Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ny på landevei

Ny på landevei #2530703 16/01/2019 07:31
A
Alex2k Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hei.
Tok det store steget å investerte i en landeveissykkel tidligere denne uken. Tidligere ikke vært spesielt aktiv, så tenkte dette kunne være en måte å komme i form på ICON_SMILE
Kjøpte også Tacx Flow Smart rulle så jeg får koblet denne opp mot Apple TV. Etter å ha syklet 3 mil og tatt en FTP test så står jeg igjen med noen spørsmål.

1. Ifølge FTP testen på Zwift så er gjennomsnittswatten 93W? (Dette hørtes lite ut?)

2. Får ufattelig vondt i rumpeballene og beinet under av sete. Kan sykkelen være feil innstilt, eller er dette bare tilvenningssak?

3. Hva slags treningsprogram burde jeg holde fokus på for å komme i bedre form?

Takk for alle svar! ICON_SMILE

Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2530704 16/01/2019 07:38
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
1. Nja, den høres lav ut selv for noen som ikke er aktiv, men tipper at en kalibrering av rullen først vil gi bedre tall (forhåpentligvis).

2. Kan være så enkelt at setet ikke er rett for din rumpe for å si det enkelt, men det tar ofte litt tid å finne rett stilling på sete, rett bib, setetype osv. Skal heller ikke se bort ifra at litt forsiktig trening tilpasser deg også.

3. Jeg er ingen ekspert på dette, men vil si at det treningsprogrammet du klarer å følge er det beste for deg. Dvs ikke start med for store mål, husk at regelmessig trening med hvile imellom øktene er nok det beste. Jeg koser meg for tiden med Tour de Zwift, der jeg bevisst sykler rolig med lav puls for å bygge utholdenhet (ingen grunn til å prøve å ta igjen de med 5 w/kg)

// Too many roads, too little time
Re: Ny på landevei [Re: Trond Helge] #2530721 16/01/2019 08:14
A
Alex2k Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Sitat: Trond Helge
1. Nja, den høres lav ut selv for noen som ikke er aktiv, men tipper at en kalibrering av rullen først vil gi bedre tall (forhåpentligvis).

2. Kan være så enkelt at setet ikke er rett for din rumpe for å si det enkelt, men det tar ofte litt tid å finne rett stilling på sete, rett bib, setetype osv. Skal heller ikke se bort ifra at litt forsiktig trening tilpasser deg også.

3. Jeg er ingen ekspert på dette, men vil si at det treningsprogrammet du klarer å følge er det beste for deg. Dvs ikke start med for store mål, husk at regelmessig trening med hvile imellom øktene er nok det beste. Jeg koser meg for tiden med Tour de Zwift, der jeg bevisst sykler rolig med lav puls for å bygge utholdenhet (ingen grunn til å prøve å ta igjen de med 5 w/kg)

Takk for svar. Da skal jeg prøve å kalibrere rulla på nytt. Skal sies at jeg ikke har vært aktiv på noen år, så potensialet for forbedring er stort, hehe.

Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2530734 16/01/2019 08:37
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Alex2k
Hei.
Tok det store steget å investerte i en landeveissykkel tidligere denne uken. Tidligere ikke vært spesielt aktiv, så tenkte dette kunne være en måte å komme i form på ICON_SMILE
Kjøpte også Tacx Flow Smart rulle så jeg får koblet denne opp mot Apple TV. Etter å ha syklet 3 mil og tatt en FTP test så står jeg igjen med noen spørsmål.

1. Ifølge FTP testen på Zwift så er gjennomsnittswatten 93W? (Dette hørtes lite ut?)

2. Får ufattelig vondt i rumpeballene og beinet under av sete. Kan sykkelen være feil innstilt, eller er dette bare tilvenningssak?

Velkommen til forumet!

1. Som nevnt, veldig lavt. Trolig rullas feil.

2. Ikke unormalt for en fersk syklist. Husk at på en rulle sitter du MYE mer enn du gjør ute, i tillegg til at stillingen er mer statisk, så av rullesykling får du ekstra vondt.

