Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Firmabilskatt

Firmabilskatt #2536642 18/02/2019 09:08
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Heihå

Jeg kjører firmabil (varebil kl 2) til og fra jobb. Vi har 4 biler i parken, og jeg har egentlig ingen fast bil, selv om 1-2 av de blir brukt mer enn de andre, vi tar bilene som er ledig. Nå beregnes inntektspåslaget for den dyreste (og nyeste) bilen, noe som gir ganske høy skatt, ca 10kr pr kjørte km privat.

Tidligere, når jeg jobba som bilselger, brukte vi snittpris av hele bilparken, både nytt og brukt, for å beregne lønnspåslag. Vil ikke dette være en mulighet også her? Kan lite om dette, så spør.

Alternativt tror jeg at jeg skal få installert Abax kjørebok, da blir skatten en brøkdel, rundt 1kr pr kjørte km.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Firmabilskatt [Re: Hoaas] #2536709 18/02/2019 14:38
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Dårlig respons, men har vel egentlig bestemt meg for å gå til innkjøp av elektronisk kjørebok. De første jeg kom over var Abax, anbefalt av en kompis, og Autogear. De gjør tilsynelatende det samme, men Autogear er en hel del billigere. Noen som har erfaringer de har lyst å dele her?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Firmabilskatt [Re: Hoaas] #2536739 18/02/2019 18:40
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Vi bruker Abax, har mest med noe Konserngreier tror jeg. Oversiktlig grensesnitt, og fungerer tilsynelatende bra.

Betenkt over den informasjonen arbeidsgiver samler om meg, både i jobb og privat. De vet hvor jeg er til enhver tid, de vet hva jeg spiser og drikker når jeg er på reise for bedriften. De vet hvor bilen kjører, hvor fort den kjører, når jeg stopper, hvor jeg stopper, og det meste annet jeg foretar meg.

Og nei, ikke si at jeg er paranoid, for i utgangspunktet ikke plaget med forfølgelsesvanvidd, men jeg syns egentlig ikke arbeidgiver har noe med om jeg spiser en pølse i brød & cola med sukker, eller om jeg "begrenser meg " til å ta en farris & et salatblad med quinoia på til lunch. Det bør være en privatsak.

Sorry for å spore av tråden litt. Jeg er betenkt over all informasjonen disse systemene gir alle mulige aktører tilgang på...

Moderator  support