Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Grussykkel vs. MTB på veier i Nordmarka

Grussykkel vs. MTB på veier i Nordmarka #2533541 30/01/2019 14:48
Nissefanten Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg sykler ganske mye på grusveiene i Nordmarka på en typisk 29 hardtail (Scott Scale Expert 29). Før var det slike sykler "alle" brukte der ute, men i sommer så jeg at mange har slengt seg på gravel bike trenden (også mange på CX).

Jeg trener ikke for ritt eller noe slikt, men synes det er gøy å følge med på mine egne Strava-tider opp mot andre. Så det store spørsmålet er:

Hva er raskest på en typisk tur på kikutrunden? 29 hardtail eller en grussykkel?

Jeg vil gjerne høre fra folk som har gjort bytte mellom disse sykkeltypene, går det fortere?

Vi kan anta likt budsjett for syklene og at begge syklene blir kjøpt/modifisert for å passe bra til slik sykling. Kjekt om sykkelen overlever litt dårlig vei uten å punktere, eks. veien langs toget mellom Sandermosen og Movatn i Maridalen.

Av det jeg har sett på GCN sine sammenligninger på youtube, så føles ofte MTB ikke så raske siden de jevner ut terrenget, men er egentlig raskere. Men testene deres inkluderer ofte litt grovt terreng, Nordmarka er ganske smooth.

What's The Fastest Bike For Riding The Cobbles Of Paris-Roubaix?

Et tilleggsspørsmål er om det vil være om forskjellen vil være tilnærmet utlignet om hardtailen settes opp spesifikt for slik sykling. Det jeg konkret vurderer er salg av MTB og kjøp av grussykkel, eller om jeg bare skal gjøre noen oppgraderinger på MTB. Mulig prisforskjellen ikke blir så veldig forskjellig.

Det er ikke så enormt viktig for meg å være raskere enn andre, men det er litt av moroa ved å sykle. Og da har det kjekt å vite hvor mye utstyret har å si.

Klarte ikke å finne noen tråder om dette, men si gjerne i fra om dette har blitt diskutert før.

Re: Grussykkel vs. MTB på veier i Nordmarka [Re: Nissefanten] #2533550 30/01/2019 15:36
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Min opplevelse - jeg har ikke målt, men har tatt i på begge typer sykler til forskjellige tider- er at bukkestyresykkel er mer morsomt, så lenge jeg holder meg på grusen. Og jeg har høyere maksfart på flatene og på rettstrekkene utfor. Jeg sykler ikke fortere oppover - i hvert fall ikke på grussykkel på 9 kilo +- men kanskje på ren racer med 28mm og vekt på 7,2 kilo - Jeg skal prøve til våren.
Terrengsykkel på grus føles så trygt og solid at det blir litt tamt, men til gjengjeld kan man unne seg både omveier og snarveier på fine stier. Det er ikke så gøy med smalere dekk og bukkestyre.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Grussykkel vs. MTB på veier i Nordmarka [Re: Nissefanten] #2533553 30/01/2019 15:57
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her er det kanskje meir terreng og lægre fart enn etter vegane i Nordmarka, men kan likevel vera relevant: https://www.youtube.com/watch?v=wtPXmPzcaSg

Sittestilling har jo mykje å seie, og når du held hendene ute på styret heile tida, så vil du nok ta meir vind samanlikna med CX/gravel.

Re: Grussykkel vs. MTB på veier i Nordmarka [Re: Nissefanten] #2533554 30/01/2019 16:07
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg syklet en del turer i Nordmarka og i Follo med en racersykkel med 28 mm slangeløse dekk, carbonfelger og skiver. Det gikk kjempeflott. Jeg solgte en HT i sommer som jeg omtrent ikke har brukt og fikk grussykkel i vinter. Kommer til å fortsette med racer når det er fin grus og tørt men hente frem grussykkelen når grusen er grovere (evt lett sti), underlaget er klinete, behov for pigg etc

Jeg fikk «lurt» en kollega som i alle år har pendlet til jobb og syklet grus på HT. Han fikk veldig opptur med grussykkelen han kjøpte i høst men han er litt redd nedover i marka med ny sittestilling. Ganske sikker på at vi skal fikse det til våren.

Jeg ville valgt en grussykkel med lettere utveksling enn en racer fremfor HT i Nordmarka.

46/30 foran og 11/34 bak har jeg på min og det fungerer fint.

Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Grussykkel vs. MTB på veier i Nordmarka [Re: Nissefanten] #2533563 30/01/2019 17:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Æsj, burde holdt meg unna tråden, men lider av fremskreden forumavhengighet.

Jeg skal som vanlig formidle noen enkle poenger på en veldig snirklete måte.

Først: +1 til både Øyvind og Emil.

Som mange andre på forumet, har jeg de siste ti årene syklet i Nordmarka på en mengde forskjellige sykler. Og OBS for bærekraft: Flere var kjøpt brukt og med to unntak er alle solgt videre til nye eiere, så ingen bruk-og-kast her.

Altså, etter hukommelsen: Rittfulldemper på 10 kg med 2,25" dekk, halvdemper på 8,5 kg med 2,1", helstiv 29er på 9 kg med 2,1" knastedekk og 2,35" slicks, alu-krossykkel på 9,5 kg med 35 mm, karbon-krossykkel på 8 kg med 32 mm, alu-eventyrsykkel på 9,5 kg med 35 mm, karbon-eventyrsykkel på 8 kg med 35 mm, allsidig landeveissykkel på rundt 7,7 kg med 30 mm, og nå enda en alu-eventyrsykkel på like under 9 kg med 40 mm. Og for ikke å glemme en tradisjonell landeveissykkel på 7,5 kg og 25-28 mm dekk, men jeg utsto ikke lyden av knasende grusstøv mot DuraAce-felger og det ble med en tur. Ellers har det vært kjekt på alle.

Så må man huske på at veiene i Nordmarka er like varierte som denne sykkelparken, fra tilnærmet landeveisstandard på Ring 4, til strekk med grov, steinete grus over i fin sand, til kjerreveier og sti, og alle disse forskjellige underlagene oppleves forskjellig etter topografi, vær og årstid.

Så kan man sette opp et kryssdiagram over sykkeltyper, dekktyper, underlag og vær/årstid og anslå de optimale kombinasjonene i hvert tilfelle for høyest fart. Legg så til at enhver vil ha forskjellig vurdering av hver av kombinasjonene.

Mine poenger er:
- Vi vil aldri få svaret på hva som er raskest. For mange variabler.
- Velg det du selv synes er morsomst.

Selv opplever jeg at det er morsomst på en lett, allsidig landeveissykkel med skiver og god dekklaring, og jeg innbiller meg at det er raskt, men det er kun en personlig preferanse og intet annet.

Re: Grussykkel vs. MTB på veier i Nordmarka [Re: Nissefanten] #2533564 30/01/2019 17:41
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg har litt av samme innstillng - høy gøyfaktor! Har derfor kjørt cx med skikkelige dekk og skivebremser primært til pendling, men også en del treningsturer i ca 2 år. Gjorde non alvorlige forsøk på å klå mine hardtail-tider i sommer, men det klarte jeg ikke. Selv ikke på en av de lokale klassikerne, som er en bred og buktende grusvei med supert dekke, nydelige doserte svinger, både klatring og utfor. Lite trafikk og god oversikt betyr at man kan gi alt hele veien, og segmentet tar ca 20 min.

Jeg sykler mest på grove stisykler, så CX kjentes litt...skummelt. Bremser, feste, sporvalg osv, en helt annen kjørestil, så det ligger nok mye i tilvenning.

Når det er sagt: det var fantastisk moro å banke grus med cx! Fikk en helt annen fartsfølelse, og sykkelen virket å kose seg. De var også overraskende artig å kjøre sti. Fikk virkelig kjenne på den gode, klassiske sykkelfølelsen.

Re: Grussykkel vs. MTB på veier i Nordmarka [Re: Nissefanten] #2533567 30/01/2019 17:46
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Nissefanten
Hva er raskest på en typisk tur på kikutrunden? 29 hardtail eller en grussykkel?

Landeveisykkel oppleves raskest og er kanskje rasket også. Bortsett fra ned i dumpa ved Bjørnsjøen og brattbakkene ned til Sørkedalen. Der vil nok de fleste foretrekke 29'ern hvis man skal gi ordentlig gass. En grussykkel er et veldig godt kompromiss og en lett en med raske dekk kan nok være like rask som en racer på fin grus og raskere på grov grus.

Re: Grussykkel vs. MTB på veier i Nordmarka [Re: Nissefanten] #2533590 30/01/2019 20:55
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Transportetappen til og fra Nordmarka er ganske kjip med terrengsykkel. Holder en knapp på vanlig landeveissykkel om sommeren.

Re: Grussykkel vs. MTB på veier i Nordmarka [Re: Nissefanten] #2533612 31/01/2019 07:01
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
https://youtu.be/wtPXmPzcaSg
Denne gir jo en sammenligning.

Re: Grussykkel vs. MTB på veier i Nordmarka [Re: Nissefanten] #2533614 31/01/2019 07:11
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Største grunnen for meg til å velge grusracer i marka er variasjon. Digg å kunne variere på grep og sittestilling, det har ganske mye å si for meg. Jeg kunne sikkert syklet like fort på en racing-HT, men det er mindre viktig (for meg).

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Grussykkel vs. MTB på veier i Nordmarka [Re: Nissefanten] #2533634 31/01/2019 10:06
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tanker du bør ha i bakhodet gitt at du ikke sykler sti:

I Nordmarka sykler du på veier. Altså grusveier som også biler kan kjøre på.

Terrengsykler er laget for å sykle fort i terrenget. Sittestillingen er mer oppreist, styret er bredere og du vil få en annen opplevelse av tråkket.

En blandeveissykkel er laget for å sykle fort på alle slags veier, altså den type veier du finner i Nordmarka. Den har tettere giring enn en terrengsykkel, og en sittestilling som gir deg mange muligheter for variasjon. Du er mer fremoverlent og får en mer aktiv følelse på sykkelen.

For meg er det blitt slik at flatt styre er om jeg vil ut på sti, bukkestyre om jeg skal sykle på veier.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Grussykkel vs. MTB på veier i Nordmarka [Re: Nissefanten] #2533817 01/02/2019 09:27
Nissefanten Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Tusen takk for mage gode svar!

Ser ut til at jeg må få meg en grussykkel etter hvert. Planen er egentlig å selge HT for å finansiere det, men sliter med tanken på å ikke ha en vanlig HT...

Ang. sti, jeg har en egen sykkel til slikt. Tar sjelden avstikkere på sti når jeg er på grusturer med HT.

Re: Grussykkel vs. MTB på veier i Nordmarka [Re: Nissefanten] #2534947 07/02/2019 12:25
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Alle mine perser på ring fire er satt på racer. Da mener jeg ordentlig racer, ikke noe blandegreier, men Colnago Master Extra Light med 25/28 mm. Men til allround Nordmark der det plutselig er ny grov grus, utvasket og steinete eller kommer en bil så man må ut av idealsporet mener jeg en lett og rask terrengsykkel er det beste. I tillegg kan man som andre sier ta en avstikker på en enkel måte.

LarsB

Re: Grussykkel vs. MTB på veier i Nordmarka [Re: Nissefanten] #2535016 07/02/2019 21:00
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg vil hevde at det å sykle avstikkere på sti med en 29’er er veldig artig.

Det å sykle med fulldempet stisykkel og hardtail om hverandre på de samme stedene gir rom for mange interessante sammenligninger. Det at man opp et ganske tørt bekkeløp klatrer raskere med 14,5kg stisykkel med Nobby Nic 2.8 dekk enn med en 10,5kg hardtail skodd med Racing Ralph for eksempel. Eller det at man tar med seg troen på mye grep fra stisykkelen til ht og trår til ned utforkjøringer og rundt svinger.

Re: Grussykkel vs. MTB på veier i Nordmarka [Re: Nissefanten] #2535050 08/02/2019 07:29
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Nissefanten

Ser ut til at jeg må få meg en grussykkel etter hvert.

Da finner vi deg snart i de utallige trådene med tema "hvilken blandevei sykkel skal jeg velge". Skulle jeg kun hatt to sykler til alt fra landevei til sti ville jeg gått for en fulldemper og en vanlig landeveissykkel med "avslappet geometri" og plass til brede dekk, typisk Cannondale Synapse, Canyon Endurace og en haug andre i denne kategorien. Disse takler veiene i Nordmarka helt fint, oppleves raskere/kvikkere enn grussykler men er det klinete, pukk, løst og innslag av lette stier er grussykler selvsagt å foretrekke. Søsterbladet til Terrengsykkel, Landevei har flere gode tester av kandidater i flere prisklasser https://www.landevei.no/test/test-av-racere-med-ekstra-dekklaring

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Grussykkel vs. MTB på veier i Nordmarka [Re: Nissefanten] #2535060 08/02/2019 08:02
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg tror det er minimalt med forskjell på hardtail satt opp som birkensykkel og grus/cx. Sykler du alene så kan det være grussykkel/cx vil være det raskeste, men sykler du sammen med andre vil sjansen for punktering ved Movatn være stor, men dette igjen avhenger av hvor sprek du er, teknikken din og hvor fort du sykler.

I fjor var det også et parti ved Ørfiske og et parti syd for Hakkloa med grov grus, hvor det var muligheter for å punktere med CX.

Har syklet Ryerunden ganske mange ganger, både alene og med andre i over ritt-tempo). Når jeg sykler alene er det digg å kunne ligge i bukken på cx-en på alle de flate partiene, mens når jeg sykler sammen med andre er det ekstremt krevende å henge på de andre ved Movatn uten å punktere, selv med tubeless.

Jeg tror jeg sykler fortest med hardtail uansett, men det kan være morsommere med CX da det gir større utfordringer. Hardtail kan bli litt kjedelig, men det avhenger igjen av teknikken din.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Moderator  support