Ser du for deg at din neste stisykkel har hjelpemotor for å gjøre transportetappene og klatringene mindre tidkrevende, eller kommer du fortsatt til å ønske å trå sykkelen mest mulig selv?
Litt mindre polariserende svarmuligheter hadde vært fint. Ja, kanskje, nei burde holde. Jeg vil gjerne svare nei, men ikke fordi jeg tror det er dødsstøtet for stisykling.
Som invalid så burde jeg kanskje være litt mindre bastant enn å svare alternativ 2. Men hvis jeg noen gang kommer i god nok form til å sykle sti med el-sykkel så tror jeg heller jeg vil prioritere å sykle på vei med vanlig sykkel.
Og hvordan tror du at denne undersøkelsen kom til å bli mottatt i en gjeng med kranglefanter når spørsmålet er entydig, men svaralternatiene er a) polariserende b) uklare c) tvetydige d) tillegger brukerne meninger de ganske sikkert ikke har
?
I stedet for å skape debatt skaper du en engasjert debatt om debatten.
Varför måste man alltid svara för att se resultatet på undersökelser på forumet? Jag ville veta om noen har svarat men eftersom det inte finns något i närheten av relevant svarsalternativ så kan jag inte ens se resultatet.
Svaret mitt er nok bare nei. Jeg har en hjemmelagd bafang-bike for jobbsykling og en kingsong euc for jobb og annen transport. Liker egentlig alle elektriske fremkomstmidler som har færre enn 4 hjul, men stisykkelen min skal drives på vann og Polly turmix enn så lenge.
Forrest Gump sitert i Norge: "Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"
Prøvd Specialized Kenova. Jajo, moro det som alt annet på to hjul, men jeg skjønner ikke hva normale syklister skal med El-MTB når man kan kjøpe bedre el-motoriserte alternativer. Motortrial, enduro, cross ol.
Når/hvis jeg får barnebarn som liker å sykle og som er i farezonen for å sykle fra meg (antar at jeg da er 70+) så skal jeg vurdere å kjøpe sykkel med skjult elektromotor.
Selv kommer jeg mest sannsynlig til å hoppe på el mtb men som for de fleste andre her så blir nok et artig tillegg til en alt for stor sykkelpark fra før:))
Selvfølgelig skal neste stisykkel ha elmotor. Det støtter opp om hensikten / målet med stisykling, jeg får mer glede uttav stisyklingen. Transportsykkel skal også ha electric support. Grusbanker og landeveissykkel skal antagelig ikke ha noe support.
Når sykkelen plutselig blir mulig å sykle opp der 10x verdensmester ellers ikke ville klart å komme opp, så er det bra nok også for meg. https://www.youtube.com/watch?v=tgWTA8Aznm4
He-he. Med et håpløst utgangspunkt (av en en ellers fornuftig eks-redaktør) er det interessant å se at kommentarene reflekterer at mange på forumet og kanskje populasjonen (?) i Norge fremdeles henger etter utviklingen man ser i Italia, Spania og Frankrike for å nevne noen nasjoner. Typisk for endel (som antakelig ikke har prøvd eller våger?) er at dette er noe man kanskje kan tenke seg når man blir eldre/fysisk indisponibel...
Min påstand er at dette vil endre seg radikalt i de nærmeste årene.
Jeg vil mene at når allerede 30% sier ja eller kanskje til motor på et rimelig konservativt forum som dette, står vi foran en revolusjon innen terrengsykling. Motoriseringen er i full gang, slik vi kan lese i bransjepressen, se i butikkene og oppleve i begeistrede tråder om el-sykling her på forumet.
