Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Langrennski. Spenn/vekt etc.

Langrennski. Spenn/vekt etc. #2531725 21/01/2019 10:14
K
Kanondal Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Jeg går ofte på ski på (Ha)fjellet og som oftest er det minus 4-12 grader.
Skiene jeg bruker er Peltonen komp-ski som jeg kjøpte for 8 år siden. Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg veide da, men min vekt har (dessverre) økt med 10% siden den gang og ligger nå på ca. 90. Det sitter Skiselector lapp på skiene, men ikke noen info på hvilken vekt de er målt.
Jeg går vanligvis tur på 2-3 mil. Måler med Endomondo og ligger på ca. 10km/t.

For to uker siden var det nullføre. Jeg fikk låne et par Rossignol fellskipar. Opplevde brukbart feste og grei glid. Litt uvant med lugging i nedoverbakkene, men dette skulle visst bli bedre med mer bruk. Etter en tomilstur på fellskiene forteller Endomondo om et snitt på 12 km/t!

Jeg tok samme tur to ganger i denne helgen (på Peltonen) og fikk ganske nøyaktig samme snitt på 10. Temperaturen var dog minus 8-10.
Jeg så mer bevisst på teknikk og glid og la merke til at jeg har dårlig glid i fremføring og mister mye driv ved at jeg stopper opp når jeg egentlig skal ha med farten videre.

Så til spørsmål; hvem kan måle skiene jeg allerede har (og fortelle meg hvor mye jeg bør slanke meg)?
Hvis jeg kjøper nye blåswixski; Hva skal jeg ha? Har jeg for dårlig teknikk for å gå på rene konkurranseski? Er enkelte merker bedre?
Har noen et brukt par som kan egne seg?

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Langrennski. Spenn/vekt etc. [Re: Kanondal] #2531730 21/01/2019 10:30
L
likeråsykle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
- hvem kan måle skiene jeg allerede har (og fortelle meg hvor mye jeg bør slanke meg)?
Mener du har hvem som kan fortelle hvor de nåværende smøresonene dine er? Selv fikk jeg hjelp av faren min til å måle opp smøresonene, ved at jeg står oppå skiene, så tar vi et tynt ark under og tar det så langt frem/bak som mulig. Tar smøring inni denne sonen, og når jeg grunnpreppet skiene tok jeg glider utenfor, og smeltet også inn blåswix i smøresonen. Disse skiene er nesten 30 år gamle, står ikke hva slags vekt... er nok ikke optimalt! men er en grei metode for en hobbyskigåer som meg, går fortsatt forbi mange;)
I butikker har de ofte maskiner som påfører trykk på skien tilsvarende vekta og høyden din, og slik kan måle opp smøresoner (tror det er det de bruker i hvert fall)
Du nevner en del om dårlig glid, har du påført glider?

Hvis du skal ha nye ski, så er det mange butikker som gledelig hjelper deg med det. Ellers er det mye på finn også! (særlig hvis du ønsker et par konkurranseski, disse er også ofte lite brukt) Kan ta litt tid å finne frem til hva man vil ha, men går fortere når man har lært hva man burde søke på. Har selv nettopp brukt flere dager på å finne noen skøyteski i min vekt/lengde, men burde være lettere hvis du er lang.

Redigert av likeråsykle; 21/01/2019 10:32.
Re: Langrennski. Spenn/vekt etc. [Re: Kanondal] #2531736 21/01/2019 10:49
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Papirlappmetoden er ok den.

Men en butikk kan måle skikkelig og kanskje slipe opp skiene for deg igjen. Glidsonen din er sikkert ganske grå?

Ellers kan du handle en stålsikkel og ta gammel såle av med den. (søk kuzmin og popp litt popcorn., Mye å lese)

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Langrennski. Spenn/vekt etc. [Re: Kanondal] #2531746 21/01/2019 11:15
olechr Offline
More than words
More than words
Alle butikker som driver skikkelig med ski kan måle opp de du har. Når det gjelder nye ski så har ikke merket så mye å si. Be de finne et par som passer deg. Konkurranse ski er ikke noe problem, stort sett mye mer utvalg i spenn der.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.

Moderator  support