Hvilken hund er best å he med på stisykling?
|
Hvilken hund er best å he med på stisykling?
25/02/2019 10:21
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Familien vil ha hund. Så jeg prøver å finne en som kan bli med på stitur.
Ønsker en som kan følge meg uten bånd (når det ikke er båndtvang seff). Må ikke stikke av Må komme når jeg roper Medium størrelse Ser for meg at det er kult å ha med en "kompis" på tur, siden jeg sykler mest alene. Gjerne en med et snilt lynne, så den ikke skremmer andre turgåere.
Vurderer en Breton, litt usikker på hvordan jaktinstinktet slår ut...
Noen som har tips, eller erfaringer å dele?
|
|
|
Re: Hvilken hund er best å he med på stisykling?
[Re: wasabi]
25/02/2019 10:29
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Dresseringen er nok mye viktigere enn rase, men du lurer kanskje på hvilke raser er enkle å dressere?
Jeg har inntrykk av at mange er veldig fornøyd med breton som du nevner.
|
|
|
25/02/2019 10:38
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ja, det var det jeg tenkte på, hvilken som kan være fint til dette, gitt dressering.
|
|
|
25/02/2019 12:02
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har en jaktlabrador. Årsaken til at jeg valgte den rasen var:
- De er svært lette å dressere og lære ting. Jeg har lyktes bare sånn passelig, men det er en intelligent hund så han skjønner sånn ca hva som er greit og ikke. Hva han kan lære er kun avhengig av deg og det må være en av de absolutt enkleste hundene som finnes å dressere.
- Stabile hunder uten noen tulleinstinkt. De henter ting, det er et overkommelig instinkt.
- Han har null jaktinstinkt. Og da mener jeg null. Sau, rådyr, søppelbøtte, elg, hest, ku og barn... Han liker å snuse etter ting, men er over generasjoner av kynisk avl fratatt ethvert gen for å jage det. Det er en apporterende hund avlet frem for å være ute av veien frem til at noe skal hentes. De labradorene som jaget fugl ble nok skutt med og uten vilje...
- Noenlunde lett i kroppen. Sammenlignet med f. eks. en vanlig golden retriever så har han en fysikk som er mye mer egnet for å løpe på sti. Men det finnes jo enda lettere hunder.
- Kapasitet. Utholdenhet i bøtter og spann for både lange sykkelturer og toppturer på ski
- Pels som er lett å gjøre rein. Viktig at han tørker fort og rister av seg møkka.
- Avknapp. Til tross for enorm kapasitet ute så har han null problem med å ligge inne en dag. Til og med to dager dersom det skulle bli for lite tid til tur. Livet i en barnefamilie inkluderer jo dager der det dessverre ikke blir to timer sykkeltur. Da er det greit å ha en hund som ikke bokstavelig talt går på veggen.
Jeg er jo åpenbart svært glad i Ludvik, men til tross for det så kommer vi nok neste gang til å lete etter en hund med samme egenskaper, men i enda mindre innpakning. Altså enda mindre hund. Vet ikke hva det skulle bli, men kommer til å vurdere det. Og tispe fremfor hannhund. Det er vondt for Ludvik å sitte med blåpung og gata full av tisper med løpetid. Ordtaket om at hannhunder har løpetid 365 dager i året kommer av en grunn.
|
|
|
25/02/2019 12:34
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Vi (les: kone og datter) har bestemt oss for å bli en hundefamilie for første gang, etter å alltid ha hatt katter. Dermed kommer det en nydelig valp til oss om et par uker.
Etter å ha studert og gravd i alle mulige retninger, også inkludert mitt ønske om at det må være en hund som kan tas med på stisykling, har vi landet på en Dansk-Svensk gårdshund, og litt random så falt valget på en jente i lokalt kull.
Såvidt vi har klart å lese oss frem til, skal nurket kunne bli en skikkelig fin turkompis, forutsatt riktig "oppdragelse". Jeg ønsket meg egentlig en litt større hund, men "DSG" virker å være ganske robuste. Alle bokser er sjekket av, men det ligger en del usikkerhet i jaktinstinktet. Vi får en jobb å gjøre, tenker jeg.
