Masteroppgave om fyllasykling
|
Masteroppgave om fyllasykling
27/02/2019 09:00
|
mathiasvest
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg går sisteåret på Bygg- og Miljøteknikk på NTNU, og sykkelinteressert som jeg er klarte jeg å vri masteroppgaven min til noe interessant. Jeg skriver om fyllasykling, eller penere; sykling i alkoholpåvirket tilstand. Og jeg trenger data! Fra nesten alle samfunnslag. Derfor har jeg lagd denne spørreundersøkelsen: https://response.questback.com/mathiasvestgrd/brh0j57txkSetter stor pris på om noen har lyst til å svare NB!! Man kan vinne 6 flax for livet-flaxlodd ved fullført undersøkelse På forhånd takk!
|
|
|
Re: Masteroppgave om fyllasykling
[Re: mathiasvest]
27/02/2019 09:33
|
Oddwau
Medlem
|
Medlem
Hvordan kan jeg vinne, når ikke epost blir tatt med?
|
|
|
[Re: Oddwau]
27/02/2019 09:39
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Hvordan kan jeg vinne, når ikke epost blir tatt med? Det står info om hvordan du kan vinne, etter at undersøkelsen er over
|
|
|
[Re: Flex]
27/02/2019 18:01
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Litt underlig dette, insinueres det her at syklister, eller terrengsykklister spesielt, drikker alkohol under sykling? At de har alkoholholdig drikke i drikkeflasken?
Har aldri sett noen sykklist ute i marka som jeg tenker er påvirker at alkohol. Nede i sentrum av Oslo, en sen fre-eller lørdagskvel, av den litt mer slitne garde? Kanskje.
Burde undersøkelsen bli foretatt under kontrollerte betingelser, ved at et utvalg frivillige syklister får tildelt en viss mengde champagne eller maltwisky, avmålt etter kroppsvekt, for så å se på prestasjonsendringene? Mot en referansepopulasjon uten tilsvarende godt drikke?
Har drevet med statistikk, og undersøkelser av populasjoner, tidserier etc. og stiller meg undrende til denne undersøkelsen. Her må flere detaljer legges frem. Hvis ikke fremstår dette som en flopp, dessverre.
|
|
|
[Re: Anomyn]
27/02/2019 18:13
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Litt underlig dette, insinueres det her at syklister, eller terrengsykklister spesielt, drikker alkohol under sykling? At de har alkoholholdig drikke i drikkeflasken? Jeg kan ikke se at verken terrengsykling eller drikkeflasker nevnes? Det som derimot nevnes er jo scenario i forbindelse med å være på fest. Trådstarter er student på NTNU (antar i Trondheim) og der vet jeg at sykling i fylla er ekstremt utbredt. Problemet er altså velkjent, så denne undersøkelsen kartlegger vel primært folk sine holdninger til dette.
Redigert av Jacobsen; 27/02/2019 18:14.
|
|
|
27/02/2019 19:12
|
mathiasvest
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for svar, det er bare gøy med tilbakemeldinger og synspunkter! Litt underlig dette, insinueres det her at syklister, eller terrengsykklister spesielt, drikker alkohol under sykling? At de har alkoholholdig drikke i drikkeflasken?
Det insinueres ikke at terrengsyklister eller syklister generelt drikker alkohol under sykling nei(selv om det var utbredt i tdf for en god del år tilbake). Ønsket med undersøkelsen er rett og slett å kartlegge holdninger til og utbredelse av russykling i Norge. Hvis du noen gang har syklet i ruspåvirket tilstand, bryr ikke jeg meg om du gjorde det i marka mutters aleine eller på Karl Johan, jeg vil bare ha et tall på hvor mange som en eller annen gang har gjort det. Som Jacobsen skriver, er de fleste andre spørsmålene relatert til scenarioer, og vær og føreforhold er stort sett gitt. Jeg føler ikke at disse spørsmålene kan mistolkes dit hen at det gjelder en treningstur på terrengsykkelen med noe "godt" i flaska. Burde undersøkelsen bli foretatt under kontrollerte betingelser, ved at et utvalg frivillige syklister får tildelt en viss mengde champagne eller maltwisky, avmålt etter kroppsvekt, for så å se på prestasjonsendringene? Mot en referansepopulasjon uten tilsvarende godt drikke?
