Bildeling - Hyre vs. Nabobil vs. andre?
|
Bildeling - Hyre vs. Nabobil vs. andre?
01/02/2019 10:42
|
front biker
OP
Besatt
|
OP
Besatt
heisann. Bilen står mest i garasjen på St.Hanshaugen, sentralt i Oslo. Til jobb, handling og besøk brukes sykkel, føtter og buss/bane. Men bilen er god å ha for storhandel, hytteturer til Sørlandet og fjellet, ferieturer og for å dra med sykkelen utafor byen.
Så jeg har besluttet å beholde bilen, men leie den ut ved bildeling. Hyre og Nabobil ser ut til å være alternativene.
Hyre har avansert ordning, der nøkkelen erstattes med låsing via app. Leier booker bilen, låser opp og kjører, alt via app. Nyetablert?
Nabobil forutsetter at du må lever ut nøkkel fysisk til leietaker. Men er mer innarbeidet.
Noen som har erfaringer (både som utleier og leietaker) og som kan gi råd. Obs: bilpool, Bilkollektiv etc er ikke aktuelt for meg nå. Er glad i Octaviaen min, en romslig stasjonsvogn, 4x4, sprek bensinbil, automatgir.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
Re: Bildeling - Hyre vs. Nabobil vs. andre?
[Re: front biker]
01/02/2019 11:00
|
Petter Storm
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fattern brukte Hyre av samme grunner som deg, og var veldig fornøyd med hvor enkelt og greit det var, spesielt mtp avregning av drivstoff osv. Lite man trenger å tenke på annet enn å sette dager bilen skal være tilgjengelig i kalenderen. Hyre er et produkt av Møller-gruppen, så skulle det skje noe uforutsett eller oppstå en twist vil jeg anta de har ryddige prosesser for å håndtere dette.
|
|
|
01/02/2019 19:57
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har erfaring med Nabobil. Har nøkkelboks v. postkassa sånn at jeg slipper å overlevere fysisk. Har en romslig men ikke like sprek bil som deg. Min erfaring er at den nesten bare blir leid ut til folk som skal på hytteturer o.l. så det blir noen km per utleie. Vil tro at din bil vil falle inn i samme leieprofil.
Nabobil har en ordning hvor leier kan hente og levere nøkkel på Narvesen og de har også et opplegg for å leie via mobilen for nyere biler.
Drivstoff, bompenger etc. har ikke vært noe problem. Bilen blir stort sett levert tilbake med mer drivstoff enn da den ble hentet. Forsikringen virker betryggende.
Hvorvidt Hyre er bedre eller dårligere vet jeg ikke noe om.
|
|
|
01/02/2019 21:39
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Sist dette temaet var oppe problematiserte jeg det økonomiske aspektet ved slik utleie. Hvor mye sitter du faktisk igjen med når du regnet med alle utgiftene dine? Dekk, service, vedlikehold, ekstra verditap, ekstra km på din forsikring, rengjøring++
Har selv vurdert å leie ut, men har i mitt tilfelle vurdert det til at inntjeningen blir alt for liten. Jeg er altså litt egoistiske og har ikke lyst å sponse andre sine helgeturer... Jeg er også interessert i å høre om folk som faktisk har inntekt på dette.
|
|
|
[Re: engekri]
03/02/2019 23:03
|
Skjervesbu
Medlem
|
Medlem
Nabobil har også nøkkelfri løsning: https://nabobil.no/nabobil-uten-nokkelHar leid ut i et par år på Nabobil, har en Touran med kjemperstor skiboks som er en veldig populær turbil. Foreløpig har det vært god butikk, men det er jo bare til hellet snur og kilometerrelaterte reparasjoner tårner seg opp ... Jeg har stått over nøkkelfri løsning for å ha bedre kontroll ved overlevering og tilbakelevering, og jeg tror også kundene føler mer ansvar når de står overfor eier. Ofte leverer jeg da ut bilen torsdag kveld uten merpris for kunden, da de aller fleste skal reise tidlig fredag og jeg gjerne vil slippe å skulke jobb for de få kronene. Ozonrens pga røyking etc må nok påregnes innimellom, dette dekker Nabobil og viderefakturerer kunden, samme med rens dersom det er noe spesielt uhell. 95% av kundene er kremfolk som det bare er hyggelig å leie ut til.
