Er min pendlerplan på terrengsykkel realistisk?
|
06/02/2019 12:45
|
Calamity
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, Lurer på om noen kan gi meg innspill på min 'plan'.
Bytter snart jobb og tenkte pendle ca 2 dager per uke. Strekningen er Tønsberg-Sandefjord, ca 26 km en vei. Har ikke syklet intensivt på lenge men trener mye annet så det fysiske skal stort sett gå bra. Kjører også noe treningsprogram på en spinnsykkel på gymmet for å komme i form. Har ikke heller noen planer om at slå fartsrekorder.
Det viktige er att om jeg skall få til å sykle i det hele tatt så kan det ikke ta mer enn ca en time.
Jeg liker egentligen best å sykle ute i naturen/skogen så ikke spesielt interessert av å ha en racer ellers. Bruket mitt blir ellers mest 'praktisk' sykling inne i byen og turer i skogen/naturen. Jeg har bare råd/plass til en sykkel. Sykler ikke i snø eller masse regn.
Spørsmålet mitt da, blir forskjellen mellom en racer kontra en lett 29er hardtail med smalere dekk/slicks og eventuelt drop bar ends så stor at jeg bør gå for raceren?
Takk for alle innspill!
Redigert av Calamity; 06/02/2019 12:47.
|
|
|
Re: Er min pendlerplan på terrengsykkel realistisk?
[Re: Calamity]
06/02/2019 13:15
|
Berzerk
Ringrev
|
Ringrev
Hei, Jeg har hatt en 26" MTB ramme på cyclocross 28" hybrid hjulsett, switcher nå over til 29" for få det mer korrekt, spesielt med tanke på svingradius. Selv på 26" syntes jeg dette fungerte utmerket for pendling og tidvis gjennom skogen. Fordelen er at man kun trenger et ekstra hjulsett. Sittestillingen blir ikke så aggresiv som på en racer/cyclocross. Men fordelen er at man får mer bruksnytte ut av rammen synes jeg. Så 29" blir en flott tur/pendle/hybrid sykkel. Det eneste man må evt tenke på er gir oppsettet. Men med 1x11/1x12 eller 2x10/11 så er det mange muligheter. Om du vil virkelig gå drastisk til verks, så lanserer Rotor 1x13 https://rotorbike.com/1x13-the-only-one/
|
|
|
06/02/2019 13:17
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tiden er helt avhengig av topografien på terrenget og trafikken. Er ruta flat bør dette gå bra.
Hvilken sykkel du bør velge er avhengig av hva du føler deg mest komfortabel på. En racer er raskere i teorien pga litt lavere vekt og mer aerodynamisk sittestilling, men den sittestillingen er ikke nødvendigvis best for deg og din kropp. En hardtail vil være mer fleksibel med tanke på mer oppreist sittestilling. Du bør prøve begge typer før du bestemmer deg.
Det er lurt å starte med to dager i uka for å ikke gå på en smell motivasjonsmessig. Lykke til!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
06/02/2019 13:21
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Uten å vite hvordan løypa du skal pendle er, så heller jeg kjapt til hardtail uansett. Jeg har de to siste årene pendlet på en CX, og selv om det er suverent på en sommerdag, er det visse ting som er kjipt. Jeg bytter i skrivende stund derfor til en enkel og passe lett hardtail. - Komfort. Du skal kanskje ha noe på ryggen? Sekk med skift e.l. Da hjelper en litt mer oppreist stilling. Om du har noen partier med dumper og kanter er det også digg å ikke skrangle seg i stykker, forutsatt at du har demper foran og litt volum i dekkene. Du får også litt bedre oversikt i trafikken. - Trygghet. Det er mye lettere å bråstoppe, gjøre unnamanøvre/justere sporvalg etc med en MTB med skikkelige bremser og litt mer grep. Dette har vært avgjørende for meg. Bare det å ta en hånd av styret for å signalisere kjennes mye greiere på MTB enn CX. På min korte pendlerrute (G/S og vei, asfalt) har jeg dessuten punktert mer på 2 år enn på 20 med stisykling/MTB. - Trasevalg. Med MTB står du friere til å plukke alternative ruter - du er ikke avhengig av "bra vei". Kanskje du finner noen fine stipartier du kan ta med av og til  Er det rimelig flatt, og uten masse stopp og start, så klarer du jo greit å holde 25 km/t + i snitt på MTB.
