|
|
|
|
Trenger litt hjelp til valg av kaffekvern
|
Re: Trenger litt hjelp til valg av kaffekvern
[Re: chalshus]
01/02/2019 16:36
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Kanskje fordi det blir veldig kostbart? Det virker ikke som pris er noe hinder for de som kjøper kaffekverner.
|
|
|
[Re: Paulus]
02/02/2019 14:16
|
Ole
More than words
|
More than words
Kanskje fordi det blir veldig kostbart? Det virker ikke som pris er noe hinder for de som kjøper kaffekverner. Det koster én barrista ansatt på heltid. :-)
|
|
|
[Re: Ole]
06/02/2019 14:07
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Det koster en barrista ansatt på heltid. :-) Nettopp derfor burde noen ta seg sammen og lage ei slik kvern, det ville jo vært ei gullgruve!! Og så kunne noen (den samme?) lage en maskin (robotene kommer) som tilberedte den perfekte koppen med <din foretrukne kaffedrikk>. - Eh, nei, vent litt . . hva skulle det føre til av godt for verden . . . . ?
Redigert av ingeplinge; 06/02/2019 14:09. Rediger grunn: Det er ingen som er opptatt av kaffe som drikker bare en kopp kaffe om gangen, er konklusjonen min etter å ha lest denne tråden. Uansett om de har barometeret i kaffeposen.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: svortevik]
10/02/2019 18:27
|
AllanHov
Avhengig
|
Avhengig
Er det helt håpløst med manuell kvern? Jeg skulle gjerne hatt en kaffikvern som holder livet ut. Ser for meg at den kun blir brukt i helgene og det gjør derfor ingenting med litt manuelt arbeid.
Comandante C40 ble nevnt her, men den koster jo en del. Verdt pengene? Noen andre alternativer?
|
|
|
[Re: AllanHov]
10/02/2019 19:13
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Er det helt håpløst med manuell kvern? Jeg skulle gjerne hatt en kaffikvern som holder livet ut. Ser for meg at den kun blir brukt i helgene og det gjør derfor ingenting med litt manuelt arbeid.
Comandante C40 ble nevnt her, men den koster jo en del. Verdt pengene? Noen andre alternativer? Det er absolutt ikke håpløst, men det tar jo litt tid og krever litt håndkraft. Jeg bruker Hario Skerton og er fornøyd med den. Den er keramisk, koster ikke allverden og har generelt fått gode kritikker på diverse nettsteder som skriver om kverner. Usikker på om den varer livet ut, men den er iallefall japansk og har et veldig enkelt design. Hvis jeg skal trekke fram noe negativt må det være at man må prøve seg litt fram med justeringsmekanismen før man finner riktig malingsgrad. Men det lærer du deg fort etter noen ganger prøving og feiling.
|
|
|
[Re: AllanHov]
10/02/2019 19:42
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Zassenhaus lager visst gode manuelle kverner. Har ikke erfaring med dem.
|
|
|
[Re: MrAlfred]
12/02/2019 09:40
|
AllanHov
Avhengig
|
Avhengig
Comandante C40 ble nevnt her, men den koster jo en del. Verdt pengene? Noen andre alternativer? Det er absolutt ikke håpløst, men det tar jo litt tid og krever litt håndkraft. Jeg bruker Hario Skerton og er fornøyd med den. Den er keramisk, koster ikke allverden og har generelt fått gode kritikker på diverse nettsteder som skriver om kverner. Usikker på om den varer livet ut, men den er iallefall japansk og har et veldig enkelt design. Hvis jeg skal trekke fram noe negativt må det være at man må prøve seg litt fram med justeringsmekanismen før man finner riktig malingsgrad. Men det lærer du deg fort etter noen ganger prøving og feiling. Da ble det en Hario Skerton på meg også. Virket veldig fornuftig den og det var vanskelig å forsvare å bruke 2500 kr på en Comandante C40 fremfor 327 kr på Skerton.
|
|
|
12/02/2019 12:41
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Skerton er en veldig god kvern, Allan, passer bra siden du skal kverne i helgene.
Jeg har gått over til elektrisk og bruker derfor ikke min lenger, så om noen er interessert i å kjøpe min (brukt i 2 år, veldig god stand) til en liten hundrings, si fra på PM.
(Ikke ment å kuppe tråden til salgsannonse, si fra om jeg skal fjerne innlegget)
|
|
|
13/02/2019 09:29
|
samuel
Avhengig
|
Avhengig
Har en Made By Knock Feldgrind. Kjøpte den hos Tim Wendelboe. Den er rimeligere enn Commandante og er ca. like god. Jeg har sjekket etter såkalte fines i forhold til kaffe malt hos Tim Wendelboe sin kvern. Det er ca. helt likt. Kverner like lett som C40. Bruker den mest på reise sammen med min Aeropress. Det har nå kommet en modell som heter Aerogrind som har samme kvern, men den er litt smalere og kortere og dermed passer oppi Aeropressen. http://www.madebyknock.com/
|
|
|
[Re: samuel]
13/02/2019 13:43
|
Sancho Panza
Entusiast
|
Entusiast
Støtter Samuel over her om Knock, basert på egen erfaring med Skerton og Hausgrind. Skerton havnet fort i skuffen, og har ikke vært ute derfra siden Hausgrind kom i hus. Riktignok er det en prisdiff - men ikke gjør som meg og svi av noen hundrelapper på Skerton om du ønsker kvern du har planer om å bruke mye! Kontroll på kverningen, tidsbruk og generell kvalitetsfølelse er de største forskjellene.
|
|
|
|
|
|
|