Turplanleggeren endrer nok anbefaling ut fra hva som er nyligst preppet ja, men du kan legge inn viapunkter og på den måten styre rutevalget selv for få målt distanse på ulike alternativer, sett høydeprofil etc. (Søk på navn eller trykk på løype og velg "legg til stedet på turen" for å lage et viapunkt. Viapunktene kan flyttes i kartet og reorganiseres i lista til venstre med "drag&drop")
imarka-appen har forøvrig samme kart, uten turplanlegger, men med sanntidsposisjon og offlinekart, og dermed fin å ha til navigasjonshjelp ute på tur.
Du slipper nok ikke unna utforbakker som utfordrer litt, men den midtre har nok flest av dem nordover (sørover også forsåvidt) - ned til Sandungen gir ofte stor fart, har et par skarpe svinger og er ganske lang, men ikke bratt. Ned til Katnosa er kortere, tidvis litt brattere og har noen skarpe svinger også. I tillegg er løypa over Snøploghøgda brøytet pga hogst i år, så om man skal via Gjerdingen må man gå en terrengløype som har en ordentlig bratt kneik med sving på flata nedenfor. Kan dog heller velge å gå over Holoa til Tverrsjøstallen og derfra til vestenden av Mylla - da skal det være lite utforkjøringer etter Katnosa.
Østlig rute har nok en krevende kneik ned til Store Daltjuven - jeg har bare gått den oppover, men sett folk ploge for harde livet der.
En vestlig rute via Storflåtan er nok et trygt valg mtp prepping, siden Holmenkollmarsjen går av stabelen lørdag. Men ta gjerne en annen rute enn
HKM-traseen opp til Fyllingen/Kikut, så slipper du bakkene ned Slakteren, Appelsinhaugen osv.. Ned til Langlia slipper du dog ikke unna - jeg har ikke kjørt den ned, bare gått opp, men kan tenke meg det er noen svinger der som krever litt. Etter det skal det være temmelig fritt for krevende utforbakker om du går Storflåtan - Spålsveien - Sinnerdalen - Tverrsjøstallen - Mylla. Da ender du på en tur på ca 47km