Velkommen til klubben for syklister som har kjempet mot bussers forsikringsselskap. Jeg opplevde en gang at det tok ett år før jeg fikk erstatning etter at en bussjåfør slapp av en passasjer ut i sykkelfeltet rett foran meg. I første avslag mente de at jeg hadde syklet på fortauet og hoppet uti sykkelfeltet, noe jeg naturligvis ikke hadde. Vel... Fikk til slutt erstatning, med betingelsen om at det ikke annerkjennes skyld og at saken er ute av verden for fremtiden.
Jeg undersøkte advokatbistand, men de jeg snakket med sa at beløpet blir for lavt til at det lønner seg ift risiko og utgiftene. Særlig når det bare er snakk om bare materielle skader. Man får nada for tort og svie.
Mitt tips er at det her på ingen måte er vilkårlig hvordan man beskriver situasjonen og hvilke begrep som brukes. Du må sørge for at argumentene holder vann ift kjøretøysforskriften etc. Vitnet er her ditt viktigste kort!
Det er litt lite info her, men det kan virke som at bussjåføren har opptrådt uaktsomt. Han har ligget for nære og skapt utrygghet og har kjørt deg ned selv om du indikerer at du skal svinge til venstre. Virker ikke som at han uansett holdt tilstrekkelig avstand verken forut for ulykken og i forbikjøringssituasjonen. Om du skulle ha vikeplikt, så har han ikke påkjørsrett. Aktsomhetskravet gjelder.
Se også §12:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747/Her er det mange forhold du må ta stilling til ift situasjonen og stedet.
Pløy gjennom hele forskriften og bruk alt av argumenter du finner. Tenk også gjennom hvilke motargumenter som kan komme og argumenter allerede nå for hvordan de ikke er aktuelle. De bruker absolutt alt for å sverte deg, ref min egen situasjon om at jeg skulle ha hoppet fra fortau til sykkelfelt...
Tenker at et viktig punkt her, er at du befinner deg i kjørefeltet (ikke på skulder!) og at du gir signal og legger deg lenger ut ut før han kjører forbi. Han har altså ligget så nærme deg før forbikjøringen at han ikke rakk å hindre ulykke selv om du beveget deg bittelitt. Et dårlig punkt i seg selv for han.
Du må rett og slett mate på hvor uaktsomt (husker ikke hvor kravet om aktsomhet står skrevet i loven) sjåføren har handlet både forut for og i hendelsesøyeblikket. Bruk lovverket, se hva som kan brukes mot deg og sørg for at argumentene er fullstendige og holder vann.