Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
|
Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
#2534112
03/02/2019 06:20
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695
FCA
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695 |
På fjellet lader jeg på en 10A kurs, men det er også et pr panelovner på kursen. Jeg får ut ca 5A - maks 5 km/t. Det går ikke.
Jeg hentet derfor tilbud på å montere lader og ny kurs (32A), men elektriker sier at jeg har a) for lite strøm (63A) og kun 1-FAS. I tillegg er hovedsikring ikke automatisk.
Elektrikeren gir meg et tilbud på bytte av sikringsskap til automatsikringer, nytt skap, 3-FAS, ladestasjon osv. Pris 45.000 inkl mva. Dette var litt voldsomt.
Jeg kan få en 16a kurs, men da måtte jeg montere blå industrikontakt. Dette gir kun ca 17 km/t lading og penger tapt når jeg tar kostnaden med å oppgradere sikringsskapet. Prisen for en slik løsning var ca kr 9.000,-
Finnes det noen mulighet for å montere en lader som fungerer på 1-FAS 16A, men som også senere kan fungere på 3-FAS 32A? Tanken var at jeg da kan lade på 16A nå (nedjustert på lader?), men koble boks og lader til nytt sikringsskap når det kommer - og oppjustere lading da.
Andre løsninger?
Jeg må gj
Redigert av FCA; 03/02/2019 06:25.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: FCA]
#2534116
03/02/2019 08:04
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 38
JR Ewing
Fersking
|
Fersking
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 38 |
Tesla wall charger, TWC, kan justeres alt etter størrelse på kursen. Typisk pris på finn er 5000 kr for ny boks. Du kan også sjekke ut denne ladeboksen som kan justeres fra 6a 230v og oppover, både 1 fas og tre-fas. Denne boksen har ikkje kabel så det kjem i tillegg, evt at du bruker type 2 kabel som fulgte med bilen. http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjonerFordelen med denne ladestasjonen er at den kan leveres med innebygd jordvern type B, det har ikkje TWC. Då slepp du å inkludere dette jordvernet i sikringsskapet. Få lagt opp grov kabel for framtidig 3-fas lading ved installasjon av ladeboks så vil denne delen av installajonen vere klargjort for framtidig oppgradering av sikringsskap. Bør gå å sikre denne kursen med 16a 1-fas selv om kabel har stort tverrsnitt og støtter 3-fas, uten at eg er elektriker og har flust med kunnskap på området.
Redigert av JR Ewing; 03/02/2019 08:06.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: JR Ewing]
#2534122
03/02/2019 08:31
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695
FCA
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695 |
Takk for tips!
Fungerer Tesla sin ladeboks på 1-FAS? Eller må det være 3-FAS?
Kjenner du til den ladeboksen du linket til?
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: FCA]
#2534126
03/02/2019 09:18
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 38
JR Ewing
Fersking
|
Fersking
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 38 |
Ganske sikker på at twc støtter både 1-fase, 3-fase 400 volt samt kvasi 3-fase på 230v it nett.
Eg har sjølv boksen fra ladespesialisten i garasjen kobla til 32A tre-fas 230v. Får ca 8kW effekt på maks, men har justert ned til 20A strømtrekk i bilen til vanlig.
Min installasjon kom på 12k inkludert materiell. Då kjøpte eg ladestasjonen sjølv så den kom i tillegg.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: FCA]
#2534132
03/02/2019 10:13
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
Riktig Finn pris er nok rundt 4K for en ny Tesla boks, de koster ca 5100 kroner nye så de er blant de billigste på markedet all den tid kabel er inkludert.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: Syklist1]
#2534138
03/02/2019 11:45
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695
FCA
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695 |
Jeg ser også at Tesla sin vegglader takler både 1 FAS og 3 FAS. Det kan da være en løsning.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: FCA]
#2534142
03/02/2019 12:57
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 477
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 477 |
Har du diskutert lader med dynamisk strømstyring med elektrikeren? Jeg har 20A lader på 35A inntak i enebolig som kun er varmet med strøm. (240m2).
Laderen vet hele tiden strømtrekket inn i huset og justerer dynamisk ned ladehastighet hvis jeg bruker mye strøm ellers i huset.
Laderen heter Zappi, kostet ca 6000 kr (pluss installasjon), og ca 1000 kr for denne dynamiske styringa. Tror produsenten har kommet med ny lader som også støtter 3-fas, min har ikke det.