3. Sykle, masse. I startfasen (første seks-12 måneder) er det ikke av vesens betydning hva slags program du har, det er viktigere å bli kjent med kroppen din. Bli med på fellesturer og sleng deg gjerne med på zwift-ritt og ulike intervalløkter. Da finner du ut hvor mye du tåler, hvordan kroppen din er dagen etter en hardøkt, og hvor mange dager på rad du kan kjøre langturer før du MÅ hvile. Å slavisk gjete et gitt program fra start begrenser dette. Om du har fem prosent mindre forbedring enn et optimalt treningsprogram kunne ha gitt deg har veldig lite å si i den fasen du er inne i nå, forbedringen fra der du er i dag vil uansett være enorm!

Lykke til.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Ny på landevei [Re: Alpers] #2530755 16/01/2019 09:26
A
Alex2k Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Sitat: Alpers
Hei.

Velkommen til forumet!

1. Som nevnt, veldig lavt. Trolig rullas feil.

2. Ikke unormalt for en fersk syklist. Husk at på en rulle sitter du MYE mer enn du gjør ute, i tillegg til at stillingen er mer statisk, så av rullesykling får du ekstra vondt.

3. Sykle, masse. I startfasen (første seks-12 måneder) er det ikke av vesens betydning hva slags program du har, det er viktigere å bli kjent med kroppen din. Bli med på fellesturer og sleng deg gjerne med på zwift-ritt og ulike intervalløkter. Da finner du ut hvor mye du tåler, hvordan kroppen din er dagen etter en hardøkt, og hvor mange dager på rad du kan kjøre langturer før du MÅ hvile. Å slavisk gjete et gitt program fra start begrenser dette. Om du har fem prosent mindre forbedring enn et optimalt treningsprogram kunne ha gitt deg har veldig lite å si i den fasen du er inne i nå, forbedringen fra der du er i dag vil uansett være enorm!

Lykke til.

Takk for det og takk for gode tips.

Angående sykkelsete, vil det hjelpe noe spesielt å kjøpe et gel-trekk å ha over, eller vil dette bare bli rart å sitte på?

Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2530759 16/01/2019 09:36
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Angående sykkelsete, vil det hjelpe noe spesielt å kjøpe et gel-trekk å ha over ...

Nei, og i verste fall vil det bidra til gnagsår. Med under en uke på landeveissykkel, så er det bare å forvente at du får vondt i r*va. Det går seg til, men selvsagt vil det være personlige preferanser og komfort når det kommer til sete. Bruk det du har og følg tipsene over ICON_SMILE

Re: Ny på landevei [Re: Brusdalen] #2530787 16/01/2019 11:40
A
Alex2k Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Sitat: Brusdalen
Angående sykkelsete, vil det hjelpe noe spesielt å kjøpe et gel-trekk å ha over ...

Nei, og i verste fall vil det bidra til gnagsår. Med under en uke på landeveissykkel, så er det bare å forvente at du får vondt i r*va. Det går seg til, men selvsagt vil det være personlige preferanser og komfort når det kommer til sete. Bruk det du har og følg tipsene over ICON_SMILE

Takk for svar, da prøver jeg det en stund og ser om det går seg til noe! ICON_SMILE

Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2530806 16/01/2019 12:34
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Brusdalen

Takk for svar, da prøver jeg det en stund og ser om det går seg til noe! ICON_SMILE

I den grad det funker greit på rulla di, stå gjerne oppreist med jevne mellomrom, typ hvert tredje minutt, ti sekunder eller noe slikt. Hjelper veldig.

Tar du evt noen dager av rulla gir du det belastede området tid til å heles litt. Neste gang blir du brått litt mindre sår i ræva. Det er en liten tilvenningsfase, men etter et år eller to skal du se at alle rare vondter og usikkerheter du hadde som nybegynner forsvinner.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2530837 16/01/2019 13:50
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Når det gjelder setet ditt:
Det er vel fortsatt slik at de fleste landeveissykler leveres med smale seter. Typisk 135mm bredde.

