Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvit pendlerrute i Oslo?

Hvit pendlerrute i Oslo? #2532082 23/01/2019 12:52
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Ikke egentlig pølsevev, men i fortsettelsen av den klassiske tråden Commuters unite og i fortsatt mangel av underforum for transportsykling:

Unngår saltede veier og sykkel/gang-veier som pesten både p.g.a. slitasjen som saltet gir og fordi jeg ikke liker å sykle med pigg på asfalt.

Har noen tips om hvit pendlerrute (altså saltfri) fra Bogstad camping (evt. fra kryss Sørkedalsveien/Linhusveien) til Majorstuen?

Bruk gjerne tråden til å etterspørre og legge ut andre hvite ruter gjennom byen.

Jeg er for øvrig velsignet med en nydelig rute fra Sørkedalen landhandel til Bogstad camping tilnærmet utelukkende på hvit snø gjennom Zinoberveien og deretter gjennom området ved Bogstad Gård / Bogstadvannet. Fin også som rute til/fra Marka, men pass på ikke å skremme hestene ICON_SMILE

Minnes tiden da den fine sykkelveien fra Røa ned til Smestad var brøytet, skinnende hvit og en nytelse å sykle - nå er den grå og trist og dekket av salt.

Re: Hvit pendlerrute i Oslo? [Re: Sepeda] #2532104 23/01/2019 13:50
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg tror det blir vanskelig å komme seg helt saltfritt fra Bogstad til Majorstua, men det jeg ville ha prøvd var Mærradalen ned til Husebyskogen og så gjennom Husebyskogen for å traversere til Makrellbekken. Ned langs Makrellbekken til Skøyen og derfra opp til Vigelandsparken og Majorstua. Har ikke syklet disse stiene/gangveiene noe særlig om vinteren så jeg er usikker på om det er noen partier som blir saltet.

Re: Hvit pendlerrute i Oslo? [Re: Dan] #2532108 23/01/2019 14:00
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Tusen takk, Dan! Rute skal studeres og prøves ut.

Re: Hvit pendlerrute i Oslo? [Re: Sepeda] #2532122 23/01/2019 14:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Mærradalen er morsom om vinteren, selv om øvre del fra Bogstad kan være under ganske tykt snødekke. Det gåes jo på ski her tidvis.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvit pendlerrute i Oslo? [Re: Sepeda] #2532126 23/01/2019 15:17
R
rogerha Offline
Avhengig
Avhengig
R
Nå kan man sykle fra Bogstad camping på hardtråkket sti og brøytet gangvei ned Mærradalen helt til Radiumhospitalet, uten å sykle i skisporet. Fra Bogstad camping er det fint å sykle stien nå, skisporet går et stykke unna over et jorde. Så kommer man ned til den brøytede og usaltede gangveien. Der går skisporet ved siden av.

Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
Re: Hvit pendlerrute i Oslo? [Re: rogerha] #2532128 23/01/2019 15:23
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: rogerha
Nå kan man sykle fra Bogstad camping på hardtråkket sti og brøytet gangvei ned Mærradalen helt til Radiumhospitalet, uten å sykle i skisporet. Fra Bogstad camping er det fint å sykle stien nå, skisporet går et stykke unna over et jorde. Så kommer man ned til den brøytede og usaltede gangveien. Der går skisporet ved siden av.

Nettopp - jeg har opplevd at også selve stien brukes som transportåre med langrennsski - men det var kanskje bare i fjor da det var et realt snødekke.
Det er uansett såpass helling nedover der at det som regel går bra selv om det ikke er helt hardt, i hvert fall på >2,25-dekk.

Øyvind Aas
Re: Hvit pendlerrute i Oslo? [Re: rogerha] #2532174 23/01/2019 19:34
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: rogerha

Takker!

Siden jeg har stedsans på høyde med Rattatas luktesans (Lucky Luke-kjennere vil ta analogien) er jeg evig takknemlig om noen kan vise det på kart, google-map, risse inn på en stein, hva som helst. Jeg er selvfølgelig ikke på Strava.

Re: Hvit pendlerrute i Oslo? [Re: Sepeda] #2532182 23/01/2019 19:51
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Noe sånt kanskje:
Mærradalen ned til Stasjonsveien og så sykkelveien ned fra Njårdhallen gjennom Husebybakkene. Så sti langs Smestaddammen bort til Monolitveien som du da følger ned til Frognerparken.

Øyvind Aas
Re: Hvit pendlerrute i Oslo? [Re: Sepeda] #2532184 23/01/2019 20:00
R
rogerha Offline
Avhengig
Avhengig
R
Hvis du legger inn veibeskrivelse i Google Maps med Bogstad camping som start og Radiumhospitalet som mål så får du inn ruten som jeg beskriver. Kudos til Google ICON_SMILE

Som sykkeloyvind skriver kan det tidvis være litt løs snø første biten, men akkurat nå tror jeg det er bra selv med relativt smale dekk. Var hardt og fint da jeg syklet der for to uker siden, riktignok med ISP 2,25.

Fra Radiumhospitalet til Majorstuen blir det nok vanskelig å unngå salt dessverre. Dan sitt forslag er nok det beste. Eventuelt kan du prøve å lage en rute med mest mulig bruk av småveiene. Mange av disse saltes ikke.

Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
Re: Hvit pendlerrute i Oslo? [Re: Sepeda] #2532185 23/01/2019 20:05
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Tusen takk igjen til dere begge - setter stor pris på det!

Er på 38 mm, men har lært meg til å takle det meste på dem.

Ellers blir det kanskje en grunn til å kjøpe de 650b-hjulene ICON_LAUGH

Får se hvordan det går.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå