Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Madeira med barn. Hvor bor man?

Madeira med barn. Hvor bor man? #2537163 21/02/2019 07:03
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Ærede forum.

Ser ut til at det blir en 2ukers høstferie med fokus på basseng, natur og sykling. Per nå leder Madeira ann i løypa, men hvor på øya bør vi bo?
Vi ser på hoteller (all inclusive er sikkert genialt med barn) eller å leie et hus. Dersom vi går for å leie hus må det være middelbar nærhet til barnevennlig basseng eller strand. Mindre stress å kjøre litt i bil for å sykle enn å måtte ha unger ut og inn av bil.

Så, hvor på øye bør vi peile oss inn? Noen som har tips eller erfaringer på bosted?

- Andreas

Re: Madeira med barn. Hvor bor man? [Re: hanedalen] #2542706 22/03/2019 12:01
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
ingen?

Re: Madeira med barn. Hvor bor man? [Re: hanedalen] #2542716 22/03/2019 12:22
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: hanedalen
ingen?

Tja. Kan jo bidra litt, siden du etterlyser. Bo i Funchal. Alle resorthoteller med basseng er nok gode valg - hotell uten er ikke det. Det er ingen strender på Madeira som naturen har laget, det er bare klippekyst. Dog er det en importert Saharastrand litt vest for Funchal, og en strand med ymse sand i den gamle hovedstaden like øst for flyplassen. Hele Madeira er en eneste stor vulkansk klippe, og det er stort sett velegnet for folk som er aktive. Taubanen i Funchal, botanisk hage og Cristiano Ronaldo-museet er kanskje det som er mest barnevennlig. Å leie bil og kjøre rundt på egen hånd er helt innafor, og fort gjort. Helt nord i Porto Moniz er det et lite akvarium (Aquario do Madeira), og artige naturlige bassenger laget av lava. Om du skulle slumpe til å treffe den ene dagen i uka det ikke er en bølgehøyde på 3+ meter, er du sikret en artig, men kort opplevelse der. Været er notorisk ustabilt, det kan godt være alle fire årstider samtidig innen kort avstand. Vandringer langs vannveiene (Levadaene) er vakre, men det er nok en fordel å ha gode sko.

Så summa summarum; bo på et hotell med basseng. Det kryr av tilbakemeldinger på nettet. Velg det som du synes høres best ut. Rktig god tur.

PS - naboøya Porto Santo er mer eller mindre en eneste sammenhengende sandstrand, og kan nås med ferje.

Redigert av Hæ?; 22/03/2019 12:25.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Madeira med barn. Hvor bor man? [Re: hanedalen] #2545647 06/04/2019 05:35
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Takk for tips @hæ?
Kryr av både hoteller og tilbakemeldinger.

Er det greit å finne frem til stiene? Ser mange anbefaler guiding. Skal være der i inntill 2 uker. Kommer til å dele dagene med kona så hadde vært en veldig fordel om vi kunne finne frem på egenhånd

Re: Madeira med barn. Hvor bor man? [Re: hanedalen] #2545940 08/04/2019 06:10
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Det er i prinsippet ikke vanskelig å finne sti, men om de er sykkelbare, lovlige eller i det hele tatt åpne er kanskje ikke alltid like lett å skjelne. Madeira er bratt, og en del stier egner seg nok neppe for mye mer enn å bære både opp og ned. Jeg har ikke gått eller syklet langs dem, kun gått noen av levadaene. De er neppe kosher å sykle, det er godt tilrettelagte gåveier med guidet vandring. Stinettet på øya er enormt, og hvilket kryss som fører hvor kan være forvirrende. Om jeg skulel syklet der, ville jeg hatt guide. Ikke operert alene før jeg vet hvor jeg er eller har syklet på den stien før. Madeira er neppe et sted hvor det er ok å ligge skadet i en skrent - det er lite fremkommelig og vanskelig å beskrive hvor man er.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Madeira med barn. Hvor bor man? [Re: hanedalen] #2547861 16/04/2019 06:53
K
Klang Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Hyr deg inn på en guidet tur. Dette firmaet hadde bra turer da jeg var der.
http://www.lokolokomadeira.com/en/

Re: Madeira med barn. Hvor bor man? [Re: hanedalen] #2548406 19/04/2019 07:15
S
Storfe Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har bodd på Pestana Grand i juniorsuite en gang, anbefaler dette hotellet. (Oppgradert gratis da de hadde booket bort andre rom). Flere basseng, innendørs og utendørs, samt en liten lekepark utendørs.

Har gode erfaringer med å gå levadaturer på egenhånd. Har deltatt på arrangerte turer, men føler ofte at vi blir klemt inn i noen andres tidsplan. Spesielt med små barn er det ikke alltid hensiktsmessig. Mye bra turbeskrivelser å finne på nett og på øya.
Terrengsykling krever guide er min tanke, uten å faktisk ha syklet der. Mye som ikke er syklbart.
Mye god mat i og rundt Funchal.
Lei liten bil, så du er sikker på at den går gjennom alle tunellene på sideveiene på nordsiden av øya ICON_WINK
Smale bratte svingete veier er stikkordet, generelt godt sikret på "utsida" med solide betongrekkverk. (Ref gårsdagens bussulykke).
Som sagt over så kan du få 4 årstider på 30 minutter, fjell på nesten 2000 meter på ei øy på 2x5 mil.
Ikke undervurder kjøretid på sideveiene, med snittfart på 40 km/t og 2x veilengde av luftlinje, så tar dette tid. Motorveier er dog utbygd siste 20 åra, disse er kjedelige å kjøre, men tilsvarende effektive.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå