|
|
NOTS standpunkt til el-sykler på sti i Oslomarka
|
NOTS standpunkt til el-sykler på sti i Oslomarka
28/01/2019 20:44
|
Syklus
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg er i mot el-sykler på sti i Oslomarka. Jo mer jeg leser av argumenter både for og imot så blir mitt standpunkt bare forsterket.
Jeg skulle ønske at NOTS tok et klart standpunkt MOT el-sykler på sti i Oslomarka. Jeg vet ikke om det er realistisk at de gjør det, men jeg skulle helt klart ønske det.
Jeg har foreløpig ikke meldt meg inn i NOTS, mest fordi jeg ikke begymte med stisykling når jeg begynte å sykle, det har kommet litt gradvis etterhvert.
Men, hvis NOTS tar et standpunkt MOT elsykler på sti i Oslomarka, så LOVER JEG Å MELDE MEG INN, - for det er en sak som er viktig for meg.
Hva tenker andre her? Bør NOTS ta et klart standpunkt? Og hvordan vil NOTS sine medlemstall og status i miljøet påvirkes avhengig av hva NOTS velger å gjøre?
Eller er det allerede for sent for NOTS å ta standpunkt, for sent å påvirke, - er toget allerede gått? Det er isåfall synd..
(De ulike argumenter for og imot elsykling på sti i oslomarka hører hjemme i en annen tråd, ikke her..)
Redigert av Syklus; 28/01/2019 20:46.
|
|
|
Re: NOTS standpunkt til el-sykler på sti i Oslomarka
[Re: Syklus]
29/01/2019 06:43
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg er imot elsykler på sti, men jeg mener likevel (kamel langt nedi svelget) at det bør tillates i Oslomarka. Hvorfor? Fordi det er vanskelig med et regelverk som ikke er konsistent i hele landet. Men jeg liker det ikke.
NOTS har vel ikke bestemt seg, tipper jeg. Det er nok motstridende meninger innad i styrer og lokallag, samt at det er nok flere som ikke klarer å bestemme seg. Fordi det er vrient. Basert på hvordan jeg kjenner NOTS, så vil de nok uansett standpunkt mest sannsynlig ikke bedrive lobbyvirksomhet for eMTB i noen retning, men heller sørge for å ivareta våre rettigheter som stisyklister. Kanskje de kommer med eMTB-vettsregler, hva vet jeg.
|
|
|
[Re: baronKanon]
29/01/2019 06:48
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Foreløpig uttalelse fra NOTS HER
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
29/01/2019 08:12
|
hvittsort
Medlem
|
Medlem
Dette blir en sak på NOTS sitt årsmøte: http://www.nots.no/arsmote-2019/Anbefaler deg å ta turen om dette er viktig for deg. Det er ingenting som hindrer deg fra å møte, men kun medlemmer har stemmerett. Så er det jo årsmøte i lokallaget også en gang snart. Det er mulig et liknende forslag blir spilt inn til det møtet. Selv om NOTS sentralt ønsker å ha en konsultasjonsprosess neste år - noe som er forståelig - betyr det ikke at NOTS Oslo og omegn kan ta et tydeligere standpunkt før det, gitt arbeidet som pågår med å endre Markaloven.
|
|
|
29/01/2019 08:30
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis man brenner for en sak er det bedre å melde seg inn i en organisasjon og kjempe for saken enn å vente på at andre skal ta opp saken for deg. Engasjer deg!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
29/01/2019 08:51
|
Syklus
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hvis man brenner for en sak er det bedre å melde seg inn i en organisasjon og kjempe for saken enn å vente på at andre skal ta opp saken opp for deg. Engasjer deg! det har du helt rett i! det burde jeg nok gjort.
|
|
|
[Re: baronKanon]
29/01/2019 15:43
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Jeg er imot elsykler på sti, men jeg mener likevel (kamel langt nedi svelget) at det bør tillates i Oslomarka. Hvorfor? Fordi det er vanskelig med et regelverk som ikke er konsistent i hele landet. Men jeg liker det ikke.