|
|
|
04/02/2019 11:14
|
nordfonn
Entusiast
|
Entusiast
Hva kan man forvente å få for å leie ut på denne måten? Ett kjapt søk viser at en bil tilsvarende 4x4 Octavia (som TS har) ligger på 1500-2000kr for 4 dager, 800km inkl., torsdag morgen til søn. kveld.
Er dette god butikk?
|
|
|
10/03/2019 07:10
|
Bestnedover
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det du skal huske på er at bilen sltes ektremt mye mer av leietakere enn av deg selv. Full gass, full brems, dulter litt borti en fortauskant og ikke så nøye om det kommer en ripe eller to. Vanskelig å oppdage slike småting mellom hver utleie, du sitter igjen med svært lite penger pr dag når du regner slitasje og forsikring. Nabobil tar 25% av inntektene.
Selv har jeg leid ut en bil ganske mye, men nå er jeg ferdig. Fikk igjen en bil med bulk, nabobil ville ikke dekke det siden leietakeren ikke hadde tatt bilder før han hentet bilen og dermed kan det ikke bevises at skaden oppsto under leieforholdet. Nabobil støtter leietaker og gir F i bileier i tvister har jeg funnet ut.
Nå gjelder dette en billig bil uten lån som jeg har vurdert lenge om jeg skulle selge, men har beholdt den nettopp for utleie, men nå ble nettopp kostnaden høyere enn inntekten, så da ga jeg meg med dette. Ville aldri leid ut en kostbar bil.
|
|
|
10/03/2019 16:28
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Litt på siden, men min erfaring er at Avis sine priser (med Obos-rabatten) er rimeligere enn Nabobil, bilkollektiv, osv. når man skal reise langt eller over flere dager. Man får også fri kilometer, og man slipper å vaske bilen før den leveres tilbake.
|
|
|
11/03/2019 21:41
|
front biker
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Underveisrapport: Det gikk veldig greitt å få montert utstyret i bilen, og legge den ut til utleie på appen. Registrert og lagt ut for leie på torsdag kveld, og til frokost fredag var bilen leid ut for helgen.
Bilen er returnert uten skader, med full tank og nyvasket. Leieinntekt er 1015, for utleie fra fredag ettermiddag til søndag kveld.
Om dette gir inntekter som står i forhold til slitasje osv og "administrasjon" etc for min egen del, gjenstår å se. Har tenkt å gi ordningen ett år, og så evaluere. Går det helt skeis, får jeg avbryte.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
12/03/2019 08:53
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Har 3 års erfaring (ca 350 utleieforhold) fra Nabobil. I 98% av tilfellene går ting bra. Det er veldig sjeldent skader (de gangene det har vært, har leietaker sagt fra slik at vi har ordnet opp). Etterfylling av drivstoff blir også stort sett alltid gjort. Vasking av bil kan være litt så som så, men jeg bryr meg ikke så mye om dette (det er "bruksbiler"). Jeg har ordnet med nøkkelboks, så ting går stort sett av seg selv. Men noen (veldig) få ganger blir det problemer (da stort sett leietakere som glemmer / driter i å levere tilbake bilen, og det står en ny leietaker som gjerne skulle hatt en bil ASAP).
