Har din neste landeveissykkel skivebremser?
|
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser?
[Re: sykkeloyvind]
25/01/2019 09:44
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Én ting vi alle er enige om er at det finnes gode grunner til å velge begge system. De fleste som deltar i tråden her virker å ha gjort valgene basert på rasjonelle årsaker. "Jeg liker modulasjonen og vil ha hjul som takler bredere dekk" => Skiver! Eller: "Jeg liker estetikk og lettvekt og vil derfor ikke bruke penger på disc nå" => Felgbrems!
Et problem, som vi alle sikkert også kan være enige om, er at personer som vil starte sin landeveis-karriere og vil ha en enkel og god sykkel, mye for pengene, vil føle på hva en landeveissykkel handler om, ender opp med disc ukritisk fordi de får høre at "dette er det nye og beste" enten fra butikk eller bekjente. Og markedsføring fra butikker/produsenter virker ikke på meg til å bidra til rasjonelle valg av neste sykkel.
Jeg har kompiser som er i startgropa og synes årlig bytte av styretape høres ut som et stressende omfang av vedlikehold. Hvis de da ender med subbing og hyling fra ubalanserte kalippere med en dråpe kjedeolje på, så er jeg redd de mister lysten.
Det er mulig de som starter med landevei i 50-årene har komfort som største ønske og derfor vil ha 28/30mm dekk og hjul som funker optimalt med disse, da er skiver garantert hensiktsmessig, men da i sammenheng med nødvendig dekklarering. De fleste jeg kjenner er ikke der, så synet mitt på dette er sikkert litt farget av det.
Er jo gøy med en tråd med litt fyr i, men nå sitter vi bare på hver vår side av tema og kaster argumenter på hverandre...
|
|
|
[Re: Jåddhå]
25/01/2019 09:48
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Hvem skulle ha interesse av noe slikt? Er vel bare en observasjon av at de som avfeier industriens påstander om at de nyeste aerosyklene er like (eller mer aero) enn forrige generasjon med felgbremser pga manglende dokumentasjon, heller ikke kan vise til dokumentasjon på at det motsatte er sant. Så da står man i grunn igjen med at man ikke vet. Og at man på begge sider av debatten først og fremst tror. Ikke uenig der - som observasjon. Derimot er det ikke et argument for å ikke stille spm med i dette tilfellet Specialized. Som kjøper famler man stort sett i blinde hva gjelder kjøp av utstyr. Er vel noe av grunnen til at det fortsatt eksisterer så uendelig mange forskjellige merker på hjulsett og rammer. Noen sykler er nødvendigvis "bedre" enn andre, men vi som forbrukere kan vanskelig finne ut hvilke basert på god data. Jeg aksepterte til slutt at jeg aldri kan finne ut sikkert. Personlig mener jeg problemene med felgbremsene er overdrevet (sier ikke at det er feil at andre har større problemer med bremsekraft og modulasjon - delvis subjektiv greie). Så da endte jeg opp med felgbrems fordi jeg tror jeg fort sparte 10k på å kjøpe med felg kontra noe tilsvarende med skiver (litt vanskelig å si da jeg kjøpte en sykkel som var nedsatt - fullpris mot fullpris er ikke forskjellen normalt så mye som 10k selvsagt). Hadde jeg kunne kjøpt akkurat samme sykkel, men med skiver, til samme pris, så vet jeg ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort. Kanskje hadde jeg da kjøpt med skiver.
Redigert av Havre; 25/01/2019 09:50.
|
|
|
[Re: Alpers]
25/01/2019 09:51
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Jeg skjønner bare ikke logikken i at du skal kreve uavhengige tester for å kjøpe en sykkel med skiver, mens du ikke gjør det for en sykkel med felgbremser? Det er vel relativt naturlig å kun kreve grundig dokumentasjon når man skal ta valg om det som er "ekstra" sammenlignet med minimum. Hvorfor aero-ramme? - Masse forskning, trend i proff-feltet. Folk stamper seg gjennom P-R med aerorammer for å få gevinsten av mindre motstand. Hvorfor karbon? Hvorfor DA og ikke 105? - Vekt, massiv dokumentasjon på fordelene.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
25/01/2019 09:54
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...For min egen del burde jeg for lengst tatt en time med bikefitting for å få mest mulig ut av samspillet mellom sykkel og rytter, tror jeg har mest å hente her... Jeg selv behøver ikke engang gå så langt, det rekker med å få gjort noe med uante mengder av unyttet potensiale i egen kropp (og litt Velominati #5 og #9)... 
