Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spørsmål om tubeless

Spørsmål om tubeless #2536685 18/02/2019 12:46
H
hvordetgaar Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Hei

Spørsmålet gjelder tubeless og kunne sikkert vært stilt i landevei-delen av forumet, men slenger det inn her pga. sykkeltypen det gjelder.

Jeg har akkurat kjøpt en Cannondale Topstone 105. Den blir nok ikke brukt før snø og is er borte, så da har jeg litt tid til å jåle den opp!

Den kommer til å bli mest brukt på asfalt, men også litt på grusveier. Jeg tenker derfor på å bytte dekk til Schwalbe G-One Speed. Går nok for 700x40c. Jeg hadde egentlig tenkt å gjøre det enkelt og bare bruke slanger, men nå lurer jeg litt på om jeg skal forsøke meg på tubeless. Det er helt nytt for meg. Jeg har lest litt på nett og sett et par videoer på youtube, og tror jeg har skjønt det helt grunnleggende.

Men så blir jeg forvirret når det tydeligvis eksisterer flere ulike standarder (både på felger og dekk!), og ulike meninger om hvilken type guffe som bør brukes osv.

Hjulene som står på, eller i alle fall felgene, er "WTB ST i23 TCS, 28h, tubeless ready". Den er satt opp med slanger fra butikk, men det fulgte med tubeless ventiler.

Ut ifra et ønske om at det skal være enkelt og lite vedlikehold:
- Bør jeg gå for tubeless?
- Hvilken guffe anbefales i så fall?
- Hvor ofte må jeg fylle på guffe (og rense ut gammel guffe)?
- Må jeg skaffe tape og legge på denne i felgen?
- Vil en helt standard gulvpumpe holde for å få satt opp dekkene tubeless på disse felgene?

Er det noe annet jeg bør tenke på? Hva slags "lappesaker" bør jeg ha med på sykkelen? Har skjønt at det finnes noen slags gummiremser man kan stappe inn i dekket dersom man får et hull som ikke tettes godt nok av guffe.

Alle praktiske tips og erfaringer mottas med stor takk.

Re: Spørsmål om tubeless [Re: hvordetgaar] #2536688 18/02/2019 13:01
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet og gratulerer med topp sykkel!

Slangeløst er tingen.

I ditt sted ville jeg først sett på CyclingTips' utmerkede An endless FAQ to tubeless bicycle tyres.

Greit å merke seg allerede nå at felgene dine er TCS, som er UST-kompatibelt, men skal takle alle slangeløse dekk ICON_SMILE Enkelte kombinasjoner kan likevel bli krevende/trange. Men som sagt, ta en kikk på linken, så vil du få en nyttig innføring.

Her på forumet er det forresten også mye nyttig å finne, bl.a. i tråden Hjelp en tubeless-novise.

Re: Spørsmål om tubeless [Re: hvordetgaar] #2537369 21/02/2019 23:05
H
hvordetgaar Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Takk for tips til nyttige lenker. Likte endless FAQ.

Jeg forsøkte å sette opp G-One Speed tubeless i dag. Det var bare for å teste, så jeg brukte ikke guffe. Begge dekkene var lette å få på felgen. Måtte til med dekkspak på slutten, men det var ikke noen kamp. Hakket tightere enn jeg er vant til (altså ikke-tubeless felger og dekk), men kun marginalt.

Det ene dekket fikk jeg satt opp uten problemer. Brukte en vanlig gulvpumpe og dekket smalt på plass ved rundt 50 psi. Lyden var høyere enn forventet. Selv uten guffe holdt det seg helt fint.

Det andre dekket fikk jeg derimot ikke satt opp. Jeg tror det er litt for løst på felgen, så luften lakk ut like fort som jeg klarte å pumpe. Alt jeg har sett av tips og triks handler om å finne løsninger når det er for trangt. Jeg fikk altså et totalt motsatt problem.

Satte inn slanger i begge dekkene, så får vi se om jeg gidder å styre mer med det.

Moderator  support, Valentino