Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bafang og navgir

Bafang og navgir #2531238 18/01/2019 11:43
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 65
Marius M Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 65
Har lyst på navgir på elsykkelen. Vil det være noe problem å bruke dette hjulet på en 29er?
https://www.xxl.no/velocity-by-white-wheel-rear-28-nexus-3-bakhjul-med-3-gir-hvit/p/1132716_1_style

Re: Bafang og navgir [Re: Marius M] #2531241 18/01/2019 11:48
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 65
Marius M Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 65
Det der navet har vel ikke feste for skivebrems ser det ut som. Er det noen som selger ferdig bygd hjul med navgir som vil passe på en 29er?

Re: Bafang og navgir [Re: Marius M] #2531258 18/01/2019 13:02
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549
erlingba Offline
.
Offline
.
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549
For eksempel:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shim...ASABEgLIOfD_BwE

Er usikker på hvor godt egnet navgir og elmotor er.
Alfine bør ikke gires under høy belastning, men ellers er det ett fint navgir.


Re: Bafang og navgir [Re: erlingba] #2531267 18/01/2019 13:26
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Garpen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Sitat: erlingba
Er usikker på hvor godt egnet navgir og elmotor er.


Kindernay er kanskje for dyrt? Kindernay


NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Bafang og navgir [Re: Marius M] #2531272 18/01/2019 13:44
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Alfine8 fungerer greit på elsykkel om det ikke er bratte bakker, da man må slippe altfor mye for å gire ned. Skal selv prøve med Nuvinci for å se om dette fungerer bedre.


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Bafang og navgir [Re: Marius M] #2531278 18/01/2019 14:12
Registrert: May 2007
Innlegg: 101
N
nesten Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
N
Registrert: May 2007
Innlegg: 101
Det er vel svært få gir som egner seg til giring under belastning.

Har sykkel med Bafang og Nuvinci 360 navgir. Dette fungerer helt utmerket.

Kjøpte Navet på ebay (b-vare med kosmetisk skade) og fikk bygget et hjul på verksted.

Re: Bafang og navgir [Re: simenf] #2531286 18/01/2019 14:50
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Sitat: simenf
Alfine8 fungerer greit på elsykkel om det ikke er bratte bakker, da man må slippe altfor mye for å gire ned.

Jeg synes det fungerer greit nok når man er vant med det, man må bare planlegge girskiftene. Men jeg er enig i at det ikke er ideelt.



Re: Bafang og navgir [Re: Marius M] #2531670 21/01/2019 08:10
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 65
Marius M Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 65
Takk for alle svar. Jeg har mange bratte bakker der hvor jeg sykler. I dag har jeg 10-delt deore bak. Jeg opplever at jeg egentlig ikke kan skifte gir med noe særlig belastning uansett så jeg planlegger før bakkene. I praksis bruker jeg bare 2 gir. "lett" og "vanlig", men når jeg trekker ungen i sykkelvogn bruker jeg et enda lettere gir. Jeg tenker at navgir blir mindre hassle på vinteren og vil gi en mye bedre kjedelinje. Nå har jeg kun god kjedelinje på de 2-3tyngste girene.
Er det noen som vet om Alfine er "sterkt" nok til å dra sykkelvogn opp bratte bakker? Så fremst en girer ned før bakken

Re: Bafang og navgir [Re: Garpen] #2531671 21/01/2019 08:13
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 65
Marius M Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 65
Sitat: Garpen
Sitat: erlingba
Er usikker på hvor godt egnet navgir og elmotor er.


Kindernay er kanskje for dyrt? Kindernay


det blir litt dyrt ja. Men dette hadde vært fett å prøve på stisykkelen..

Re: Bafang og navgir [Re: Marius M] #2531677 21/01/2019 08:24
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Sitat: Marius M
Er det noen som vet om Alfine er "sterkt" nok til å dra sykkelvogn opp bratte bakker? Så fremst en girer ned før bakken

Jeg har dratt ganske tung sykkelvogn med elsykkel med Alfine i bakker som er så bratte at jeg må ned i 1. gir. Det gikk helt fint, men om det tåler det på daglig basis vet jeg ikke.



Re: Bafang og navgir [Re: Arne_And] #2531707 21/01/2019 09:04
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 65
Marius M Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 65
Sitat: Arne_And
Sitat: Marius M
Er det noen som vet om Alfine er "sterkt" nok til å dra sykkelvogn opp bratte bakker? Så fremst en girer ned før bakken

Jeg har dratt ganske tung sykkelvogn med elsykkel med Alfine i bakker som er så bratte at jeg må ned i 1. gir. Det gikk helt fint, men om det tåler det på daglig basis vet jeg ikke.


Høres bra ut. Tror Alfine blir løsningen for meg..

Re: Bafang og navgir [Re: Marius M] #2531753 21/01/2019 11:27
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
G
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
Her er en video av en som bruker bbshd + navgir fra frankrike til kina, 13000 km.

https://www.youtube.com/watch?v=FgYoatzfJlI

Så det burde nok fungere her også.

Re: Bafang og navgir [Re: Marius M] #2536408 16/02/2019 09:58
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 174
B
Brafja Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
B
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 174
Jeg har god erfaring med å bruke alfine 8 sammen en bbs02 250w. Satte det på sykkelen til svigermor som ikke er erfaren syklist og det fungerer godt uten at hun må planlegge gir skift. Systemet har dog shift sensor som kutter motorkraften til ca 10% så lenge gir kabelen glir i hylsa og jeg tror det er en forutsetning for at dette skal funke godt sammen navngir. Systemet har nå ca 2000km på baken uten problemer.

Re: Bafang og navgir [Re: Marius M] #2536453 16/02/2019 19:14
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 135
D
dingo Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
D
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 135
Jeg har bafang og alfine 11 på bullitten, og det fungerer som snus etter at jeg ble vant med å kjenne akkurat når motoren kuttet når jeg slutter å tråkke. Vurderer om jeg skal koble til en bremsesensor så jeg kan bruke den som clutch.

På interwebben har jeg lest rykte om at alfine 8 i noen generasjoner tåler el-motor dårlige/dårligere enn alfine 11.

Sykkelen veier cirkus 30 - 35 kg med kasse og motor montert, ikke noe stress å sykle greit bratte bakker med meg (95 kg) og kidsa (40 kg) oppi. Monterte bakdrev med 22t, gir ca fart på 10 km/t på 80 rpm, noe som skulle være riktig giring ifølge Fjuk. Funker fjell for min del ihvertfall.

Motoren er en bbs02 spesial fra Fjuk med 17,5 ah batteri.

Den er betraktelig sprekere en boschen (active-line) som står på kona sin sykkel. Når vi trekker vogn med den så må jeg jobbe mye mer opp de samme bakkene. Den har forøvrig alfine 8, ingen problemer med denne som følge av belastningen. Vi fikk derimot byttet bakhjulet på garanti pga dårlig smøring fra fabrikk som førte til mye fuktighet i navet. Det rustet dermed bra inni der, og butikken mente det ville ryke med tid og stunder.

Det er visstnok viktig med service på navgir uansett. Oljebad 1 gang i året dersom sykkelen brukes ofte og i varierende vær. Alfine 8 må demonteres fullstendig og senkes ned i oljebad, alfine 11 har en egen påfyllingsnippel som gjør det lettere å ta service. Bedre spredning på girene også.

Redigert av dingo; 16/02/2019 19:16.

Moderator  support