|
|
|
[Re: Berzerk]
06/02/2019 13:26
|
Berzerk
Ringrev
|
Ringrev
Til info, så satte jeg opp sykkelen med stiv carbon framgaffel. Det gjør at du 'gainer' racer feelingen på hovedveien og sykkelveier. Hei, Jeg har hatt en 26" MTB ramme på cyclocross 28" hybrid hjulsett, switcher nå over til 29" for få det mer korrekt, spesielt med tanke på svingradius. Selv på 26" syntes jeg dette fungerte utmerket for pendling og tidvis gjennom skogen. Fordelen er at man kun trenger et ekstra hjulsett. Sittestillingen blir ikke så aggresiv som på en racer/cyclocross. Men fordelen er at man får mer bruksnytte ut av rammen synes jeg. Så 29" blir en flott tur/pendle/hybrid sykkel. Det eneste man må evt tenke på er gir oppsettet. Men med 1x11/1x12 eller 2x10/11 så er det mange muligheter. Om du vil virkelig gå drastisk til verks, så lanserer Rotor 1x13 https://rotorbike.com/1x13-the-only-one/
Redigert av Berzerk; 06/02/2019 13:28.
|
|
|
06/02/2019 13:32
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Har omtrent samme avstand til jobb som den du beskriver. Det skiller veldig lite i tid på om jeg sykler landevei eller lett mtb med raske dekk. Skal du bare ha en sykkel ville jeg valgt lett mtb med Thunder Burt.
keo
|
|
|
06/02/2019 13:34
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Kjenner flere som har syklet rundt 3 mil til jobb hver dag, ingen har holdt ut særlig lenge, vil tro 1-2 ganger i uka er mer enn nok. Noe annet racer ville jeg ikke vurdert og unngått bruk av sekk.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
06/02/2019 13:35
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor bytte til 28" cyclocross-hjul? Vil ikke slicks til terrenghjulene trille fortere grunnet volumet? Eller er det luftmotstand og evnt vekt som gjør at 28" er bedre?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
06/02/2019 13:45
|
Berzerk
Ringrev
|
Ringrev
Jeg ville bare ha stivere hjul og slippe å 'hassle' med å bytte dekk. Bruker 29er til mye diverse enn bare cyclocross. Kjører selv med lette Schwalbe CX comp dekk 700x35 (veier mindre enn spesifisert, ca 400g) https://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/cx-comp.htmlHvorfor bytte til 28" cyclocross-hjul? Vil ikke slicks til terrenghjulene trille fortere grunnet volumet? Eller er det luftmotstand og evnt vekt som gjør at 28" er bedre?
|
|
|
06/02/2019 20:48
|
perpedal
Ivrig
|
Ivrig
Husk å legge inn nødvendig tid i dusjen når du kommer frem. Er du som meg av typen som blir veldig varm. Må farten tilpasses for ikke å bruke mere tid på kjøle seg ned etter sykkelturen for at dusjen før jobb skal ha noe virkning. Enn selve sykkelturen.
Sist jeg pendlet pr sykkel hadde jeg 19km kupert sørlandsterreng. Den gangen var optimalen for meg på racer ca 35min. Presset jeg meg ned mot 30min og under. Så tapte jeg alt minst 2x i dusjen for å slutte å svette før jeg gikk inn på kontoret.
|
|
|
07/02/2019 06:55
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
I min ungdom med dårlig råd og jobb i Lillestrøm syklet jeg hele sommeren Bjølsen - Kjeller flyplass (25 km) t/r hver dag i 1 mnd.
Utrolig slitsomt, men jeg kom i utrolig god form på slutten. I dag synes jeg 10-12 km pendling er max om man skal orke det hver dag. Elsykkel kan sikkert hjelpe noen dager. Synes norske veier er for risikable for racer (spesielt standarden).
Redigert av gutt45kg; 07/02/2019 06:56.
|
|
|
07/02/2019 08:24
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Elsykkel er kanskje noe å vurdere, men kan bli litt irriterende om man klarer å holde over 25 km/t uten hjelp :-)
Vår integalaktiske superhelt Rune Høydahl sykler Sande - Horten - Sande hver dag på en elsykkel. Da ble elsykkelpendling plutselig veldig stuerent, også for de som ikke er superhelter :-)
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
07/02/2019 08:44
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg (tjukkas på 127 kilo) pendler 11x2 km hver dag. Tidligere kjørte jeg til Tusenfryd og syklet derfra til Oslo sentrum og tilbake 3 ganger i uka på en hardtail. Det er 22 km hver vei. Jeg brukte som oftest 45-50 minutter inn til Oslo og litt under en time tilbake. Det fungerte helt fint. Formen var rett nok bedre den gangen, men jeg var fremdeles en godt trent tjukkas på ca. 115 kilo.
På fredager i min nåværende jobb er det en flom av wienerbrød og godsaker på jobb og da sykler jeg en omvei på 25 km til og ofte også hjem fra jobb. Nå på vinteren bruker jeg ca. en time og 20 minutter, men på sommerhalvåret bruker jeg litt over en time. Løypeprofilen på den turen er vel omtrent som fra Tønsberg til Sandefjord om jeg skal dømme ut fra Google Maps.
Jeg veksler mellom en cyclocross og en hardtail og bruker bare marginalt mer tid på hardtailen.
Ut fra mine egne erfaringer så tror jeg du klarer dette 2 ganger i uka helt fint på en lett 29-tommers hardtail. Tror faktisk det vil gå fint tre dager i uka også når det blir varmere i været.
|
|
|
07/02/2019 09:35
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Velkommen på forumet! Planen din om å pendle er helt topp og vil gi deg mange gode opplevelser, livskvalitet, trivsel og helse Her er noen råd fra helårspendler uten bil med daglige 3-5 mil på asfalt og grus, alt etter rute og ærend, på landeveis- eller eventyr/grussykkel. Tid: Du trenger tid. Tid for selve turen vil variere med trafikkforhold, vær og vind og ikke minst dagsform. Du kan ikke regne med å holde samme tempo på denne ruten flere ganger i uka som du kan på søndagsturer i finvær. Og som perpedal er inne på, trenger du også tid til å pakke og få på sykkelklærne ved avreise og deretter dusj m.m. ved ankomst. Og ikke glem at dette skal være en hyggelig opplevelse som du ser frem til, ikke stress. For meg er den gyldne regelen at man gjerne kan sykle fort, men aldri ha det travelt i trafikken. Se om det er mulig å få til en viss fleksibilitet hjemme eller på jobb og sett heller av halvannen time i begynnelsen og reduser eventuelt etter hvert. Sykkel: Som Simenf skriver, velg den type sykkel du selv vet at du er mest komfortabel på. Enhver sykkel vil fungere så lenge du legger forholdene til rette og tar deg tid. Og dagsform vil være mer avgjørende for tiden enn sykkeltype, slik Raskall er inne på  - Terrengsykkel: Om du vet at du trives best med flatt styre, kan en terrengsykkel som f.eks. en halvdempet eller helstiv 29" gi deg en fleksibel doning som kan brukes for alt fra pendling til reell sti/terrengsykling. For transportsykling på asfalt, eksperimenterte jeg i sin tid med alt fra landeveisdekk til de bredeste slicks på terrengsykkel. Min erfaring var entydig: Brede, lettrullende dekk som Schwalbe G-One Speed i 2" eller 2,35" gir en fantastisk fremdrift, har like lav rullemotstand som de raskeste landeveisdekk, har volum som fører deg trygt over alle hindre og ujevnheter og har en diameter som i praksis gir deg tyngre utveksling enn smalere dekk, noe som er nyttig på landeveien. Dessuten ser det mye barskere ut enn tynne dekk på terrengsykkel. Om du i tillegg senker styret, f.eks. ved hjelp av Syntace Flatforce, kan du få en mer aggressiv, kraftfull og