Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Få satt inn Jensen .

Få satt inn Jensen . #2533040 28/01/2019 18:23
E
erik e Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Få satt inn denne korrupte politimannen . Eller ?

Re: Få satt inn Jensen . [Re: erik e] #2533042 28/01/2019 18:30
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis politimyndighetene har for mye prestisje i saken til å tape så er det ikke helt bra da. Jeg synes ikke bevisene er gode nok selv om det er naivt å tro at han er uskyldig så juryen kom fram til et ok kompromiss. Nå stinker det uansett hva som måtte være riktig.

Re: Få satt inn Jensen . [Re: erik e] #2533049 28/01/2019 18:51
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Politimyndighetene har jo ingenting med det som skjedde i dag.

Det eneste underlige i dag var at han ble frikjent for å hjelpe til narkoimport, men skyldig i korrupsjon. Er jo en litt underlig slutning at han er skyldig i å ha mottatt penger for å ha hjulpet kriminelle, men frikjent for å ha hjulpet kriminelle.

Re: Få satt inn Jensen . [Re: erik e] #2533055 28/01/2019 19:07
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Bra att man slutar med jury när man tydligen inte ens behöver lyssna på dem...

Rätt meningslöst att göra om hela rättegången en gång till.

Re: Få satt inn Jensen . [Re: fredriks] #2533058 28/01/2019 19:15
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: fredriks

Rätt meningslöst att göra om hela rättegången en gång till.

Om man jobber i rettsvesenet så er det nok gode penger i nettopp dette.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Få satt inn Jensen . [Re: erik e] #2533095 28/01/2019 21:28
aleks75 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg synes Jensen og resten av regjeringa har sittet inne lenge nok!

Aleksander
Re: Få satt inn Jensen . [Re: erik e] #2533110 28/01/2019 22:32
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Vanskelig å vurdere skyldspørsmålet uten bilder av leggmusklene.

Re: Få satt inn Jensen . [Re: erik e] #2533123 29/01/2019 06:26
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Den saken der stinker.

Alle vet at Cappelen selger bestemora si til høystbydende, om han så må grave henne opp med henda. alt han sier må sees på som jug til det motsatte er bevist

Tviler på at Jensen er en skurk; og hvis han er det hvor er penga ? Han er vel ikke så dum at han risikerer livsverket og ettermælet for en klokke og oppussing av ett bad

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Få satt inn Jensen . [Re: Flamini] #2533125 29/01/2019 06:31
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Flamini
Tviler på at Jensen er en skurk; og hvis han er det hvor er penga ? Han er vel ikke så dum at han risikerer livsverket og ettermælet for en klokke og oppussing av ett bad

Det der har jeg også tenkt på. Hvis han har bidratt så mye som det er påstått har han fått svært dårlig betalt, med mindre det var et par Patek Philippe Grand Complications Perpetual Chronograph han fikk som takk.

Og juryens dom? Ikke skyldig i medvirkning til innførsel av hasj, men skyldig i grov korrupsjon? Den skjønner jeg ikke.

Re: Få satt inn Jensen . [Re: erik e] #2533134 29/01/2019 07:05
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Uansett hva han har gjort eller ikke gjort. Når du risikerer å dømmes til fengsel i en haug av år tenker jeg det er best at folk som har vært "innelåst" minst like lenge i lesesalen på jus'n gjør vurderingen fremfor en gjeng i en jury uten kompetanse. Ordningen med å "dømmes av likemenn" har gått ut på dato, er kjempedyr og har utviklet seg til at jurister likevel kontrollerer utfallet. Det virker fornuftig å avvikle. At de må gjenta hele prosessen en gang til er jo gull for media, dette selger aviser.