Men jemini, det er jo som om vi skal ha et nytt barn hjemme i heimen nå. Vræl.
|
|
|
25/02/2019 12:37
|
Fluefisker
Entusiast
|
Entusiast
Vi har en Dansk Svensk Gårdshund - tispe. Hun følger etter sykkelen utrettelig time etter time, uten å ense katter, rådyr e.l. Møter vi andre hunder, forsøker hun å sno seg forbi dem etter beste evne, for å opprettholde jobben med å henge på syklisten. På transportetapper med litt fart på asfalt eller grus, tar jeg henne som regel opp på fanget. Her er en inpirasjonsvideo: https://youtu.be/dBaw93yGvco
Hilsen Roar
|
|
|
25/02/2019 14:15
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Søstern hadde en samojed - den søteste hunden jeg har møtt noen gang (og dessverre død nå). De elsker å løpe og trenger masse mosjon og ville nok ha vært mitt førstevalg hvis jeg skulle skaffe meg hund.
|
|
|
25/02/2019 14:57
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dansk-Svensk gårdshund er nok den hunden jeg ville valgt i dag. Bare noe så enkelt som at jeg vil kunne spare noen hundre tusen på å kunne ha en mindre bil er grunn nok til å velge en liten hund. Jeg har en kompis som har en slik hund og de sykler masse og går på ski med den. Angus heter han og det må være et perfekt navn på disse hundene.
|
|
|
25/02/2019 15:07
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
(noe som gjør merkenavnet "angus-burger" litt rart)
|
|
|
26/02/2019 07:29
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for innspill. Har vurdert jaktlabrador og gårdshund.
Hva med golden retriever, kan det funke?
(Den skårer høyt på familielista i hvert fall, men her er det jo også en del ulike varianter på jakt - sofa skalaen)
|
|
|
26/02/2019 07:41
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har (hatt) dachs, irsk setter/springer spaniel-mix og berner sennen. Basert på erfaringene av disse ville jeg valgt en hund som er lett til beins og har god kapasitet - og du må være villig til å jobbe en del med dresseringen. Blandingsbikkja var i utgangspunktet en spinnvill fuglehund, men den fungerte ypperlig på både korte og lange stiturer. Dachsen er altfor aggressiv og tøff, mens berner'n blir for tung og lat. Fuglebikkja var saueavvendt noe som var en åpenbar forutsetning på fjellet. Han hatet dessuten at vi stoppet opp, så med en gang jeg forsøkte å hvile litt begynte den å bjeffe 
|
|
|
26/02/2019 08:14
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Ville nok gått for en lettere hund, maks mellomstor 20-ish kilo og lett til beins. Ser for meg at golden fort blir litt tung. Husky hadde jo vært bra, men de stikker jo fort av... så dårlig valg. Vil snakke opp blandingshund hvis du ikke ønsker utpregede egenskaper av noe slag. Vi har en tispe som er blanding av irsk setter, grå elghund og border collie. Bra avslepet på de karakteristiske instinktene, men likevel flott turhund. Veldig familiekjær og lydig. Går til høyre for skisporet. Rolig og kan ligge hele dagen, flere dager i strekk, men også trenes til tremilstur. Blandingshunder har også mindre plager enn innavla rasehunder. Pass på raser som har plager med hofter og rygg. Tispe fordi de gjerne er mer hjemmekjære enn hannhunder og perfekt førstehund. Løpetid to ganger i året fremfor hele året... Minst like viktig å se på foreldrenes lynne, ikke bare på rase!
|
|
|
26/02/2019 08:47
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Springer Spaniel er den ultimate turkameraten for aktive familier, som stisykkelhund kan den slite litt med tempoet hvis det går fort. Utrolig hyggelig vesen, fin mhp barn, lett å dressere og stikker aldri av. Fullstendig udugelig som vakthund.
Dobermann; perfekt hund for lange og raske turer. Elsker og vokter alle i familien, men kan være hardhendt/voldsom med små barn. Inteligent hund som trenger en konsekvent eier. Noen har jakt instinktet i orden....innbruddstyver er intet problem med en slik kar i huset
Rhodesian Ridgeback, den ultimate stihund. Noen av dem er tøffere enn toget men myke og snille familiehunder. Vil ikke løpe fremmede i møte men være reservert.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Paulus]
26/02/2019 08:50
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Dresseringen er nok mye viktigere enn rase, men du lurer kanskje på hvilke raser er enkle å dressere? det er nok en sannhet med modifikasjoner 
|
|
|
26/02/2019 09:08
|
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
hva med en setter? lette hunder med mye løpskapasitet. og er også fine familiehunder. at de er hunder som stresser hele tiden er mer en myte enn sannhet ut ifra min erfaring.
uansett rase så er dressur meget viktig for å ha muligheten til å ha de løpene løst under en sykkel / løpe tur.
