|
Hvilke PC skjermer gjelder på kontor?
|
Hvilke PC skjermer gjelder på kontor?
31/01/2019 19:53
|
nordfonn
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vurderer å be arbeidsgiver om nye PC skjermer. Jobber som ingeniør og bruker mange timer foran skjerm. Kjører 2 skjerms løsning. Eneste jeg kan noe om er størrelse, og er ikke helt oppdatert der heller. Har i dag 2 stk. Samsung skjermer privat og disse er like brede som de jeg har på jobb, men litt dypere - altså større. Tenker at jeg i alle fall må ha denne størrelsen på jobb også. Hvilken størrelse bør man ha i 2019 på kontor? og hva annet er viktig å tenke på? Noen forslag til ok skjermer som ikke er alt for dyre?
|
|
|
Re: Hvilke PC skjermer gjelder på kontor?
[Re: nordfonn]
31/01/2019 19:59
|
stalsan
Entusiast
|
Entusiast
Kjøp så store som mulig innenfor budsjett. Jeg har en ny 30 tommers Dell, og en 4 år gammel 24 tommer dell. 30 tommeren gir 3 sider i Word ved siden av hverandre, med lesbar oppløsning.
Så om du må prioritere, kan det funke med en stor hovedskjerm og en mindre ved siden av.
Ståle
|
|
|
31/01/2019 20:00
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sørg for god/justerbar lysstyrke og eventuelt privacy-filter for "nysgjerrige naboer" og anti-glare/matt overflate så eventuelt gjenskinn fra vinduer/andre blanke flater ikke blir for irriterende. Stor nok skjerm/høy oppløsning er vel neppe et problem å bruke mye tid på med mindre de fisker frem en gammel skjerm fra lageret.
Litt avhengig av hva du jobber med også - det er sikkert ikke alle oppgaver som fordrer dobbel 27"...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
31/01/2019 20:31
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Jeg vet ikke hvordan en ingeniør jobber på data men jeg foretrekker en stor vid skjerm som erstatter to enkle. Så stor skjerm som jobben din har råd til er fint. Jeg foretrekker ips eller mva siden de har best innsynsvinkel og farger. Tn-panel er for gaming.
|
|
|
31/01/2019 21:20
|
zabel
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har 34” buet skjerm. Driver med saksbehandling, og har behov for å se flere programmer samtidig. Funker bra. Hadde tidligere to-skjermsløsning. Vil ikke tilbake til det.
Redigert av zabel; 31/01/2019 21:21.
|
|
|
[Re: Paulus]
31/01/2019 21:47
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Varför är det bättre med en stor skärm istället för flera mindre?
Nu har jag 3 skärmar och märker inget problem med att de är flera. Med flera skärmar kan man ju också ha en på högkant om man vill se mycket av en stor fil samtidigt.
|
|
|
31/01/2019 22:20
|
Scottlized
Ivrig
|
Ivrig
Som systemadministrator har brukt 2 x 27 tommer Dell. Har konfig.studio på den ene og webgrensesnittet på den andre. Kan se hvordan endringene blir på web. Kunne gjerne tenkt meg tre skjermer.
|
|
|
[Re: fredriks]
31/01/2019 22:39
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Det er jo helt sikkert fordeler med flere små skjermer kontra en stor og brei. Men personlig synes jeg det er mer effektivt med alt på en skjermflate. I tillegg slipper man skjermrammene og eventuelle forskjeller i oppløsning hvis man har to eller tre forskjellige skjermer. Jobber man på en litt gammal laptop er det gjerne litt forsinkelser når du flytter dokumenter mellom skjermene og pila dukker opp på forskjellige plasser på skjermene. Før når jeg hadde tre skjermer brukte jeg en skjerm 90% av tiden, og de andre skjermene gikk mest på internett eller en sjelden gang et dokument. Nå får jeg plass til mer på samme skjermen og arbeidet flyter bedre. Men alle har ikke samme behov og preferanser. Jeg har en kompis som driver med koding, han har for eksempel en supervid skjerm på høykant. Det har ikke jeg behov for, men han synes det er helt topp.
|
|
|
31/01/2019 22:54
|
Scottlized
Ivrig
|
Ivrig
Opplever ikke de problemene du nevner. Helt avhengig av hva du jobber med i forhold til hvor stor skjerm, hvor mange du trenger og hva du trives best med. Min admin-modul krever større skjerm for å se skiften godt nok. Skulle jeg hatt ‘en skjerm ville det ikke blitt like effektivt i min arbeidsflyt.
|
|
|
01/02/2019 07:29
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg sitter med Dell U2415H og U2715H. Generelt veldig fine skjermer med gode justeringsmuligheter osv. 27-tommeren brukes utelukkende til Inventor mens den andre benyttes til alt annet. I tillegg har jeg laptopskjermen på siden til spotify og annet småtteri. Jeg kunne godt hatt 2x27 siden det hadde vært fint med mer plass i autocad og excel men generelt funker 24 + 27 ganske greit. Noe mindre enn 27-tommer på hovedskjerm hadde derimot vært uaktuelt.
