Når har man for mange sykler?
|
Re: Når har man for mange sykler?
[Re: larsdx]
14/02/2019 19:20
|
chalshus
More than words
|
More than words
Omtrent som meg altså. Jeg har utforsykkel, fatbike, 29+ hardtail, tursykkel med bukkestyre, 26" singlespeed, vintage racer og herresykkel. Har lyst en på rittfulldemper.
|
|
|
[Re: Scottlized]
14/02/2019 19:42
|
aleks75
Entusiast
|
Entusiast
Det er jaggu ikke lett å begrense sykkelparken, men nå har jeg to sykler som teoretisk sett skal dekke 90% av behovet: Stisykkel og grusræser. Så har jeg en fatbike liggende og en nedstøvet vintage Klein som ikke har sett dagslys de siste seks årene. Etter at madammen måtte ha plass til nyinnkjøpt el-sykkel, måtte jeg skyve alle følelser til side og pælme to tidlig 2000-talls mtb-travere på dynga. Det anser jeg som en av mine største altruiske handlinger de siste åra...
En ting er at alle syklene tar mye plass, men i tillegg hoper det seg opp med anseelige mengder reservedeler, hjul, diverse dekk til diverse behov og fandens oldemor. Ikke lett når man besitter 4-5 forskjellige hjuldimensjoner og drivverk...
Det samme gjelder skiparken. Og turutsy; en sovepose for hver årstid. Dun eller syntetfyll? Best å ha begge deler... Tre telt, og en lavvo. Og hengekøyer til hele familien.
Det har gått helt av skaftet:-)
Aleksander
|
|
|
[Re: aleks75]
14/02/2019 20:01
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Og turutsy; en sovepose for hver årstid. Dun eller syntetfyll? Best å ha begge deler... Tre telt, og en lavvo. Og hengekøyer til hele familien.
Det har gått helt av skaftet:-)
Kan aldri gå av skaftet  Kjenner noen med 8-10 telt og et dusin primuser....... Til vinter og senhøst (rått og fuktig vær) er det mange som foretrekker syntet. Dun veier og pakker mindre. Mine dunposer har impregnert gåsedun. De kollapser ikke lett ved fornuftig bruk. Snart høykvalitets dunquilt i tillegg. Bare to telt, men det holder til mitt bruk. 5 underlag, to oppblåsbare og tre i celleplast.
|
|
|
[Re: ]
15/02/2019 07:43
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Svaret er mitt er at man aldri kan få for mange sykler. Minst én sykkel for ethvert spesialbehov. Også el-sykkel. Ikke minst på sti. Og i skiløypene? Velegnet for en fat-bikk med el-drift der. https://www.terrengsykkel.no/nyheter/nots-utsetter-standpunkt-om-elsyklingHvis ikke NUTS går inn for el-sykkel på sti vil jeg påstå at NUTS går baklengs inn i fremtiden. Undertegnede er for øvrig ikke medlem i NUTS.
|
|
|
15/02/2019 08:07
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har egentlig bare 3 sykler. Landevei, ekspedisjon/tur, og fulldemper. Det er for lite, jeg innser det nå.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
15/02/2019 09:39
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Har bare 2 jeg. En landeveissykkel som brukes til master cup ritt, trening og på rulla. En CX som brukes til trening på vinteren samt noen random CX ritt.
Det holder i massevis, kan ikke se hvornår jeg skulle få tid til å bruke terrengsykkel med og uten dempere, downhillsykkel. fatbike, osv... Trener 12 timer uken på landeveien.
Frigjør en masse kapital, ikke minst til vedlikehold. Bruker heller pengene på en 1-2 årlige treningsleir i syden. Kunne ha tenkt meg en retro vintage stål sykkel, fordi den er vakker. Men kan ikke se når jeg skulle få brukt den.
|
|
|
15/02/2019 09:55
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå ble jo dette en minimalisme-tråd ser det ut til...
Det er lett å si en er nok om du kun har rulle om vinteren og sykler på asfalt om sommeren. De av oss som sliter med å ikke greie å si nei til alt kompiser holder på med fra asfalt, grus, sti og snø og sykler flere typer ritt, da blir det litt vanskeligere.
Gutterom med to sykler (dette skulle gått ganske greit om jeg måtte): Synapse Disc eller tilsvarende til landeveisritt, asfalt, grus og pigg (ja den måtte tåle det). Nye Cannondale Habit 27,5+ til Ultrabirken, sti og vinter på snø. Eller selvsagt andre tilsvarende sykler...