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
26/02/2019 09:28
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vokst opp med hund, har ikke hund selv, men passet en del forskjellig i voksen alder.
Eneste hunden jeg har brukt en del som jeg har vært komfortabel med å ta med på stitur var en godt dressert bokser. Det er nok en del jobb for å få de lydige.
Husky og andre hunder med sterkt jaktinstinkt ville jeg styrt unna.
|
|
|
[Re: Supersand82]
26/02/2019 09:36
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
hva med en setter? lette hunder med mye løpskapasitet. og er også fine familiehunder. at de er hunder som stresser hele tiden er mer en myte enn sannhet ut ifra min erfaring. Jeg hadde en Gordon Setter hann. Stor og sterk for å være fuglehund, 27kg. Brukte ham mye til snørekjøring på ski som var gøy, og til å trekke pulk, men som en løs bikkje bak sykkelen? Nei, det tror jeg aldri hadde gått. Alt for mye jaktinstinkt, han hadde vært vekk på et øyeblikk og stått stand på en eller annen skogsfugl. Måtte brukt GPS for å finne ham igjen tenker jeg. Var greiere å slippe ham på fjellet og stort sett ha øyekontakt med hvor han var (han hadde nok superkontroll på hvor jeg var, mistet ham aldri). Klart, trenes han som en traildog fra hvalp så skal jeg ikke si at det hadde vært umulig. Familiehund, derimot, helt fantastisk. Veldig avslappet hund å ha inne i hus også, glad i å sove og kose. Var fin å ha med på besøk hos andre også. Gikk en runde i huset, og la seg deretter til å sove på føttene mine resten av kvelden.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
26/02/2019 09:55
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Støtter opp om DSG! Perfekt størrelse og gemytt. Ville valgt samme rase på nytt om vi skulle hatt hund igjen. Her er en film fra en stitur med bikkja vår som også heter Maja. https://youtu.be/XWk1uOiAWEg
I was just riding along...
|
|
|
[Re: Flamini]
26/02/2019 17:03
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Rhodesian Ridgeback, den ultimate stihund. Noen av dem er tøffere enn toget men myke og snille familiehunder. Vil ikke løpe fremmede i møte men være reservert.
Sånn, fikset det for deg 
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
26/02/2019 17:38
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hund til stisykling ? Jeg vet ikke hvor langt og ca fart du holder, men jeg tror de færreste hunder duger til det, ihvertfall ikke kortbeint som dachs, Cocker eller Breton. Ingen av mine Gordon setter kan fungere, jeg har min andre nå, og de er flotte familehunder og relativt lettdresserte. Men i skogen slår fort jaktinstinktene ut hvis det lukter hønsefugl, og da gjelder det å ha god grunndressur.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: Flamini]
26/02/2019 19:13
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Springer Spaniel er den ultimate turkameraten for aktive familier, som stisykkelhund kan den slite litt med tempoet hvis det går fort. Utrolig hyggelig vesen, fin mhp barn, lett å dressere og stikker aldri av. Fullstendig udugelig som vakthund . ### Vi har engelsk springer spaniel, engelskmennene har brukt 150 år på å lære den å holde seg innenfor skuddhold og det virker, fantastisk familiehund som ikke stikker av. Men dyrlegene sier «å er det en springer, ja de har mange arvelige problemer. Vår hund har flott stamtavle og har operert leppene da de ble fulle av sår/verk fordi overleppa henger utenpå, masse øreproblemer helt til alt innvendig ble skåret ut til omtrent midten av hodet på begge sider og nå er alt sydd igjen. Litt øyeproblemer, noe balanse utfordringer og litt vanskelig å blunke pga siste operasjon, stokk døv men kjempefornøyd. Tråden «ny sykkel med skiver og Di2 til 50.000» er relevant. Men som fruen sa, mamma døde i høst og nå vil jeg ikke miste flere, så operasjon ble det :-) Forsikring har riktignok tatt unna en del. Vi vil ikke anbefale Engelsk Springer Spaniel.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
26/02/2019 21:27
|
erlingba
.
|
.