Personlig trives jeg mye bedre på seter som er ca 145mm brede. Forskjellen for min del er enorm!

Jeg har funnet ut at bakenden min trives godt på Selle Italia L3 seter, og har byttet til dette setet på min racer (det finnes også tyngre og billigere varianter):
https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/sy...002-p0000111807

Lars

Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2530844 16/01/2019 14:08
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Om jeg husker rett opererer Specialized med 3 bredder på seter, 135, 143 og 148mm - og mener at de fleste skal ha 143mm.

Du kan google "how to measure sit bone width" for mer info om hvordan måle, og hvilken setebredd man da skal ha
Evt har noen Specialized sjapper en greie man kan sette seg på for å få målt

Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2530854 16/01/2019 14:56
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Vil anbefale deg å ikke fokusere så mye på watt og ftp nå helt i starten. Du må bli litt vant ril sykkelen, å sykle, og ikke minst hard trening på sykkel - en FTP-test er noe av det hardeste du kommer til å gjøre på sykkel.

Har du ikke vært aktiv før, så vil hva enn du gjlr på sykkelen være god trening

Sykle som mye som mulig et par måbeder, så kan du evt ta en ny test

Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2530855 16/01/2019 15:00
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Kanskje han skal få litt erfaring i skrukken før han starter jakten etter det optimale setet? Alle sitter helt ok på de fleste seter, og på rullen har de fleste økter over to timer. Gjør som Alpers sier, reis deg litt og flytt deg litt rundt, man er MYE mer statisk på rulle sammenlignet med landeveien.

Og drit i program, tren slik du synes det er gøy. Det viktigste er mengde, og mengden blir størst når du har det gøy!

Angående watt-styring av intensitet. Når du er så fersk og med en litt usikker wattmåling på rullen, så ville jeg kanskje styrt intensiteten etter puls og følelse fremfor watt.

Re: Ny på landevei [Re: thamg] #2530856 16/01/2019 15:00
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
+1

Re: Ny på landevei [Re: yolo] #2530881 16/01/2019 16:52
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: yolo
Kanskje han skal få litt erfaring i skrukken før han starter jakten etter det optimale setet? Alle sitter helt ok på de fleste seter, og på rullen har de fleste økter over to timer. Gjør som Alpers sier, reis deg litt og flytt deg litt rundt, man er MYE mer statisk på rulle sammenlignet med landeveien.

Enig i den. Jeg syklet i mange år før jeg fant ut at jeg trenger bredere sete. Men for en forskjell det var, og sykkelopplevelsen ble jo mye bedre når jeg ikke fikk vondt i baken lenger.

Lars

Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2530892 16/01/2019 17:54
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Gratulerer med valget! Du har mye morsomt foran deg!

Watten høres altfor lav ut, som andre sier her: kalibrer rulla og det bør stemme bedre. Jeg må kalibrere min Tacx Satori Smart ganske ofte for at det skal funke bra.

Sitteubehag osv: Finn et sete som du liker, eksperimenter litt? Jeg har begynt å bruke et som heter Fabric Scoop Shallow Elite som selges inn som et "allround"-sete mellom de mer aggressive og de veldig polstrete. Kan være verdt et forsøk, koster rundt 500 kr og kan helt sikkert selges videre.

Ellers er det sikkert lurt å ta det litt etter litt, rullesykling er som mange her sier mer statisk og går litt mer utover den nedre regionen. Ett tips er å ha mer enn en sykkelshorts så du får variasjon og bruk gjerne en god en på rulla også!

Ellers ville jeg bare syklet på, spesielt når du kommer ut til våren. Øk lengden på turene gradvis og ha det gøy med å sykle, sette noen nye rekorder i Strava osv.

Lykke til!