Det finnes flere produsenter med tilsvarende løsning, og formålet er nettopp å kjøre høy ladeffekt på begrenset inntak.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: FCA]
#2534143
03/02/2019 13:01
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 477
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 477 |
Kom på en ting: hvis du har 230v 3-fas, så gir det nesten ingen gevinst kontra en fase på Tesla. (10% eller deromkring). Det er først med 400V 3-fas at det gir mening...
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: FCA]
#2534144
03/02/2019 13:03
|
Registrert: Aug 2018
Innlegg: 239
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2018
Innlegg: 239 |
Sånn kverulantkommentar, det heiter "fase" ikkje "FAS". Altså fas er lov det, men det er dialekt/slang.
Men sånn ellers, om du lister opp kvalitet du treng og sender til et par elektrikarar, så kanskje du kan få et betre tilbud?
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: FCA]
#2534148
03/02/2019 13:36
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
Det gir bedre fasefordeling med 3 faser for den som bryr seg om sånt selv med kvasikobling på 230V.
Med tanke på muligheten til å lade andre biler enn Tesla vil jeg fraråde 3 fase på 230V så sant man ikke skrur på det elektriske selv.
Med 35A hovedsikring så håper jeg for din del at du har 400V.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: FCA]
#2534159
03/02/2019 15:35
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
Er det ikke noe med at til lading av elbil anbefales det å trekke kabel og bruke sikring som er dimensjonert for større last enn det som brukes grunnet varmgang ved kontinuerlig høy belastning? Det var i alle fall noe i den duren elektrikeren som la opp elbilkursen min sa.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: Storfe]
#2534176
03/02/2019 17:04
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695
FCA
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695 |
Slik jeg forstod elektrikeren så var det for lite strøm inn (kun 63 A hovedsikring) og derfor måtte man legge om til 3- fase og 3x63 A hovedsikring? Dette kan jeg ingen ting om og er helt avhenting av at fagperson gjør en riktig vurdering.
Jeg hadde en annen elektriker inne først (ladeboksen de bestilte hadde feil og ble sendt i retur - derfor ny elektriker) og han sa at jeg kunne kjøre på med 32A på det sikringsskapet jeg har nå. Men den nye elektrikeren - som jeg har fått anbefalt her på forumet - sier at jeg må ha 3 fase og mer strøm inn for at det skal gå med 32 A sikring.
Redigert av FCA; 03/02/2019 17:13.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: Klinkekule]
#2534177
03/02/2019 17:09
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695
FCA
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695 |
Ok, fase. Bra. Ikke FAS.
Jeg har hatt 2 elektrikere inne, ref siste post. Den første sa at det bare var å kjøre på, men han klarer ikke levere ladeboks som lovet og følger generelt dårlig opp. Derfor hentet jeg inn ny elektriker. Han sier at jeg må ha mer strøm, at det bør være automat hovedsikring og at jeg generelt bør bytte hele sikringsboksen i samme slengen for å få plass. Det går altså ikke med 32 A sikring for å lade. Maks 16a. Som er kjedelig. Med 32 A lader jeg bilen over natten. Med 16 A trengst det dobbelt så lang tid. I tillegg blir det litt klønete når vi har venner på besøk på hytten - som også har elbil. Da blir det knapt med strøm.
Dette er i Aurdal - Valdres. Og det er ikke flust av elektrikere der.
Jeg har - slik jeg har forstått - 63 A hovedsikring - 1 fase . Ikke 400 V.
Redigert av FCA; 03/02/2019 17:12.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: Syklist1]
#2534180
03/02/2019 17:26
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695
FCA
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695 |
Jeg leser andre steder at mange kjører på med 32 A på 1 fase. Er det noen grunn for at elektrikeren ber meg gå over til 3 fase og 3x60 A hovedsikring. Om man skal ha mer strøm inn, kan man ikke da bare øke hovedsikringen selv om det er 1 fase? Må absolutt alt byttes?
Må erkjenne at jeg ikke forstår så mye av dette og elektrikeren har foreslått løsningen av en hod grunn.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: FCA]
#2534187
03/02/2019 18:43
|
Registrert: Aug 2018
Innlegg: 239
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2018
Innlegg: 239 |
Å bytte alt er nok det beste, spørsmålet er om det er nødvendig, og om du har fått ein bra pris. Er anlegget trygt, og du slepp å bytte sikring heile tida, så er låg pris det viktige.
3-fase er på sett og vis 3 stykk 1-fase, så skal du bytte hovedsikring er det dette du skal ha. Så vert desse 3 fordelt på det du har i hytta. Det er mulig å bytte til større 1-fase, men i praksis ikkje fordi dette er gitt av kabelen inn til hytta. Du kan altså ha 1-fase 32A ladar uansett kva hovedsikring du har.
Å bytte sikring på ein kurs burde så vidt eg forstår koste ca 1k å bytte, ikkje så mykje meir for ei hovedsikring? Men alt anna kan nok koste litt.
Redigert av Klinkekule; 03/02/2019 18:44.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: FCA]
#2534190
03/02/2019 19:17
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861 |
Er det virkelig 63A 1-fas inntak?
Ketil
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: ket16]
#2534197
03/02/2019 20:02
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695
FCA
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695 |
Det står i hvertfall 63 A på oversikten i sikringsskapet på hovedsikringen. Det var elektrikeren som sa det var 1 fase. Har aldri hatt problemer med at hovedsikring går nå, men automatsikringen på den kursen jeg bruker på lading nå slår ut om jeg lader med mer enn 5-6 A i bilen på vintertid. Om sommeren går det med 8-9 A.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: FCA]
#2534203
03/02/2019 20:26
|
Registrert: Aug 2018
Innlegg: 239
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2018
Innlegg: 239 |
Er ikkje elektrikar, men kanskje det er nokon her som faktisk kan meine noko om kva som faktisk er lov/mulig? Men vil tru det vil vere nyttig om du fortel kva du har slags kursar i hytta di?
63A er 14.5kW så skulle kunne drive temmelig mykje.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: Klinkekule]
#2534206
03/02/2019 20:36
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695
FCA
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695 |
Har seks kurser på 10 A, en på 20, en på 16 og en på 13. Hytten er ikke så stor, men det er 2 varmtvannstanker, 2 kjøleskap, varmekabler på bad, ca 6 panelovner og komfyr. I tillegg et anneks med panelovn. Også TV og lys/spotter.
Det som er underlig er at den første elektrikeren, de som i sin tid satt opp dette skjemaet i sikringsskapet, var innom og sa at det var uproblematisk med 32A, men at han ville nedjustere til 25A pga en jordfeilbryter som ikke ville være stor nok (begynner å bli noen måneder siden så jeg kan huske feil ang denne jordfeilbryteren). I og med at ladeboksen aldri kom, så fikk jeg en anbefaling om en ny elektriker her på forumet. Den nye elektrikeren sier at jeg må ha mer strøm inn for å dra så mye. Men at 16A går.
Skulle gjerne lage inn
Redigert av FCA; 03/02/2019 20:38.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: Syklist1]
#2534208
03/02/2019 20:45
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 477
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 477 |
Med fare for å spore av, så er det 3x35A 230V. Jeg har altså maks 230x35x1.75 = 14 000 watt tilgjengelig ved perfekt fordeling på 3 faser. Derav behovet for en lader som kan hensynta lav tilgjengelig effekt, tilsvarende trådstarter. Se mer info her for tilsvarende løsning fra Defa: https://www.defa.com/no/lading-elbil/homeclu/Når det er sagt, så er det mange fordeler med å bytte innmat i sikringsskap.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: FCA]
#2534210
03/02/2019 21:02
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861 |
Det står i hvertfall 63 A på oversikten i sikringsskapet på hovedsikringen. Det var elektrikeren som sa det var 1 fase. Har aldri hatt problemer med at hovedsikring går nå, men automatsikringen på den kursen jeg bruker på lading nå slår ut om jeg lader med mer enn 5-6 A i bilen på vintertid. Om sommeren går det med 8-9 A. Du skrev i en tidligere post at det var skrusikringer i inntaket. Hvor mange sikringer er det? Det enkleste er kanskje å få elektrikeren til å sette opp en 32A stikkontakt og kjøpe en semiportabel ladestasjon med støpsel.
Ketil
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: Paulus]
#2534213
03/02/2019 21:13
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
Er det ikke noe med at til lading av elbil anbefales det å trekke kabel og bruke sikring som er dimensjonert for større last enn det som brukes grunnet varmgang ved kontinuerlig høy belastning? Det var i alle fall noe i den duren elektrikeren som la opp elbilkursen min sa. Ser ikke noen grunn til å overdimensjonere men man bør ha kontakt som er dimensjonert for langvarig høy belastning, altså ikke noen vanlig stuekontakt. Verdt å ha i bakhodet at skrusikringer tåler mye overlast og det er ikke gunstig over tid.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: ket16]
#2534214
03/02/2019 21:14
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695
FCA
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695 |
Hovedsikring (skrusikring) og seks stk vanlige skrusikringer. For meg ser det ut som at det i tillegg er 6 stk automatsikringer. Skulle gjerne lagt inn bilde, men klarer det ikke via mobil.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: FCA]
#2534228
04/02/2019 05:28
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861 |
Hovedsikring (skrusikring) og seks stk vanlige skrusikringer. For meg ser det ut som at det i tillegg er 6 stk automatsikringer. Skulle gjerne lagt inn bilde, men klarer det ikke via mobil. Hvor mange skrusikringer er det på hovedsikringen? Edit: har blitt fortalt at det var vanlig med 1-fase inntak helt opp til 63A tidligere, så det stemmer nok som du sier. 3-fase var det jo ingen som hadde bruk for...
Redigert av ket16; 04/02/2019 10:34.
Ketil
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: ket16]
#2534372
04/02/2019 19:43
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695
FCA
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695 |
Ser ut som 2 stk skrusikringer.
Fikk oppdatert tilbud på montering av ladeboks som vil være klar for 32a og 3-fase. 15.000 for montering, ledning og 16 A sikring. I tillegg kommer TWC som koster mellom 4-5000. Tror jeg går for industrikontakt. Da lander jeg på kr 9.000. Begge løsninger gir i dag ca 16kmt med lading.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: FCA]
#2534399
04/02/2019 22:36
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
I utgangspunktet har du jo 3680 watt ved 16A og med en kontakt som er beregnet for lasten er det jo ingenting i veien for å lade med 15-16A så du vil få en del mer enn 16kmt lading så sant du ikke kjører Jaguar eller Audi.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: FCA]
#2534407
05/02/2019 05:50
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861 |
Hvorfor brukes km/t som mål på ladeeffekten? Det er jo et mildt sagt unøyaktig mål som avhenger av biltype, kjøremønster, temperatur osv. Måleenheten for effekt er watt! Til trådstarter: 2 stk sikringer er 1-fase. Har mest erfaring mot industrien, så var faktisk ikke klar over hvor vanlig det var med såpass store inntakssikringer på 1-fase. Jeg kommer selv til å kjøpe meg en ladeboks med ferdig støpsel. Har en 3-fase 16A med egen sikring i garasjen. Hvis jeg da kjøper en ladeboks med innebygd B-type jordfeilvern skulle jeg være rimelig sikret.
Ketil
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: ket16]
#2534411
05/02/2019 06:27
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695
FCA
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695 |
Takk for alle gode innspill.
Enig, litt dumt å forholde seg til km, og ikke watt. Men jeg leste en oversikt fra Tesla som oppga alt i km.
Noen siste spm:
Er det mulig å lade andre elbiler på industrikontakt om man bruker en form for adapter. Det er jo ikke slik at jeg skal ha Tesla resten av livet.
Er det imulig å bytte dagens hovedsikring til en automatsikring av samme størrelse (uten å gå over til 3 Fase)?
Redigert av FCA; 05/02/2019 06:27.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: FCA]
#2534415
05/02/2019 07:11
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
Hvis du har et relativt dårlig dimensjonert el anlegg så burde du ikke gå over til automatsikringer da de løser ut hurtigere enn skrusikringer ved overlast.
|
|
|
Re: Tesla: Ladeboks på 230 1-fas (nedjust. 16 A)?
[Re: Syklist1]
#2534434
05/02/2019 08:30
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 1,092
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 1,092 |
I utgangspunktet har du jo 3680 watt ved 16A og med en kontakt som er beregnet for lasten er det jo ingenting i veien for å lade med 15-16A så du vil få en del mer enn 16kmt lading så sant du ikke kjører Jaguar eller Audi. Det er vel slik at man ved fast belastning på en kurs at man skal sikre for 80% belastning. Dvs ved 16A fast belastning skal man ha 20A sikring. Hvis du har et relativt dårlig dimensjonert el anlegg så burde du ikke gå over til automatsikringer da de løser ut hurtigere enn skrusikringer ved overlast. Høres veldig rart ut, hvis anlegget er i dårlig stand bør man holde på de sikringene som ikke fungerer så bra? Tar forbehold om at jeg misforstår deg litt her?
Redigert av oyvinsr; 05/02/2019 08:31.
|
|
|
|
|