Pantelotteriet- slik unngå å gi penger til Thon!
|
Re: Pantelotteriet- slik unngå å gi penger til Thon!
[Re: Kanondal]
18/01/2019 10:34
|
Kanondal
Ringrev
|
Ringrev
titalls millioner til Thon-Gruppen hvert år. Fint om du forklarer! (gjerne i en hyggelig tone) Jeg konstaterer at du ikke svarer, men hiver ut dine påstander igjen. Thon-Gruppens andel av inntektene fra Pantelotteriet er på flere titalls millioner pr år. Må da kunne si at de to ansatte gir meget høy "avkastning". Thongruppen sitter visst på 60% av aksjene i Pantelotteriet AS. Pantelotteriet AS har satt av 10,5mill til utbytte der Thongruppens andel er ca. 6,6mill. Vet du noe som vi andre ikke vet? Fint om du svarer (i en hyggelig tone).
En av SYKKELGUTTA på Sæter.
|
|
|
[Re: Anomyn]
18/01/2019 10:37
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis man først skal gi pengene til en riking, bør det jo være til Olav Thon.
|
|
|
[Re: MrAlfred]
18/01/2019 11:45
|
Anomyn
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hva tenker du hadde vært en passelig prosentandel for å administrere dette lotteriet? Pantelotteriet har 2 ansatte og det var først i 2016 at det ble utbetalt utbytte.
Begynner å bli morsomt dette: Med kun to ansatte (deltid eller heltid?) , og et meget lite antall premier over kr. 1000,-, som må administreres av lotteriet manuelt, samt da trolig et moderat antall kvadratmeter kontorareal til disse to ansatte, burde administrasjonskostnadene bli svært moderate. Med denne bakgrunn fremstår Thon-Gruppens tilførsel av kapital i mangemillion-klassen gjennom Pantelotteriet å være en svært gullkantet geskjeft. Tillater meg å spørre "Mr.Alfred": Kan dette være Thon-Gruppens største inntjening pr. ansatt i noen del av sin virksomhet?
|
|
|
Re: Pantelotteriet- ikke gi penger til Thon!
18/01/2019 12:05
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Pantelotteriet har 2 ansatte og det var først i 2016 at det ble utbetalt utbytte. Proff Thon-Gruppens andel av inntektene fra Pantelotteriet er på flere titalls millioner pr år. Må da kunne si at de to ansatte gir meget høy "avkastning". Kanskje "Mr.Alfred" kan gi oss det eksakte antall millioner som tilstrømmet Thon-Gruppen fra Pantelotteriet i 2014, 2015, 2016 og 2017? (2018-tallene er vel ikke klare enda?). "FØRST i 2016 det ble utbetalt utbytte",- forstår det da slik at det ble utbetalt utbygge i 2016 for regnskapsåret 2015? Pantelotteriet ble opprettet av Thon-Gruppen i 2014, så det gikk altså ikke lenge før utbytte ble utbetalt. Kanskje "MrAlfred" har et annet syn på det? Ser i mine øyne ut til at "MrAlfred" forsøker å bagatellisere Thon-Gruppens deltagelse i, og store inntekter fra, Pantelotteriet. Takk for et saklig innlegg. Ikke sikkert jeg klarer å være like saklig, men jeg skal prøve. For det første ble pantelotteriet etablert i 2008 i følge pantelotteriet.no. Driftsselskapet Norsk Pantelotteri AS ble stiftet i 2011, så jeg vet ikke hvilket selskap som driftet det fram til 2011. Mine betraktninger gjelder derfor Norsk Pantelotteri AS fra 2011 til 2017. Her er rapporterte regnskapstall fra 2011 og frem til 2017. Jeg er ikke noen regnskapsmann, så rett meg hvis jeg leser tallene feil. I tallene kan man se at innskutt egenkapital er omtrent 26 millioner. Thon Gruppen og Røde Kors har altså lagt inn 26 millioner i dette selskapet som eiere. Det er fristende å tro at innbetalingene er gjort i samsvar med eierbrøken, men det kan jo også vært avtalt anderledes. Som nevnt tidligere ble det først utbetalt utbytte i 2016, og deretter også i 2017. Totalt (uten tall for 2018) er det utbetalt 10,5 millioner i utbytte. Så eierne har lagt inn 26 millioner, mens det er tatt ut 10,5 millioner. Det vil si at for eierne er jo dette ikke noen god butikk enda, de får jo fortsatt kun tilbakebetalt deler av det de har investert. Hvis pantelotteriet fortsatt går bra i fremtiden vil de jo tilslutt få noe igjen for investeringen de har gjort, altså at utbyttet blir større enn 26 millioner. Synes du det er urimelig? Og hvis du synes det er urimelig, hvordan synes du dette lotteriet ellers skulle vært driftet?
|
|
|
18/01/2019 12:08
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Hva tenker du hadde vært en passelig prosentandel for å administrere dette lotteriet? Pantelotteriet har 2 ansatte og det var først i 2016 at det ble utbetalt utbytte.
