E-golf som familiebil?
|
Re: E-golf som familiebil?
[Re: Knirkekne]
29/01/2019 09:01
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har virkelig Egolf bedre rekkefvidde enn Ioniq?
(men det er irrelevant da Ioniq ikke kan ha takboks eller stativ....) IRL tester gir golfen 210-230km i snitt på sommerføre. Vinter rundt 150km med normal kjøring og varme i bilen. 28kwh vs 36kwh Ioniq snitter ca 1.41kwh/mil - 19,86 mil Golf snitter ca 1.72kwh/mil - 20,93 mil
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
29/01/2019 09:12
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
garantien på Volvoen gikk ut i fjor, girkassene på denne modellen er kjent for å være satt sammen av papp og lim og bilen er overkill 99% av tiden vi bruker den. Overkill er bra når det gjelder bil. Og den er sikker som fy. Skal du virkelig bytte til en liten Golf da... ;-) Skjønner tankegangen med girkassa. Har Volvo selv. Men du vet sikkert at du kan forsikre deg mot girkasse havari på biler gått mindre enn 200.000 km/8 år? Her er DNB sine betingelser: 3.3.5 Erstatningsregler for maskinskade Normalt slitasjefradrag inngår i fradraget som følge av tabellen nedenfor. Er de utskiftede delene vesentlig mer slitt eller forringet enn hva som regnes som normalt, kan det gjøres skjønnsmessig fradrag for dette. I tilfeller hvor det benyttes tilsvarende, eller i det vesentlige tilsvarende, brukte deler, betales det ingen egenandel for denne delen. 3.3.6 Egenandel Bil som på skadedagen har kjørt: Inntil 50 000 km kr 4 000 Inntil 100 000 km 10 % minimum kr 4 000 Inntil 125 000 km 20 % minimum kr 4 000 Inntil 150 000 km 30 % minimum kr 4 000 Inntil 175 000 km 40 % minimum kr 4 000 Inntil 200 000 km 50 % minimum kr 4 000 Inntil 225 000 km 60 % minimum kr 4 000 Inntil 250 000 km 70 % minimum kr 4 000 Over 250 000 km 80 % minimum kr 4 000 Egenandel ved skade på batteripakke til el- og hybridbil er 10 % av reparasjonskostnaden per år etter 1. år, inntil 75 %, minst kr 6000.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
29/01/2019 09:21
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi har E-Golf som eneste familiebil. Vi er 2 voksne og 2 barn på 5 og 7. Vi har hatt siste generasjon E-Golf siden november 2017 og kjørt 10 000 km.
Vi har i tillegg en el-longtail-sykkel som familieflytter i hverdagen. Jeg sykler til jobb 3-4 dager i uka. Kjæresten leverer ofte med elsykkelen, og jeg leverer og henter de dager jeg tar bilen. Noen ganger fordi jeg må frakte litt større ting til og fra kontoret. Før vinteren prøvde jeg så ofte som mulig å sykle sammen med barna både til og fra skole og bhg. Vi har ca 1700 meter til både Bhg og skole, som ligger vegg i vegg. Jeg føler Golfen dekker våre behov ganske så bra. Men vi har ikke hytte og jeg bruker sjelden bil for å dra på sykkeltur. Vi får plass til ski i bilen enten vi skal kjøre til Tryvann for å kjøre alpint, eller til marka for å gå på langrenn. Standard Snowracer går akkurat inn bak, mens XL-modellen får plass i forsetet ved behov. I fjor sommer var vi på en ukes ferie i Danmark med Legoland og diverse annet på planen. Vi tok båt til Køben og kjørte så Danmark på kryss og tvers til Hirtshals. Fikk med oss det vi trengte for en ukes aktiv ferie, men ikke sykler osv selvfølgelig. Lading i DK var enkelt og greit. Jeg kjørte bilen til Utflukt i Trysil i sommer også - fra Oslo. Det gikk med en lading til og uten lading hjem igjen. Vi har underjordisk garasje hjemme og lader over natten. Garasjen blir sjelden kaldere enn 7 grader pluss. Nå i 10 minus strupes rekkevidden til 150-170 km. På sommeren går den 220-240 km på fullt batteri med snill kjøring. Veldig god bil å kjøre. Mye bedre enn de fossilbilene jeg har hatt tidligere. 2 x MB A-klasse, 1xB-klasse og 1x Ford C-Max - men mindre enn både B og C-Max så klart.
Vi har en bestilling inne på Tesla 3 og bytter nok til den - først og fremst pga økt rekkevidde og litt bedre bagasjeplass. Takk for utfyllende info om hverdagen med E-golf som bil nr1. TM3 hadde vært kjekk pga 4x4 og god rekkevidde, men jeg tror det blir umulig å få kona med på en tradisjonell sedan med så liten bakluke. Hun var i utgangspunktet ikke supergira på elbil, men hun er klar nå, skal hun i tillegg ofre muligheten til å ta med seg en hund på tur, så tror jeg hun flytter ut 
|
|
|
[Re: Marøder]
29/01/2019 09:27
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
garantien på Volvoen gikk ut i fjor, girkassene på denne modellen er kjent for å være satt sammen av papp og lim og bilen er overkill 99% av tiden vi bruker den. Overkill er bra når det gjelder bil. Og den er sikker som fy. Skal du virkelig bytte til en liten Golf da... ;-) Skjønner tankegangen med girkassa. Har Volvo selv. Men du vet sikkert at du kan forsikre deg mot girkasse havari på biler gått mindre enn 200.000 km/8 år? Her er DNB sine betingelser: 3.3.5 Erstatningsregler for maskinskade Normalt slitasjefradrag inngår i fradraget som følge av tabellen nedenfor. Er de utskiftede delene vesentlig mer slitt eller forringet enn hva som regnes som normalt, kan det gjøres skjønnsmessig fradrag for dette. I tilfeller hvor det benyttes tilsvarende, eller i det vesentlige tilsvarende, brukte deler, betales det ingen egenandel for denne delen. 3.3.6 Egenandel Bil som på skadedagen har kjørt: Inntil 50 000 km kr 4 000 Inntil 100 000 km 10 % minimum kr 4 000 Inntil 125 000 km 20 % minimum kr 4 000 Inntil 150 000 km 30 % minimum kr 4 000 Inntil 175 000 km 40 % minimum kr 4 000 Inntil 200 000 km 50 % minimum kr 4 000 Inntil 225 000 km 60 % minimum kr 4 000 Inntil 250 000 km 70 % minimum kr 4 000 Over 250 000 km 80 % minimum kr 4 000 Egenandel ved skade på batteripakke til el- og hybridbil er 10 % av reparasjonskostnaden per år etter 1. år, inntil 75 %, minst kr 6000. Jaude, vi har selvsagt maskinskadeforsikring. P.T er det 20% fradrag pga km.stand. Altså en kostnad på ca 14k ved girkassehavari. I tillegg skal denne girkassa vedlikeholdes jevnlig. Denne forsikringa går også ut om et drøyt år. Derfor bytte innen 1 års tid 
|
|
|
29/01/2019 09:47
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Jaude, vi har selvsagt maskinskadeforsikring. P.T er det 20% fradrag pga km.stand. Altså en kostnad på ca 14k ved girkassehavari. I tillegg skal denne girkassa vedlikeholdes jevnlig. Denne forsikringa går også ut om et drøyt år. Derfor bytte innen 1 års tid Skjønner, men gir meg ikke så lett. Min koster det 6-7' kroner å flushe og det gjøres ved hver 80' km (jeg gjør det oftere enn anbefalt). Tror du undervurderer girkassa - meg bekjent er det eldre modeller 2002-2006 som er hardest rammet. Hvis du ikke har trukket tung campingvogn i "drive" opp fjelloverganger, så er risikoen for havari særs liten ifølge mitt Volvo verksted (som ikke er Volvo forhandler). Til slutt vil jeg synke så lavt at jeg vil spille på trygghet... - du må heller ikke glemme sikkerhetsaspektet. Volvoen din er milevis foran Golfen. Vil du utsette familien din for en slik risiko på Nord-Norske vinterveier - en liten Golf? Skårer 5 stjerner i NCAP, men som småbil 
|
|
|
29/01/2019 09:59
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vil strekke meg så langt som å si at Golfen sitter bedre på veien enn Volvoen  Jeg kan kjøpe meg en Silverado, for enda større sikkerhet, med mindre vi kjører utfor et stup eller i en fjellvegg  Kassa skal flushes hvert fjerde år eller hver 80 000km, avhengig av hva som inntreffer først. Bilen har gått 110' og kassa er flushet 2 ganger. Den oppleves som treg og uraffinert, og enda verre vinterhalvåret. Men det er sånn denne girkassa er, uten at det nødvendigvis er noe galt med den. Undersøker man litt på tekniske forum finner man fort ut at denne girkassa tåler fryktelig lite. Før helga ville den ikke i revers..men kom etter litt overtaling. Det er D2 med autolat, kassa som sitter i de større motorene er av en annen kaliber. Det var du som gikk inn på å kjøpe seg usikkerhet..å beholde bilen anser jeg som en større usikkerhet hva angår bilhold. Bilen blir bytta innen ett års tid, med mindre du har planer om å betale meg for å beholde den 
|
|
|
29/01/2019 11:00
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
He he, jeg er i Volvo-menigheten men det for være grenser ;-) Lugger girkasse så hadde jeg også begynt å se meg om. Eventuelt dratt til verkstedet og fått tatt dette på forsikringen. Da kan du ha bil i noen år til inntil flere, bedre og billigere el alternativer finnes. Det kan godt være at du får igjen pengene du bruker på girkasse byttet den dagen du selger den, regner også med at de setter inn en forbedret/forsterket versjon? Edit: Og som den ærlige bilselgeren du er, så vil du jo opplyse om dette ved salg eller innbytte  Med andre ord må du allerede ved salg ta store deler av tapet for en defekt girkasse. Og da regnes gjerne 100 % av kostnaden når forhandler eller kjøper diskuterer med deg. Da er det like greit å ta det på forsikringen, betale 20 % og kjøre noen år med ny kasse og garanti. Det tror jeg vil lønne seg.
Redigert av Marøder; 29/01/2019 11:10.
|
|
|
29/01/2019 11:40
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har allerede hatt den inne for dette for halvannet år siden, da fant de ingenting galt med den, men flushet kassa og kjørte nytt "opplæringsprogram" på den så den skulle lære seg å gire på nytt, den gangen gikk det på garanti. Det ble en anelse bedre en liten periode (mulig placebo), men ble luggete og uraffinert igjen etter ganske kort tid. I følge Volvo-verksted, er det slik de skal være. Volvo er jo også kjent for å ha litt trege automatgirkasser, det gjelder selv de nyeste bilene. Som sagt, Volvo sier det ikke er noe galt med girkassa, så da må jeg bare forholde meg til det. Jeg trenger ikke å synes at den er fin og flott å kjøre med likevel.
Når den byttes leveres den inn på takst som en hvilken som helst annen bil, Volvo har sagt girkassa er i orden. Jeg er ikke den profesjonelle parten her.
At jeg betaler 14000,- for ny girkasse som ender opp med samme trege giring, skjer ikke.
Redigert av Hoaas; 29/01/2019 11:42.
|
|
|
29/01/2019 11:59
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Her er noen andre som plagdes med girkasse og revers på en D3: Girkasse Helt ærlig fra en volvo eier til en annen  : Det er 18 mnd siden du hadde den inne, så tviler jeg på at det er noen vits å krangle med Volvo jamfør at bilen akkurat er utenfor garanti. Men du kan vel ikke, ved et salg, hevde at alt er ok med girkassen på bakgrunn av denne undersøkelsen når det er såpass lenge siden de så på den, og når du har opplevd det som du har gjort nylig? Det har jo ikke så mye med å være den profesjonelle part, spør du meg. Ser til at villigheten til Volvo med å bytte girkasse øker etter at garantien er gått ut. Sannsynligvis har bilen generert feilkode dersom du ikke fikk den i revers og det er nok neppe siste gang det skjer - men hvem vet? Poenget mitt er uansett at du vil kjøpe deg tid slik at du kan kjøpe noe bedre enn en marginalt god nok Golf. Og at det kanskje er lønnsomt dersom kjøper vil kunne så tvil på om de allikevel må reparere girkassen. Da er det bedre å bruke 20 % selv hvis man kan. Og deretter forhåpentligvis få en bil som er lettere å selge, selv etter litt bruk.
Redigert av Marøder; 29/01/2019 12:05.
|
|
|
29/01/2019 12:14
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Selvsagt har det noe med profesjonell part å gjøre, jeg er ikke mekaniker, jeg har ingen forutsetninger for å vite om girkassa skal være treg eller ikke. Jeg har hatt bilen inne hos autorisert merkeverksted og de sier at alt er i skjønneste orden, skal jeg si "Nei, dere tar feil, girkassa er ødelagt"?? Jeg bare konkluderer med at jeg synes Volvo har elendige girkasser til å være et såkalt "premiummerke", ja jeg har kjørt flere, også får andre mene noe annet. Den oppfører seg ikke noe annerledes nå, enn når den var inne sist. Kulde gjør som sagt kassa enda tregere, ved hendelsen var det -30. Det er halvannet år siden den var inne med girkassa, ja, og oppfører seg akkurat likedan ved 110 000km som den gjorde ved 70 000km. Om jeg skal bytte inn en bil hos en bilforhandler, så regner jeg med at de som profesjonell part i denne handelen, tar en ordentlig takst av bilen. Skal jeg påpeke alt jeg _TROR_ er feil med bilen til de, selv om jeg ikke har noen forutsetning for å vite hva jeg prater om? Eller skal du bare akseptere at det finnes bedre girkasser enn akkurat den som sitter i D2 med automat?  Sett deg inn i en 10-15 år gammel Mercedes, så får du kjent litt på hvordan ordentlig automat er å kjøre med. Du synes altså ikke jeg skal kjøpe Golf fordi du mener den bare er "marginalt god nok", men hva med det jeg mener? Visste ikke at det fantes Volvo-menighet, men man lærer stadig  Edit: Kassa slurer ikke, slik som i den linken du la ut. Den er bare treg, som at den liker å tenke seg om før den girer..spesielt i kulda, da skal den gjerne sove litt på det også  Kassa er nok i orden, jeg er bare vant til ordentlig automat..
Redigert av Hoaas; 29/01/2019 12:23.
|
|
|
29/01/2019 12:35
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Seriøst, har du virkelig ikke lest Volvo forum?
" Før helga ville den ikke i revers..men kom etter litt overtaling"
Ærlighet varer lengst hvis du skal selge privat. Leverer du bil til innbytte hos forhandler og de ikke finner noe feil eller feilkoder, så er jeg mer usikker på om du bør opplyse om hendelsen. Uansett, det er ikke opp til meg, så jeg skal ikke si så mye mer om det.
Om du synes det er verdt å bytte en stor, sikker Volvo, med hengerfeste? med middels dårlig girkasse som du kanskje kan bytte med garanti, med en e-Golf er jo ikke opp til meg. For at jeg i det hele tatt kunne tenke den tanken, må denne D2 girkassen har forvoldt meg urimelig stor urett og traume...
|
|
|
29/01/2019 12:41
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
La oss ikke begynne på hvordan girkassa oppfører seg om man skrur av AC i bilen, da girer den opp og slipper seg ned på 800 omdreininger i slak motbakke, så det rister i hele bilen. 6. gir og 50km/t er flott, så må man trykke gasspedalen i bånn før den girer ned, men du rekker å skrive en SMS til kona at du elsker henne før den girer ned. Man må jo elske alle disse "miljøtiltakene" som har blitt gjort med bilene, de er snart ubrukelige. Det var kona som sa den ikke ville i revers, jeg tror nok bare hun har satt den i N  Hvorfor skal man ha så sabla stor dinosaurkoker? Man klarer seg helt fint med en mindre bil. Sikkerheten i en Golf er nok godt ivaretatt, så er ikke bekymra for det.
|
|
|
29/01/2019 12:51
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror du er smart og beholder Volvoen, jeg. 
|
|
|
29/01/2019 12:51
|
jman76
Entusiast
|
Entusiast
Har hatt 2018 Leaf (40 kWh) som eneste bil med to barn på 7 og 10 år siden mars i fjor.
Den fungerer bra som en familiebil. Jeg kom fra Subaru Forester, bagasjerommet er et lite hakk mindre, men opplever ikke voldsom forskjell i lastekapasiteten i praksis. Mulig vi har blitt noe mer asketiske i pakkingen. Jeg synes plassen innvendig i Leafen er ganske god.
Vi bor realativt krøkkete til. Leafen klatrer som ei geit med piggdekk så lenge det er rimelig brøyta vei. Kun etter det kraftige snøfallet på søndag jeg ikke har kommet opp min veldig bratte bakke på første forsøk, men den rygget rett opp med cirka 20 cm snø. Må skru av litt elektronikk når det er rufsete.
Har stått sånn cirka fem minutter i ladekø siste 10 måneder. Bor på Innlandet med ganske lite trøkk på hurtigladerne.
Kan alltid ønske seg bedre rekkevidde, men den tilfredstiller vårt behov. Liker ikke motorvei, men klarer greit 17-18 mil med litt bevisst kjørestil på de kaldeste dagene uten altfor mye innslag av motorvei.
Redigert av jman76; 29/01/2019 13:02.
|
|
|
29/01/2019 13:00
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg tror du er smart og beholder Volvoen, jeg. Vi vurderte faktisk XC60 i fjor, helt til vi kom på bedre tanker 
|
|
|
[Re: jman76]
29/01/2019 13:03
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har hatt 2018 Leaf som eneste bil med to barn på 7 og 10 år siden mars i fjor.
Den fungerer bra som en familiebil. Jeg kom fra Subaru Forester, bagasjerommet er et lite hakk mindre, men opplever ikke voldsom forskjell i lastekapasiteten i praksis. Mulig vi har blitt noe mer asketiske i pakkingen. Jeg synes plassen innvendig i Leafen er ganske god.
Vi bor realativt krøkkete til. Leafen klatrer som ei geit med piggdekk så lenge det er rimelig brøyta vei. Kun etter det kraftige snøfallet på søndag jeg ikke har kommet opp min veldig bratte bakke på første forsøk, men den rygget rett opp med cirka 20 cm snø. Må skru av litt elektronikk når det er rufsete.
Har stått sånn cirka fem minutter i ladekø siste 10 måneder. Bor på Innlandet med ganske lite trøkk på hurtigladerne.
Kan alltid ønske seg bedre rekkevidde, men den tilfredstiller vårt behov. Liker ikke motorvei, men klarer greit 17-18 mil med litt bevisst kjørestil på de kaldeste dagene uten altfor mye innslag av motorvei. Skal innrømme at jeg har myst litt på Leaf også. Bagasjerommet ser større ut, må si det. Vi ender nok opp med å prøve både Golf og Leaf, og kanskje eNiroen som står i utstilling hos forhandler her. Hadde jo håpet jeg skulle klare å snike i kjøpskøen her. Takk for fin erfaring med mindre elbil som hovedbil 
|
|
|
29/01/2019 13:08
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
En observasjon jeg har gjort er det at det er mange som har elbil i golfklassen som nummer 1 bil men av gammel vane så har de en familiebil som blir lite brukt.
Min spådom er at mange av de kommer til å kun ha elbil i golfklassen fremover.
|
|
|
29/01/2019 13:56
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du først skal downsize og kjøpe el-bil, så skal Volvo åpne opp for bestilling av XC40'en tidlig i år. Med levering tidlig i 2020, altså 1 år til.
|
|
|
29/01/2019 14:02
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvis du først skal downsize og kjøpe el-bil, så skal Volvo åpne opp for bestilling av XC40'en tidlig i år. Med levering tidlig i 2020, altså 1 år til. Har sett på den, startpris på rundt 450 000,- er rimelig heftig for en liten SUV med forhjulsdrift.
|
|
|
29/01/2019 14:20
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du først skal downsize og kjøpe el-bil, så skal Volvo åpne opp for bestilling av XC40'en tidlig i år. Med levering tidlig i 2020, altså 1 år til. Har sett på den, startpris på rundt 450 000,- er rimelig heftig for en liten SUV med forhjulsdrift. Har den ikke 4wd? Finnes det XC volvoer som ikke har firehjulsdrift? Det høres rart ut.
|
|
|
29/01/2019 14:27
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvis du først skal downsize og kjøpe el-bil, så skal Volvo åpne opp for bestilling av XC40'en tidlig i år. Med levering tidlig i 2020, altså 1 år til. Har sett på den, startpris på rundt 450 000,- er rimelig heftig for en liten SUV med forhjulsdrift. Har den ikke 4wd? Finnes det XC volvoer som ikke har firehjulsdrift? Det høres rart ut. Du får den med 4x4 også, men startprisen på 2wd er fortsatt 450k. Hva 4x4 starter på må gudene vite, sannsynligvis alt for mye.
|
|
|
29/01/2019 14:35
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du først skal downsize og kjøpe el-bil, så skal Volvo åpne opp for bestilling av XC40'en tidlig i år. Med levering tidlig i 2020, altså 1 år til. Har sett på den, startpris på rundt 450 000,- er rimelig heftig for en liten SUV med forhjulsdrift. Har den ikke 4wd? Finnes det XC volvoer som ikke har firehjulsdrift? Det høres rart ut. Du får den med 4x4 også, men startprisen på 2wd er fortsatt 450k. Hva 4x4 starter på må gudene vite, sannsynligvis alt for mye. Idioti. Men når Jaguar kan prise sin el go-kart slik de gjør, så er vel standarden satt.
|
|
|
29/01/2019 14:44
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Volvo liker jo å plassere seg selv der oppe, blant premiummerkene. Det er jo bare å se hva XC40 bensin koster, 420 i startpris der for ribba bil. Leste på et forum at en bruker regna med ca 600-650k for en XC40 "rett utstyrt" 
|
|
|
01/02/2019 17:07
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da har vi henta Leaf hjem for prøving i helga. Jeg er veldig overrasket over hvor god plass det faktisk er i den, og kjørekomforten står ikke tilbake for V70en i allefall. Litt mye knapper og dikkedarier som ikke er superintuitivt. Men svært positivt overrasket 
|
|
|
01/02/2019 19:37
|
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
La oss ikke begynne på hvordan girkassa oppfører seg om man skrur av AC i bilen, da girer den opp og slipper seg ned på 800 omdreininger i slak motbakke, så det rister i hele bilen. 6. gir og 50km/t er flott, så må man trykke gasspedalen i bånn før den girer ned, men du rekker å skrive en SMS til kona at du elsker henne før den girer ned. Man må jo elske alle disse "miljøtiltakene" som har blitt gjort med bilene, de er snart ubrukelige. Det var kona som sa den ikke ville i revers, jeg tror nok bare hun har satt den i N  Hvorfor skal man ha så sabla stor dinosaurkoker? Man klarer seg helt fint med en mindre bil. Sikkerheten i en Golf er nok godt ivaretatt, så er ikke bekymra for det. D2 med automat har ikke en "automat kasse" men en sk. dobbeltclutch kasse. Er i prinsippet en manuell kasse som blir giret automatisk. Heter "powershit", unnskyld, powershift blant oss Volvo mekanikere. De fungerer forsåvidt greit ved landeveiskjøring, men ved mye skifte mellom D og R er de helt håpløse. Volvo konstruerer eller produserer ikke girkasser, det er Getrag som har laget powershift kassene. Og ja, de girer "rart" selv når alt er i orden.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
[Re: RaymondJ]
01/02/2019 21:02
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
|
|
|
03/02/2019 16:59
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
M3 vil kanskje være bedre egnet som fullverdig familiebil? Den har 10cm mer hoftebredde i baksetet, og 20cm mer skulderbredde enn Leaf. Det er ganske betydelig, og vil gi fin plass til eldstemann i midten bak med de barnesetene vi har til de to små.
Slik jeg ser det er det egentlig bare noen få alternativer tilgjengelig i dag. E-Golf Leaf Tesla m3 Hyundai kona
Nå kom også beskjeden i forrige uke om at ladenettverket skal bygges betydelig ut her oppe de neste årene.
Jeg og kona skal sette bilene opp mot hverandre i kveld, med positive og negative ting, kostnad pr km rekkevidde, servicekrav/kostnad osv, så får vi se hva som ender opp som det beste kompromisset.
|
|
|
08/02/2019 18:36
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Henta E-golf på prøve i dag..det var en kortvarig glede. Når barna var plukket opp i bhg kom vi oss ikke av flekken, ikke mulig å sette den i gir. Det blinka EPC i dashen, og varslet "Dekktrykksfeil". Omstart, stampe bremsa hardt før start osv funka ikke. Når jeg forsøkte å "sette" dekktrykket fikk jeg beskjed om at funksjonen ikke var tilgjengelig. Så der stod vi, i -20..bilen blåste kaldluft og ville ikke flytte seg. Det ble dieselpurke hjem og bergningsbil på golfen. Førsteinntrykket kunne neppe vært verre..
|
|
|
08/02/2019 19:45
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uffda! Har en kollega som har kjørt e-Golf problemfritt siden 2016, han var en viktig referanse for oss. Utenom litt hikke på Car-Net appen har vår så langt fungert knirkefritt.
Regner med du får et nytt forsøk?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
|
|