aerodynamisk sittestilling som ikke behøver å skille seg stort fra å ha holde på hendlene til en avslappet landeveissykkel. - Landeveissykkel: Om du liker bukkestyre, vil en landeveissykkel være rette verktøyet. Ser fra din annonse på forumet at du er oppmerksom på moderne, allsidige landeveissykler som f.eks. Focus Paralane, der du har plass til brede dekk på 28-35 mm, skjermfester, pålitelige skivebremser og stabil og komfortabel geometri. Det vil være et helt topp valg, som også gir deg en flott sykkel for turer på mer krevende underlag, som grus og enklere kjerreveier. - Eventyr/grussykkel: Ser også at du i annonsen nevner en sykkel som Rondo Ruut. Da er du klar over denne fantastisk allsidige kategorien, der du kan få en fullverdig opplevelse på landevei på lettrullende dekk, men også kunne sette på brede terrengdekk i 650b/27,5" for grove turer. Med Ruut kan du attpåtil variere mellom mer aggressiv geometri/sittestilling og mer avslappet sådan. Mange som før valgte terrengsykkel uten faktisk å sykle sti/terreng, velger nå slike sykler. Ser at det er noen innvendinger i tråden mot landeveis- og krossykkel som går på stabilitet, trygghet og komfort. Den nye generasjonen landeveis- og grus/eventyrsykler reduserer disse utfordringene betraktelig, både ved bredere dekk og større stabilitet. - El-sykkel: Nå skal jeg være fryktelig breial, men jeg mener det egentlig: Jeg er sjeleglad for at el-sykkel ikke var et alternativ da jeg begynte å pendle. Å ha kondisjon og styrke til å komme seg hvor det måtte være for egen maskin, gir en selvtillit og frihetsfølelse som jeg ikke ville vært foruten. Om man er ved alminnelig helse og førlighet, er jeg overbevist om at man vil få mest igjen ved å velge en alminnelig sykkel, uansett hva Norges- og verdensmestre måtte velge. Men ok, dette er en kjepphest for meg, og jeg har kanskje ikke et helt rasjonalt forhold til det, det innrømmer jeg  Da Gran Fondo Cycling Magazine spurte sine lesere om el-sykler, var det kun et alternativ jeg likte: Burn Them With Fire! Sekk eller vesker: Jeg pendler selv med en schvær messenger bag på ryggen, noe som effektivt fjerner enhver aerodynamisk fordel jeg måtte ha ved å sykle landeveissykkel  For lengre turer, evt, i motvind, vil en seteveske/rumperakett etter alt å dømme være det beste alternativet og noe du bør vurdere. Se f.eks. GCNs uhøytidelige What's The Best Bag For Commuting By Bike? Saddle Bag Vs. Panniers Vs. Backpack. Vær: Jeg ville ikke begrenset meg til finværsdagene. Da kommer man lett ut av rutinen. Legg i vei uansett. Husk regel nr. 5 Harden The Fuck Up! og regel nr. 9 If you are out riding in bad weather, it means you are a badass. Period.
Lykke til!
|
|
|
07/02/2019 11:17
|
Berzerk
Ringrev
|
Ringrev
Hei igjen, Du nevner drop bar ends. Jeg ville nok frarådet dette om du tenker å gå for en litt mer aggresiv oppstilling. Rett og slett pga av bremsetilgang, så sant du ikke også skal bytte til road bremsehåndtak. Særdeles viktig å ha kort tilgang til bremsene!  Hei, Lurer på om noen kan gi meg innspill på min 'plan'.
Bytter snart jobb og tenkte pendle ca 2 dager per uke. Strekningen er Tønsberg-Sandefjord, ca 26 km en vei. Har ikke syklet intensivt på lenge men trener mye annet så det fysiske skal stort sett gå bra. Kjører også noe treningsprogram på en spinnsykkel på gymmet for å komme i form. Har ikke heller noen planer om at slå fartsrekorder.
Det viktige er att om jeg skall få til å sykle i det hele tatt så kan det ikke ta mer enn ca en time.
Jeg liker egentligen best å sykle ute i naturen/skogen så ikke spesielt interessert av å ha en racer ellers. Bruket mitt blir ellers mest 'praktisk' sykling inne i byen og turer i skogen/naturen. Jeg har bare råd/plass til en sykkel. Sykler ikke i snø eller masse regn.