Dette kan jeg melde om at har blitt gjort i Tyskland to ganger. Den først for å finne en promillegrense hvor man kan si at alle er uskikket til å sykle, og som skulle fungere som en absolutt øvre tillatt grense for sykling under alkoholrus. Grensen endte på 1,6 promille. Den andre gangen, gikk forsøket ut på å teste om man faktisk kunne si at 1,6 var den absolutte øvre grense. Resultatene viste at det var flere som syklet bedre med promille høyere enn 1,6 sammenlignet med det noen andre gjorde edru, men en persons egne resultater ble generelt dårligere med økende alkoholinntak (B. Hartung, N. Mindiashvili, R. Maatz, H. Schwender, E. H. Roth, S. Ritz-Timme, J. Moody,A. Malczyk, and T. Daldrup, “Regarding the fitness to ride a bicycle under the acute influenceof alcohol,”International Journal of Legal Medicine, vol. 129, no. 3, pp. 471–480, 2015.) Vurderte gjøre noe lignende, men kom frem til at det er mer hensiktsmessig å kartlegge om sykling i alkoholpåvirket tilstand er et utbredt i Norge, før eksperimentelle studier gjøres. Har drevet med statistikk, og undersøkelser av populasjoner, tidserier etc. og stiller meg undrende til denne undersøkelsen. Her må flere detaljer legges frem. Hvis ikke fremstår dette som en flopp, dessverre.
Jeg er vel ikke enig med deg at dette er en flopp, jeg kan forsikre deg om at terrengsykkelforum ikke er det eneste stedet jeg henter inn respondenter. Jeg skjønner såpass at dette alene ikke er et representativt utvalg for befolkningen. Utifra målet, gir denne undersøkelsen relativt god mening, og jeg kan også avsløre at svarene jeg har fått til nå viser at bror-/søsterparten har satt seg på en sykkel etter en øl eller to en eller annen gang i livet 
|
|
|
27/02/2019 19:37
|
jonfly
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
27/02/2019 21:40
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
"Videregående skole" "Yrkesfaglig skole"
De to er jo det samme - bare med forskjellig fokus.
Resten minner også om at ting ikke henger sammen helt…
|
|
|
28/02/2019 07:19
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
… , og jeg kan også avsløre at svarene jeg har fått til nå viser at bror-/søsterparten har satt seg på en sykkel etter en øl eller to en eller annen gang i livet Ja, hvis ikke må man vel komme fra de mørkeste (mest gudfryktige) avkroker på sørvestlandet. Men er en halvliter øl ute i marka på en lang søndagstur ensbetydenede med at man har vært "påvirket"? Til sjøs er denne grensen for "påvirket tilstand?" 0,8 promille med motordrevet båt, for robåt er det vel ingen grense. Med motorkjøretøy på land er det 0,2. For ikke-motorisert er det vel ikke satt noen grense. Må vel settes en grense for hvor stort inntaket skal være i alkoholenheter, før det skal ha relevans? En 0,33 liters boks med 4,5 % øl gir vel ikke "fyll", tror jeg.
|
|
|
28/02/2019 08:14
|
mathiasvest
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ja, hvis ikke må man vel komme fra de mørkeste (mest gudfryktige) avkroker på sørvestlandet. Men er en halvliter øl ute i marka på en lang søndagstur ensbetydenede med at man har vært "påvirket"? Til sjøs er denne grensen for "påvirket tilstand?" 0,8 promille med motordrevet båt, for robåt er det vel ingen grense. Med motorkjøretøy på land er det 0,2. For ikke-motorisert er det vel ikke satt noen grense. Må vel settes en grense for hvor stort inntaket skal være i alkoholenheter, før det skal ha relevans? En 0,33 liters boks med 4,5 % øl gir vel ikke "fyll", tror jeg.