|
|
|
25/01/2019 13:24
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Nå har jeg tilfeldigvis vært i Specializeds vindtunell tre ganger, og sett hvordan de tester. I et amerikansk marked hvor det går sport i å etterprøve påstander, med mulighet for saksøking om slik ikke holder vann, tror jeg ikke de tør å juge om et testresultat. Et lite drag av klar fornuft i en malstrøm av mørke konspirasjonsteorier og fiendebilder  Og med de ordene bør vi gå en fredfylt helg i møte 
|
|
|
25/01/2019 13:34
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Malstrøm av konspirasjonsteorier. Jeg vil påstå at det er en liten overdrivelse.
|
|
|
[Re: Sepeda]
25/01/2019 15:12
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Nå har jeg tilfeldigvis vært i Specializeds vindtunell tre ganger, og sett hvordan de tester. I et amerikansk marked hvor det går sport i å etterprøve påstander, med mulighet for saksøking om slik ikke holder vann, tror jeg ikke de tør å juge om et testresultat. Et lite drag av klar fornuft i en malstrøm av mørke konspirasjonsteorier og fiendebilder Nuvel, om det nå er slik at alle diskusjoner skal føres utelukkende basert på vitenskapelig verfiserte data (hvilken er dørgende kjedelig, men tydeligvis populært) er uansett ikke én aktørs funn verdt noe som helst, først når flere andre uavhengige aktører har reprodusert de samme resultatene under nøyaktig de samme forutsetningene kan de tillegges noen verdi.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
25/01/2019 15:39
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Diskusjonen her er ikke så polarisert som enkelte deltakere vil ha det til.
|
|
|
[Re: Valentino]
25/01/2019 16:09
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Diskusjonen her er ikke så polarisert som enkelte deltakere vil ha det til. Enig. Jeg tillater meg å tro at mange av oss som idag har en helt grei sykkel mener at skiver sikkert ville vært fint, men at det langtfra er en god nok grunn til å bytte sykkel i nær fremtid
|
|
|
25/01/2019 16:26
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er mener det er uinteressant at en selger sier at det nye produktet deres er bedre, uten noen form for etterprøvbar dokumentasjon. Det bidrar ikke til diskusjon og beriker ikke med informasjon, det er å betrakte som ren reklame/markedsføring.
Var det en ok avklaring? Bare for å se det fra den andre siden - har du dokumentasjon på at alle produktene som finnes på markedet i dag er de beste? Jeg tillater meg også å svare på denne. Jeg har dokumentasjon på at min felgbrems-Aeroad er en svært aerodynamisk sykkel (ulike aerotester i Tour o.l.), men jeg har ingen dokumentasjon på felgbrems-Aeroaden er raskere enn skivebrems-Aeroaden så derfor kjører jeg felgbremser av to grunner: 1. Jeg eier allerede felgbrems-Aeroaden, og jeg kjøper ikke ny sykkel bare for å kjøpe ny sykkel, spesielt ikke til den prisen. 2. Jeg har all grunn til å TRO at felgbremsvarianten også vil være raskere, basert på alt jeg har lest om aerodynamikk og utstyr. Kall det kvalifisert gjetning. Denne kan selvsagt være feil, men det kreves derfor dokumenasjon for å ENDRE mening. Jeg har også bygd alle mine ritthjul selv, med de delene som jeg TROR gir de beste forutsetningene for å sykle fort (innenfor budsjettet). Jeg har selvsagt ikke testet disse i vindtunell, men igjen, når jeg konkurrerer kan det virke som mine kvalifiserte gjetninger har truffet ganske bra. Og Jan: Det at det FINNES temposykler med skivebremser har ingenting å si, men jeg håper og tror at dedikerte tempospesialister tar med seg disse i vindtunell eller på en velodrom for å sammenligne med felgbremsmodellene sine, og da får vi nok svaret på hva som er mest aerodynamisk når de viktige temporittene kommer, f.eks. VM i høst.
|
|
|
[Re: Oystein L]
25/01/2019 17:10
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Diskusjonen her er ikke så polarisert som enkelte deltakere vil ha det til. Enig. Jeg tillater meg å tro at mange av oss som idag har en helt grei sykkel mener at skiver sikkert ville vært fint, nen at det langtfra er en god nok grunn til å bytte sykkel i nær fremtid Det var spot on for min del ihvertfall.
Ketil
|
|
|
[Re: yolo]
25/01/2019 17:27
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det er mulig de som starter med landevei i 50-årene har komfort som største ønske og derfor vil ha 28/30mm dekk og hjul som funker optimalt med disse... Jeg er i grunnen helt enig i det du skriver i innlegget over, så dette er ikke noe motinnlegg. Det er ikke engang et innlegg for eller mot skiver. Ville bare si at fordelene med en smule komfort oppleves gjerne også før fylte 50  og dele denne: Pro Cycling Hacks To Make Bikes More Comfortable | Vuelta a España Tech. Litt om dekkbredde der inne også. (Fra djevelens private talerør GCN, jeg vet. Men mange vakre sykler med felgbremser  )
|
|
|
[Re: Sepeda]
25/01/2019 17:44
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er mulig de som starter med landevei i 50-årene har komfort som største ønske og derfor vil ha 28/30mm dekk og hjul som funker optimalt med disse... Jeg er i grunnen helt enig i det du skriver i innlegget over, så dette er ikke noe motinnlegg. Det er ikke engang et innlegg for eller mot skiver. Ville bare si at fordelene med en smule komfort oppleves gjerne også før fylte 50  og dele denne: Pro Cycling Hacks To Make Bikes More Comfortable | Vuelta a España Tech. Litt om dekkbredde der inne også. (Fra djevelens private talerør GCN, jeg vet. Men mange vakre sykler med felgbremser  ) Derfor bruker jeg ofte sykler fra forrige århundre..., med nok av plass til dekk 
|
|
|
25/01/2019 21:20
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Elia Viviani sykler jo med skivebrems, og vant nylig en spurt i Tour Down under på den. Tror neppe forskjellen i aero egenskaper er målbar i en fellesstart der man sitter beskyttet i feltet hele rittet.
Og tydeligvis raskt nok for en spurt i 70kmt også
|
|
|
25/01/2019 22:57
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Ja, og han vant nok fortsatt sannsynligvis på tross av sykkelen, og ikke på grunn av den. Tviler på at TdU var sesongmålet hans, og trolig også mindre viktig enn å tekkes sponsoren. Det er absolutt mulig å sykle fort på skivebremssykler, så argumentasjonen din er syltynn. (Viviani ville spurtslått meg om han sykla på BMX-sykkel, men det er ikke beviset på at BMX er det ultimate redskapet likevel)
Og når det er sagt: Noen ligger ikke beskyttet i noe feltet hele rittene. Når man gjerne vil holde unna solo over flere mil har aerodynamikken potensielt mye å si.
|
|
|
26/01/2019 08:36
|
Lunvik
Entusiast
|
Entusiast
Akkurat nå har skivebremser blitt like aero og vektforskjellen er null.
Det er bare smak og behag og prisforskjell som er forskjellig.
MAMIL på tur! Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
26/01/2019 08:58
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Finnes det statistikk på hvor stor andel av sykler som selges med mekanisk/elektrisk gir, skiver/klosser, aero/tradisjonell ramme... Sikkert bransjefolk på forumet som vet, men jeg har ikke sett noe siden den omdiskuterte Full stop: Road disc brakes take over in 2018. Der opplyser Giant, som produsent av rammer og komponenter for mange andre kjente merker, at de har gått fra 72% felgbremser i modellår 2016 til 70% i 2017, 62% i 2018 og 60% i modellår 2019. For 2020 anslår Giant 40% felgbremser, men dette er altså et år gamle anslag. Om man ser på bransjemagasinene, som amerikanske Bicycle Retailer and Industry News og europeiske Bike Europe er det verdt å merke seg at det ikke er valg av bremser som får oppmerksomhet, men elektrisk hjelpemotor. Når man spør amerikanske forhandlere hva man har i vente i 2019 er svaret enkelt: "E-bikes, lots of e-bikes". Nevnte Giant rapporterer om "revenues on the rise as e-bikes take center stage". Mens vi krangler om bremser, ruller produsentene ut stadig nye, lekre e-sykler som er til forveksling lik alminnelige landeveissykler: Cycling Weekly: The best new e-bikes of 2019
|
|
|
26/01/2019 09:02
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
26/01/2019 09:30
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Problemet er at de elsyklene har så liten motor at de knapt veier opp for den ekstra luftmotstanden fra skivene.
|
|
|
[Re: Havre]
26/01/2019 09:35
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
 Touché.
|
|
|
26/01/2019 10:33
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Problemet er at de elsyklene har så liten motor at de knapt veier opp for den ekstra luftmotstanden fra skivene. Haha, men heldigvis er jo begge nyvinningene rettet mot den samme gruppa, altså de hippe sofagrisene som er mer opptatt av å ha det nye enn å sykle fort.
|
|
|
[Re: rasmusic]
26/01/2019 10:38
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Problemet er at de elsyklene har så liten motor at de knapt veier opp for den ekstra luftmotstanden fra skivene. Haha, men heldigvis er jo begge nyvinningene rettet mot den samme gruppa, altså de hippe sofagrisene som er mer opptatt av å ha det nye enn å sykle fort. Du har hvertfall sterk utholdenhet og hurtighet i kampen for å overbevise deg selv i hvert innlegg om at valget ditt er rett;-) Bra med sterkt engasjement:-)
|
|
|
26/01/2019 10:42
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Haha, men heldigvis er jo begge nyvinningene rettet mot den samme gruppa, altså de hippe sofagrisene som er mer opptatt av å ha det nye enn å sykle fort.
Hippe er de vel ikke akkurat men ellers er du inne på noe:)
|
|
|
26/01/2019 10:46
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Rasmusic - når du om en sesong eller to er over på skiver, er du da sau, gris eller annet dyr? Gjøk, stut, esel? Jeg går meg helt vill i alle referansene dine til dyr. Og jeg glemte å si: De som sykler med felgbremser er veldig dumme og slemme og de tok spaden min. Min sykkel er best!
|
|
|
26/01/2019 10:56
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Haha, jeg er vel klok dersom jeg bytter til et redskap som er bedre enn det jeg hadde, så da gjør det vel meg til en sjimpanse?
|
|
|
26/01/2019 14:35
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Mitt forrige innlegg var selvsagt en spøk (som det ser ut som "begge sider" forsto). Jeg har egentlig meldt meg litt ut nå. Jeg vet ikke om det var særlig produktivt å bruke betegnelsen "saueflokk" (noe mange virker til å ha tatt seg nær av), men selv om mitt forrige innlegg kunne tyde på det motsatte så synes jeg rasmusic har den sterkeste argumentasjonen her.
Å argumentere for at det ikke gir mening å kjøpe skivebrems i 2019, hvis man er ute etter den raskeste sykkelen, er ikke det samme som å si at man ikke burde gjøre det i 2021. Slik jeg ser det har rasmusic et rimelig vitenskapelig forhold til saken - så hvis man i 2021 er på jakt etter den raskeste sykkelen og den da har skiver - så kjøper man skiver. Å kjøpe skiver fordi det er "fremtiden" er derimot ikke særlig vitenskapelig.
Hva gjelder det tekniske, som jeg synes er det mest interessante, har det etter mitt syn kommet frem to interessante poeng for skiver på sikt. Er bremsebanen et hemsko for felgbrems? Kan gaffel/gaffelkrone designes mer aerodynamisk med skiver? Jeg stiller meg tvilende til nr. 2 da jeg tror man kan klare det samme hvis man ønsker med felg, mens nr. 1 kan man knapt bli kvitt hvis man har felgbrems (så gjenstår det å se om det er et reelt problem når det kommer til å designe den optimale sykkel).
Så er det nok et fåtall av oss som bryr seg om de siste wattene man evt. "sparer" med felgbrems. Slik at skiver fortsatt kan gi mest mening for "folk flest". Det sagt synes jeg det er fascinerende å høre på alle bekymringene når det kommer til bremsing. Basert på egne erfaringer så er ikke de samme "folk flest" veldig ofte ute og sykler i regn. Og enda færre av disse som fyker rundt med bremsebaner av karbon.
Redigert av Havre; 26/01/2019 14:36.
|
|
|
26/01/2019 17:41
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
"Basert på egne erfaringer så er ikke de samme "folk flest" veldig ofte ute og sykler i regn. " Da hadde det ikke blitt mange mil/timer i året dessverre... En vestlandsreser har skiver;-) Og saueflokken er nok en god beskrivelse, som jeg tenker sta som en stut om motstander siden:-)
|
|
|
26/01/2019 18:18
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Som tidligere bergenser så synes jeg den kommentaren delvis står seg der også. Folk sykler vel mer i regnet sikkert, men gud hjelpe så mange som er ute på visse steder når det er sol.
|
|
|
29/01/2019 13:27
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Min neste landeveissykkel har skivebremser. Men har den 12-delt?
Jeg har vært innom Ultegra Di2 (6850), eTap og Super Record (siste 11-delte). For min del er Di2 vinneren. For skivebremser har jeg ventet på at hendlene ble små nok. Frem til R8050 syntes jeg det ble for stor.
Så nå har jeg sittet og ventet og ventet, og plutselig dukker det opp ... 12-delt. Campa er der, og Shimano er der på terreng. Har de noe annet valg enn å lansere DA med 12-delt i sommer.
Ultegra har hatt generasjonene:
2013: 6800 2014: 8670 di2 2017: R8000, både mekanisk og di2, både disc og ikke.
Mellom 2014 og 2017 kom hendler og kalipere som ikke var branded DA eller Ultegra.
Basert på dette tenker jeg at det ikke kommer noe nytt fra Ultegra i sommer, men kanskje i 2020. Så om jeg tenker å legge meg på Ultegra Di2 er vel svaret at det er ingen ting som tilsier at jeg bør vente tålmodig en sesong til?
|
|
|
29/01/2019 13:35
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Jeg blir ekstremt overrasket om det kommer noen ny Ultegra til salgs før i 2021. 2018 var det første året med Ultegra 8070.
|
|
|
|
|