Nå har ikke jeg fulgt veldig godt med, men det burde vel være sånn sånn at det mulig å lage bedre skivebremshjul enn tilsvarende priset felgbremshjul?
Det er ihvertfall mulig å lage lettere felger, da man slipper den bremsebanen. Man står også friere ift. aerodynamisk utforming, siden man ikke må ta høyde for å passe inn i "kjeften" på en felgbrems lenger.
Men så kommer jo vekta av bremseskiva. Den er vel gjerne en god del høyere (100g+) enn vektbesparelsen av en bremsebane (noen titalls gram(?)), dog er vekta flyttet til ett langt mer optimalt sted.
Til slutt kommer den aerodynamiske ulempen av å ha en spinnende rotor i form av bremseskive. Dette er nok en ltit "stygg" aero-straff, da den spinner og skaper turbulens. Men akkurat hvor mange aero-watt straff man får av en slik bremseskive strides de lærde om. Jeg er ikke "lærd" på det området, så skal ikke ha noe mening i debatten, men av det jeg har lest virker det vel som "straffen" er ett sted mellom 2-8W per hjul på grunn av den skiva.
Så alt i alt, hva som er "best" av felghjul og disc-hjul blir en sammensatt sak. De har fordeler og ulemper begge to, og det vil være svært subjektivt hvordan man vektlegger fordelene og ulempene.