Snart ut av kjelleren, må ha furtebod!
|
Snart ut av kjelleren, må ha furtebod!
28/01/2019 08:22
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei hå.
Det nærmer seg ubønnhørlig. Ungene blir større, de trenger mer plass og planene for drenering og innredning av kjellerstue blir mer konkrete.
Nedside: da må sykler, rulle, stæsj og jeg ut av kjelleren. Vi har liten plass, ikke noe gjesterom eller liknende, så da må alt ut.
Planen er å sette opp en sykkelbod der vi kan lagre ungenes sykler om vinteren + oppbevaring av mine sykler og ting. Jeg vil også ha muligheten til rulleøkter på seinhøsten/vinteren.
Tips til furteboder (byggesett) tas mot med stor takk! Jeg kan fikse mye selv, men uaktuelt å bygge helt fra bunnen selv.
Alle andre tips tas også imot så klart. Noe spesielt jeg bør tenke på? Må selvsagt få lagt strøm og uttak til boden. Hvor godt isolert bør en slik bod være, både med tanke på oppbevaring og rullesykling? Osv. osv. osv.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
|
|
|
Re: Snart ut av kjelleren, må ha furtebod!
[Re: ganskefort]
28/01/2019 08:35
|
Talgos
Avhengig
|
Avhengig
Jeg så tilfeldigvis i fjor at det lå mange lagerbrakker ute på Finn.no flere plasser i landet som var gratis. De fleste var da i dårlig stand, men man har da et godt utgangspunkt hvis man kan fikse en del selv.
|
|
|
[Re: Talgos]
28/01/2019 08:58
|
Gummikalle
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Et normalt utrustet menneske bruker mindre tid og penger på å bygge noe fra bunnen av enn å sette opp disse skranglekassene fra feks Bauhaus.
|
|
|
[Re: Gummikalle]
28/01/2019 09:03
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Et normalt utrustet menneske bruker mindre tid og penger på å bygge noe fra bunnen av enn å sette opp disse skranglekassene fra feks Bauhaus. Usikker på om jeg er et normalt utrustet menneske, men kan jo evt sjekke om jeg består testen...
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
|
|
|
28/01/2019 09:15
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Brakker er et godt tips, men de blir litt for store for plassen vi har til rådighet. I hvert fall den du linker til!
|
|
|
28/01/2019 11:10
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Hvor stor kan du bygge boden? Jeg hadde veldig lyst å gjøre det samme, men har dessverre makset ut utnyttelsesgraden på min lille tomt fullstendig.
Jeg så for meg å bygge fra grunn av, både for å lære mer om å bygge reisverk osv, og for å få en god løsning. Jeg tenkte å bygge med 2x4 reisverk, bruke en rimelig ytterdør-løsning, f.eks en slik boddør for opp til 18 grader forskjell. Pulttak med lav vinkel som stikker ut litt foran døra. Og et lite vindu på en av veggene for å få inn materiale og andre lange ting som skal lagres tørt.
|
|
|
28/01/2019 11:55
|
Talgos
Avhengig
|
Avhengig
Brakker er et godt tips, men de blir litt for store for plassen vi har til rådighet. I hvert fall den du linker til! En mulighet er så klart å kappe brakkeriggen i lengden slik at du får den størrelsen du ønsker. På de fleste slike brakker kan det gjøres enkelt.
|
|
|
28/01/2019 13:15
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Jeg var i samme situasjon som deg i fjor. Jeg fant ut at for å få en solid bod, som står på et bra fundament, var det best å få spesialbygd en. Anbefaler snekker Vegard på www.oslobod.com - stod for alt fra tegning til å støpe fundament. (Send meg en pm om du vil ha mer info)
|
|
|
[Re: oyvinsr]
28/01/2019 19:18
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Hvor stor kan du bygge boden? Jeg hadde veldig lyst å gjøre det samme, men har dessverre makset ut utnyttelsesgraden på min lille tomt fullstendig.
Jeg så for meg å bygge fra grunn av, både for å lære mer om å bygge reisverk osv, og for å få en god løsning. Jeg tenkte å bygge med 2x4 reisverk, bruke en rimelig ytterdør-løsning, f.eks en slik boddør for opp til 18 grader forskjell. Pulttak med lav vinkel som stikker ut litt foran døra. Og et lite vindu på en av veggene for å få inn materiale og andre lange ting som skal lagres tørt. Snekker støtter dette tipset. Krever minimalt med verktøy og innsats, og jeg er rimelig trygg på at du får mest for pengene. Ferdig-boder har stort sett lav kvalitet og særdeles simple løsninger (finnes sikkert unntak) Den kan for enkelthet bygges på punkter fremfor støpt fundament.
|
|
|
28/01/2019 20:31
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Foreldrene mine kjøpte sånn stablebod for å ha på hytta. Den virker i alle fall helt kurant. Virker stødig nok i alle fall. Men denne er uisolert da. Hvis du skal ha en isolert sak tror jeg det kan være like greit å bygge en sjøl. Da får du den akkurat sånn som du vil ha den også. Skulle jeg bygd i dag for periodevis rullebruk så hadde jeg satt inn isolert dør. og 10 cm isolasjon i vegg og 20 eller 30 cm i tak. Skal du ha 20+ grader i boden hele året så kan det være greit med mer isolasjon.
|
|
|
[Re: simson]
29/01/2019 08:57
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg var i samme situasjon som deg i fjor. Jeg fant ut at for å få en solid bod, som står på et bra fundament, var det best å få spesialbygd en. Anbefaler snekker Vegard på www.oslobod.com - stod for alt fra tegning til å støpe fundament. (Send meg en pm om du vil ha mer info) Supert tips. Tar evt kontakt når det nærmer seg.
|
|
|
[Re: oyvinsr]
29/01/2019 23:14
|
nordfonn
Entusiast
|
Entusiast
Jeg så for meg å bygge fra grunn av, både for å lære mer om å bygge reisverk osv, og for å få en god løsning. Jeg tenkte å bygge med 2x4 reisverk, bruke en rimelig ytterdør-løsning, f.eks en slik boddør for opp til 18 grader forskjell. Pulttak med lav vinkel som stikker ut litt foran døra. Og et lite vindu på en av veggene for å få inn materiale og andre lange ting som skal lagres tørt. Kan vel alltids bygge den med hjul på?
|
|
|
30/01/2019 10:17
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har alltid hatt sansen for The Bunkie. De leveres som byggesett med ferdige vegger og finnes i mange modeller  Gratis er det dog ikke.
|
|
|
|
|