Redigert av Jacobsen; 01/02/2019 07:34.
|
|
|
01/02/2019 07:59
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Jeg stemmer også på en stor framfor flere små, men det spørs hva du driver med. Jeg har en 38" 21:9 skjerm som jeg syns er veldig praktisk, for da har jeg godt plass til tre programmer samtidig og jobbe (.pdf, nettleser, dokument, programmerings-IDE) uten å måtte velge hvilket som er i fokus, samt raskt kunne bytte mellom de.
Jeg hadde 2 stk 16:9 23" skjermer før, og da måtte jeg velge hvilken skjerm programmet skulle vises på, og da var det mange ganger jeg irriterte meg over skillet mellom de. Jeg ville foretrukket at de i hvert fall hadde vært 16:10, men den nye løsningen er bedre uansett. Det eneste som var bedre med to skjermer var når et program skulle maksimaliseres/kjøres i fullskjerm (f.eks. video). På den nye tar det da hele skjermen, men det går visst å dele opp en skjerm i virtuelle skjermer, så jeg skal se på det.
Jeg kunne også godt levd med en 16:9 4k skjerm, forutsatt at den kan justeres lavt nok mot skrivebordet. Jeg ville unngått skjermer med blank overflate, men en kollega påstår at det er en tilvenningssak.
|
|
|
01/02/2019 08:53
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har 2 x 27" og kan ikke tenke meg noe mindre i jobbsammenheng. Men spørsmålet er om det blir så _veldig_ mye mer effektivt kontra 2 x 24" som du har i dag. Men samtidig koster jo 27" en slikk og ingenting i dag, så er jo ikke store utgiften for bedriften. Med mindre du skaper presedens, og alle andre på kontoret vil ha samme  Hvis jeg skulle kjøpt nytt i dag tror jeg at jeg hadde vurdert en 49" kurvet skjerm.
|
|
|
01/02/2019 08:58
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De problemen upplever ikke jag men en fördel för en del sätt att jobba borde vara att man med en stor skärm i stället för två mindre kan göra huvudjobbet i mitten. Det går ju inte med två skärmar och jag tycker inte att det fungerar bra att skriva mycket på en skärm som inte sitter rakt framför tastaturet.
Men vilkan lösning man vill ha beror nog väldigt mycket på vad man jobbar med. Jag vill för eksempel ofta ha ett fönster i maxstörrelse över en skärm och för att få till det måste man ändå ha någon slagsuppdelning av skärmen (vet inte vilka möjligheter man har för det med en stor skärm förutom att man i windows 10 lätt kan sätta vinduer över halva skärmen.
För en del jobb fungerar det bra med en 10 tums labtop skärm och för andra tror jag nestan inte man kan ha för stor yta tillgänglig.
|
|
|
01/02/2019 11:04
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Størrelse er en ting men oppløsning mener jeg er langt viktigere. Og personlig ville jeg ikke unnvære 2 skjermer frem for en. Men det avhenger selvfølgelig av bruk.
Nå har jeg to stk BenQ PD2710QC QHD 27" 2560x1440, hvilket nok med henblikk på på kvalitet er lidt overkill, da jeg ikke jobber med fotoredigering eller grafisk design. Men oppløsningen gir så mye mer plass at det virker old nordisk å sidde foran en HD skjerm der hjemme.
|
|
|
[Re: fredriks]
01/02/2019 11:27
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
De problemen upplever ikke jag men en fördel för en del sätt att jobba borde vara att man med en stor skärm i stället för två mindre kan göra huvudjobbet i mitten. Det går ju inte med två skärmar och jag tycker inte att det fungerar bra att skriva mycket på en skärm som inte sitter rakt framför tastaturet.