Begynner å bli morsomt dette: Med kun to ansatte (deltid eller heltid?) , og et meget lite antall premier over kr. 1000,-, som må administreres av lotteriet manuelt, samt da trolig et moderat antall kvadratmeter kontorareal til disse to ansatte, burde administrasjonskostnadene bli svært moderate. Med denne bakgrunn fremstår Thon-Gruppens tilførsel av kapital i mangemillion-klassen gjennom Pantelotteriet å være en svært gullkantet geskjeft. Tillater meg å spørre "Mr.Alfred": Kan dette være Thon-Gruppens største inntjening pr. ansatt i noen del av sin virksomhet? Hvilke kostnader dette selskapet har kan du jo lese i linken jeg har lagt til i denne tråden tidligere.
|
|
|
18/01/2019 14:02
|
Lemond
Entusiast
|
Entusiast
[…] Thon-Gruppen eier 60 % i Pantelotteriet, og tar en stor del av pantebeløpet. Det vil ikke jeg lenger bidra til. […]
Hvorfor vil du ikke gi penger til Thon-gruppen? Olav har vel for lengst gitt bort (det meste av) pengene sine. Thon Holding AS sitter på de aksjene i Norsk Pantelotteri AS det er snakk om. Thon Holding AS er eid (100%) av Olav Thon Gruppen AS. Olav Thon Gruppen AS er igjen eid (100%) av Olav Thon Stiftelsen, som har som formål å dele ut midler til allmennyttige formål.
|
|
|
[Re: Kjesk]
18/01/2019 20:25
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Om du blir opprørt av dette, så skulle du bare visst hva kjendisene som sitter i telefonen på TV-aksjonene fakturerer for sin dyrebare tid... Du sier noe! Jeg har ofte lurt på hvordan regnskapet på disse aksjonene ser ut fra start. Å fly en hel haug med A/B-kjendiser jorden rundt for å vise reportasjer om fattige folk sammen med "se-her-hvor-mye-jeg-bryr-meg"-kjendiser må jo koste skjorta! Det koster 40-50 mill å arrangere. Mulig noen av kjendisene kommer på TV gratis, men jeg har sett fakturaer i størrelsesorden 50k fra kjendiser til en organisasjon jeg reviderte for noen år siden. Når det er sagt, får man samlet inn 200 mill så er det likevel et godt resultat! Penger organisasjonen ikke ville fått ellers. Men ikke tro at kjendisene som sitter der er så hellige 
|
|
|
[Re: MrAlfred]
19/01/2019 09:06
|
Anomyn
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
eierne har lagt inn 26 millioner, mens det er tatt ut 10,5 millioner. Det vil si at for eierne er jo dette ikke noen god butikk enda, de får jo fortsatt kun tilbakebetalt deler av det de har investert.