Spørsmålet mitt da, blir forskjellen mellom en racer kontra en lett 29er hardtail med smalere dekk/slicks og eventuelt drop bar ends så stor at jeg bør gå for raceren?
Takk for alle innspill!
|
|
|
07/02/2019 19:42
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Det er langt, men det vil gå kjempebra! Det strekket der er flatt, så du vil ha god fart. Kanskje du kan kjøre på mandager og så legge deg opp et lager av klær da? Ett håndkle holder lenge, og sykler du med ulltrøye går det med samme trøye t/rt. Ellers kjøper du deg bekledning når du kjenner etter hva du trenger. Sykler selv 13km en veg inkl innom bh med vogn. Det går helt fint, men en racer sparer deg noen minutter. En hybrid med fast gaffel er nest best. 29halvdemper bruker jeg bare når det har snødd mye. Bummeren er nettopp disse dagene det kommer snø, for da vil du bruke mye lengre tid. Har brukt veske og sekk. Ortlieb-sykkelvesker er svært gode og har plass til mye, men en trenger ikke alltid så stor plass, fant jeg ut. Nå bruker jeg en liten evoc-sekk, og det fungerer også bra. Tips: Kjøp deg en skikkelig god baklykt. Det har mye å si for sikkerhet. Du kan også godt ha en liten en på sekken. Jeg har denne og er fornøyd. https://bikeshop.no/tilbehor/elektronikk...61a-p0000052424
Redigert av Jomar Henriksen; 07/02/2019 19:47.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
08/02/2019 10:57
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sykler 15 km hver vei (230m høydestigning). Bytta fra 26" HT til landeveissykkel i fjor.
Det utgjorde max 2 minutter på strekningen jeg brukte 32 min (ene veien) og 37 min hjem igjen.
Noen kommentarer: - Jeg ville ikke kjørt drop bar ends (for langt unna brems), men jeg likte å ha på bar ends for å kunne variere håndstillingen noe. - Landeveissykkelen ga meg tilbake igjen sykkelglede (men det er nok vel så mye knytta til ny-sykkel-jippi-gleden) - Landeveissykkelen gjør det enda litt mer morsommere de gangene jeg skal pushe tempoet opp litt. - Hardtailen er for meg hakket bedre når det blir litt sykling opp og ned fortauskanter, etc
|
|
|
09/02/2019 16:01
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Jeg pendler ca 11km på sykkel. En kommentar om el-sykkel jeg lånte mens HT var på rep. (fulldempa sti-el-slykkel) UTROLIG irriterende å gnage på 25 km/h grensen. Det har sammenheng med at sykkelen var litt liten og dekkene klissete, men det å holder mer enn 25 var nærmest ikke mulig uten å gå på en skikkelig treningstur. Særlig når jeg visste at jeg lett sykla raskere enn det mye av tiden.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
09/02/2019 16:44
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med mindre man stort sett har oppoverbakke eller er i svært dårlig form vil de fleste sykle raskere på en racer eller en rask hardtail enn en elsykkel. Har syklet Ekeberg- Rykkinn som er ca. 25-30 km og det går minst 15 min fortere på racer. Men hjem fra Oslo sentrum går det raskere med elsykkel, 3km opoverbakke.
|
|
|
09/02/2019 16:57
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Mange gode råd her. Det fine med pendling mellom de to byene er alle de alternative rutene du kan sykle. En vakker vårmorgen over Storevar eller Råstad, er vanskelig å tenke seg en bedre start på dagen! På hjemturen kan du sykle gamle e18 eller følge Vestfold rundt løypa, og tenke på alle som har blitt frakjørt av gruppa si etter å ha gjort alt for å henge med nedover Lågendalen eller blitt knekt av alle småkneikene mellom Sandefjord og Stokke:-) Jeg pendler mellom Våle og Hof i et tilsvarende terreng, og klarer ikke mer enn 1-2 dager i uken. Min lengde er 24 km og jeg bruker fra 45 minutter til 1 time, avhengig av valg av sykkel og om det er vinter eller sommer. Jeg foretrekker å bruke landeveissykkelen, går en del fortere med den.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
|
|