Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til kjøp av alpin ski

Tips til kjøp av alpin ski #2534498 05/02/2019 11:46
Bishop007 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Heisan,

Nå har den største gutt etterhånden blitt så stor at vi er har lyst til å introdusere han til alpin han blir 6 år til sommer.

Både jeg og min kone er danske og har ikke mye erfaring med Alpin annet enn obligatoriske skiture i folkeskolen for snart 20 år siden.

Vi er dog alle rimelig flinke til å gå på langrenn, går en 2-3 ganger i uken når føret ellers er greit. Så tenker egentlig at vi har et ok utgangspunkt for å begi os ut på løypene. ICON_SMILE Norefjell vil i første omgang være den foretrukne destinasjon.

Men vi trenger ski alle sammen. Så vidt jeg kan læse meg frem til så skal gå etter en lengde på sirka 10 cm unner krobshøyde. Men det virker som en regulær jungle å kjøpe brukt. Men samtidig hadde det vert greit ikke å kaste en mindre formue etter nyt utstyr, når der sikkert er mye fint til salgs på finn.

Har dere nogle tips til hva jeg skal kigge etter.

Om der skulle være nogle herinde som ønsker å selge så er det selvfølgelig bare å si ifra.

Jeg er 193cm
Kona 170 cm
Gutt 120 cm

Og vi holder til i Reistad mellom Drammen og Asker.

Re: Tips til kjøp av alpin ski [Re: Bishop007] #2534531 05/02/2019 13:07
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis dere ikke har noe erfaring med alpint så vil jeg anbefale å låne utstyr den første eller de første gangene. Jeg regner med det finnes steder å få leid helt greit utstyr i norefjell. Da får dere kanskje prøvd forskjellig type ski og da vet dere bedre hva dere skal kjøpe og om dere skal kjøpe ski.

Re: Tips til kjøp av alpin ski [Re: Bishop007] #2534556 05/02/2019 13:57
Bishop007 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hmm ja godt poeng. Jeg tror dog at det bliver vanlig pistekjørsel de neste årene frem. Og i så fall kommer vi sikkert til å låne det samme utstyr igjen og igjen, og da håpet jeg på at ville både billigere og enklere å eie selv, serlig da nok kommer til å ta en del dagsturer.

Jeg håpet på at det var mulig få tak i et par rimelige ski for omkring 1000 kr. Men det er måske helt tosset :? ICON_SMILE

Re: Tips til kjøp av alpin ski [Re: Bishop007] #2534561 05/02/2019 14:17
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Til barn er et mulig å få ski til godt under 1000,- kroner, men det er jo med som det meste annet: Utstyret koster mer jo bedre det er og jo mindre brukt det er.

Eksempel:

* Twintip til junior, skilengde 109 cm
* Carvingski til dame, skilengde 160 cm, skostr. 37
* Rossignol Bandit i 191-lengde til far. En gammel klassiker. Uten sko.

Begynner man med noe sånt kan man bytte ut ski og/eller sko med nytt/nytt brukt etter hvert som interesse og skillz øker.

Redigert av Øyvind V; 05/02/2019 14:19.
Re: Tips til kjøp av alpin ski [Re: Bishop007] #2534566 05/02/2019 14:28
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det finnes mange forskjellige typer ski med forskjellige stivheter osv. i tillegg er det greit å finne ut av lengden på skia. om du skal ha en kort slalomski eller en lengre fartsski, samt alt i mellom. Du får og testet ut litt sko, som forøvrig er mye viktigere enn både hva slags ski og lengden på skia. Uansett om du så finner ut at de første skiene og skoene du prøvde var helt perfekt for deg så vet du jo hva du skal kjøpe i neste omgang.

For en nybegynner så er nok ei ski som er 10-20 cm kortere enn personhøyden et godt utgangspunkt, så kan man eventuelt kjøpe ei lengre ski når man blir mer komfortabel med fart. Det er mange år siden jeg sto på slalomski så mitt tips kan nok være utdatert. Så fint hvis noen som står mer på bakkeski kan svare deg.

Re: Tips til kjøp av alpin ski [Re: Bishop007] #2534583 05/02/2019 15:44
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Til barnet bør du kjøpe så myke ski som mulig, men viktigst er at du kjøper sko som sitter godt på foten, og som får knærne frem. Sko vokser man ut av, ikke inn i.
Den vanligste feilen nybegynnere gjør, er å kjøpe sko som ikke passer - gjelder både barn og voksne.
Som nybegynner bør dere fokusere på god svingteknikk - og der er det heldig at dere er danske...siden nordmenn har en tendens til å tro at de er verdensmestre på ski og halter nedover bakken i alt for stor fart. Da vil en ski med ganske mye innsving være til god hjelp.
På flatene på toppen av Norefjell bør du ha en lettkjørt ski: dvs myk. Jeg ville ha gått for noe på 80 mm under foten, hvis jeg var deg. Med smalere ski vil du fort grave deg ned i snøen. Med bredere ski må du ha mye mer bestemt vinkling av skiene - noe du trolig ikke har som nybegynner....alternativt vil du kun skrense rundt. Når du begynner å kjøre ned hengene, må du ha litt stivhet i skiene, siden de er bratte og ofte svært isete,
Hvis du velger en lang ski, bør du velge en mykere ski. Hvis du velger en kort ski, bør den være stivere - for å gi stabilitet.
I slalom bruker selv personer på 2 meter ikke lengre ski enn 165...så lengde er mer avhengig av type ski og hvordan du ønsker å kjøre enn din egen høyde.
Men, som sagt så er støvlene mye viktigere enn skiene....

Re: Tips til kjøp av alpin ski [Re: Bishop007] #2534613 05/02/2019 21:18
U
uzzi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Det eg ville gjort, er å bruke dei pengane du hadde tenkt - men kun på sko til de voksne, og leige ski til alle, pluss støvler til jr.

Ingenting dreper skiglede meir enn sko som ikkje passar...og det er mykje bra brukte sko på finn, dei aller fleste er knapt innkjørt:)...og som nevnt over: pass på å ikkje kjøpe for store sko!

Finn du gode sko, kan du beholde desse i lang tid og "add on" med ski etc etter kvart.

Re: Tips til kjøp av alpin ski [Re: Bishop007] #2534775 06/02/2019 14:41
N
Norefjell Ski Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
N
Hei Bishop007,

Greit å høre dere vil komme på Norefjell ICON_SMILE

Da dere alle er nybegyndere vil også vi anbefale å leie utstyr først. Vi har støvler med ulike pasformer samt bra begynderski. Da kan vi sammen finne riktig størrelse på støvler og ski. Om dere kan vente til slutt på sesongen med å kjøpe ski, vil vi også selge ut av våre utleie ski og da vil dere finne billige ski til både barn og voksen ICON_SMILE

Gleder oss til å se dere på fjellet!

//Norefjell Skisenter

Moderator  support