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2530908 16/01/2019 19:35
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
Jeg er enig i at man ikke trenger være så opphengt i FTP og treningssoner helt i starten, men jeg vil ikke oppfordre til å sykle kjempemye. Man har gjerne sterk motivasjon til å begynne med, men jeg ville holdt litt igjen. Bedre å spare litt på motivasjonen så man holder ut helt til utesesongen starter, i stedet for å trene masse nå og bli lei om halvannen måned. Rulletrening er tross alt (for meg vertfall) business, ikke pleasure ICON_SMILE

Re: Ny på landevei [Re: yolo] #2530949 17/01/2019 07:32
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Og drit i program, tren slik du synes det er gøy. Det viktigste er mengde, og mengden blir størst når du har det gøy!

Godt råd. Begynte å sykle for 2,5 år siden og følger fremdeles hovedsaklig denne oppskriften. Viktigere for meg å trives med å sykle enn å bli 20 sekunder raskere opp Tryvann. For andre kan sikkert det å sykle 20 sekunder raskere være selve motivasjonen, og da kan man sikkert med fordel kjøre et litt mer strukturert program etter en stund. I starten tror jeg det viktigste er å gjøre det man har lyst til.

Re: Ny på landevei [Re: yolo] #2530952 17/01/2019 07:39
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
...og på rullen har de fleste økter over to timer.
Ikke "fleste", men "færreste", beklager feilen ICON_SMILE

Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2530960 17/01/2019 07:58
A
Alex2k Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Tusen takk for gode tips alle sammen. Er nok lurt å trives på sykkelen i starten kontra å pushe treningsprogram ja! ICON_SMILE

Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2530962 17/01/2019 08:07
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Enig med kommentarene angående bredden/størrelsen på setet.

Selv har jeg 152mm. 135mm er fullstendig ubrukelig for meg.

Vet riktignok ikke om det burde påvirke rumpeballene så mye, men... finnes mye god informasjon om hvordan man faktisk sitter på et sete på nettet. Mykt er på ingen måte nødvendigvis mer komfortabelt. Bruker du sykkelbukse?

Hva gjelder trening er min påstand at tøffe intervaller absolutt er å foretrekke for raskest mulig bygge opp litt kapasitet, men det er veldig slitsomt mentalt ettersom det gjør vondt. Da virker det mot sin hensikt hvis det blir demotiverende over tid. Også et poeng at hvis du blir så ivrig at du trener ofte (la oss si hver dag) så kan man ikke guffe på med knallharde intervaller hver eneste dag.

4x4min to ganger i uka er veldig veldig enkelt og ikke dumt i det heletatt. Det betyr ikke at du ikke kan sykle hver dag, men gjør du det noen mnder er jeg 98% sikker på at du vil merke en radikal forbedring på sykkelformen. Så kan man begynne å forske på terskeltrening osv.

Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2530972 17/01/2019 08:36
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Og bare for at det skal være sagt: Du skal aldri ha noe under sykkelbuksa. Altså en undertrøye er anbefalt, men underbukse må aldri forekomme. Dette skaper gnaging og ubehag.
I tillegg er det viktig å huske at en del av smertene i rumpa som ferske syklister opplever rett og slett er stølhet i rumpemusklene. Man bruker ganske mye rumpe på sykkel og musklene her er gjerne ikke så mye brukt i hverdagen forøvrig. Hold ut, men la også rumpa få hvile nok.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2530982 17/01/2019 08:57
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
og ta et par ekstra runder med justering av setehøyde/vinkel og generell sykkeltilpasning om du ikke allerede har nailet det.

Et par mm feil her og der gir store utslag på komforten, og det er ekstra lett å finne ut hva som funker og ikke når sykkelen står på rullen.

rulletrening blir gøyt med en gang man merker fremgang, så om du kommer inn i det anbefaler jeg f.eks 4wk FTP builder i zwift.

Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2530985 17/01/2019 09:01
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den andre delen av rompevondten er at det er uvant å sitte slik man skal sitte. Rett og slett trykkvondt. Men det gjør vondt å lære å skyte knestående også.

Bilde fra Trek/Bontrager. Typisk på landeveien er et sted fra Posture 3 til 2 og moralen er Kjenn ditt underliv (Que Harald Eias klassiske skrukken-sketsj).

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Ny på landevei [Re: sykkeloyvind] #2531060 17/01/2019 12:14
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sykkeloyvind

I tillegg er det viktig å huske at en del av smertene i rumpa som ferske syklister opplever rett og slett er stølhet i rumpemusklene. Man bruker ganske mye rumpe på sykkel og musklene her er gjerne ikke så mye brukt i hverdagen forøvrig. Hold ut, men la også rumpa få hvile nok.

Eller for å si det litt mer poetisk: the more you ride your bike, the less your ass will hurt (*)

(* herfra: https://surlybikes.com/blog/some_answers_to_just_about_any_bike_forum_post_ive_ever_read - selv om det jo blir en skikkelig avsporing fra temaet)

Redigert av Radival; 17/01/2019 12:14.
Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2531098 17/01/2019 14:42
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg, og sikkert mange med meg, prøvde å sette pers i den faste runden hver eneste gang i starten av sykkelkarrièren. Dette tok motivasjonen, og fremgangen, helt fra meg etter hvert. I og med at du har rulle med effektmåling vil du jo kunne gå på samme tabben innendørs også.

Ketil
Re: Ny på landevei [Re: sykkeloyvind] #2531170 18/01/2019 08:29
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: sykkeloyvind
Og bare for at det skal være sagt: Du skal aldri ha noe under sykkelbuksa. Altså en undertrøye er anbefalt, men underbukse må aldri forekomme. Dette skaper gnaging og ubehag.

Jeg har den "uvanen" at jeg sykler med boksershorts under. Ikke bra i henhold til stilpolitiet selvsagt, men at det kategorisk skaper gnaging og ubehag er ikke riktig - i alle fall ikke for meg. Jeg har syklet 10t+ uten at det har vært noe problem.

Re: Ny på landevei [Re: Havre] #2531172 18/01/2019 08:32
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det rungende spørsmålet er og blir "Men hvorfor?".

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Ny på landevei [Re: Valentino] #2531186 18/01/2019 08:56
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Valentino
Det rungende spørsmålet er og blir "Men hvorfor?".

Enig i dette.
Moderne sykkelbukser er konstruert for at puta skal sitte så tett som mulig mot huden, slik at bukse og rumpe ikke beveger seg i forhold til hverandre. I tillegg har putene diverse bakterie-begrensende løsninger, alt fra impregnering med anti-bac til stoffer som hindrer bakterier. Men er svettefanger mellom rumpe og sykkelbukse forhindrer man buksa fra å gjøre den jobben den er konstruert for.

Hva er grunnen?
  • Blygsel? - det å være naken under klærne virker ubehagelig?
  • Sparing av vask - bruke underbukse som svettesamler for å unngå og vaske sykkelbuksa etter hver bruk?
  • Komfort - sykkelbuksa er kanskje for vid slik at den ikke holder greiene godt nok på plass? I så fall bør ny sykkelbukse anskaffes.

Andre grunner?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2531252 18/01/2019 12:15
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Er nok enklere og mindre rasjonelt enn det der.

Da jeg begynte å sykle med sykkelbukse visste jeg ikke bedre.

Nr. 2 er også litt relevant. Spesielt hvis man svipper ut på en kort tur.

Poenget mitt var først og fremst at det ikke nødvendigvis er noe problem å sykle med boksershorts eller lignende. Så er det vel heller ingen særlige fordeler. Noen ganger kan det gjøre skifting litt mindre klønete antar jeg - hvis man snakker parkeringsplass eller lignende.

Re: Ny på landevei [Re: Alex2k] #2532764 26/01/2019 18:31
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Vil bare skyte inn at en FTP-test er spesielt hard/vanskelig når du er ny, fordi du rett og slett ikke vet hvor mye du tåler. Etter hvert lærer du deg at du kan ha det rimelig vondt ganske lenge, og da blir det bedre ICON_SMILE

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino