Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynner skal kjøpe brukt sykkel, trenger hjelp!

Nybegynner skal kjøpe brukt sykkel, trenger hjelp! #2536501 17/02/2019 08:22
O
Odinsaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Jeg har fått tilbud om å kjøpe en Vipera cx5 2012 modell for en relativt billig penge. Den har imidlertid litt rust her og der(se bilder nedenfor), selv om det meste ser ganske bra ut ut ifra bildene jeg har blitt tilsendt. Er mest bekymret for at det er litt rust på toppen ramma der styrepinnen sitter, men det ser også ut som om det kan være snakk om overflaterust som kan pusses bort. Noen rustne bolter her og der, og litt på skivebremsene, men det kan vel bare byttes ut uten større kostnad.

Jeg har ikke avtalt pris med selger enda, bare at det blir i underkant av 5000,-. Jeg er usikker på om tursyling bare er en midlertidig interesse eller om jeg kommer til å bli bitt av basillen når jeg kommer skikkelig i gang, og derfor vil jeg ha en billig innstegsykkel. Har ikke så mye å rutte med og er jo selvfølgelig interesssert i å gjøre et godt kjøp også, som kanskje kan selges videre senere om jeg vil oppgradere eller finner ut at dette ikke er noe for meg. Det er snakk om overnattingsturer med lett oppakning.

Specs:

Ramme: Vipera Alu Cross 7500
Gaffel: Vipera Carbon/Alu
Str: XXS-XS-S-M-L-XL
Dekk: Kenda SB8
Sal: Selle Italia X1
Hjul: Flow Disc/Shimano nav
Stem: Flow Race
Styr: Flow Race
Salpinne: Flow Race
Bremser: SRAM Avid Disc BB-7
Vekt: 10,1 kg

[img]https://cdn-yams.schibsted.com/api/v1/te...vy8Fkva3n6YOgKQ[/img]

[img]https://cdn-yams.schibsted.com/api/v1/te...Waj9PojkndDXZHQ[/img]

https://cdn-yams.schibsted.com/api/v1/te...RtbkEK0RnQbAXvg

Redigert av Odinsaa; 17/02/2019 08:32.
Nybegynner skal kjøpe brukt sykkel, trenger hjelp! [Re: Odinsaa] #2536512 17/02/2019 09:11
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg har hatt Vipera CX5. Faktisk to ganger ICON_SMILE

Likte den forsåvidt godt, slik jeg liker alle sykler jeg har hatt yes men den har noen minus.

Jeg har ti tommeltotter og fikk aldri grepet på å justere de mekaniske skivebremsene. Til forskjell fra hydrauliske, må kaliperne justeres manuelt ettersom klossene slites. Det forble en hodepine og irritasjon både p.g.a. dårlig modulasjon og ulyd. I tillegg opplevde jeg på begge sykler at bremsewire frøs i strømpen på vinterstid. Kan unngås med vedlikehold, men igjen - arbeid.

Rammen er rimelig hard og jeg opplevde at den gav en litt skranglete opplevelse på f.eks. turer i Marka. Eksperimenterte med dekkbredde og lufttrykk, men det ble aldri på høyde med sykler jeg har hatt siden.

Geometrien er kross og det er nå mer behagelige alternativer blant siste generasjon allsidige landeveissykler eller grus/eventyrsykler.

Jeg kjenner ikke hjulene som står på denne sykkelen (Alexrims), og tror ikke de er de samme som du nevner i teksten, men de originale hjulene på syklene jeg hadde, var tunge. Det er nok dette hjulsettet også.

Det er heller ikke Kenda Small Block 8-dekk på sykkelen på bildet. SB 8 er gode. lette og lettrullende dekk egnet for grus, asfalt og endog litt sti, men dekkene som nå står på sykkelen, ser ut til å være de solide hybriddekkene Schwalbe Marathon, som er tyngre og tregere.

Setepinnen er heller ikke original og så vidt jeg kan se, heller ikke setet eller styrefremspring/stem. Litt av et lappeteppe av forskjellige komponenter, trolig hentet fra andre sykler. Ikke tillitsvekkende.

Sykkelen fremstår ikke som velholdt, tvert imot. Den har også flere tegn på å ha vært i bakken. All rusten tyder på at den kan ha stått utendørs.

Frykter at du vil kunne få betydelige, uforutsette utlegg for service og bytte av deler, med mindre eier kan dokumentere at den nylig har vært inne til full service, herunder av gruppe, lagre, retting av hjul, service av nav osv.

Styret er også underlig justert og jeg er usikker på plasseringen av hendlene.

Prisen du oppgir synes jeg er for høy for en velbrukt 2012-modell av denne sykkelen. Jeg både solgte og kjøpte nyere og mer velholdte modeller til lavere pris.

Som du forstår, ville jeg ikke kjøpt den. Selv om du får den til lavere pris, frykter jeg at den vil bli en kilde til problemer og en utgiftspost.

Re: Nybegynner skal kjøpe brukt sykkel, trenger hjelp! [Re: Odinsaa] #2536521 17/02/2019 10:38
O
Odinsaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Tusen takk for et veldig godt svar! Da blir det ihvertfall ikke noe sykkelkjøp i denne omgang, så jeg får lete videre, eventuelt vurdere å kjøpe ny. Du har ikke tilfeldigvis noen anbefalinger i nedre prisklasse? Alle tips tas imot med takk ICON_SMILE

Nybegynner skal kjøpe brukt sykkel, trenger hjelp! [Re: Odinsaa] #2536524 17/02/2019 10:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ta først en titt på de forskjellige trådene her i grus/kross-forumet, f.eks. Kjøpsråd til en nybegynner yes

Moderator  support, Valentino