Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Skiparken din

Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2534846 06/02/2019 22:22
A
Aunan Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Jeg grubler og grubler. Får ikke fred i sjela. I dag gikk jeg på Atomic C8 skin skia i løssnø. De gir meg en racingfølelse jeg ikke får med Hypersonic skia som naturligvis gled bedre. Usikker på den smale tuppen om det er ett plus eller ikke. Jeg vil ha den lette racingfølelsen og bedre gli. C8 er mer enn bra nok og ikke så mye «plankefølelse» som med Madshus.

Atomic redster carbon eller S/lab classic? Omtrent samme pris. Foruften sier at jeg må slutte å tulle. De jeg har er bra nok for denne sesongen i alle fall. Men lysten..... Og det er ikke såå lenge igjen av silkeføre sesongen.

I tillegg så ser jeg gode tilbud på Atomic redster S9 carbon skate. Hjelp....

Redigert av Aunan; 06/02/2019 22:25.
Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2534869 07/02/2019 08:17
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Har du Hypersonic og Atomic C8 skin, så fortjener du en ny smørbar klassiskski. Hvilken modell burde i grunnen bety ganske lite siden alle toppmodeller i dag er veldig gode (gitt at de plukkes ut til å passe deg). Du vil da få en ski som er tett på det eliten får etter testing av hundretalls ski. I klassisk er det hovedsaklig festesmurningen som tar glid, så hvis du kjøper en typisk universalski som verken har veldig lange kaldtrykksoner eller korte sørpeskisoner, så blir skia vanligvis generelt bra. Fischer med 812-spenn, Ross C2, Salomon yellow, Redster uni, Madshus cold etc er alle gode alternativer

Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2534896 07/02/2019 09:27
A
Aunan Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Takk for gode råd. Universialski blir det da. Siden jeg ikke klarer å legge det fra meg må jeg bare handlet. En av de du nevner.

Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2534944 07/02/2019 12:21
A
Aunan Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Fikk svar fra skistart. De sier det er vanskelig å finne gode par for de over 90kg (som han selv) på Atomic og S/lab, men at Madshus er best for "fullvoksne" for kald ski. Så de anbefaler Redline. Men jeg har ikke lyst på enda ett Madshus par. Fischer er bedre på vått igjen synes han.

Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2535027 07/02/2019 21:51
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Ski som passer trumfer uansett merke. At en Fischer 812 er bedre enn Madshus cold på varmt føre er ytterst tvilsomt. Vanligvis vil jeg si det er motsatt. Av klisterski derimot stemmer det nok at 902-spennet til Fischer har vist seg å ha et bedre kammer foran enn Madshus Plus. Dvs Fischerskien har en brattere overgang som muliggjør litt mer klister. Det gir imidlertid også en tøffere overgang og hardere trykkpunkt foran. Det er dog en grov snittbetraktning gitt de skiene jeg har målt.

Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2535096 08/02/2019 11:03
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Et stav-spørsmål her: skal kjøpe nye staver til kona, i 130cm lengde. Så da blir det junior-staver.

Skal jeg gå for Quantum 1 Jr eller Triac Jr?

https://www.gsport.no/280776-swix-triac-langrennsstav-junior#342=45420

vs

https://www.xxl.no/swix-quantum-1-jr-alu-18-19-langrennsstav-junior-hvit/p/1154472_1_style

Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2535121 08/02/2019 12:41
T
t-martin Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Hadde en annen tråd hvor jeg spurte om råd knyttet opp mot et brukt Atomic-par. Denne tråden dukket opp omtrent samtidig, og kombinert med usikkerheten knyttet til spennet på Atomic-paret, ble lysten på å kjøpe noe nytt for stor.

Den nydelige følelsen olechr har hatt på de nye Salomon-skiene, og ikke minst innspillet fra sls om at det kan være gode par å få tak i når det kommer helt nye modeller, ledet meg rett inn til Bull. Og et par S/lab-ski er på vei til meg så snart de er slipt og preppa.

Jeg ba om et skipar som fungerer i spennet 82 til 92 kilo. Per nå veier jeg 88, men vekta er på veg litt nedover. Samtidig skal skiparet fungere med sekk på ryggen.

