Ble ordentlig forvirra søndag morgen for øvrig. Tok sikte på sykle ut kl 07 (som dagen før), men det var stupmørkt ute! Skjønte svært lite inntil jeg forstod at amerikanerne går over til sommertid noen uker tidligere enn oss lenger øst. Tenkte at jeg skulle be om 1/24-rabatt hos sykkelutleien pga. timen jeg mista

Mellow Johnny's Bike Shop svarte absolutt til forventningene. Svær butikk med sykler, utstyr, klær, bøker, magasiner og masse annet rart. I tillegg en god stall av utleiesykler (jeg lånte en Madone) og en ypperlig sykkelkafe med kompleks espresso, leskende smoothie (a Pelotonic, please!) og saftige kaker. Strøken beliggenhet også, veldig sentralt og rett ved sykkelveien som tok deg ut av byen. De arrangerer shop rides nærmest daglig også, men jeg fristet lykken alene.
Jeg holdt meg til vestsiden av byen. En kort tur i et dovent og dekadent eneboligområde, en tur opp den beryktede FM 2222 og en lang tur opp til Mansfield Dam Park. Fint bølgende terreng med karakteristiske avrunda bakker og mange fine utsiktspunkt. God veistandard (naturligvis), men immense traffic. I helgedagene var det noe roligere, men du skal lete godt for å finne lange eksosfrie strekninger, men fant noen (Spicewood valley blant annet). Downtown Austin var overraskende godt tilrettelagt for sykkel og det var enkelt å komme ut av bykjernen. Bilistene var også ekstremt oppmerksomme på syklister, men det hjelper jo ikke så mye når det er så sykt mange.
Alt i alt var Austin en positiv sykkelopplevelse. Det er kanskje ikke en destinasjon som er verdt å dra til for å sykle, but if you happen to be there, rent a bike!
Takk for tips!