Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpsråd til en nybegynner

Kjøpsråd til en nybegynner #2535779 12/02/2019 21:55
C
Calamity Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Hei,
Sikkert en kjedlig tråd for de fleste her, men har svært lite peiling på sykler så tenkte spørre før jeg gjør noe.

Kort sagt, tenkte sykkle til jobbet 1-2 dager i uken, 25km kupert terreng på asfalt hver vei. Blir som "treningsøkt" dvs uten noe bagasje. Ellers sykler jeg helst på sti i skog eller mark så trenger ikke en rein landsveisykkel.

Ser etter noe i de lavere prisklassene, har funnet 3-4 sykler og tar gjerne imot noen tips om fordeler/ulemper!

1. Breezer Radar Exper fra Birk 6300 nok etter rabatt, virker noe tung, har ok Tektro HY/RD bremser.

2. White GX Pro fra XXL 9999nok men håper på 7999 etter samtale med en i butikken. Hydrauliske bremser og noe bedre komponenter enn Breezer, men eventuelt flere tusen dyrere.

3. GT Grade 105 2016 mod 6700nok, men følger med pedaler og extra smått. Virker ha noe bedre komponenter men ellers ganske lik White sykkeln, har dårligere bremser? (Samme som breezer radar). Har lest att den modellen har problemer med eiker som går av og selges sier han har byttet noen eiker allerede. Risiko for at jeg må kjøpe nye hjul? Brukt, så ingen garanti.

Takk for alle innspill!

Re: Kjøpsråd til en nybegynner [Re: Calamity] #2535794 13/02/2019 06:20
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Det er flere tester du kan kokke på her på terrengsykkel.no søster nettstedet landevei.no eller i bladene til begge.
Denne her inneholder dyrere sykler men oppsummer bra hva man skal se etter
https://www.terrengsykkel.no/tester/javel-gravel

Her er flere litt billigere sykler. Se på White sykkelen (storebror til den du linket til). Min bror har denne og en kollega har GX pro. Han ga 6.000 i høst på salg. Kanonbra sykkel for pengene. De burde hatt litt lettere girutveksling men ellers en flott sykkel...
https://www.landevei.no/test/til-grus-og-jobb

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Kjøpsråd til en nybegynner [Re: EmilZipp] #2535804 13/02/2019 07:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1

Begge testene Emil linker til er vel verdt å lese og et abonnement på Landevei eller Terrengsykkel er en ytterst god investering og gir deg tilgang til elektroniske utgaver av alle magasinene til Fritt Flyt yes

Du vil i utgangspunktet kunne finne deg godt til rette på enhver sykkel, slik flere har nevnt i den andre tråden din. Men siden du spør, her er noen kjappe kommentarer om de tre alternativene:

- Har vurdert Breezer selv og sett nærmere på dem hos Birk. Det er kule sykler med god dekklaring og flust med festepunkter, også på gaffel. En røff eventyrer og turkamerat som takler det meste. Komponentene er rimelig og funksjonelle. Men til ditt bruk - rask, lang pendling - er jeg kort sagt redd den vil oppleves tung og grov.

- White GX Pro utmerker seg med nye, hydrauliske Tiagra. Dette er gruppen jeg ville siktet meg inn mot, som gir god og pålitelig giring og bremsing til en rimelig pris. Storebror GX Ltd får god omtale i den siste testen som Emil linker til. Minus er utdatert standard på aksling bak (spiller mindre rolle, men drar annenhåndsverdien litt ned) og litt tung utveksling for annet enn landeveissykling, slik Emil også nevner. Her kan man med fordel bytte til større kassett bak, men da må man trolig også bytte girarm. Det baller lett på seg med slike oppgraderinger.

- GT Grade er en sykkel jeg har hatt i flere versjoner selv og er glad i. Den er allsidig og kjapp, men har begrenset dekklaring i forhold til de andre syklene du ser på. Går likevel fint med 30-35 mm under skjermer, men for bredere dekk (f.eks. piggdekk) må skjermene av. Versjonen du vurderer har i likhet med Breezer'n halvhydrauliske bremser. Disse får god omtale på forumet, men vil ikke ha samme modulasjon eller annenhåndspris som hydrauliske. Ettersom det er en eldre sykkel, har den også utdaterte akslingsstandarder både foran og bak. Behøver ikke være noe problem, men verdt å være oppmerksom på ved fremtidig hjulbytte. Jeg solgte samme sykkel med betydelig mer kostbare, hydrauliske bremser for en stund tilbake for samme pris som selger ber om for denne. Tror det bør være prutemonn.

Min favoritt i prisleiet vi snakker om, er vinneren av testen av rimelige grussykler, nemlig Diamant AR Tiagra. Denne har moderne, kjapp geometri, alle siste standarder for akslinger og bremsefester, gode komponenter, god dekklaring, fornuftig utveksling og festepunktene du måtte trenge. Utmerket til ditt bruk. Den har vært solgt i butikk for 7.999 og inntil nylig så jeg den fortsatt til den prisen i Oslo og omegn. Nå er den gjerne ryddet bort for vinteren hos mange forhandlere, men verdt å ta en ringerunde og høre direkte med butikker i G-Sport/G-Max/Intersport. Mistenker at denne vil komme til meget god pris som overligger til våren.

Om du går noe opp i pris, er det mange utmerkede alternativer. Om lommeboken tillater det, kan det være vel så gode kjøp med tanke på annenhåndsverdi.

Ellers er mitt råd å legge deg så nært opptil landeveissykkel som mulig. Det skal være gøy å pendle! Om du ikke sykler på vinterstid eller så hyppig i krevende vær, vil en rimelig, klassisk landeveissykkel kunne gi deg den optimale pendlerturen. Men jeg skjønner at du ser etter noe annet.

Re: Kjøpsråd til en nybegynner [Re: Calamity] #2535853 13/02/2019 10:02
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
I følge nettet er diamant ar tiagra priset til 11990 for tiden. Men det kan være individuelle forskjeller fra butikk til butikk.
Har nå passert 2000km på en white gx pro jeg kjøpte i desember. Den er ok. Ramme er bra, utstyrsgruppa er bra. Styret er latterlig bredt for landevei. Hjulene er tunge og gammeldagse men det er i praksis ingen problem med quick release akslingene. Eikene må strammes etter etpar uker da de skrur seg opp. Gaffelen er middels; funker til vanlig bruk men hvis du monterer noe mer enn skjermer i hullet under kronerøret kan gjengene bli ødelagte Da må gaffelen byttes. Oppsummering, har byttet følgende: Styre, stem, setepinne, sete og forhjul.

I sum angrer jeg litt på at det ikke ble diamant AR i stedet. Den har kun to små minus; pressfit krank kan begynne å knirke og litt sære skjermhull på gaffelen.

Lykke til, du finner noe.

Redigert av sun flyer; 13/02/2019 10:04.
Re: Kjøpsråd til en nybegynner [Re: Calamity] #2535921 13/02/2019 16:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Usikker på størrelse, men siden du har nevnt både Paralane og 1x11 i annen tråd, er denne verdt å se nærmere på. Bør være prutemonn. I 56 er fronten uansett høy og rammelengde (reach) kun 10 mm kortere enn 58. Enkelt å utligne med lengre styrefremspring/stem ved behov.

Med 188 cm kan kanskje denne også være aktuell (obs - i testen sies det at den er stor i størrelsen). Men prisen bør i så fall kunne prutes betydelig ned ettersom du trolig vil kunne få den splitter ny med retur/bytterett og alle garantier til samme eller lavere pris i løpet av de nærmeste månedene.

Man kan diskutere hvor elegant rammen er i store størrelser, spesielt når den er avbildet på høykant ICON_LAUGH , men ved å plassere den vannrett yes eventuelt senke styret, justere setet og kanskje vinkel på styret og plasseringen av hendler, vil den ta seg bedre ut ICON_SMILE Litt skeptisk til at eieren skriver at han har brukt deler av gruppen på annen sykkel (?). Det kan medføre behov for mekking, noe som bør tilsi prisavslag.

Kjenner ikke noen av selgerne.

Ser at Grade'n er solgt. Om det er du som har slått til, er det bare å gratulere med en klassiker av en eventyrsykkel ICON_SMILE

Re: Kjøpsråd til en nybegynner [Re: Calamity] #2535963 13/02/2019 22:24
C
Calamity Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Takk for alle svar! Spesielt Sepeda, også for svar i den andre tråden!

Virker som det er en Diamant AR igjen i L som jeg kan få tilbudspris på, kommer nok hente den i helgen om inget bedre dykker opp.

Kjøper pedaler i samme runde, noe annet å tenke på?
Borde man lufte bremser med en gang eller skal slikt (oftest) være i orden?

Re: Kjøpsråd til en nybegynner [Re: Calamity] #2535967 14/02/2019 06:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Forhandler bør hjelpe deg med, eller i det minste gi tips om, tilpassing (høyde og plassering av sete, høyde styre, lengde på styrefremspring/stem). Selv kjedebutikkene har som regel en medarbeider som har peiling på sykkel. Krev å få snakke med vedkommende ICON_SMILE

Pedaler, ja. For en blandeveissykkel kan du velge fritt terreng- eller landeveispedaler uten at stilpolitiet har grunn til å reagere ICON_SMILE Terrengpedaler er praktiske fordi terrengsko er enklere å gå med, om det så er på asfalt, grus, sti, is/snø eller innom butikk eller fjellstue ICON_SMILE

Bremser og alle andre komponenter skal være riktig justert - det er forhandlers ansvar. I løpet av de første ukene vil det gjerne oppstå behov for ytterligere justeringer. Det bør forhandler hjelpe med, med mindre du foretrekker å gjøre det selv.

Det er nevnt i den andre tråden at styret og original styretape er forholdsvis tynt, så en ekstra runde med styretape vil kunne fungere bedre for store hender og gi ekstra komfort.

Heldekkende skjermer er en fordel om du skal sykle i blandevær, men ingen nødvendighet. Du får tenke på det. Forhandler setter gjerne slikt på for deg, om du kjøper sammen med sykkelen.

Lykke til - har kommentert på størrelse i den andre tråden - dette lover bra!

Re: Kjøpsråd til en nybegynner [Re: Calamity] #2536158 14/02/2019 20:56
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Gratulerer med ny sykkel! Til den prisen synes jeg den er et veldig godt kjøp. Jeg benyttet meg selv av samme tilbud og har kjørt rundt på et eksemplar i small nå i vinter (når jeg ikke har vært syk, urk). Fortsatt veldig fornøyd med tanke på tiltenkt bruk (kurant og allsidig pendlersykkel som tåler vinter og regn) og pris.

Jeg har satt på heldekkende skjermer fra Biltema som funker greit, men om du ser i den andre tråden er festepunktene i gaffelen litt tricky. Det går an å løse.

Jeg har ikke trengt å gjøre noe vesentlig på sykkelen ennå (har gått drøyt 1000 km), annet enn at forhandler måtte justere et litt spesielt styreoppsett (ikke helt i mål fortsatt). Jeg har også byttet styrestem for å tilpasse sittestilling, men det er jo en individuell sak.

Re: Kjøpsråd til en nybegynner [Re: Calamity] #2536365 15/02/2019 20:17
C
Calamity Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Sitter og lurer på en ting rundt valg av pedaler, kommer bruke vanllige sko i starten, tenkte kjøpe Shimano PD-M324 SPD kombi og prøve bruke sykkelsko etter hvert, men skjønner ikke helt systemet.

Pedalen har SPD feste, har sett flere snakke om SH51 vs SH56 fester osv. Passer alle sko til et SPD feste eller hvordan fungerer det? Ser at noen terrengsko har to små runde feste mens noen har 2 avlange feste..

Re: Kjøpsråd til en nybegynner [Re: Calamity] #2536771 19/02/2019 06:49
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
SH-56 er multi-release. Kan løses ut i flere retninger. Etter ett fall der jeg ikke fikk av skoen #### med SH-51 anbefaler jeg førstnevnte.

Re: Kjøpsråd til en nybegynner [Re: Calamity] #2536774 19/02/2019 07:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Begge fungerer, og jeg ser argumentene for SH-56, men jeg ville likevel valgt SH-51 og fått inn teknikken uten å gå veien om SH-56.

Veldebattert tema på forumet - se bl.a. Shimano SPD Cleats SM-SH56 eller SM-SH51?

For eventyr/grussykling gjenfinner vi de samme poengene bl.a. her ICON_SMILE

There was a guy on the forum who switched to SH-56 multi-release cleats because it was easier for him to unclip when drunk. 

(Usaklig, men morsomt.)

Spørsmålet om cleats eller flatties er strengt tatt heller ikke så enkelt, men jeg ville likevel gått for den enkle løsningen og valgt cleats først som sist. Tror det vil fungere best på såpass lang pendlerrute. Og det ser best ut - ikke helt uvesentlig for en gryende blandeveissyklist ICON_SMILE

Ikke en fasit, men alltid underholdende:

GCN: Clipless Pedals Vs Flat Pedals - Which Is Faster?

Re: Kjøpsråd til en nybegynner [Re: Calamity] #2536852 19/02/2019 12:58
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg syns sykkelsko med klikk fungerer utmerket til pendling og trim, og har brukt det lenge. (Jeg er litt mer usikker på sti, der kommer jeg bedre fram med klikk, men er mindre nervøs og har bedre selvtillit til å prøve vanskelige strekk med flatpedaler.)

Da jeg startet visste jeg ikke av SM-SH56 og gikk over ende et par ganger med SM-SH51. På pendlersykkelen har jeg fortsatt SH51, mens på skoene til stisykkelen har jeg gått over til SH56 fra SH51 og syns det fungerer overraskende bra.

Avlange hull i sålen fordrer en plate inni skoen så cleat kan justeres trinnløst i lengderetningen.

Karbonbasert livsform.
Re: Kjøpsråd til en nybegynner [Re: Calamity] #2536906 19/02/2019 16:18
mogens Offline
Besatt
Besatt
SH56 cleats er et forferdelig produkt, fikk dem ved en feiltakelse en gang - løser ut når du minst venter det. Bruk SH51 og still heller fjæren på pedalene litt løsere i starten.

Moderator  support, Valentino