Men vilkan lösning man vill ha beror nog väldigt mycket på vad man jobbar med. Jag vill för eksempel ofta ha ett fönster i maxstörrelse över en skärm och för att få till det måste man ändå ha någon slagsuppdelning av skärmen (vet inte vilka möjligheter man har för det med en stor skärm förutom att man i windows 10 lätt kan sätta vinduer över halva skärmen.
För en del jobb fungerar det bra med en 10 tums labtop skärm och för andra tror jag nestan inte man kan ha för stor yta tillgänglig. Hvis du har to skjermer vil jeg vel anta du har hovedskjermen rett fremfor deg med mindre du er mer opptatt av symmetri enn ergonomi. Jeg jobber mest med dokumenter så jeg vil gjerne ha flere ting på samme arbeidsflate samtidig. Har man behov for å ha noen programmer gående statisk er nok egne skjermer for disse programmene en fordel. Her ser du hvordan du kan dele opp arbeidsflaten med en skjerm. For mitt bruk er dette mer praktisk enn to eller tre skjermer.
|
|
|
01/02/2019 11:32
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jobber med bl.a. akkurat dette.
Skjermer går nå sjelden i stykker. Den vanlig årsaken til at en skjerm erstattes er at den er blitt for liten, og den derfor stues bort i en krok. Reell levetid for en 27'' QHD er betydelig større enn en tradisjonell 23''.
Med andre ord: En større skjerm ikke bare er mer effektiv å jobbe på hver dag, men kan også avskrives over betydelig lenger tid. Å kjøpe små skjermer nå er feilinvestering. Så kjøp uansett større skjermer, deployer eventuelt etter lang lang rekke-prinsippet, og bruk de som ut av rekka går til multiskjermløsninger.
Om beste løsning er 27'', 2x27'', 1x34'', 3x24'' med en på høykant, eller noe annet er beste løsning avhenger av preferanser hos hver enkelt og fremforhandlet pris. Og vedkommendes budsjett.
Jeg selv er blitt avhengig av 34'' buet, fordi jeg kan ha tre-fire tekst/regneark-vinduer oppe uten å få en stolpe gjennom noe sted. Jeg jobber kontormessig. De fleste teknikerne her ser ut til å foretrekke multiskjerm med flest mulig størst mulig skjermer, men både inn-informasjon og hva de taster for å produsere resultatene sine er helt annerledes.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
01/02/2019 12:27
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
-Ein stor bra litt stor skjerm til å jobbe på. Gjerne 4K -Ein eller to av dei gamle 24" til å ha oppe dokument og anna info som du berre ser litt på av og til under arbeidet. For er desse greie, så kan du vel kjøpe ein ny stor bra og så sjå om du er fornøgd? Kan alltids kjøpe ein ny til seinare om du ser behovet.
Blanke skjermar og rammer er visstnok ikkje bra. Gå for matt og god kvalitet, er eigne forum og testar for slikt...
Dell har vel ellers mykje bra til nokolunde greie prisar til bedriftsmarkedet? Kva jobben har slags leverandør kan bety noko også?
|
|
|
01/02/2019 20:29
|
spinat
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
04/02/2019 11:38
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Kjøp "Philips 40" 4K LED Curved BDM4037UW" hos komplett! Ca. 5.500 for en buet 40" 4K skjerm er veldig, veldig bra pris.
Jeg har denne på kontoret, og prisen er såpass konkuransedyktig mot 4K skjermer på 27-28" at det var ingen som reagerte da jeg bestilte.
Før brukte jeg 2 st. 28" 4K skjermer + én 24" 1080 skjerm men det blir mye lening fram og tilbake for å lese det som står lengst ute på sidene. I tillegg stjeler rammene rundt mye plass som kunne vært utnyttet.
To skjermer syntes jeg ikke er noe bedre da jeg enten må sitte mellom dem og ha en skjøt midt foran meg, eller foran den ene og så må jeg nesten lene meg for å se ytterkant på den andre.
Med den ene 40" og mulighet for inndeling i soner via grafikkortet så kan jeg ha en enkel arbeidsflate på kanskje 75% av skjermen og så ha plass til et stående A4 dok ved siden av. Perfekt om man driver med skjemategning og trenger et datablad på sidelinja.
Strengt tatt kan man gå noe ned i høyde og opp i bredde, men jeg tror ikke du finner noen skjermer i den prisklassen som har dette - og som har den vertikale oppløsningen (jeg trenger god skjermoppløsning) - så kan man heller bruke 'glippa på toppen' til filbehandler, notatblokk, musikkspiller eller noe annet.
|
|
|
|
|