Jeg har 2 biler til utleie. Verdi på disse er ca. 30 000 kr og jeg leier de ut veldig billig. Det blir jo kun en liten ekstrainntekt (ikke noe man blir rik av), men jeg synes at inntekten er kurant i forhold til utgifter og "jobb". Jeg er usikker på om regnestykket hadde blitt det samme med en bil til 200 000 kr...
|
|
|
12/03/2019 15:00
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter å ha leid ut ca. 4-5 er jeg ganske sikker på at det ikke lønner seg for meg med bil med verdi på ca. 100.000 å leie ut slik jeg har gjort. Det spiser voldsomt av km. stand som bl.a. fører til høyere forsikringspris i tillegg til verditap og verkstedsutgifter.
Bilen har stort sett blitt leid ut til folk som drar på helgeturer. Jeg skal prøve nå å sette antall kilometer lavt og samtidig relativt lav pris.
|
|
|
12/03/2019 21:05
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Har leid ut ca 20 ganger på Nabobil. Det har for meg gått smertefritt og jeg er godt fornøyd. Mitt formål med å leie ut er ikke nødvendigvis ´ekstrainntekter´, men bildeling - dvs å spleise på utgiftene ved bilhold, og det har funka bra. Mest helgeutleier, samt 7-10-dagers leie når jeg selv reiser på sykkelferie hver jul og påske. Jeg ser alltid litt an på de forspørslene som kommer - om det er folk som har brukt nabobil før og har gode omtaler, om de har gode ratings osv. Og så har jeg noen repeating customers jeg er fornøyd med.
|
|
|
[Re: EspenS]
13/03/2019 04:43
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Aldri. Leier aldri ut BILEN MIN.. Ta heller KONA . 
|
|
|
[Re: erik e]
13/03/2019 06:05
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Aldri. Leier aldri ut BILEN MIN.. Ta heller KONA . Det fikk meg til å tenke på den ene gangen hvor leietaker totalvraket bilen. Han var naturlig nok sjokkert etter hendelsen, men også redd for om jeg kom til å være forbannet på ham for å ha ødelagt bilen min. Men selv kunne jeg ikke brydd meg mindre. Det er bare en bil. Så lenge forsikringssaken gikk greit (noe den gjorde) var det ingen problemer. Så om man har noe som helst "forhold" til bilen sin, burde man nok ikke leie ut på Nabobil. Men om man ser på bilen som en haug metall og elektronikk (noe det tross alt er) burde det ikke være noe problem.
|
|
|
13/03/2019 06:28
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Men du må vel betale ganske stor egenandel på "vrakingen". Eller tegner leietaker egen forsikring. Min forsikring dekker kun "profesjonelle" utleiere. Ellers er det bla ca 2000 euro max i egenandel på bla. Budget/Avis.
|
|
|
[Re: gutt45kg]
13/03/2019 18:31
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Men du må vel betale ganske stor egenandel på "vrakingen". Eller tegner leietaker egen forsikring. Min forsikring dekker kun "profesjonelle" utleiere. Ellers er det bla ca 2000 euro max i egenandel på bla. Budget/Avis. I Nabobil er bilen dekket av egen forsikring når den er utleid, uavhengig av hvilken forsikring jeg har (selv har jeg bare ansvarsforsikring på bilene, men de er fullkaskoforsikret når de går som utleiebiler). Det er i utgangspunktet ganske høy egenandel for leietaker, men de kan kjøpe seg lavere egenandel. Ingen egenandel for utleier. I tilfellet ovenfor endte jeg opp med å få 10 000 kr mer fra forsikringen enn jeg ga for bilen.
|
|
|
18/03/2019 09:35
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skulle gjerne fått utleie gjennom nabobil til å svare seg økonomisk.
Bilen min er fra 2013, har høøøy km. stand, men funker bra, lettkjørt og plass til masse gods eller 7 passasjerer.
Problemet er at mange leier ut biler realtivt rimelig. Du kan få omtrent tilsvarende type bil til rundt 450 kroner dagen, pluss minus og 200 km inkludert Når jeg tar med økt km. stand tror jeg ikke det lønner seg. Antar man bør opp i 700-800 dagen for at det skal svare seg økonomisk, men da begynner det å bli mye annet fint å velge mellom på nabobil.
Har prøvd å sette prisen lavt og km stand tilsvarende lav, men interessen er lav.
Jeg har egentlig ikke behov for bil i det daglige med elektrisk transportsykkel. Kunne fint hatt bilen utleid minst 14 dager i måneden. Men det virker vanskelig å få til dette på en økonomisk måte.
Ser at Gomore kjører en leasingkampanje på Tesla Model 3 med 20.000 km i året inkludert og mulighet til utleie gjennom selskapet. 8.000 inkludert forsikring. Med utleie ville det antakelig lønt seg i forhold til bilen jeg har nå med 5-10 utleiedager, om jeg tar med penger jeg ville spart på bensin og verkstedutgifter...
|
|
|
01/04/2019 08:17
|
front biker
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Underveisrapport 2: Har nå vært med i bildelingsordningen "Hyre" (som Møller Gruppen står bak). Bilen har på 3,5 uker tjent inn nesten 4.000 kr, fordelt på 5 utleier (3 helger og 2 dagsleie). Jeg har brukt bilen selv 1 helg, pluss jobbreise 3 ukedager.
Alt virker veldig greit, jeg får varsel om bilen blir bestilt, og om jeg glemmer å sette den til "ledig" etter å ha kjørt selv. Utbetaling kommer kjapt etter hver utleie. Stort sett er bilen vasket og bensintank full når det leveres inn (systemet holder rede på bensinforbruk, så det spiller egentlig ingen rolle). Akkurat for denne helgen kom bilen tilbake møkkete, så jeg skal høre med Hyre hva de mener.
Om det lønner seg? Vet egentlig ikke. Det gir meg bedre samvittighet å ha en bil og bruke den lite. Og så tenker jeg at det er greit å bruke den litt mer intensivt for å bytte den inn tidligere enn jeg pleier. Neste bil blir en el-bil.
Sumasummarum: Hyre anbefales.
|
|
|
01/04/2019 09:06
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan er det med forsikring hos Hyre?
|
|
|
[Re: larsdx]
01/04/2019 09:22
|
front biker
OP
Besatt
|
OP
Besatt
De ordner alt. Ifølge dem, trenger jeg ikke varsle mitt eget selskap om bildelingsordningen. Stoler på Hyre/møller Gruppen. Du finner detaljer på Hyres hjemmeside (riktignok er dette betingelsene som gjelder leietaker). Utleiers forsikring finnes der også, men har ikke tid til å sjekke ut nå.
|
|
|
25/07/2022 10:19
|
BackCountry
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei, drar opp denne igjen. Noen som har erfaringer med å leie ut en nyere elbil med god plass og rekkevidde gjennom Getaround Connect?
Edit: Pga jobbsituasjon vil bilen stå ubrukt i uker av gangen. Vurderingen blir om det lønner seg å leie ut bilen, eller evt selge bilen for å kjøpe en eldre bensinbil.
Redigert av BackCountry; 25/07/2022 10:20.
|
|
|
26/07/2022 07:56
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har konkludert med at dette ikke er lønnsomt. Et tips kan være å se hva kjøregodtgjørelse er per km og trekke fra drivstoffkostnad. Deretter gange opp med forventet kjørelengde som ofte vil være betydelig ref tidligere utsagn i tråden.
Har man en relativt billig bil og skrur og mekker selv, kan det kanskje være butikk i det dersom man ikke verdsetter egen fritid.
De eneste som tjener på dette, er formidlerne. Og de som leier tjener vel egentlig heller ikke noe på å benytte disse tjenestene, min erfaring er at jeg får like billig bil gjennom Avis, Hertz osv som kjører kampanjer og hvor de fleste også har rabatter. I perioder med unntakstilstand hvor det ikke er biler å oppdrive hos de store utleierne, kan man kanskje oppnå lønnsomhet.
|
|
|
|
|