Tre Sykler Synapse Disc, Scalpel, Fat Caad (dvs comfortracer, rittfiulldemper og fatbike)
Fire sykler Supersix/Systemsix, Topstone, Scalpel, Fatbike
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
15/02/2019 13:12
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som minimalist skulle jeg klart meg fint med plus-ht og blandeveisykkel. Dekker egentlig 90% av mine behov.
|
|
|
15/02/2019 15:55
|
edorF
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er veldig glad i n+1 livsstilen. Mest pga at jeg er nysgjerrig på det jeg ikke har. Det er jo forsåvidt ganske tullete, men morsomt likevel.
Når det gjelder sykler har jeg bare tre. En eldre mtb som aldri har vært i nærheten av et terrengføre. Men som ble kjøpt i sin tid for å dekke sykkelturer på asfalt, men med innslag av grusveier. Det var også grunnen til at jeg kjøpte en Diverge en 8-10 år senere og ble mer hektet på sykling enn hva jeg noengang hadde vært tidligere. Når denne ble nedgradert med skjermer og omgjort til pendler/vinter/drittværssykkel måtte jeg jo skaffe meg en fullblods racersykkel. En caad 12 ble valgt og har vært strålende fornøyd.
Men så komme jo nysgjerrigheten. Hva gjør en karbonsykkel så mye mer attraktivt enn en laget av aluminium? På hvilken måte kan en sykkel på 6-7 kg tilføre min egen sykkelglede? Og sånn begynner det. Etterhvert kommer jo tanken om di2 til å spille en rolle og det er jo også spennende.
Men det er viktig å bruke litt vett innimellom også. Jeg er ikke en rittsyklist, eller en KOM utfordrer. Har strengt tatt ingen ambisjoner utenom å få syklet mest mulig i helgene og på vei til jobb. CAADen er uansett en bedre sykkel enn jeg noengang vil trenge og det kan være nyttig å ha i bakhodet.
Da er det nyttig å pensle n+1 interessen over på andre spor. F.eks et nytt hjulsett, eller det som jeg nettopp gjorde. Kjøpe rulle når rullesesongen er på hell :-)
|
|
|
16/02/2019 18:25
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Hadde i mange år kun TS.... Kjøpte i 2015 en CX (som jeg brukte på landevei... ikke billig nok racer med skiver da jeg kjøpte)
Racer kom våren 2018..... da ble CXen til det den er ment for..... bytta ut terrengsykkelen for å få 29"...... meeeen..... det ble for mye "mentalt" og skulle ha tre..... de skal jo pleies og vedlikeholdes..... og jeg greier meg fint å uten å sykle på kjærreveier og stier.... selv om det var artig i sommer når man kunne sykle "over alt" i Oslo-marka. .... så den ble kjapt solgt igjen.
Kune Racer og CX...... sykler kun for trimming.... og ikke om vintern....
Holder for meg...... og nok å holde styr på med tanke på vedlikehold.
|
|
|
[Re: 123nils]
16/02/2019 20:16
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
"...... meeeen..... det ble for mye "mentalt" og skulle ha tre..... de skal jo pleies og vedlikeholdes.....
Kune Racer og CX...... sykler kun for trimming.... og ikke om vintern....
Holder for meg...... og nok å holde styr på med tanke på vedlikehold.
Trodde ingen skulle skrive det som jeg også føler, nemlig at de skal vaskes og vedlikeholdes. Helst blanke og pene til enhver tid - nesten da. Ser at nivå, ambisjonsnivå og sykkelinteresse virker inn. Ingen fasitsvar på antall sykler. Kjenner flere med kjelleren full av sykler. For en som sykler landevei og terreng hele året, inkl ritt er følgende sykkelpark helt innafor: - landeveissykkel - temposykkel - Fulldemper - Hardtail - Fatbike/CX - Eventsykkel - pubsykkel For meg holder det med to. Skulle gjerne ha byttet ut min custom S-Work med en Canyon Endurace CF Aero......
Redigert av Scottlized; 16/02/2019 21:02.
|
|
|
16/02/2019 20:57
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Hjertet gir vel samme svaret som David Bowie ga Nile Rodgers etter at "Let's Dance" var ferdig produsert:
Nile Rodgers: "Did I make this too funky?" Bowie: "Is there such a thing."
Hjernen sier at egentlig holder det med en landevei, en terrengsykkel og en gravel/cyclocross/tursykkel
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
17/02/2019 07:26
|
hcb
Entusiast
|
Entusiast
Har 4, men har for mange nedover baserte sykler. Så må vel handle inn litt fler og utvide boden. - Utforsykkel - Reserve utforsykkel - Grov stisykkel - Dirtjumper altmulig hardtail
+ samboer sin grus HT som er brukt 3 ganger ila 5-6 år
|
|
|
17/02/2019 08:06
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har fem, fire er i bruk gjennom sesongen. Da har jeg nok sykler, dvs at om én blir stående ubrukt og syklene er tilstrekkelig diversifisert vet jeg at det er passe.  Herfra og til graven (eller rullestolen) gjelder én inn, én ut.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
17/02/2019 08:53
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skjønner ikke helt argumentet om vedlikehold. Flere sykler betyr jo færre timer på hver av de, med mindre man bare har noen av de til pynt. Da blir det også mindre vedlikehold, utover vanlig smøring og vasking.
|
|
|
[Re: larsdx]
17/02/2019 09:07
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg skjønner ikke helt argumentet om vedlikehold. Flere sykler betyr jo færre timer på hver av de, med mindre man bare har noen av de til pynt. Da blir det også mindre vedlikehold, utover vanlig smøring og vasking.
Enig! Var litt rask i mitt forrige innlegg. Det totale bruket av syklene øker nødvendigvis ikke, bare sprer det på flere sykler. Det er vel mer at det føles som mer pes å vaske fire-fem sykler kontra to.
|
|
|
17/02/2019 09:26
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Du vet du har for mange sykler når du ikke får tid til å vaske 3 av syklene før de blir satt til vinterlagring i boden.
Flere sykler betyr definitivt mer vedlikehold og mer uforutsigbarhet. Men én sykkel blir man relativt raskt kvitt alle barnesykdommer og har en sykkel som bare funker. Har man mange sykler (10+) så blir man sittende med barnesykdommer i årevis.
|
|
|
17/02/2019 10:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er jo tull. Det er flust av tråder her fra folk som ikke får syklet fordi de bare har én - 1 - sykkel og må vente på en eller annen eksotisk del som må komme fra en eller annen eksotisk produsent i en eller annen eksotisk verdensdel. Det kanhende jeg ikke får syklet med favorittsykkelen til tider men jeg har alltid en sykkel klar til tur.
|
|
|
17/02/2019 10:44
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Skjønner heller ikke det med vask. Hvorfor må sykler være nyvasket til en hver tid? Slites rammen fordi det er litt gjørme eller sand på?
|
|
|
17/02/2019 11:34
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: Tange]
17/02/2019 12:09
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Nei  Noen liker rene og blanke sykler, som meg. Etter turer på tørre dager vaskes de ikke etter hver tur. Etter turer meg regn og søle vaskes de, mest fordi syklene sette inn i en innredet kjeller, også lettere å få av fersk møkk enn inngrodd møkk  Sist nevnte kan kreve kjemikalier og en litt hardere hånd. Muck off er visst nok bra - klarer meg som regel med bilvasksåpe.
|
|
|
17/02/2019 14:15
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Liker man rene blanke sykler er det jo enda en grunn for flere sykler. Da kan man ha rene, pene, nyvaskede sykler i kjelleren og de man bruker kan stå ute eller i garasjen. Bare å senke seg ned i kjelleren for å nyte utsikten. Møkk børstes av etter at den har tørket.
|
|
|
[Re: magnusc]
17/02/2019 15:00
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Flere sykler betyr definitivt mer vedlikehold og mer uforutsigbarhet. Men én sykkel blir man relativt raskt kvitt alle barnesykdommer og har en sykkel som bare funker. Har man mange sykler (10+) så blir man sittende med barnesykdommer i årevis.
Ikke helt enig i det. De årene jeg har syklet stort sett bare på stisykkelen, har jeg også hatt flere uhell og småfiks, som moste bakgir, skjeve hjul etc. Behovet for demperservice blir også hyppigere. Jeg skjønner hva du mener med barnesykdommer, men om man er litt disiplinert og beholder syklene i litt mer enn 1-2 sesonger bør det ikke være noe problem. Ikke at jeg er så flink til akkurat det. Jeg gleder meg til mer bodplass neste år.
|
|
|
17/02/2019 17:21
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Enig! Var litt rask i mitt forrige innlegg. Det totale bruket av syklene øker nødvendigvis ikke, bare sprer det på flere sykler. Det er vel mer at det føles som mer pes å vaske fire-fem sykler kontra to. Det vet jeg.. men for meg holder det med to.... .Jeg fører logg på større service-saker/delebytte.... men ble for mye med tre... i tillegg til at jeg lever bra uten å sykle mye på sti/grovt terreng. CXen funker greit til en stibit i ny og ne. Terrenget er best til fots...for meg.
|
|
|
17/02/2019 17:48
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg starter gjerne sesongen med en del sykler, men sykler som ikke brukes noe særlig selges gjerne rundt mai.
Det jeg har sett blir mest brukt for min del er:
-Terrengsykkel med ca 120 mm vandring. -Fatbike til vintersykling -Elsykkel fulldemper
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
17/02/2019 20:59
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Jeg solgte en sykkel ifjor- hater å selge noe, og bygger de fleste syklene våre selv- får nesten et familiært forhold til dem. Men tilbake til den sykkelen jeg solgte ifjor, en Scott Foil, nydelig sykkel forøvrig. Det hadde seg slik at en kollega først ble skilt, deretter mistet han førerkortet og var da på utkikk etter sykkel. Så med tungt hjerte, men med vissheten at den ble kjærlig tatt vare på av en jeg kjenner godt lot jeg den dra sin vei.
Kona driver å prater på at jeg kanskje kunne selge et par til da hun mener det er et par stykker, minst, som blir lite brukt. Jeg har sagt jeg skal vurdere det til våren. En av dem er hennes fulldemper forresten, så den kan selge med god samvittighet. Min fulldemper har jeg brukt på Cykelvasan de to siste årene, og så lenge jeg skal sykle Vasan velger jeg den.
Svogern var inne i garasjen med meg i sommer og gikk litt rundt mens jeg sto og skrudde litt på en av syklene. Etter en stund kom han og lurte på om jeg viste hvor mange sykler jeg hadde? Javisst, 16 stykker sa jeg:-) Han lurte på om jeg trengte alle, men jeg påpekte at kona eide 7 av dem da. Forøvrig har han ikke stemmerett. Den ble inndratt året etter at jeg kjøpte startplass til han i Fredagsbirken- hvorpå han jugde på seg vondt i kneet...og kom aldri til start. PS: Mulig jeg legger ut en Scott Addict R1 eller en Nakamura Pursuit 9.0 sammen med kona sin Trek Superfly 100 Pro til våren, men lover ingenting.
Redigert av kaiost; 17/02/2019 21:01.
|
|
|
17/02/2019 22:03
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bruker alle mine fem sykler i løpet av et år: - landeveissykkel - stisykkel (29+ HT) - tjukksykkel (den brukes minst) - tur/pendlersykkel med plass for fire sykkelvesker og mer til - herresykkel med tre gir og kjedekasse
Jeg kunne fint klart meg uten herresykkel. Skulle jeg kvittet meg med en av de andre, ville jeg savnet den. (Mulig unntak for tjukksykkelen.) Jeg har ingen planer om å kjøpe flere sykler.
Skulle jeg startet en sykkelstall fra bunnen av i dag, ville den bestått av: - landeveissykkel/blandeveissykkel med skivebremser, rom for 40 mm dekk, skjermer og mulighet for bagsjebrett - en stisykkel - muligens en lastesykkel
Tjukksykkel er fint å ha i perioder, men jeg bruker den ikke nok til at jeg hadde brukt penger på å kjøpe en ny. Jeg sykler for transport, tur eller trening. Ritt har jeg holdt opp med for lenge siden, og da er fem sykler egentlig litt for mye.
Redigert av lektorHaugen; 17/02/2019 22:05.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
18/02/2019 09:28
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har aldri helt skjønt den n+1-greia. Den finnes i høyeste grad i kajakkmiljøet også. For all del, jeg elsker å kjøpe frilufts- og turstæsj og er ordentlig kresen på det jeg bruker, men jeg blir svett og utilpass av å ha dyrt utstyr stående som ikke blir brukt.
Men det kan jo være at n+1 synes mindre hos meg fordi jeg driver med mange forskjellige aktiviteter, i stedet for veldig mye med én aktivitet. Jeg har heller brukbart utstyr til mange aktiviteter, enn supert utvalg til én type aktivitet.
Finn er for øvrig blitt en helt utrolig bra plass å få tak i omtrent det det måtte være. Og leieting.no. Mye som enten kan leies for en helg, eller kjøpes og selges igjen, om man har lyst på nytt utstyr men ikke er 100% sikker.
|
|
|
|
|