Hvordan du bor har litt å si. Kan du sette opp hundegård?
Jeg er oppvokst med Border-Collie, så for min del er det bare det som er ordentlig hund, men man bør nok ikke bo i leilighet med en sånn. De er veldig opptatt av å hjelpe til, så man bør ha nok oppgaver til den. Vi har en på litt over ett år som er en reser på å rydde sti (kvister en einerbusk på to minutter) og er veldig ivrig på snømåking. Hun vi har oppfører seg ganske pent på sti og holder seg bak sykkelen når det går fort og nedover. Ellers får hun løpe foran. Man må passe på å komme i forkant med kommandoer. Hvis hun oppdager noe og det går et par sekunder uten at jeg gir beskjed om hva hun skal gjøre bestemmer hun seg for å undersøke selv. Punkterte en gang i fjor sommer og da stakk hun av og kom tilbake med en sau. Fantastisk lett å lære opp, men det hender ganske ofte at jeg ønsker hun var litt dummere.
Har tidligere vurdert Dansk-Svensk gårdshund, men synes de er litt for mye terrier og får helt spader av bjeffing.
Ridgeback er fine, men enorme og spiser jo alt de kommer over. Teiper du en pølse til sykkelen stikker den nok ikke av.
|
|
|
27/02/2019 06:37
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Om du er førstegangseier av hund, noe jeg får litt inntrykket av, så ville jeg vært litt forsiktig med prosjektet som sådan - hunder er individer, og rasen er ingen garanti for dressur og det å holde seg i nærheten. Tanken er absolutt fin og spennende, men det er noen fallgruber her som kan være vanskelig å forutse. Det nevnes engelsk springer, de er fantastiske, og har selv hatt en som hadde fungert til dette gitt noen forutsetninger. Men, hun var totalt jaktidiot og selv om engelskmenn har brukt 150 år på å avle frem hunder som holder seg innenfor haglehold så hjalp ikke det nevneverdig dersom det luktet vilt. Fantastisk jakthund var hun, men løs rundt en sykkel hadde jeg ikke hatt henne på andre steder enn viltfrie områder. Skulle likt å sett en hare dukket opp der jeg befant meg på en sykkel mellom henne og haren => hund i sykkelhjul ikke moro! En annen viktig ting er at dressur alltid er ferskvare og må jobbes med hele tiden. I tillegg må du være helt trygg på hundens forhold til andre hunder, dersom dere er to stisyklister som møtes med hver deres løse hund, og begge er av type Alpha så kan det bli spennende, uansett rase. Etter snart 30 år med hund så løper jeg med de, primært i bånd pga jaktlysten de har, men det er meg og på ingen måte en fasit. Lykke til - fungerer det så har du opplagt mange fine opplevelser foran deg. 
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
27/02/2019 07:48
|
123
Entusiast
|
Entusiast
Har vorsteher, altfor mye jaktinstinkt. Har aldri turt å prøve på sykkel, tror ikke det hadde vært særlig til suksess. Funker veldig bra til/på ski.
|
|
|
27/02/2019 12:37
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Litt malurt her. Det er vel egentlig båndtvang hele året. I hvertfall skal man ha full kontrol og det er kun i bånd man har det. Unntak, er hunder godkjent brukt til jakt og ettersøk. I tillegg er det utvidet båndtvang, i spesielt sårbare perioder.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: GardS]
27/02/2019 13:10
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Litt malurt her. Det er vel egentlig båndtvang hele året. I hvertfall skal man ha full kontrol og det er kun i bånd man har det. Unntak, er hunder godkjent brukt til jakt og ettersøk. I tillegg er det utvidet båndtvang, i spesielt sårbare perioder. Litt malurt her. Det er IKKE båndtvang hele året overalt; men noen steder er det båndtvang hele året fx inne på idrettsanlegg. Det er utvidet båndtvang i spesielt sårbare perioder og kommunen gir da beskjed. I hvertfall skal man ha full kontroll på hunden og det er kun i bånd de fleste har det, selv om ikke alle har det da heller... Forøvrig er det rimelig klønete å ha bikkja i bånd når du sykler sti
|
|
|
27/02/2019 13:13
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Litt malurt her. Det er vel egentlig båndtvang hele året. I hvertfall skal man ha full kontrol og det er kun i bånd man har det. Unntak, er hunder godkjent brukt til jakt og ettersøk. I tillegg er det utvidet båndtvang, i spesielt sårbare perioder. Du heller vel ikke malurt i noe beger men sporer av tråden. I tillegg er vel det du sier en personlig fortolkning basert på eksempler på mislighold da loven vel sier noe annet: Link-lovdata "Hunder kan være løse bare når de a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. "
|
|
|
[Re: Kakachka]
27/02/2019 14:47
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Litt malurt her. Det er vel egentlig båndtvang hele året. I hvertfall skal man ha full kontrol og det er kun i bånd man har det. Unntak, er hunder godkjent brukt til jakt og ettersøk. I tillegg er det utvidet båndtvang, i spesielt sårbare perioder. Du heller vel ikke malurt i noe beger men sporer av tråden. I tillegg er vel det du sier en personlig fortolkning basert på eksempler på mislighold da loven vel sier noe annet: Link-lovdata "Hunder kan være løse bare når de a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. " Faktisk ikke noen personlig mening, men fra en advokat. Advokaten hadde akkurat håndtert en sak rundt bittskader fra hund, når temaet dukket opp. Eneste som er kontroll god nok, er halsbånd. Uansett årstid
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
27/02/2019 16:10
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Har du plass igjen i bil når buret til bikkja er på plass? (vi har en Tredal T10 UCH henger nå...) Hvor i huset/leiligheten skal bikkja ha sin faste plass? har du så mye plass at bikkja kan ha et stort nok bur? Hvem skal være hundepasser når du ikke er hjemme? ferie/helger etc Hvem skal lufte bikkja hver morgen og hver kveld? Hvem skal delta på valpekurs og hvem har den rette motivasjonen for å trene bikkja opp så den får det greit hjemme hos deg/dere? Et godt, velment tips: lån ei bikkje av omtrent samme størrelse ei ukes tid. La alle i huset få kjenne på hvordan det er å ha hund, både hverdag og helg. Mat, lufting, dyrleg Traildog-biten er den morsomme biten.... selv om sykling med bikkje er vanskelig uten å slippe den løs men artig er det! https://www.instagram.com/p/BqDW32KllnF/
|
|
|
27/02/2019 16:57
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Faktisk ikke noen personlig mening, men fra en advokat. Advokaten hadde akkurat håndtert en sak rundt bittskader fra hund, når temaet dukket opp. Eneste som er kontroll god nok, er halsbånd. Uansett årstid
Da vil jeg anta han har uttalt seg om ett spesifikt hundehold og at det eneste som var tilstrekkelig for å ha kontroll på den hunden var å alltid ha den i bånd. At biting og advokater er involvert kan jo også tyde på en hundeeier som ikke har sett seg sitt ansvar bevisst. Det jeg dog reagerer mest på er at det til stadighet kommer moraliserende kommentarer når det gjelder hundehold uavhengig av hva trådene dreier seg om. Trådstarter har spurt etter konkret forslag til raser og det er ingenting som tilsier at hundeholdet skal være hverken uforsvarlig eller ulovlig. Likevel kommer det en pekefinger - og det minner veldig mye om de samme holdningene vi som terrengsyklister utsettes for på stiene. Vi ødelegger ikke noe, vi gjør ikke noe ulovlig, vi tar hensyn og er blide - men likevel kommer noen og skal moralisere. Det skaper dårlig miljø blant ulike brukere av naturen - hvor alle har lik rett til å være der. Jeg ville tro at NOTS indirekte jobber for å få slutt på denne slags holdninger så at du da kommer med tilsvarende pekefinger til noen som ikke har gjort noe galt passer ikke med signaturen din. Vi må vise samme storsinn overfor andre brukere som vi forventer at andre skal vise oss. For skal man være pirkete så burde alle tråder som inneholder 'vis meg din sykkel' inneholde like mange kommentarer om at sykkelen ikke er i forskriftsmessig stand - noe som faktisk er ulovlig mens å ha hunden løs ikke er det. Så nå syntes jeg alt pirk kan flyttes i en annen tråd og trådstarter kan få tilbake tips om det han faktisk lurte på - resten kan han søke seg fram til.
|
|
|
|
|