Har fått tilsendt IDT-målingsskjema. Litt gresk for meg, så tar gjerne noen kvalifiserte betraktninger. Kan jeg forvente at dette paret fungerer med en 3,5-kilos-sekk under Birken i år, når totalvekta blir ca 92 kilo, men at jeg også kan bli noen kilo tynnere og likevel ha et skipar som ikke trenger å erstattes?

Har gått for allroundslip, men tenker først og fremst på dette som et tørrvoks-par.

Vedlegg
H__KL_83479021-page-001.jpg (772.68 KB, 192 nedlastinger)
Re: Skiparken din [Re: t-martin] #2535130 08/02/2019 13:09
A
Aunan Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Sitat: t-martin
Og et par S/lab-ski er på vei til meg så snart de er slipt og preppa.

Gratulerer! Fortell om inntrykkene når de får prøvd dem. Jeg var også innom Bull, men de hadde ikke noen 90+ inne. Skulle høre med Sandvika. Han jeg snakket med mente at S/lab ikke skulle være noe problem i den vektklassen. 5000,- er jo ikke så rent lite, men prisen med binding blir vel kanskje ikke så voldsomt mye lavere senere uansett? Og utvalget dårligere.

Bør man alltid få en slip? De er vel laget for å brukes "rett fra eska" også.

Men nå forsvinner jo tørrføre og ikke sikkert det blir forhold til de skia så mye igjen i år.

Hva tenker dere om Atomic Redster S9 Carbon? Fristene pris på 3800,- for helt nye toppski. Nesten mistenkelig. Jeg er 180. Er 186 grei da? Synes 192 kanskje er litt langt.

Re: Skiparken din [Re: t-martin] #2535132 08/02/2019 13:18
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Hadde en annen tråd hvor jeg spurte om råd knyttet opp mot et brukt Atomic-par. Denne tråden dukket opp omtrent samtidig, og kombinert med usikkerheten knyttet til spennet på Atomic-paret, ble lysten på å kjøpe noe nytt for stor.

Den nydelige følelsen olechr har hatt på de nye Salomon-skiene, og ikke minst innspillet fra sls om at det kan være gode par å få tak i når det kommer helt nye modeller, ledet meg rett inn til Bull. Og et par S/lab-ski er på vei til meg så snart de er slipt og preppa.

Jeg ba om et skipar som fungerer i spennet 82 til 92 kilo. Per nå veier jeg 88, men vekta er på veg litt nedover. Samtidig skal skiparet fungere med sekk på ryggen.

Har fått tilsendt IDT-målingsskjema. Litt gresk for meg, så tar gjerne noen kvalifiserte betraktninger. Kan jeg forvente at dette paret fungerer med en 3,5-kilos-sekk under Birken i år, når totalvekta blir ca 92 kilo, men at jeg også kan bli noen kilo tynnere og likevel ha et skipar som ikke trenger å erstattes?

Har gått for allroundslip, men tenker først og fremst på dette som et tørrvoks-par.

Skiene har relativt lave kammerverdier, spesielt på helvekt. Målene tilsier at det er en ski for tørrvoks. Blir det sølvklisterføre på Birken, som det vel er halvparten av gangene så blir det fort subb. Men prøv for all del med tynt klisterlag når du får muligheten, så finner du fort nok ut hvordan de takler varmføre

Re: Skiparken din [Re: pharynx] #2535137 08/02/2019 13:57
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: pharynx
Et stav-spørsmål her: skal kjøpe nye staver til kona, i 130cm lengde. Så da blir det junior-staver.

Er det noe forskjell på junior og senior staver bortsett fra lengden?

Re: Skiparken din [Re: oracle] #2535142 08/02/2019 14:11
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: oracle
Sitat: pharynx

Er det noe forskjell på junior og senior staver bortsett fra lengden?