Jeg tror ikke markaloven står og faller på emtb så hvis du er imot emtb så er det jo en god ting for deg hvis det kommer et forbud i den nye markaloven. Det er jo andre steder hvor emtb ikke nødvendigvis er likestilt med sykkel. Eksempel kan antagelig være nasjonalparker hvor det etter verneforskriften er tillat å sykle men det må søkes om dispensasjon for all bruk av motorkjøretøy. Et forbud i oslo vil i så måte ikke nødvendigvis føre til en større fragmentering av regelverket.
|
|
|
[Re: KKippernes]
29/01/2019 16:04
|
Syklus
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Foreløpig uttalelse fra NOTS HER Er det ikke litt sent, og litt unnvikende, av NOTS å ta et standpunkt så og si etter at der er for sent? Angående markaloven så blir vel den saken i praksis avgjort 14. februar? Hvis NOTS i det hele tatt ønsker å ta stilling ang emtb og markaloven, så burde man vel sørget for å gjøre det mens det fortsatt var mulig å sende inn høringsuttalelser?
|
|
|
29/01/2019 16:07
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forhåpentlig spiller det ikke noen rolle hvilket standpunkt NOTS tar. Regjeringen har lovet at de skal åpne for elsykling i markaloven og har nå rent flertall på Stortinget.
|
|
|
29/01/2019 17:53
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Jeg har ikke noe ønske om å sykle elsykkel på sti selv, men jeg har heller ingenting i mot at andre gjør det. Jeg håper også at NOTS har viktigere saker å ta seg av enn å kjempe for eller mot elsykler. Kjører man pent og oppfører seg greit synes jeg det blir litt det samme om man har elektrisk hjelpemotor eller ikke.
|
|
|
[Re: Akaly]
30/01/2019 13:06
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Spørsmålet om el-sykler er komplisert. I utgangspunktet er NOTS sitt prinsipp at man ikke bør introdusere forbud mot noe før man kan dokumentere at det er et problem Fred, frihet. og alt gratis?!? 0.25kW, 0.5kW, 2.5kW assistanse bør tillates fram til det dokumenteres at det er et problem? Her synes jeg NOTS misforstår sin rolle som friluftsorganisasjon. Den tildels skjøre alliansen med andre friluftsorganisasjoner, som stoppet innføring av restriksjoner på terrengsykling i store, bynære utmarksområder for 10 år sida, skal settes i spill for at noen få skal få leke seg med motorassistert ferdsel i utmark fordi det ikke ligger fakta på bordet?
|
|
|
[Re: Ynot]
30/01/2019 13:12
|
Syklus
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Spørsmålet om el-sykler er komplisert. I utgangspunktet er NOTS sitt prinsipp at man ikke bør introdusere forbud mot noe før man kan dokumentere at det er et problem Fred, frihet. og alt gratis?!? 0.25kW, 0.5kW, 2.5kW assistanse bør tillates fram til det dokumenteres at det er et problem? Her synes jeg NOTS misforstår sin rolle som friluftsorganisasjon. Den tildels skjøre alliansen med andre friluftsorganisasjoner, som stoppet innføring av restriksjoner på terrengsykling i store, bynære utmarksområder for 10 år sida, skal settes i spill for at noen få skal få leke seg med motorassistert ferdsel i utmark fordi det ikke ligger fakta på bordet?  enig
|
|
|
30/01/2019 14:28
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er så mange rare premisser i disse debattene.
Allemannsretten står sterkt i Norge. Den er ikke truet og selv om det er konflikter noen steder, er vi veldig langt unna noen reelle ferdselsbegresninger i større grad enn det vi har i dag.
Dette er mye større inngrep enn en lite elektrisk tråassistert hjelpemotor og har også utløst mer ramaskrik enn elsykling vil. Uten at det har ført til noen voldsomme motreaksjoner.
Om vi faktisk ser historisk på det de siste tiårene er tendensen helt klar, det åpnes for mer sykling på flere steder.
Man kan merke seg at det er den samme regjeringen som har åpnet for mer motorisert ferdsel på sjø og utmark som har åpnet for mer sykling med og uten motor.
Man kan også merke seg at det har vært lite motstand internt i de borgerlige partiene rundt disse sakene.
Så vil det kunne stå noen slag om vernesoner og sykling, kanskje særlig i Oslo, men i den store sammenhengen er utviklingen helt klar.
Det er greit å være konservativ, det er jeg også, men å være mot elassistert sykling på generelt grunnlag og før man har gjort erfaringer som viser at det er spesielt problematisk er bare reaksjonært.
|
|
|
[Re: larsdx]
30/01/2019 14:36
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
Det er så mange rare premisser i disse debattene.
Allemannsretten står sterkt i Norge. Den er ikke truet og selv om det er konflikter noen steder, er vi veldig langt unna noen reelle ferdselsbegresninger i større grad enn det vi har i dag.
Dette er mye større inngrep enn en lite elektrisk tråassistert hjelpemotor og har også utløst mer ramaskrik enn elsykling vil. Uten at det har ført til noen voldsomme motreaksjoner.
Om vi faktisk ser historisk på det de siste tiårene er tendensen helt klar, det åpnes for mer sykling på flere steder.
Man kan merke seg at det er den samme regjeringen som har åpnet for mer motorisert ferdsel på sjø og utmark som har åpnet for mer sykling med og uten motor.
Man kan også merke seg at det har vært lite motstand internt i de borgerlige partiene rundt disse sakene.
Så vil det kunne stå noen slag om vernesoner og sykling, kanskje særlig i Oslo, men i den store sammenhengen er utviklingen helt klar.
Det er greit å være konservativ, det er jeg også, men å være mot elassistert sykling på generelt grunnlag og før man har gjort erfaringer som viser at det er spesielt problematisk er bare reaksjonært.
Helt enig.
|
|
|
[Re: larsdx]
30/01/2019 21:22
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
?!? Vi har da alltid kunnet sykle stort sett overalt iht allemannsretten, med noen få begrensninger i enkelte NP og verneområder. Man kan merke seg at det er den samme regjeringen som har åpnet for mer motorisert ferdsel på sjø og utmark som har åpnet for mer sykling med og uten motor.
?!? Å la være å innføre begrensninger i allemannsretten på manglende faktagrunnlag er vel ikke det samme som å aktivt åpne for sykling i verneområder. Hvor har dette faktisk skjedd? Og årsaken ligger vel heller i massiv mobilisering fra interesseorganisasjoner og idrettsliv framfor hvem som sitter i regjeringen. At friluftslivet er blitt mer motorisert med en inaktivitetsdronning og taxfreeskorstein ved rorene er jeg ikke overrasket over. Man kan også merke seg at det har vært lite motstand internt i de borgerlige partiene rundt disse sakene. Det har da vært endel støy fra sjønære velgerkretser. .....i den store sammenhengen er utviklingen helt klar. ?!? Hva da? Det er tillat å sykle de samme stedene i 2009 som i 2019, i denne perioden har det vært regjeringer av skiftende kulør. Jeg synes du undervurderer innsatsen til Terrengsykkel, NCF, Skiforeningen, Idrettshøgskolen, NOTS mfl., og overvurderer betydningen av borgerlig styre siste 5 år. Det er greit å være konservativ, det er jeg også, men å være mot elassistert sykling på generelt grunnlag og før man har gjort erfaringer som viser at det er spesielt problematisk er bare reaksjonært. Jeg synes tvert imot det er veldig reaksjonert å være for (hjelpe)motorisering av friluftslivet, uproblematisk eller ikke. Det tror jeg ikke jeg er alene om. Det er ingen/få som tror/synes dagens omfang av motorassistert sykling er problematisk, men det er de framtidige mulige konsekvensene en er redd for. Å bbryte ned skillet mellom motorisert/ikke-motorisert ferdsel er risikabelt i tilfelle det blir nødvendig med ferdselsbegrensiniger i framtida [/quote]
|
|
|
01/02/2019 09:29
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som involvert i vernespørsmål i NOTS kan jeg bekrefte at det er åpnet for sykling flere steder de siste fem årene (ikke minst i nasjonalparker), og ikke minst hindret at sykling forbys i nye verneområder. Ikke alle områder er åpnet for sykling enda, men det går riktig vei.
NOTS må få tid til å finne hva som er riktig vei videre, og ikke la seg påvirke av en situasjon med mye diskusjon og mediaoppslag. NOTS sin oppgave er å forholde seg til rettigheter rundt terrengsykling, og heller ikke la seg påvirke av andre vedtak slik som å åpne opp for snøscootere og vannscootere. Dette er opp til andre miljøorganisasjoner og politikerne å mene noe om. Med det sagt er det selvsagt at NOTS ikke opererer i et vakuum, og må forholde seg til andre organisasjoner, men erfaringen er at NOTS får respekt for å komme med gjennomtenkte standpunkt, og at det er lov å ikke mene det samme som de andre hele tiden.
Greit å minne om at elsykling på sti er tillatt i 95+% av Norges areal, og at diskusjonen nå går på om dette skal bli tillatt i Oslomarka eller ikke.
Jeg håper de som har sterke meninger om NOTS sine standpunkter melder seg inn og møter opp på årsmøtet 13.02.
|
|
|
13/02/2019 20:07
|
olechr
More than words
|
More than words
Noen som vet hvordan dette endte?
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
14/02/2019 05:31
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Styrets forslag om å avvise vedtektsendringen og utrede nærmere i 2019 fikk flertall.
|
|
|
14/02/2019 07:48
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg anbefaler å lese saksdokumentene, spesielt siste avsnitt om at lokallagene står fritt i forhold til elsykling i sitt område:
"5.1 Endring av §2 pkt. 3 i vedtektene
Nåværende tekst:
NOTS skal arbeide for at terrengsykling utøves på en måte som tar de nødvendige hensyn både til naturen og alle brukere av denne.
Forslag til ny tekst:
NOTS skal arbeide for at terrengsykling utøves på en måte som tar de nødvendige hensyn både til naturen og alle brukere av denne, og for at terrengsykling på sti foregår uten hjelp av motorisert assistanse.
Bakgrunn for forslaget:
Endringen vil markere at NOTS definerer seg tydeligere som en organisasjon der friluftsliv er viktig, og at at NOTS tar et endelig standpunkt for at friluftslivet ikke skal være motorisert. Ettersom det nå er tillatt med elsykler opptil 0,25kW i utmark, vil vedtektsendringen først og fremst være fordelaktig i Oslo, der det fremdeles ikke er åpnet for elsykler i utmark. Endring av Markaloven er på trappene, og tillatelse av elsykler i Oslomarka vil trolig ha større konsekvenser enn andre steder i landet, da den er nærmarka for en stor del av Norges befolkning.
En endring i vedtektene vil være nyttig for lokallaget i Oslo og omegn, som vil få støtte fra nasjonalt nivå til å ta samme linje som partnerorganisasjonene i Oslo og omland friluftsråd, og som dermed sammen kan arbeide for at Markaloven ikke endres. Forslagsstiller mener åpning for elsykling i Oslomarka potensielt vil ha store negative konsekvenser i form av brukerkonflikter og negative omtaler. Dette føre var-prinsippet i seg selv er derfor et argument for vedtektsendringen, men likevel underordnet det at endringen vil gjøre at NOTS i større grad enn nå profilerer seg som en friluftslivsorganisasjon.»
5.2 Styrets innstilling
Spørsmålet om el-sykkel i utmark er kontroversielt, og en eventuell tilføyelse i vedtektene av NOTS sin offisielle holdning til dette må være bredt forankret i medlemsmassen.
Styret i NOTS sentralt vil derfor fram mot årsmøtet 2020 gjennomføre en bred høring hos de enkelte lokallagene med tanke på om vedtektene også skal gi uttrykk for et prinsipielt standpunkt for eller imot el-sykkel på sti.
På denne bakgrunn mener styret at det mest ryddige er at det framsatte forslaget til vedtektsendring ikke vedtas på årsmøtet 2019. Formelt er styrets innstilling at forslaget avvises, og at styret fremmer en sak om dette på årsmøtet 2020.
Problemstillingene og utfordringene knyttet til el-sykling varierer fra sted til sted, både i art og omfang. Sentralstyret vil derfor understreke at lokallagene bør stå fritt til hvordan de stiller seg i enkelttilfeller i sitt område, og at sentralstyret vil stille seg bak det enkelte lokallag i den forbindelse."
|
|
|
14/02/2019 08:33
|
olechr
More than words
|
More than words
Topp. Da melder jeg meg inn igjen i NOTS. For min del er terrengsyklist en terrengsyklist så flott at ikke vedtektene ble endret i denne omgang.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
14/02/2019 09:04
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Så bra! Da beholder man medlemsskapet foreløpig. Synes hele forslaget var forkastelig og egoistisk.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: simenf]
14/02/2019 09:16
|
noblefart
Entusiast
|
Entusiast
Hei Simen! Flott at du redegjør for hva som har skjedd her og veien videre. Må si at jeg har veldig sans for NOTS sin rolle og innsatsen som er lagt ned. Samtidig ble jeg veldig usikker når det først kom ut at NOTS definerte seg som friluftsorganisasjon for sykling uten assistanse. Ettersom mange e-stisyklister også er stisyklister og emtb ikke akkurat er noe som "går over", vil det være veldig uheldig om NOTS ender på et standpunkt der de ikke inkluderer emtb.
For å si det på en annen måte: Skjer dette, tror jeg NOTS vil lide for dette og mange hadde valgt en organisasjon som støtter stisykling uavhengig av assistanse.