Utbyttet hittil på 10,5 mill (som du referer til) må være en meget god avkastning på så kort tid. En glimrende forretningsidé for Thon-Gruppen! Vanligvis, beregnes nedbetaling av investeringer over perioder på 10 år eller mer. Ifølge artikkelen i Aftenposten ble Pantelotteriet i sin nåværende form lansert i 2014. Dette stemmer også med mine observasjoner ved panteautomatene. Tidligere var det en knapp der man kunne donere til lokale idrettsforeninger. Oppsummerer litt: 1. Pantelotteriet har en formidabel inntjening i forhold til investert kapital. Hvis vi tar tallene gitt av andre her i tråden vil avkastningen balansere investeringen på få år. 2. Objektene som er grunnlag for avkastningen er tomgodset, som Thon-Gruppen ikke har investert i. 3. Investering og håndteringen (vedlikehold etc) av panteautomatene gjøres av butikkkjedene. 4. Håndtering av tomgodset, etter panting, gjøres av Infinitum (tidligere Norsk Resirk). Ingen utgifter for Thon-Gruppen der. 5. Utbetalte premier utgjør en meget lav prosentdel av totalt pantebeløp, fordi Pantelotteriet definerer seg utenfor Lotteriloven (meget smart, det grepet der!). Fordi det skal ansees i utgangspunktet som en gave til Røde Kors. 6. Pantelotteriet sørger for stor mediadekning når det en sjelden gang utbetales en av de få større gevinstene. Googler man finner man en overraskende stor dekning, som neppe står i forhold til utbetalingen. Dette for å skape inntrykk av at Pantelotteriet gir storpremier assosiert med Lotto o.a., er mitt inntrykk. 7. Thon-Gruppens formidable avkastning av Pantelotteriet "parasitterer" på sett og vis på folks godvilje overfor Røde Kors, og veldedige organisasjoner. Jeg mener Thon-Gruppene mange-million- avkastning av Panteloteriet kaster mørke skygger over Røde Kors, og kan svekke folkedypets velvilje overfor Røde Kors. - - - - - Vil rette en stor takk til Aftenpostens journalister som brakte fakta om Pantelotteriets ut til folket. Pollen i artikkelen viste at de aller fleste ble overrasket over hvor store deler av pantemillionene tok veien. Heretter går vi for å overføre pantemidler til Frelsesarmeen, med prosedyre som i mitt første innlegg! Noen her i tråden har brakt negative synspunkter om Røde Kors, men ingen negative om Thon-Gruppen, .. overraskende. Røde Kors oppfattes nok ava de fleste som veldedig, mens det samme neppe kan sies om Thon-Gruppen, tror jeg.
Redigert av Anomyn; 19/01/2019 09:15.
|
|
|
21/01/2019 06:49
|
gare
More than words
|
More than words
Røde Kors oppfattes nok ava de fleste som veldedig, mens det samme neppe kan sies om Thon-Gruppen, tror jeg.
Det er absolutt legitimt å ha innvendinger mot pantelotteriet, men å påstå at Thon-Gruppen ikke driver veldedig arbeid er jo bare trist! Klikk her
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
21/01/2019 07:17
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Panter tomgods, deltar IKKE i (Thon-Gruppens)Pantelotteri, men tar pantelapp som innløses i butikken. Noterer beløpene hver gang, og etter en tid overfører det akkumulerte beløp til Røde Kors konto direkte.
Hvorfor gjøre det komplisert? Finn en passende veldedig organisasjon (jeg landet på UNICEF), registrer deg som fast giver, og betal med AvtaleGiro. Ferdig arbeid, inkl automatisk registrering av skattefradrag.
|
|
|
[Re: JonAre]
21/01/2019 07:28
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Panter tomgods, deltar IKKE i (Thon-Gruppens)Pantelotteri, men tar pantelapp som innløses i butikken. Noterer beløpene hver gang, og etter en tid overfører det akkumulerte beløp til Røde Kors konto direkte.
Hvorfor gjøre det komplisert? Finn en passende veldedig organisasjon (jeg landet på UNICEF), registrer deg som fast giver, og betal med AvtaleGiro. Ferdig arbeid, inkl automatisk registrering av skattefradrag. Ditto. Leger uten Grenser får månedlig sum, uavhengig av hvor lite vi drikker brus, så kan barna gå i butikken og pante med ujevne mellomrom for å få litt lommepenger 
|
|
|
[Re: johannessen]
21/01/2019 10:01
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Men må man støtte noen veldedig organisasjon? Er det ikke greit å trykke på knappen for "utbetal" og være fornøyd med det?
Man betaler jo i mengder for dette gjennom skatter og avgifter.
|
|
|
[Re: skiraffen]
21/01/2019 10:06
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men må man støtte noen veldedig organisasjon? Er det ikke greit å trykke på knappen for "utbetal" og være fornøyd med det?
Man betaler jo i mengder for dette gjennom skatter og avgifter. Jo, det er greit. Men at man betaler i mengder til veldedige organisasjoner over skatteseddelen er det mange som vil bestride. Dessuten kan man "vri" sin donasjon til høyre eller venstre (eller fremover og bakover) med et eget bidrag.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
21/01/2019 10:29
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Man betaler jo i mengder for dette gjennom skatter og avgifter. Jo, det er greit. Men at man betaler i mengder til veldedige organisasjoner over skatteseddelen er det mange som vil bestride. Norge ga 34 mrd i bistand i 2017 og fordelt på 5 mill innbyggere blir det ca 7000kr på hver. En normal familie bidrar da med 30 000 i året til mer eller mindre veldedighet bare gjennom bistandsbudsjettet. Dessuten kan man "vri" sin donasjon til høyre eller venstre (eller fremover og bakover) med et eget bidrag. Hva mener du med høyre og venstre og fremover og bakover?
|
|
|
21/01/2019 12:14
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva mener du med høyre og venstre og fremover og bakover?
En del gode formål har en politisk slagside. Dersom du synes at Leger Uten Grenser eller Kirkens Nødhjelp (som er organisasjoner noen mener har en klar, tydelig politisk agenda som de kan være enig eller uenig i) får alt for lite penger over statsbudsjettet kan du selv velg å støtte de med mer. Dermed vrir du bidraget fra Folket, det Norske i en eller annen retning. Du kan derimot ikke ta vekk din del av penger som du gir over statsbudsjettet til de samme organisasjonene om du er uenig i deres prioriteringer.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
21/01/2019 12:32
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Man betaler jo i mengder for dette gjennom skatter og avgifter. Jo, det er greit. Men at man betaler i mengder til veldedige organisasjoner over skatteseddelen er det mange som vil bestride. Norge ga 34 mrd i bistand i 2017 og fordelt på 5 mill innbyggere blir det ca 7000kr på hver. En normal familie bidrar da med 30 000 i året til mer eller mindre veldedighet bare gjennom bistandsbudsjettet. En slik tolkning forutsetter jo at alt fra statsbudsjettet finansieres fra personskatten. Person- og formueskatt (=skatteseddelen) utgjør vel 20% av inntektene.
|
|
|
21/01/2019 17:43
|
EvenK
Medlem
|
Medlem
Er det virkelig ingen av dere som spiller på pantelotteriet med et ønske om å vinne millionen, eller blir det for politisk ukorrekt? 
|
|
|
[Re: simson]
22/01/2019 07:47
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Man betaler jo i mengder for dette gjennom skatter og avgifter. Jo, det er greit. Men at man betaler i mengder til veldedige organisasjoner over skatteseddelen er det mange som vil bestride. Norge ga 34 mrd i bistand i 2017 og fordelt på 5 mill innbyggere blir det ca 7000kr på hver. En normal familie bidrar da med 30 000 i året til mer eller mindre veldedighet bare gjennom bistandsbudsjettet. En slik tolkning forutsetter jo at alt fra statsbudsjettet finansieres fra personskatten. Person- og formueskatt (=skatteseddelen) utgjør vel 20% av inntektene. Jeg skrev skatter og avgifter (og ikke "skatteseddelen" eller personskatt) og det dekker vel bortimot hele kaka av inntektene. De fleste betaler jo alt fra moms til trygdeavgift etc.
|
|
|
22/01/2019 08:03
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Jo, det er greit. Men at man betaler i mengder til veldedige organisasjoner over skatteseddelen er det mange som vil bestride.
Norge ga 34 mrd i bistand i 2017 og fordelt på 5 mill innbyggere blir det ca 7000kr på hver. En normal familie bidrar da med 30 000 i året til mer eller mindre veldedighet bare gjennom bistandsbudsjettet. En slik tolkning forutsetter jo at alt fra statsbudsjettet finansieres fra personskatten. Person- og formueskatt (=skatteseddelen) utgjør vel 20% av inntektene. Jeg skrev skatter og avgifter (og ikke "skatteseddelen" eller personskatt) og det dekker vel bortimot hele kaka av inntektene. De fleste betaler jo alt fra moms til trygdeavgift etc. Det dekker litt over halvparten - du har oljeinntekter, arbeidsgiveravgift, statens utbytte fra eiendommer, aksje mm i tillegg.
|
|
|
[Re: simson]
22/01/2019 08:13
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
... En slik tolkning forutsetter jo at alt fra statsbudsjettet finansieres fra personskatten. Person- og formueskatt (=skatteseddelen) utgjør vel 20% av inntektene.
Jeg skrev skatter og avgifter (og ikke "skatteseddelen" eller personskatt) og det dekker vel bortimot hele kaka av inntektene. De fleste betaler jo alt fra moms til trygdeavgift etc. Det dekker litt over halvparten - du har oljeinntekter, arbeidsgiveravgift, statens utbytte fra eiendommer, aksje mm i tillegg. Hvem er det som stort sett betaler arbeidsgiveravgiften til slutt da? Man kan vri og vrenge på definisjoner men det er lite inntekter til staten som ikke kommer fra innbyggerne direkte eller indirekte. Men det vil jo være noe skeivfordelt.
|
|
|
|
|