Juniorstavene har likt design, men tyngre og mykere rør. De tåler derimot mer. Med unntak av Dæhlie for noen sesonger siden, så er forskjellen ganske så stor. Dette i motsetning til juniorski, som i praksis er 99% like, koster mindre og ofte tester minst like bra

Re: Skiparken din [Re: sls] #2535152 08/02/2019 15:44
T
t-martin Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T

[/quote]
Skiene har relativt lave kammerverdier, spesielt på helvekt. Målene tilsier at det er en ski for tørrvoks. Blir det sølvklisterføre på Birken, som det vel er halvparten av gangene så blir det fort subb. Men prøv for all del med tynt klisterlag når du får muligheten, så finner du fort nok ut hvordan de takler varmføre [/quote]

Har et annet par som jeg kommer til å bruke i Birken dersom det blir klisterføre. Får krysse fingrene for -5 ICON_SMILE

Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2535184 08/02/2019 21:27
anderfo Online
Besatt
Besatt
Skiparken min, ja.
Tja, hvis du snakker om langrenn består den av 12-15 par gamle konkurranseski (stort sett Fischer og Madshus) fra cirka 1995 til 2005. Skiene er stort sett plukket ut av de samme folkene og tilpasset samme vekt. Men hvilke ski bruker jeg faktisk?
- Hvis jeg skal gå klassisk foretrekker jeg alltid Fischer-skiene, uansett om jeg skal gå fort, rusle rundt i skileikområdet med treåringen, bygge hopp i påskesola eller slepe toåringen i pulken etter meg. Jeg synes de er mer behagelige å gå med enn Madshus-skiene, lettere å få feste med og har bedre styring utfor, pluss at glien er brukbar (selv om jeg sluttet å glide skiene for flere år siden). Men på skirenn fram til jeg la opp i 2005 brukte jeg likevel Madhus-skiene en del, fordi de gled litt bedre. De skiene jeg bruker mest for tida er de Fischer-skiene som aldri gled noe særlig på skirenn, men som nå etter mange års bruk har fått superglid på mange typer føre. De har ikke blitt slipt siden 1998, så det er nok ikke noen særlig skarp struktur lenger ICON_WINK
- Kjøpte felleski i mars i fjor, men de fikk jeg aldri feste med (uansett føre) og returnerte til butikken. Var helt ærlig på vekta (inkl. klær og sekk), burde jeg underestimere litt neste gang? Skal bruke tilgodelappen på et nytt par nå snart, hvis jeg bare finner tid til å dra til butikken... Da blir det nok en annen modell, samt flyttbare bindinger. Er imidlertid forberedt på at jeg kommer til å bli skuffet igjen, ettersom jeg er god til å smøre klassiskski og krever både godt feste og god glid.
- Hvis jeg skal skøyte foretrekker jeg alltid Madshus-skiene, fordi de glir godt og og er gode å gå med, men kanskje mest fordi alle de gamle Fischer-skiene har fått "båt-form" (for mye til å rette opp med sikling eller slip) og derav dårlig styring/grep. De glir fantastisk, men det er litt som å gå på stålis med uslipte turskøyter...

Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2535188 08/02/2019 21:59
A
Aunan Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Takk for fin rapport!

Re: Skiparken din [Re: t-martin] #2535250 09/02/2019 15:28
olechr Offline
More than words
More than words

Håper du får samme gode følelse som meg. Jeg har en del ski, men de er nydelig å gå diogonal med. Gleder meg til de er slipt for å teste litt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2540827 12/03/2019 19:43
A
Aunan Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Hvilke erfaringer har dere med skøytestøvler?

Mine Nanosonic carbon er litt for store og det irriterer meg. Og jeg synes ikke det er så optimalt da å måtte bruke tykke sokker og tilpasse strammingen med lissene. Blir fort noen forsøk før begge sitter likt og nok. Går det mye utover stabiliteten? Har ikke prøvd andre sko. Vurderer å legge ut mine på Finn og kjøpe nye, men alle er så dyre. Vurderer Salomon S/race, Atomic redster og Alpina ESK Skate.

Redigert av Aunan; 12/03/2019 19:44.
Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2540845 12/03/2019 22:48
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Aunan
Hvilke erfaringer har dere med skøytestøvler?

Mine Nanosonic carbon er litt for store og det irriterer meg. Og jeg synes ikke det er så optimalt da å måtte bruke tykke sokker og tilpasse strammingen med lissene. Blir fort noen forsøk før begge sitter likt og nok. Går det mye utover stabiliteten? Har ikke prøvd andre sko. Vurderer å legge ut mine på Finn og kjøpe nye, men alle er så dyre. Vurderer Salomon S/race, Atomic redster og Alpina ESK Skate.

Min erfaring er at nanosonic er ganske varme, men langt ifra så racing som en del andre dyrere støvler. Du bør nesten bare dra til en butikk med godt utvalg å teste hva som sitter best på foten. Selv er jeg svak for Salomon støvler.

Ambassadør for Scott.
Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2541005 13/03/2019 19:57
A
Aunan Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Jeg prøvde ulike støvler fra Fischer, Alpina, Rossi og Salomon.

Vanskelig å vite helt hvordan de er på ski, men det var ingen som ga meg den gode føelsen i forhold til Nanosonic. Kanskje var rossi den mest stabile, men ikke den mest komfortable. S/race den mest komfortable, men virket ikke stiv nok synes jeg. Oslo sportslager mente Nanosonic er blant de beste skoene de har. Anbefalte å prøve en tykkere innersåle. Kjøpte en men den passet ikke helt. Prøver igjen. Kanskje er det nok.

Selgeren tipset meg om at Fischer RCR Skate er meget stabile og kunne være et fornuftig tillegg som et par for harde forhold og lite snø (ikke redd for). Jeg synes som sagt at Madshus Nanosonic er veldig gode på løse/lette fører.

Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2541007 13/03/2019 20:05
olechr Offline
More than words
More than words
Testet Madshus Red skoen? Kanskje det kan være en vinner for deg.

Ambassadør for Scott.
Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2542491 21/03/2019 11:01
A
Aunan Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Har gått litt bananas på skikjøp nå. Vet ikke helt om jeg er smart eller dum, hehe.

Først ett spørsmål? Jeg var uoppmerksom og stolte på selgeren. Jeg sa 201 er riktig lengde, men så ikke før jeg kom hjem at de var 206. Er de for lange? Klassisk, blå. Burde jeg dra tilbake for å bytte eller få pengene tilbake? Jeg vet at det ikke er nødvendigvis så lett å plukke ski i min vektklasse 90+. Jeg er 180 høy.

Skal ut å prøve nye skøyteski nå. Blir artig!

Redigert av Aunan; 21/03/2019 11:02.
Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2542492 21/03/2019 11:08
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Aunan
Har gått litt bananas på skikjøp nå. Vet ikke helt om jeg er smart eller dum, hehe.

Først ett spørsmål? Jeg var uoppmerksom og stolte på selgeren. Jeg sa 201 er riktig lengde, men så ikke før jeg kom hjem at de var 206. Er de for lange? Klassisk, blå. Burde jeg dra tilbake for å bytte eller få pengene tilbake? Jeg vet at det ikke er nødvendigvis så lett å plukke ski i min vektklasse 90+. Jeg er 180 høy.

Skal ut å prøve nye skøyteski nå. Blir artig!

Null problem. Er du 180 så kan du greit bruke 206

Ambassadør for Scott.
Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2542562 21/03/2019 15:37
A
Aunan Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Ok, takk for svar. Tror jeg da like gjerne at jeg kan være litt disiplinert og la de stå urørt til neste sesong. I verste fall kan jeg jo selge dem uten noe særlig tap da. Er et par S/lab Classic Blue.

Så fikk jeg bare så innmari lyst på toppski, skate. Det føltes litt rart å ha bedre ski på klassisk enn skøyting som jeg driver mest med og liker klart best. Det sto melleom S/Lab Carbon og Atomic Redster S9 Carbon. Ble Atomic grunnet spennet.

I dag testet jeg alle de tre skøyteskiene mine mot hverandre, men vanskelig på dette føret. Det rare var at jeg tenkte med en gang at Atomic´ene hadde betydelig bedre glid, men det stemte ikke (alle hadde ulik glider). Altså var det lettheten som fikk meg til å tro det. Jeg brukte S9 Carbon på turen i dag og de virket helt supre. Ordentlig godfølese! Virket til å være stabile også selv om det var vanskelig å teste i dag. Og så er de veldig pene!

Men galskapen lå i at jeg nettopp hadde fått et par Fischer RCR i posten. Meningen var å bruke dem som grusski (har ikke gamle) og i harde løyper. Igjen vanskelig å teste med dagens føre, men kunne synes som de var stivere i allefall. Og tyngre. Ikke voldsomme forskjeller, men godt merkbart. Kan dog ikke si at jeg umiddelbart merket så mye til lengdeforskjellene. Fischer skia er 191 mens Atomic skia er 187.