Skulle jeg ha gjort alt det det ser ut som han har gjort ville jeg hatt mer enn et nytt bad og en motorsykkel. Kanskje han har en sydhavsøy vi ikke vet om :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Få satt inn Jensen . [Re: EmilZipp] #2533142 29/01/2019 07:18
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EmilZipp

Skulle jeg ha gjort alt det det ser ut som han har gjort ville jeg hatt mer enn et nytt bad og en motorsykkel. Kanskje han har en sydhavsøy vi ikke vet om :-)

Ja. Jeg kan ingenting om penger men synes det er merkelig at de ikke har klart å finne mere verdier. Men hvis du som bankmann mener det er sannsynlig at en enkel gutt fra Nesodden kan lure unna det som bør dreie seg om titalls millioner så er det kanskje forklaringen. Jeg synes fortsatt at det bør kunne bevises.

Re: Få satt inn Jensen . [Re: Øyvind V] #2533145 29/01/2019 07:40
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Øyvind V

Og juryens dom? Ikke skyldig i medvirkning til innførsel av hasj, men skyldig i grov korrupsjon? Den skjønner jeg ikke.

Og det er nettopp derfor dommen er satt til side av fagdommerene. Hva skulle korrupsjonselementet knyttes til, om han ikke var skyldig i medvirkning?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Få satt inn Jensen . [Re: eOpseth] #2533152 29/01/2019 07:55
HNK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: eOpseth

Og det er nettopp derfor dommen er satt til side av fagdommerene. Hva skulle korrupsjonselementet knyttes til, om han ikke var skyldig i medvirkning?

Det er et sentralt spørsmål. Men vel så interessant er hva som må ligge til grunn for at dommerne kan sette juryens kjennelse til side. Det holder ikke at dommerne er uenige. Det er et krav om at juryen åpenbart har gjort noe feil, og med forsett oversett eller feiltolket bevis. Det virker ikke som det er tilfelle her.

Juryen i slike saker, skal strengt talt bare vurdere om sakens beviser er tilstrekkelig til at det er hevet over enhver tvil at tiltalte er skyldig. Er mye i denne saken som har gått for lukkede dører og som Ola Nordmann ikke har fått høre/se. Vi vet ikke alt.

I forhold til at man ikke kan være skyldig i grov korrupsjon uten å ha medvirket til innførsel av hasj, så er det et viktig spørsmål. Jensen har vel selv hevdet at forskudd på arv er forklaringen på en del av det som ligger til grunn for korrupsjonsanklagen. Påtalemyndigheten kontrer med at dette ikke er tilfellet fordi arven i så fall ikke er ført opp i selvangivelsen. Skatteunndragelse kan vel skje en politimann også?

Virker som mange er villige til å strekke seg langt for å få Jensen dømt.

Re: Få satt inn Jensen . [Re: HNK] #2533154 29/01/2019 08:07
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: HNK
Sitat: eOpseth

Det er et sentralt spørsmål. Men vel så interessant er hva som må ligge til grunn for at dommerne kan sette juryens kjennelse til side. Det holder ikke at dommerne er uenige. Det er et krav om at juryen åpenbart har gjort noe feil, og med forsett oversett eller feiltolket bevis. Det virker ikke som det er tilfelle her.

Nei, fagdommere kan overprøve juryen om de er uenige i kjennelsen basert på bevisene i saken. De behøver absolutt ikke å mene at juryen med forsett har gjort feil.

Re: Få satt inn Jensen . [Re: erik e] #2533182 29/01/2019 08:58
HNK Offline
Besatt
Besatt

Re: Få satt inn Jensen . [Re: skubisan] #2533210 29/01/2019 09:46
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: skubisan
Men hvis du som bankmann mener det er sannsynlig at en enkel gutt fra Nesodden kan lure unna det som bør dreie seg om titalls millioner så er det kanskje forklaringen. Jeg synes fortsatt at det bør kunne bevises.

Oi, hvem av de to enkle guttene fra Nesodden snakker vi om nå :-) meg eller Jensen. Jeg vet ikke nok om saken til å mene at han er skyldig eller ei men om han i mange år har samarbeidet med en fyr han må ha visst var styrtrik ifm narkotikatrafikk ville det ikke vært helt utenkelig å tenke litt større enn et nytt badekar. Rent teknisk burde det være en enkel sak å motta en pose penger evt kryptovaluta (antar kundene gjør opp med cash i denne bransjen) og handle dyrere leketøy enn badekar i Norge og andre steder.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Få satt inn Jensen . [Re: HNK] #2533236 29/01/2019 11:40
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Her ser professoren kun på forarbeidene fra 1930-tallet, og ikke senere endringer og høyesterettsdommer (bl.a. fra juni 2009) som er kommet seinere.

Fra juryutvalget 2011 - der Elden selv var medlem (min understreking):

"Av straffeprosessloven § 376 a følger adgang til tilsidesettelse av frifinnende kjennelser der fagdommerne enstemmig finner det utvilsomt at tiltalte er skyldig.

Det at juryen ikke begrunner skyldkjennelsen, innebærer at håndhevelse av tilsidesettelsesbestemmelsene må baseres på fagdommernes egen bedømmelse av bevisene i saken. Tilsidesettelse kan også være et resultat av at retten har kommet til at loven er anvendt feil, noe om ble særlig betont ved innføringen av juryordningen:

… Retten [vil] undertiden ad en indirekte Vei forebygge Følgerne af juridiske Vildfarelser hos Juryen, hvilket ellers vilde unddrage sig al Rettelse."

Re: Få satt inn Jensen . [Re: EmilZipp] #2533247 29/01/2019 12:02
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EmilZipp
Sitat: skubisan
Men hvis du som bankmann mener det er sannsynlig at en enkel gutt fra Nesodden kan lure unna det som bør dreie seg om titalls millioner så er det kanskje forklaringen. Jeg synes fortsatt at det bør kunne bevises.

Oi, hvem av de to enkle guttene fra Nesodden snakker vi om nå :-) meg eller Jensen. Jeg vet ikke nok om saken til å mene at han er skyldig eller ei men om han i mange år har samarbeidet med en fyr han må ha visst var styrtrik ifm narkotikatrafikk ville det ikke vært helt utenkelig å tenke litt større enn et nytt badekar. Rent teknisk burde det være en enkel sak å motta en pose penger evt kryptovaluta (antar kundene gjør opp med cash i denne bransjen) og handle dyrere leketøy enn badekar i Norge og andre steder.

Haha, jeg tenkte faktisk på Jensen :-)

Re: Få satt inn Jensen . [Re: skubisan] #2533371 29/01/2019 18:39
E
erik e Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Vel,jeg mener Jensen må få mange års fengsel. Utvilsomt skyldig. Om han bare har fått småtteri er korrupt politi starten på en nasjons fall. Han har nektet på alt og tok en sjanse på at det ikke kunne bevises. Er sikker på at flere vet mye,bla. noen av hans ledere. Virker ikke spesielt troverdig hans støttespillere.

Re: Få satt inn Jensen . [Re: erik e] #2533394 29/01/2019 21:42
jan357 Offline
Entusiast
Entusiast
På meg så virker det som om Jensen har latt Cappelen tro at han er hans mann på innsiden. Blomsterspråket handler vel mye om ting som Jensen ikke rår over, slikt som bemanning på tollstasjon. Det igjen indikerer at han kjente til narko businessen til Cappelen men så gjennom fingrene for å få informasjon.
Og det kan han ikke innrømme for retten uten å være medskyldig.
Jensen har nok tatt mange snarveier, sett en annen vei når informantene har gjort lovbrudd men at han skulle gjøre seg til kjelting for småpenger og et bad virker rart. At SMSene mellom han og Cappelen ble lest av andre i politiet må han jo også ha vært klar over.
Cappelen derimot tenker jeg kjemper sin kamp for ikke å bli stemplet som tyster og informant for politiet med dertil grisebank i fengslet.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå