Siden 95% ville ha byggetråd så føyer jeg meg for demokratiet
Kort fortalt: Jeg har lenge siklet på titan av ymse årsaker, og etter litt diskusjon i tråden hvor jeg fikk flere råd ble det til slutt bestilt en ramme fra skotske Albannach. Siden de kunne vise til flere fornøyde rando-østlendinger så tok jeg sjansen, og etter en del epost frem og tilbake med Jim så ble det lagt inn bestiling på en Torragar med alle moderne løsnnger, så flat mount bremser, thru axle og siden jeg ikke liker ting halvgjort er den klargjort for Di2.
Bestilling ble lagt inn i fjor høst, men det er lang leveringstid på custom ting og jeg er ikke en tålmodig mann så mye ventetid ble brukt til å planlegge komponenter om skulle brukes (+ salg av gammel sykkel for finanisering/plass i boden). Nå er de fleste komponentene i bestilling, men det er fortsatt litt ventetid, spesielt på gruppesettet så det dukker opp i mars (håper jeg).
Men: Nå på onsdag ankom endelig rammen + gaffel hos postkontoret etter å ha brukt over 2 uker fra GB til Norge, nøyaktig hvor pakken har vært kunne ingen svare på...
(Ja, jeg har lagen liten pidestall)
Jim hos Albannach anbefalte flere gafler og skaffet meg en god pris på Rodeolabs Spork så den kom med rammen. Hadde allerede bestilt en J&L titan setepost, da jeg liker når seteposten går i ett med rammen. Sadel er en billig fra Oval Concepts som en i nabolaget solgte unna. Sikler egentlig på en Brooks Cambium, men synes de er for tunge for prisen, så om noen har forslag til en klassisk sadel som passer, gi en lyd.
Bare kort spørsmål, sånn apropos: Lager han også custom geometri, eller er det kun alt det andre du kan customize?
Såvidt jeg skjønner det så kan du endre ting akkurat som du vil, og utifra bildene på siden så er det store variasjoner i hvordan folk har fått rammene sine designet. (Altså, det er ikke han selv som sveiser, det er tydelig gjort av noen proffe et annet sted, men han går igjennom geometri med deg).
Bruksområdet er vel, egentlig overalt. Rammen har klaring til relativt feite dekk så denne skal brukes på langturer (f.eks Vätternrunden 300km i juni), gjerne med litt grus imellom.
Har du vurdert å "hore" den opp med detaljer i en knæsj metallisk farge? F.eks. lilla spacere, skruer, klemme, nav? Tror en slik titansykkel hadde vært endgame for meg.
Har du vurdert å "hore" den opp med detaljer i en knæsj metallisk farge? F.eks. lilla spacere, skruer, klemme, nav? Tror en slik titansykkel hadde vært endgame for meg.
Nja, jeg liker Firefly sine logoer som er basert på oksidering av titan som virkelig blir fargespill, men jeg er også svak for enkel/minimalistisk look. De fleste komponentene blir matt sort i dette bygget, men kan jo hende jeg blir mer bling med årene
Liten kveldsoppdatering, fikk smådeler i dag så hodesett (aka headset, styrelager), stem og dekk, så jeg monterte dekk på Crankbrothers Zinc 3 hjulsettet jeg kjøpte rimelig i januar (noen som var kjappere ute når Bikeshop hadde julesalg enn meg). Rimelige Ritchey 30mm dekk for nå, men blir nok noe som WTB Exposure tubeless etter hvert.
Stem er da Deda Superleggera RS 120mm, som dessverre er litt gråere i virkeligheten enn jeg trodde, men går nok greit.
Nytt sete, styre og litt smådeler er på vei i posten. Synes at setepinnen er litt lang, og siden jeg skal ha Di2 batteri den så bør den kanskje ha flat ende (den er skrå nå). Skal jeg gjøre et forsøk å sage bort litt av tuppen, og hvor lett er det å sage i titan egentlig?
Dagens oppdatering: Hentet flere deler på posten, nytt sete (SDG Duster P RL), styre (Deda Superzero), flaskeholdere (King Cage Iris) og ekspander fra Deda til + baufilblad for karbon så har kuttet (litt foreløpig, mulig mer senere) gaffelrøret. Sliter litt med å få siste del av styrelager/headset "ned" på gaffelen, noen tips?
PS: For de som tenker på å kjøpe Rodeo Labs Spork gaffel, vær forsiktig med tanke på ekspander da de tydelig bruker langt flere lag med karbon enn andre gafler, så du har en del mindre plass til ekspander (se bilde vedlagt for sammenligning).
PPS: Stem Deda Superleggera RS er POB (polish on black), mens Deda Superzero POB styret har en veldig forskjellig farge, så mulig jeg bytter stem til et fra Superzero serien (blir sikkert 30g tyngre, pytt sann). Superleggera RS stem koster for øvrig 1400,- nytt så om noen vil kjøpe et helt ubrukt (bare montert litt) send PM.
Sukk, ingen som har forslag til hvordan jeg kan presse nedre del av styrelager/headset ned på gaffelen? Alt skal stemme overens med dimensjoner, men gaffelrøret er akkurat for tykt til at lagerfestet kommer langt nok ned. Kan sikkert bruke litt sandpapir, men frister lite å angripe en full karbon gaffel på del måten.
Er det crown race du ikke får på? Du kan sage et spor i den så den blir som en åpen ring. Men da må du være sikker på at det er riktig crown race og at gaffelen er innenfor toleranse.
Jupp, er 100% sikker på at det er rett størrelse, ZS56/40. Husker jeg har saget i crown race på en (billigere) sykkel før, og det virker jo greit. Har bare lavere toleranse for å kutte i dyrere deler
Forhåpentligvis dukker gruppen (minus en skifter) opp denne uken, fikk til gjengjeld noen kule titan spacers i posten i dag, tenker det er greit å blinge opp litt
Antar dette er en tapered karbongaffel? At nedre crown race ikke lar seg presse på, er fordi den skal bankes på plass med dertil egnet verktøy. Når den sitter, så sitter den, og dersom du en gang skulle trenge å fjerne den (sannsynligvis ikke), så fjernes den med spesialverktøy.
EDIT2: Har akkurat vært gjennom samme prosedyre selv. Og selv om jeg liker å gjøre det aller meste selv, så var akkurat dette en jobb jeg synes det var helt greit å outsource til kompetent mekaniker
Er du sikker på at det skal en Crown Race på da? Jeg har akkurat bygd en sykkel med karbongaffel og der ligger Crown Race integrert i gaffel og nedre kulelager ligger rett mot gaffel. Dette er forskjellig fra sykkel til sykkel (eller gaffel) til gaffel, jeg har en annen sykkel hvor karbongaffelen skal ha crown race, men det vil du se av formen på gaffelen tenker jeg. Dette er det sikkert noen headset-eksperter som kan mye mer om?
Om den gaffelen er dyr (noe jeg antar den er), man er i tvil, og man bor i nærheten av ett kompetent sykkelverksted, så ville jeg hørt med de. Min lokale sykkelsjappe banka min på plass mens jeg venta. Det gikk så raskt at de ikke gadd å ta betalt.
Løsning på crown race (noe for sykkelordboken, styrelagerkrans?) ble å banke "forsiktig" til den gikk på plass. På dette lageret var kransen ikke bare en ring, men en tykk krans med gummipakning så var ikke mulig å kutte til. Brukte et stort flatt skrujern med en en del runder gaffateip rundt spissen, gikk rimelig bra, ingen skader og alt ser mye bedre ut