Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kan eg ha elbil utan heimelading?

Kan eg ha elbil utan heimelading? #2532032 23/01/2019 09:04
Laxeluz Offline OP
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
OP Offline
Aller helst hadde eg sett at familien vår hadde kvitta seg med bilen, men kona mi har ein jobb der ho køyrer mellom barnehagar som har dårleg kollektivdekking, og bilen er difor eit nødvendig onde.
Sidan me kjøpte vår SAAB 93 for så lenge sidan at dieselmotor var det mest miljøvenlege valet, så begynner pendlinga hennar å utgjere ein relativt stor utgiftpost med dei satsene som er i Bergen nå.
Eg har nå kome over produktet imove, som er ein form for leasing utan bindingstid og innskot, og der ein leiger bilen for ein månad om gongen.
Sidan bruksområdet for vår bil hovudsakleg er jobbpendling, så tenkjer eg at me hadde klart oss med ein VW e-Up. Denne kan eventuelt supplerast av ein større bil frå bilkollektiv når me skal på tur, om dei 10 dagane i året med annan bil ikkje strekker til.
Det eg ser som fordel med dette er meir forutsigbare utgifter til bilhald, med ei fast månadleg avgift. Og sjølv om det vil kome bomavgift for elbilar i Bergen i løpet av året, så vil dette vere ei mykje lågare takst enn det me betaler for dieselbilen vår nå.
Alt i alt så trur eg ikkje eg kjem til å betale så mykje mindre enn det me gjer i dag, men me kan få ein bil som er 11-12 år nyare, og meir praktisk i kvardagen.

Men min største usikkerheit rundt dette er lading.
Me bur i eit burettslag frå 50-talet, der privatbilismens vekst ikkje var medrekna i prosjektet. Det er eit fåtal parkeringsplasser på burettslagets tomt, men styret har foreløpig ikkje vore interessert i å lage ladeplassar på dei. Eg trur uansett at ventelista på desse plassene er ganske lang, så me tyr heller til gateparkering.
Kommunen har to ladestolpar i nabolaget, og den eine er like ved leilegheita vår. Her ser eg at dersom me ladar mellom kl 20.00 og 8.00 så er maksprisen 30,-. Samanlikna med dieselprisen, så vil dette utgjere minst ei halvering av drivstoffkostnadar, alt etter kor tomt batteriet er før lading.
Men er dette berre slitsomt i lengda? Er det nokon som har prøvd dette?
Eller er det best å vente med elbil til me har fått hus med eigen garasje og ladeplass?

Andreas Tveit
Re: Kan eg ha elbil utan heimelading? [Re: Laxeluz] #2532033 23/01/2019 09:28
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Høres veldig tungvint ut. Så sant du ikke også har mulighet til å lade på jobb vil jeg anbefale deg å la være.

Re: Kan eg ha elbil utan heimelading? [Re: Laxeluz] #2532034 23/01/2019 09:32
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast

Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Re: Kan eg ha elbil utan heimelading? [Re: Laxeluz] #2532038 23/01/2019 10:25
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg har kjørt rundt med Elbil som eneste bil nå i ca. to års tid, og jeg ville anbefale at man har tilgang til lading hjemme dersom man skal ta det skrittet. Unntaket måtte være dersom det er god tilgang til offentlig ladeinfrastruktur, noe det ikke ser ut som trådstarter har. (To plasser i et nabolag, uten å si hvor stort det er vil jeg anse som lite, de plassene blir det ikke mindre rift om framover)

Når bilvalget i tillegg er e-Up som har veldig liten reell rekkevidde hadde jeg vært ekstra betenkt.

På sikt blir det sikkert helt greit å ha elbil uten hjemmeladning, men infrastrukturen ligger langt bak foreløpig. Men, jeg hadde satt meg på venteliste på p-plass i borettslaget uansett. Det er ventet en tilsvarende bestemmelse i lovverket for borettslag som eierseksjonsloven hvor styret må ha saklig grunn for å nekte å etablere ladestasjoner og de blir stadig færre.

Lars-Erik
Re: Kan eg ha elbil utan heimelading? [Re: Ugla] #2532048 23/01/2019 11:17
Laxeluz Offline OP
OP Offline
Sitat: Ugla
Jeg har kjørt rundt med Elbil som eneste bil nå i ca. to års tid, og jeg ville anbefale at man har tilgang til lading hjemme dersom man skal ta det skrittet. Unntaket måtte være dersom det er god tilgang til offentlig ladeinfrastruktur, noe det ikke ser ut som trådstarter har. (To plasser i et nabolag, uten å si hvor stort det er vil jeg anse som lite, de plassene blir det ikke mindre rift om framover)

Det er to ladeplasser på kvar av desse punkta, og slik situasjonen er i dag så er det nesten alltid ledig minst ein plass. Men det er sjølvsagt eit godt poeng at det vert fleire og fleire som vil bruke desse plassane framover.
Det er også hurtigladestasjon med CCS fem minutt unna, men det vert upraktisk om denne nødløysinga må brukast ofte.
Det kan jo uansett hende at det lønner seg å sitte litt på gjerdet, og sjå kva som skjer når Skoda Citigo E kjem. Enten om den vert tatt inn i programmet til imove, eller om VW lanserer e-Up med lengre rekkevidde...

Andreas Tveit
Re: Kan eg ha elbil utan heimelading? [Re: Laxeluz] #2532050 23/01/2019 11:23
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har hybrid uten hjemmelading, og der jeg bor er det såpass stort trykk på de offentlige ladepunktene, at det nesten er umulig å få ladet batteriet lenger frown Blir ikke bedre av at folk ikke flytter seg når bilen er ferdigladet...

Hurtiglading er jo selvfølgelig en mulighet.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kan eg ha elbil utan heimelading? [Re: Laxeluz] #2532052 23/01/2019 11:30
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg snakket med en som er i en lignende situasjon. Han har ikke lading i borettslaget der han bor, men han har mulighet til å lade på jobb. Han sier det fungerer greit. tur retur jobb tilsvarer vel ca 4-5 mil. Jeg kjenner ikke denne karen og har bare snakket en gang med han på fest, så det kan være han har forandret mening nå. Han hadde en første gen i3. den har litt lengre rekkevidde enn e-up, men ikke mye. For meg virker det fornuftig at det kan fungere å ikke ha lading hjemme så lenge man kan lade på jobb og bilen brukes primært til pendling. Har man i tillegg mulighet til å lade i nabolaget når det kniper om, og/eller kan supplere med hurtiglading på kjøpesenter eller lignende så ser jeg for meg at man er godt berget. Men alt avhenger jo av bruk og behov. e-up er forøvrig en utrolig romslig og praktisk bil, størrelsen tatt i betraktning.

Re: Kan eg ha elbil utan heimelading? [Re: Laxeluz] #2532101 23/01/2019 13:43
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Du kan jo teste? Var det ikke månedsleasing uten binding? 1-2 måneder med elbil vil jo vise om det er til å leve med. I verste fall er det bare å kapitulere og fyre opp Saaben igjen.

Re: Kan eg ha elbil utan heimelading? [Re: Laxeluz] #2532103 23/01/2019 13:47
Laxeluz Offline OP
OP Offline
Ja, det er jo sjølvsagt mogleg å teste dette ein periode før me eventuelt selger Saaben. Det vil jo gi litt ekstra utgifter i denne perioden, men då er det lett å trekke seg igjen.
Men eg tenkte at sidan elbil er såpass i vinden nå, så var det kanskje nokon på forumet som hadde tasta dette før meg?

Andreas Tveit
Re: Kan eg ha elbil utan heimelading? [Re: Laxeluz] #2532149 23/01/2019 17:18
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Jeg ville i hvert fall teste det ut før jeg hadde tatt en avgjørelse. E-Up har om vinteren litt i overkant av 100km å gå på (selvfølgelig avhengig av hvor mye du kjører i hverdagen). Det krever ganske mye og ofte lading.

Vi har levd med én elbil og offentlig ladning i Oslo sentrum nå i en del år. Uten mulighet til å lade på jobben hadde dette rett og slett ikke gått. I Oslo er det blitt mer og mer trangt om ladestasjonene, det merkes måned for måned (vi flytter snart i et hus med garasje og ladestasjon og jeg gleder meg som en unge ICON_GRIN )

Martin

Re: Kan eg ha elbil utan heimelading? [Re: Laxeluz] #2532150 23/01/2019 17:26
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg lader stort sett på jobb og kjører i snitt 3 mil om dagen på hverdagene. Til det bruket er det mer enn tilstrekkelig uten at jeg trenger å lade hjemme.

Min form for strømsparing.

Moderator  support