Jeg har bafang og alfine 11 på bullitten, og det fungerer som snus etter at jeg ble vant med å kjenne akkurat når motoren kuttet når jeg slutter å tråkke. Vurderer om jeg skal koble til en bremsesensor så jeg kan bruke den som clutch.
På interwebben har jeg lest rykte om at alfine 8 i noen generasjoner tåler el-motor dårlige/dårligere enn alfine 11.
Sykkelen veier cirkus 30 - 35 kg med kasse og motor montert, ikke noe stress å sykle greit bratte bakker med meg (95 kg) og kidsa (40 kg) oppi. Monterte bakdrev med 22t, gir ca fart på 10 km/t på 80 rpm, noe som skulle være riktig giring ifølge Fjuk. Funker fjell for min del ihvertfall.
Motoren er en bbs02 spesial fra Fjuk med 17,5 ah batteri.
Den er betraktelig sprekere en boschen (active-line) som står på kona sin sykkel. Når vi trekker vogn med den så må jeg jobbe mye mer opp de samme bakkene. Den har forøvrig alfine 8, ingen problemer med denne som følge av belastningen. Vi fikk derimot byttet bakhjulet på garanti pga dårlig smøring fra fabrikk som førte til mye fuktighet i navet. Det rustet dermed bra inni der, og butikken mente det ville ryke med tid og stunder.
Det er visstnok viktig med service på navgir uansett. Oljebad 1 gang i året dersom sykkelen brukes ofte og i varierende vær. Alfine 8 må demonteres fullstendig og senkes ned i oljebad, alfine 11 har en egen påfyllingsnippel som gjør det lettere å ta service. Bedre spredning på girene også.
Redigert av dingo; 16/02/2019 19:16.