Vet ikke om du har tatt undersøkelsen, men det er jo akkurat dette du nevner som jeg avdekker med undersøkelsen. Jeg sjekker holdninger til å sette seg på en sykkel i ulik grad av alkoholrus for å se litt hvor grensen for folk går  Jeg tror vel de fleste av oss kan være enige om at en liten boks med øl ikke er noe problem, men så finnes det også de av oss som ikke synes det er greit også. Alt dette er jo ting jeg vil ha svar på. Jeg bruker ikke antall øl eller enheter i undersøkelsen, men heller et mer følelsesmessig påvirkningsnivå. Antall enheter slår veldig forskjellig ut på mennesker utifra kroppsvekt, toleranse osv, mens påvirkning basert på "følelsen" kan være mer uniform. Selvfølgelig er det langt i fra en perfekt skala eller undersøkelse jeg har laget, men du understreker jo selv den problematikken jeg er i ferd med å få svar på, så jeg synes undersøkelsen treffer greit 
|
|
|
28/02/2019 08:52
|
perbl
More than words
|
More than words
Det var noen viktige nyanser jeg savner her i disse dillemmaene.
For meg vil det være avgjørende hva slags vei jeg skal sykle på, ikke om det er 1 eller 5 kilometer. Så for meg vil terskelen være vesentlig lavere for å trille hjem noen kilometer langs sykkelvei eller lignende enn om jeg må sykle langs en tungt trafikkert riksvei.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
28/02/2019 09:04
|
mathiasvest
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det var noen viktige nyanser jeg savner her i disse dillemmaene.
For meg vil det være avgjørende hva slags vei jeg skal sykle på, ikke om det er 1 eller 5 kilometer. Så for meg vil terskelen være vesentlig lavere for å trille hjem noen kilometer langs sykkelvei eller lignende enn om jeg må sykle langs en tungt trafikkert riksvei. Takk for innspill, og har også fått flere innspill på dette. Enig i at dette mangler, og det var også vurdert på forhånd, men så må man gjøre noen valg for å unngå at det blir for mye tekst, for mange spørsmål osv, og tid/distanse vant frem her. Det er selvfølgelig noe man kan se på ved et studium!
|
|
|
28/02/2019 09:05
|
mathiasvest
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ellers har jeg egentlig fått svarene jeg trenger herfra, så denne tråden kan ansees som avsluttet Takk til alle som har svart og kommet med innspill!
|
|
|
28/02/2019 09:39
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Litt underlig dette, insinueres det her at syklister, eller terrengsykklister spesielt, drikker alkohol under sykling? litt til og fra så møter jeg noen som har en lommelerke med noe munngodt i sekken; nå er jeg relativt prippen så jeg drikker ikke alkoholholdige drikker før eller under sykkelturer. etter turen derimot så ligger øllen i kjøleskapet utrygt
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
28/02/2019 10:30
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg får 404-feilmelding når jeg åpner denne linken.
|
|
|
28/02/2019 10:35
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
...så denne tråden kan ansees som avsluttet Ha, ha, du trodde det var så enkelt?
Ketil
|
|
|
[Re: jaknudsen]
28/02/2019 10:38
|
mathiasvest
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg får 404-feilmelding når jeg åpner denne linken. Ja, jeg har gjort den utilgjengelig, for jeg tror jeg har fått et representativt utvalg fra dette forumets brukere nå. Må begrense det litt, så jeg får sammensetning i svarene som er balansert! 
|
|
|
[Re: ket16]
28/02/2019 10:39
|
mathiasvest
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ha, ha, du trodde det var så enkelt? Diskuterer gjerne teori og undersøkelsen videre, men trenger ingen flere svar herfra 
|
|
|
28/02/2019 10:59
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et problem med undersøkelsen er at problemstillingen er relativt fiktiv. Det er sjelden eller aldri mulig for meg å la sykkelen stå trygt over natta om jeg har vært på en fest eller arrangement. Sist det kanskje hadde vært mulig er over et år siden.
|
|
|
28/02/2019 11:39
|
likeråsykle
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det jeg ikke skjønner er hvordan du har klart å få en masteroppgave ved bygg- og miljøteknikk til å handle om fyllasykling? 
|
|
|
28/02/2019 11:57
|
mathiasvest
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Et problem med undersøkelsen er at problemstillingen er relativt fiktiv. Det er sjelden eller aldri mulig for meg å la sykkelen stå trygt over natta om jeg har vært på en fest eller arrangement. Sist det kanskje hadde vært mulig er over et år siden. Kan si meg enig i at dette er en svakhet ved undersøkelsen, men dette er også en ganske liten del av den. Jeg kunne selvsagt inkludert alternativer som å ta med sykkelen på bussen og å leie sykkelen hjem i tillegg, men så er vel spørreundersøkelsers første bud å begrense kompleksitet. Det jeg ikke skjønner er hvordan du har klart å få en masteroppgave ved bygg- og miljøteknikk til å handle om fyllasykling? Godt spørsmål, du er ikke den første! På Bygg- og Miljøteknikk er en av hovedretningene man kan velge transport, og denne oppgaven går innunder både reisevaneundersøkelser og trafikksikkerhet, som jo kan sies å tilhøre kategorien transport 
|
|
|
[Re: likeråsykle]
28/02/2019 12:35
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Det jeg ikke skjønner er hvordan du har klart å få en masteroppgave ved bygg- og miljøteknikk til å handle om fyllasykling? Jeg skrev masteroppgave ved bygg- og miljøteknikk om illegale diamanter i Afrika  (Geomatikk - GIS)
Redigert av ELO73; 28/02/2019 12:36.
|
|
|
28/02/2019 13:07
|
likeråsykle
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Godt spørsmål, du er ikke den første! På Bygg- og Miljøteknikk er en av hovedretningene man kan velge transport, og denne oppgaven går innunder både reisevaneundersøkelser og trafikksikkerhet, som jo kan sies å tilhøre kategorien transport Ah, skjønner! Snedig måte å få integrert inn sykling. Jeg skrev masteroppgave ved bygg- og miljøteknikk om illegale diamanter i Afrika ICON_SMILE (Geomatikk - GIS)
Stilig! (beklager for litt endring i tema av tråden, men spørreundersøkelsen er nå uansett avsluttet), kan jeg spørre hva du jobber med i dag? Går selv elkraft, men vet ikke helt om det er linja for meg, så driver å undersøker de andre linjene litt...
|
|
|
[Re: likeråsykle]
28/02/2019 13:29
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Stilig! (beklager for litt endring i tema av tråden, men spørreundersøkelsen er nå uansett avsluttet), kan jeg spørre hva du jobber med i dag? Går selv elkraft, men vet ikke helt om det er linja for meg, så driver å undersøker de andre linjene litt...
Endte opp i bygg likevel :-) En del år i entreprenør, men de senere år som prosjektleder i (stor) byggherreorganisasjon. På vei tilbake til entreprenør i disse dager. Kanskje ikke den mest spennende bransjen, men relativt stabilt. I tillegg kan en jo si som en kollega en gang sa; "virksomheten flyttes i hvert fall ikke ut av landet"
|
|
|
03/03/2019 19:42
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Et problem med undersøkelsen er at problemstillingen er relativt fiktiv. Det er sjelden eller aldri mulig for meg å la sykkelen stå trygt over natta om jeg har vært på en fest eller arrangement. Sist det kanskje hadde vært mulig er over et år siden. Kan si meg enig i at dette er en svakhet ved undersøkelsen, men dette er også en ganske liten del av den. Jeg kunne selvsagt inkludert alternativer som å ta med sykkelen på bussen og å leie sykkelen hjem i tillegg, men så er vel spørreundersøkelsers første bud å begrense kompleksitet. Det jeg ikke skjønner er hvordan du har klart å få en masteroppgave ved bygg- og miljøteknikk til å handle om fyllasykling? Godt spørsmål, du er ikke den første! På Bygg- og Miljøteknikk er en av hovedretningene man kan velge transport, og denne oppgaven går innunder både reisevaneundersøkelser og trafikksikkerhet, som jo kan sies å tilhøre kategorien transport Hvem har du som veileder? Trude, Eirin eller Thomas?
|
|
|
|
|