Så da har jeg plutselig et par overflødig skøyteski. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Selge Nanosonic eller bruke dem til myke forhold og lite snø mens jeg er er veldig forsiktig med godskia?

Redigert av Aunan; 21/03/2019 15:49.
Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2542641 22/03/2019 08:29
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Nå er ikke lengden på skøyteski det som står på skia lenger. Det varierer ihvertfall 6 cm fra merke til merke. Uansett mindre viktig med mindre man er kort og går opp veldig i forhold til kroppslengde.
Skøyteski må testes på ulike fører. I motsetning til klassiskski så er det veldig vanskelig å vurdere parene basert på målinger. Å kjenne på skia er helt meningsløst med mindre du er Hulken og klarer å klemme over 100 kg med hendene. Alt man kjenner før de siste 2-3 mm er uten betydning ettersom dette er godt under halv kroppsvekt. Enkelere for de som veier 50-60 kg selvsagt.
206 for en på 180 cm er bittelitt i overkant, men først og fremst hvis man har litt dårlig balanse/koordinasjon. Jeg har flere utøvere som bruker 30 cm over kroppshøyde, og med unntak i sprint og fellesstart er det helt uproblematisk.
Jeg vill ebholdt skia. Du får ikke solgt de for en pris som overgår bruksverdien av å ha et ekstra par du ikke trenger å være så redd for. Husk at ski i praksis varer nesten evig. Så du kan ha nytte av de i mange år framover

Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2542672 22/03/2019 10:16
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag märker i praktiken ingen förskjell på längd på klassisk ski. Har i år gått med ski på 2.00 m och 2.15 m (frå 80 talet).

Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2542761 22/03/2019 14:29
A
Aunan Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Takk for svar! Jeg gikk langrenn som barn/ungdom og turrenn senere så teknikken er god. Men merker jeg blir mer påvirket av dårlige spor enn tidligere. Hypersonic´ene er 205 og de synes vel lange, men dette har vel med tyngde på skiene å gjøre også. Med lette ski så har det litt mindre å si? Selv om de sikkert går helt greit vil jeg jo at toppski ikke skal ha noen irritasjonsmoment. Er litt redd for at det er noe som jeg ofte vil tenke på når jeg går med de.

Ok, ja tror du har rett sls. Mer verd å ha som et ekstra par, et godpar på løse forhold som jeg ikke er like redd for som toppskia.

Redigert av Aunan; 22/03/2019 14:39.
Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2543210 25/03/2019 12:35
A
Aunan Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Sjiiit.... det har tæret voldsomt på snøen fra den nærmeste utfartsstedet i Østmarka. Men klarte såvidt det var å prøve de nye S/lab classic. Med folien på. Jeg ble lettet. 206cm føltes helt greit å gå med. Kjente svært lette på skoene og har tro på at dette blir superski neste sesong for kaldt føre. Er nerdete på design og slik. Veldig fin den blåfargen og S/lab er litt kult navn. Artig å ha ett Salomon par i skiparken. For første gang.

Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2543718 27/03/2019 13:55
A
Aunan Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Første tur med Fischer RCR skate skia. Ugh, det var ikke så veldig god opplevelse. Fikk den samme "plankefølelsen" som med Madshus Hypersonic. Forskjellen er ganske stor mot å gå med superskia (Atomic S9 carbon). Jo, nå merket jeg lengden på skia også. Klart best å gå med kortere ski. Var de da mer stabile? Vanskelig å si da jeg i såfall måttet ha godt samme runden med de andre. Men jeg fikk ikke non følelse for at de var mer stabile. Laget en lyd i materialet.

Ja ja, da har jeg i det minste ski jeg ikke er noe redd for, men burde nok istedet brukt Nanosonic som "grusski".

Konklusjonen er at det virkelig verd å legge litt mer penger i gpde/lette skøytesski. Men nest best er sikkert godt nok for de fleste-

Re: Skiparken din [Re: Aunan] #2543781 27/03/2019 21:27
A
Aunan Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Sykkelgutta har gått lei av langrenn? Ikke så rart det da. Jeg sykler så lenge det går på høsten (aldri vært fan av vintersykling) og går på ski så lenge det går.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support