Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Teknikk trening

Teknikk trening #2537721 23/02/2019 23:10
F
Flytstien Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Hvordan bli god på sti teknikk, (svingteknikk, linjevalg, etc) for enduro og xco?

Og hopp, drop etc?

YouTube videoer? Kurs? (hvor, når, hva pris), bli venn med en dyktig tekniker?

Hva er det lure å gjøre?

Re: Teknikk trening [Re: Flytstien] #2537731 24/02/2019 07:05
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Både YouTube og kurs kan helt sikkert funke til en viss grad, og som et supplement. Jeg har hatt veldig godt utbytte av å ligge bak teknisk dyktige kamerater når de har kjørt hardøkter i teknisk terreng. Da får du mye gratis med å ligge bak dem, og velge deres spor, og rett og slett se at ting du tenker ikke går bra på en sykkel, faktisk går helt fint å gjøre. Mesteparten sitter i hodet, og det er det mentale som må utfordres og forbedres.

Re: Teknikk trening [Re: Flytstien] #2537769 24/02/2019 16:24
F
Flytstien Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Men når man ikke har tilgang på sånne teknisk gode folk?

Re: Teknikk trening [Re: Flytstien] #2537790 24/02/2019 18:52
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Tja, da ville jeg kjørt så mye som mulig ute på egenhånd. Kjør de samme segmentene/cruxene gang på gang slik at du gjør deg noen nye erfaringer etter hvert som du kjører mange ganger på samme plass med de samme utfordringene.

Om du skulle ha muligheten til å delta i en sykkelklubb eller lignende, så ville jeg gjort det. Å aktivt gå ut og prøve å få tak i treningskameraten er en lur ting.

Re: Teknikk trening [Re: Flytstien] #2537940 25/02/2019 11:41
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har (en eneste gang) kickstartet sesongen med et teknikkkurs hos https://www.letth.no/ for å komme i gang med teknikken etter en vinter med bra jobbing på rulle og tilnærmet null sykling.

Det var verd det. Du kan sikkert finne et passe nivå. Og så er Aslak en kjernekar!

LarsB

Re: Teknikk trening [Re: larsb] #2537964 25/02/2019 12:54
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: larsb
Jeg har (en eneste gang) kickstartet sesongen med et teknikkkurs hos https://www.letth.no/ for å komme i gang med teknikken etter en vinter med bra jobbing på rulle og tilnærmet null sykling.

Det var verd det. Du kan sikkert finne et passe nivå. Og så er Aslak en kjernekar!

LarsB

Sekunderes!
Var på kurs med Letth i 20....13, lærte utrolig mye. Ikke i den forstand at jeg fiksa alt med en gang etterpå, men fikk en mye dypere forståelse av teknikk, samt at jeg kvittet meg med mange dålige vaner. I tillegg fikk jeg se hva som var mulig.

Som presisert over her - sykle så mye som mulig. Vær forberedt på å tryne en god del. Finn noen flinke folk å sykle sammen med, selv om du må reise til de. Stisyklister er generelt veldig glade for å kunne dele kunnskap (og briljere litt ICON_SMILE )

Re: Teknikk trening [Re: Flytstien] #2538040 25/02/2019 20:56
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Det beste er å sykle mest mulig, helst sammen med andre som er litt bedre.
Finn et crux som du ikke kommer opp eller ned, og prøv fire-fem ganger. Gjenta på neste tur. Gå gjennom cruxet til fots og prøv å finne en linje føre du sykler.
Det er mange tips på youtube, men du må lete en stund.
For meg så hjalp det også mye å begynne å bruke linser

Har snakket med ett par som har vært på kursene til aslak og ikke alle er like imponerte

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Teknikk trening [Re: Flytstien] #2538086 26/02/2019 08:43
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Flytstien

Dra på Utflukt - da vil du finne flust av folk å sykle med.
Husk også at de fleste treningsøkter for hjerte, lunger og muskler også kan kombineres med teknikktrening på en god måte. Bakkeintervaller f.eks bør kombineres med at du sykler ned igjen på teknisk krevende sti. Du kan også sykle bakkeintervaller i tekniske klatringer - men da helst i bakker du klarer å sykle opp de fleste gangene du prøver. Det å (prøve å) sykle fort opp slike bakker gir uansett god øvelse.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Teknikk trening [Re: Flytstien] #2538094 26/02/2019 09:16
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Flytstien

Bli medlem her:
https://www.ryanleech.com/

Jeg har syklet med endel tildels svært flinke folk, men opplever at noen har sine egne måter å gjøre ting på, og det er ikke alltid lett å hente ut informasjon jeg trenger, f.eks hopp og dropp. Hører stadig at det er nok fart som er greia på dropp, men det er bare en av minst tre mulige måter å droppe på. Om man får kontroll på manual og 3/4-kranktråkk, så gjør det mye med selvtilliten.

Det er mange som har ting å fortelle, men når man hører ting forklart fra de som kanskje er i toppsjiktet på både ferdigheter og pedagogiske evner. og få vite hele teorien bak ting, og ikke oppstubbet informasjon, så blir det greiere å komme seg videre.

Jeg syntes trialkurset som Eirik Ulltang hadde på Utflukt i fjor var helt strålende. Det dreide seg stort sett om ferdigheter som Ryan Leech også har videokurs om, og det var veldig greit å få tilbakemelding fra en som virkelig kan sakene, når man har fått uvaner.

Moderator  support