"I believe that in a few years – maybe five, maybe eight – that the high-end mountain bike industry will be done. It will be exterminated by the electric mountain bike because there's no logical reason why somebody's gonna walk into a retailer and say 'you know, I have five thousand quid and I'm gonna buy a nice new non-electric mountain bike.' You're gonna look at what's available and you're gonna go 'I'm an idiot if I don't buy the one at the same price but with a motor.' Human nature dictates that if I have the choice between a bike with a motor, and one that doesn't, but they cost the same, why would I get the one without the motor?"
kanskje populasjonen (?) i Norge fremdeles henger etter utviklingen man ser i Italia, Spania og Frankrike for å nevne noen nasjoner.
Italia, Spania og Frankrike har ikke en like god rett til almenn ferdsel som Norge. Kanskje det er derfor vi er litt skeptiske?
Selv vil jeg gjerne ha en el-sykkel til å bruke i skogen, men det følger med så mye heft i forbindelse med bruken (det er ikke lov å bruke den i Oslomarka p.t., jeg er redd for at jeg sager av den fine stisykkelgrenen jeg sitter på mv) at jeg nok venter. I tillegg er det dyrt og jeg tror jeg får (nesten) like mye moro ut av en vanlig stisykkel.
Når tiden er inne for at jeg vil skaffe meg elsykkel for stibruk, så tror jeg at Hjelpemiddelsentralen står for anskaffelsen. Samtidig med rullator, og slikt håndtak man monterer på veggen ved badekaret, som trolig også er nødvendig å ha, da.
Håper det blir lenge til.
(Det henger en Ogre med Bafang i garasjen min. Dølleste sykkelen.)
Jeg sykler ikke sti for å komme fortest frem eller for å maxe ut antall høydemetre. Litt av greia med sykling for meg, er at det er kroppen som gjør jobben. For større fart og spenning så har jeg en motorsykkel. Jeg har altså ikke noe imot elsykler på sti. Er sikkert kult det, på linje med fjellklatring og topptur på ski, men altså ikke noe jeg interesserer meg veldig for. Så jeg håper det fortsatt blir laget stisykler om 20 år. Og det er jeg ganske sikker på at det gjør.
Re: Har din neste stisykkel elektrisk hjelpemotor?
[Re: aug11x]
#253279726/01/201922:08
Jeg sykler ikke sti for å komme fortest frem eller for å maxe ut antall høydemetre. Litt av greia med sykling for meg, er at det er kroppen som gjør jobben. For større fart og spenning så har jeg en motorsykkel. Jeg har altså ikke noe imot elsykler på sti. Er sikkert kult det, på linje med fjellklatring og topptur på ski, men altså ikke noe jeg interesserer meg veldig for. Så jeg håper det fortsatt blir laget stisykler om 20 år. Og det er jeg ganske sikker på at det gjør.
Er sikker på at det vil bli produsert analoge sykler i lang tid. Men uttalelser som "det er kroppen som gjør jobben" er typiske for endel som ikke innser at emtb ikke handler om å "jukse", men heller får flere timer på sykkel, potensielt i et pulsområde som bedrer form, heller enn å bryte den ned. Et særs dårlig treningstips har vært å "pushe maks" for å bygge kropp. Det skal man i såfall gjøre i betydelig mindre grad enn det jeg klarer på min akkustiske sykkel. Vi ser nå at proffene har oppdaget at emtb fører til at de kan får mer treningstid/mengdetrening med å ha emtb som et viktig verktøy for å prestere på et høyt nivå, samt en god porsjon av moro da
Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Har din neste stisykkel elektrisk hjelpemotor?
[Re: noblefart]
#253280026/01/201923:03
Eller at de er sponset og det å sykle emtb er endel av jobben?
Det er selvfølgelig et godt poeng! De fleste merker har emtb nå og det er vanskelig å hevde skråsikkert at disse gjør det pga mengdetrening++ heller enn å promotere sitt eget merke. Velger man allikevel å tro på noen av bjellesauene (eks Garcia, Absalon) så gir det effekt. Selv om disse vel har pensjonert seg, så er det vel ingen som hevder at de bruker emtb pga dårlig helse? Argumentet at emtb fører til mer tid på sykkel (på riktig terskelnivå) gir vel en viss mening, eller?