PS Er NOTS medlem
Vennlig hilsen, Noblefart
|
|
|
14/02/2019 09:34
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hei! Jeg bare oppfordret folk til å engasjere seg :-) Til info så sitter jeg ikke i styret i NOTS sentralt eller i NOTS Oslo, men i NOTS Drammen og Omegn.
Et sentralt spørsmål, som du nevner, er jo om terrengsykkelmiljøet er tjent på å stå sammen eller ikke. Når vi har mindre enn 2 000 betalende medlemmer ved siste telling er det ikke så mye å dele opp...
Jeg oppfordrer alle til å melde seg inn i NOTS og bidra med sin stemme til hvilken retning organisasjonen skal gå i.
Neste steg er "bred høring hos de enkelte lokallagene frem til årsmøtet i 2020", så her er det bare å brette opp ermene og kontakte lokallaget ditt!
Se oversikten over lokallag på nots.no!
|
|
|
[Re: noblefart]
14/02/2019 11:29
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Samtidig ble jeg veldig usikker når det først kom ut at NOTS definerte seg som friluftsorganisasjon for sykling uten assistanse. Det var et forslag som ble tatt opp til diskusjon, ikke et offisielt NOTS-standpunkt.
|
|
|
14/02/2019 11:39
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Men blir det forhåpentligvis i 2020! 
Redigert av TrondAM; 14/02/2019 11:39.
|
|
|
14/02/2019 12:13
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det som er sikkert er at terrengsyklister må lære seg å lese nøyere og forstå hvordan organisasjoner fungerer.For eksempel skille hva som er lagt frem som et forslag og hva som er et standpunkt fra styret. Og forstå at alle medlemmer har en rett til å stemme og rett til å høres - og så gidde å bruke den retten. Kanskje har man også en plikt til å bruke den retten? Gårsdagen og det som skrives her demonstrerer at vi har problemer med å forstå tilsynelatende enkle saksfremstillinger og forstå hvordan et årsmøte tar avgjørelser.
|
|
|
[Re: Arne_And]
14/02/2019 16:45
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Samtidig ble jeg veldig usikker når det først kom ut at NOTS definerte seg som friluftsorganisasjon for sykling uten assistanse. Det var et forslag som ble tatt opp til diskusjon, ikke et offisielt NOTS-standpunkt. De er på vei til å bli kuppa av MDG  Vi får satse på at det går samme positive vei med medlemstallene som med MDG i oslo
Redigert av sanouka; 14/02/2019 16:47.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: erikskon]
15/02/2019 16:00
|
noblefart
Entusiast
|
Entusiast
Det som er sikkert er at terrengsyklister må lære seg å lese nøyere og forstå hvordan organisasjoner fungerer.For eksempel skille hva som er lagt frem som et forslag og hva som er et standpunkt fra styret. Og forstå at alle medlemmer har en rett til å stemme og rett til å høres - og så gidde å bruke den retten. Kanskje har man også en plikt til å bruke den retten? Gårsdagen og det som skrives her demonstrerer at vi har problemer med å forstå tilsynelatende enkle saksfremstillinger og forstå hvordan et årsmøte tar avgjørelser. Må bare beklage at det er flere av oss sliter med å forstå det som er fremkommet i media. Derfor fint at blant annet Simen redegjør om ståa. Du får klappe deg litt på skulderen ettersom du tydeligvis har full kontroll. Vi andre skal prøve å skjerpe oss og bli bedre!
Vennlig hilsen, Noblefart
|
|
|
[Re: noblefart]
15/02/2019 18:48
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har langt fra kontroll. Skjønte at jeg trenger en hel del voksenopplæring ettter den dagen. Men det var mange som viser at man ikke gjør så elementære ting som å lese innkallingen til et møte, men heller anta eller synse om en hel del. Det er synd når det fører til påstander om ditt og datt. Trumph blir presisent i USA når folk ikke setter seg inn i hva som er oppe til avgjørelse  for å ta det tilbake til el eller ikke så hadde det vært sååååå lett å kuppet dem avstemningen. Det er litt skremmende.
|
|
|
[Re: erikskon]
09/03/2019 20:59
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Synd NOTS ikke vedtok endringene, kanskje neste år. Da kan emtb-fansen lage en egen gren i Norsk motorsportforbund Avdeling Motorsykkelsport. (Personlig bruker jeg elsykkel til jobb )
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
|
|