Hei
Spørsmålet gjelder tubeless og kunne sikkert vært stilt i landevei-delen av forumet, men slenger det inn her pga. sykkeltypen det gjelder.
Jeg har akkurat kjøpt en Cannondale Topstone 105. Den blir nok ikke brukt før snø og is er borte, så da har jeg litt tid til å jåle den opp!
Den kommer til å bli mest brukt på asfalt, men også litt på grusveier. Jeg tenker derfor på å bytte dekk til Schwalbe G-One Speed. Går nok for 700x40c. Jeg hadde egentlig tenkt å gjøre det enkelt og bare bruke slanger, men nå lurer jeg litt på om jeg skal forsøke meg på tubeless. Det er helt nytt for meg. Jeg har lest litt på nett og sett et par videoer på youtube, og tror jeg har skjønt det helt grunnleggende.
Men så blir jeg forvirret når det tydeligvis eksisterer flere ulike standarder (både på felger og dekk!), og ulike meninger om hvilken type guffe som bør brukes osv.
Hjulene som står på, eller i alle fall felgene, er "WTB ST i23 TCS, 28h, tubeless ready". Den er satt opp med slanger fra butikk, men det fulgte med tubeless ventiler.
Ut ifra et ønske om at det skal være enkelt og lite vedlikehold:
- Bør jeg gå for tubeless?
- Hvilken guffe anbefales i så fall?
- Hvor ofte må jeg fylle på guffe (og rense ut gammel guffe)?
- Må jeg skaffe tape og legge på denne i felgen?
- Vil en helt standard gulvpumpe holde for å få satt opp dekkene tubeless på disse felgene?
Er det noe annet jeg bør tenke på? Hva slags "lappesaker" bør jeg ha med på sykkelen? Har skjønt at det finnes noen slags gummiremser man kan stappe inn i dekket dersom man får et hull som ikke tettes godt nok av guffe.
Alle praktiske tips og erfaringer mottas med stor takk.