Lengste nedkjøring i Norge ?
|
Re: Lengste nedkjøring i Norge ?
[Re: Cerberus]
09/02/2019 19:27
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lengst i tid er nok keiserstien i Odda med sine over 100 switchbacks, titalls brattcrux, og 1300hm. Molden-Marifjøra er norges fineste tur med mest smil/høydemeter, Ridestien på Verma gir mest flyt og fart og er av de fineste enduronedkjøringene Har du link til den keiserstien?  mulig jeg er dårlig på å søke! Bedre kjent som Tokheimslia, eller turistvegen til Folgefonna https://strava.app.link/2qkyrDqGaU Snittfart på 7 kmt nedover på en langbeint Transition Har han bare tatt seg god tid og nytt utsikten i hver sving eller snakker vi knot av en annen verden?
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
09/02/2019 19:43
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
For min del gikk turen på en langbeint hardtail som ikke er registrert på strava, uten at det spiller noen stor rolle for farten. Til tider bratt og teknisk, men turen gikk i høyeste grad i turistmodus med hyppige utsikts- og fotostopp
Redigert av Cerberus; 09/02/2019 19:44.
|
|
|
[Re: Flamini]
09/02/2019 20:47
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
10/02/2019 13:33
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tidvis noe knot, men hovedsaklig er det bratt og du får virkelig trent switchback-hopping. Jeg dytta opp der for noen år siden, men jeg gikk bare så vidt inn i verneområdet før jeg snudde, da det var ganske bra med snø og is. Men awesome utsikt. Her er et bilde fra stiens bedre deler. 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
11/02/2019 09:51
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takker Kanskje blir den med på en roadtrip en dag.
|
|
|
[Re: sanouka]
13/02/2019 05:51
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Med sine 500 hm og 4 km på fin sti kun tre kvarters kjøring fra Sandvika så bør jo Lamannshaugen i Jevnaker nevnes som en aldri så liten kuriositet. Lov å kjøre i marka fra den siden også i motsetning til Oslosiden;) Denne må jeg se litt nærmere på! Du sykler ned mot glassverket da, ikke sant? Helt ned til boligfeltet? Ja opp grusveien som går lengst syd i boligfeltet og ned stien på nordsiden av skaret med husmannsplassen Søtbakken halvveis og bombe ut på Toso skole til slutt. Er langt inn/opp og ting har blitt litt amputert på slutten pga nye E16 men fremdeles kul. For egen del har jeg landet på at den passer best som en siste tur med sjuttle på en lang dag hvor man har syklet litt rundt på Ringerike enduro sine stier på Eggemoen først. Synes det blir mye styr/lite (sti)sykling om det kun er den som skal tas. Ikke alt som passer å legge ut på trailguide og mtbmap har jeg landet på så denne får dere bruke heatmap og norgeskart på men det er ikke rakettforskning evt be om å følge meg på strava og ta det derfra Ulf Martin på S Hmm, virker som du har noe gøy jeg bør titte på. Anse deg som "stalket" på Strava.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: runermm]
13/02/2019 06:06
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Ikke lengst, men fin og lett tilgjengelig. Rundkollen rett sør Harestua. 400 høydemeter / 3 km, rask og fin sti. Klatring på grus og et kort bæreparti før du når topp-platået. Opp grus ved crossbanen (eller hva det er) og rundt kollen, og så opp fra østsiden? Sti som kommer ut på/ved jordstasjonen antar jeg?
|
|
|
[Re: Altabjorn]
13/02/2019 06:18
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Magic Moose er jo ikke noe morsom. Feildosert i alle svinger og feil underlag.. Men en måte å komme seg ned fra Trysilfjellet på er den jo. Åssen er den feildosert? Det skal jo være utenlandske profesjonelle som har designet stien. Har bare vært ned den et par- tre ganger, så har ikke noen sterke meninger og er mest nyskjerrig. Kanon tar nok litt hardt i, men det er noen svinger som gjerne kunne fått litt "kos", og noen steder som med fordel kunne blitt gjort bredere. I litt høy fart ut av en dosering er det dum å komme ut på en smal "høy" rygg med løsgrus. Tidvis er det og mye løsgrus der du gjerne vil ha godt feste.
|
|
|
13/02/2019 08:49
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Syklet Tokheimslia i varmen i sommer, men trodde det var ulovlig å være oppå sykkelen inni verneområdet? Jeg snudde ved bua ved grensa til verneområdet. Hvis det likevel er lovlig så skal jeg jammen forsøke hele turen, så snart jeg kan. Definitivt ganske krevende sti, og generelt fantastisk. Ikke helt høy i hatten mhp. bakhjulsløft i de fleste svingene. Psyken blir ikke helt god når det er en skrent ved hver sving. Så ut som det var full konflikt mellom Turistforeningen og grunneier der jeg tenkte å parkere, ved starten av stien. Vi-tauer-deg-vekk-skilt, blokkeringer, og "ha-deg-vekk-for-her er-vi-sinte"-anordninger. Neste gang setter jeg bilen i Odda, tror jeg. Dårlige vibber. https://www.strava.com/activities/1686181161
|
|
|
[Re: tmork]
13/02/2019 10:40
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=sanouka]Med sine 500 hm og 4 km på fin sti kun tre kvarters kjøring fra Sandvika så bør jo Lamannshaugen i Jevnaker nevnes som en aldri så liten kuriositet. Lov å kjøre i marka fra den siden også i motsetning til Oslosiden;) Denne må jeg se litt nærmere på! Du sykler ned mot glassverket da, ikke sant? Helt ned til boligfeltet? Ja opp grusveien som går lengst syd i boligfeltet og ned stien på nordsiden av skaret med husmannsplassen Søtbakken halvveis og bombe ut på Toso skole til slutt. Er langt inn/opp og ting har blitt litt amputert på slutten pga nye E16 men fremdeles kul. For egen del har jeg landet på at den passer best som en siste tur med sjuttle på en lang dag hvor man har syklet litt rundt på Ringerike enduro sine stier på Eggemoen først. Synes det blir mye styr/lite (sti)sykling om det kun er den som skal tas. Ikke alt som passer å legge ut på trailguide og mtbmap har jeg landet på så denne får dere bruke heatmap og norgeskart på men det er ikke rakettforskning evt be om å følge meg på strava og ta det derfra Ulf Martin på S Hmm, virker som du har noe gøy jeg bør titte på. Anse deg som "stalket" på Strava. Trivelig! Da får jeg mulighet til et dypdykk i ruter i Lillomarka Sist jeg var der var tidlig på nittitallet men ga opp med HT og 60mm elastomer vandring i front. Har forstått det er andre boller med mer boing og oppgradert utstyr. Hvis du først tar turen to the other side anbefaler jeg sterkt å ta turen fra juni (eller var det sent i mai) i fjor "Hele Jevnaker Enchilladaen" Da får du en knall heldag med superraske nedoverstier i hele området Bonus er kosesti på oversiden av elva som link tilbake fra Eggemoen og til starten på grusklatringa til Lamannshaugen. OBS Ruta viser korteste vei til Lamannshaugen hvor man tar til venstre når det flater ut. Der er det masse vindfall og drit Like greit å fortsette opp til vannet og dra venstre inn vest for vannet der og sykle veien/stien inn mot Lamannshaugen. Litt lengre men mindre pes.
Redigert av sanouka; 13/02/2019 10:47.
|
|
|
[Re: tmork]
14/02/2019 10:32
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Magic Moose er jo ikke noe morsom. Feildosert i alle svinger og feil underlag.. Men en måte å komme seg ned fra Trysilfjellet på er den jo. Åssen er den feildosert? Det skal jo være utenlandske profesjonelle som har designet stien. Har bare vært ned den et par- tre ganger, så har ikke noen sterke meninger og er mest nyskjerrig. Kanon tar nok litt hardt i, men det er noen svinger som gjerne kunne fått litt "kos", og noen steder som med fordel kunne blitt gjort bredere. I litt høy fart ut av en dosering er det dum å komme ut på en smal "høy" rygg med løsgrus. Tidvis er det og mye løsgrus der du gjerne vil ha godt feste. Ok, skjønner og takker. Det lille jeg har trillet der synes jeg stien var fin nok, men det må jo bli være en utfordring med alle de forskjellige brukergruppene på samme smale sti uten alternative linjer linjer eller trasse med forskjellig vanskelighetsgrad.
|
|
|
14/02/2019 16:27
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Magic Moose er jo ikke noe morsom. Feildosert i alle svinger og feil underlag.. Men en måte å komme seg ned fra Trysilfjellet på er den jo. Åssen er den feildosert? Det skal jo være utenlandske profesjonelle som har designet stien. Har bare vært ned den et par- tre ganger, så har ikke noen sterke meninger og er mest nyskjerrig. Kanon tar nok litt hardt i, men det er noen svinger som gjerne kunne fått litt "kos", og noen steder som med fordel kunne blitt gjort bredere. I litt høy fart ut av en dosering er det dum å komme ut på en smal "høy" rygg med løsgrus. Tidvis er det og mye løsgrus der du gjerne vil ha godt feste. Ok, skjønner og takker. Det lille jeg har trillet der synes jeg stien var fin nok, men det må jo bli være en utfordring med alle de forskjellige brukergruppene på samme smale sti uten alternative linjer linjer eller trasse med forskjellig vanskelighetsgrad. Var innom der siste helgen i august i fjor og det gikk overraskende bra. Jeg tenkte akkurat som deg, men det var fin flyt så lenge man ikke hade STRAVA trynet på. Virket på meg som langt de fleste drev på borti Gullia hvor de aller minste stort sett så ut til å være i området rundt pumptracken. Magic Moose og resten av anlegget der var overraskende moro for en som helt åpenbart har vært kneppet for cocky når det gjelder Flowtrails. Har vært i Livigno og St Moritz og ikke ofret disse stiene en tanke mens jeg har vært på vei mot naturlige stier og angrer nå på at jeg ikke var en tur innom Hans reys TuttiFrutti i Livigno. Men sånn er det, neste tur blir vi en natt i Livigno så vi får testet litt på dag to før vi slenger sekken på ryggen og setter forhjulet i retning over fjellet tilbake mot Val Mustair og Vinschgau igjen.
Redigert av sanouka; 14/02/2019 16:30.
|
|
|
14/02/2019 17:18
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Artig med variasjon. Her på berget er det jo mye fin flyt på naturlige stier med røtter, stein, barnåler og alt som hører til. Det blir aldri kjedelig, men av til savner man jo litt doseringer, småhopp og den slags.
|
|
|
15/02/2019 08:04
|
Hardcore Old-schooler
formerly known as Erik Angvik
|
Lenge siden jeg har vært på forumet, men her har du to turer som jeg tok for mange år siden. 1 Dalsnibba til Geiranger 2 Fanaråken til Skjolden (har får du noe flater og små oppover bakke.
God tur !
In a world of compromise, some don't.
|
|
|
15/02/2019 08:04
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Det er vel meir asfalt/veg? Sikkert gøy for dei som liker slikt men....
Redigert av TrondAM; 15/02/2019 08:06.
|
|
|
[Re: TrondAM]
15/02/2019 08:09
|
Hardcore Old-schooler
|
Nei, men du er innom noen grusveier.
In a world of compromise, some don't.
|
|
|
[Re: Ynot]
15/02/2019 09:10
|
Nanok
Veteran
|
Veteran
Lengst i tid er nok keiserstien i Odda med sine over 100 switchbacks, titalls brattcrux, og 1300hm. Molden-Marifjøra er norges fineste tur med mest smil/høydemeter, Ridestien på Verma gir mest flyt og fart og er av de fineste enduronedkjøringene Må si meg enig. Molden -Marifjøra er spektakulær. Neste gang sykler jeg vei opp lengst mulig i steden for å pushe den opp nedoverstien....
If you play in the dirt, you get dirty. McNulty
|
|
|
15/02/2019 09:19
|
Nanok
Veteran
|
Veteran
Magic Moose er jo ikke noe morsom. Feildosert i alle svinger og feil underlag.. Men en måte å komme seg ned fra Trysilfjellet på er den jo. Åssen er den feildosert? Det skal jo være utenlandske profesjonelle som har designet stien. Har bare vært ned den et par- tre ganger, så har ikke noen sterke meninger og er mest nyskjerrig. Jeg liker heller ikke MM. Har langt fra samme fine flyt som for eksempel Sweet Dreams i Gullia. Jeg har ikke stor erfaring med maskinbygde stier, men merker stor forskjell.
|
|
|
15/02/2019 11:11
|
blair
Fersking
|
Fersking
Jeg skulle sjekke ut Langedrag - Tunhovd i høstferie ifjør men det kom 20cm snø. Jeg tegnet inn ruten i Strava: https://www.strava.com/routes/15782171Regner med at jeg får sykler den ila. sommeren. Noen med erfaring på den?
|
|
|
15/02/2019 12:31
|
btm
Besatt
|
Besatt
Storbekkhøa i Storlidalen ved Oppdal er ikke helt borte den heller, rundt 900 høydemeter fordelt på drøyt 7 km nedtur. Litt bratt gladknot helt øverst, deretter flytorama. Den kommer jaffal høyt opp på min liste over beste turer noensinne (hjelper selvsagt med strålende vær, perfekt tørr sti og supert turfølge  ).
btm
|
|
|
15/02/2019 12:36
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Ikkje lengste i høgdemeter eller lengde, men er du rundt Dombås anbefalast det å ta turen: Aursjøen/Storhorrungen/Kvitdalen (Finn den på Trailguide også). Ei del tilsvarandes i området eg gjerne skulle hatt tid til å sykle. https://www.strava.com/activities/1070366892
Redigert av TrondAM; 15/02/2019 12:51.
|
|
|
15/02/2019 13:52
|
Nanok
Veteran
|
Veteran
Er det ikke noen sti som har mer fallmeter enn 1300m? Noe i Nordnorge?
|
|
|
[Re: TrondAM]
15/02/2019 13:58
|
Nanok
Veteran
|
Veteran
Ikkje lengste i høgdemeter eller lengde, men er du rundt Dombås anbefalast det å ta turen: Aursjøen/Storhorrungen/Kvitdalen (Finn den på Trailguide også). Ei del tilsvarandes i området eg gjerne skulle hatt tid til å sykle. https://www.strava.com/activities/1070366892 Det området der har så mye potensial. Ikke for bratt og tørt med bra jordsmonn. Setter denne på ønskelista mi
|
|
|
[Re: Nanok]
15/02/2019 14:39
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Er det ikke noen sti som har mer fallmeter enn 1300m? Noe i Nordnorge? Mutteren er fra Nord-Troms, litt øst for Lyngen. Det er flust av fjell der som går fra null meter over havet opp til 1200-1600 høydemeter. Problemet et det er skralt med gode stier i området. De som finnes er ofte spredte enekeltstier som går maks noen hundre høydemeter opp i terrenget, til et utsiktspunkt eller mål av noe slag, eller de svinner hen i terrenget. Skibotn er et skikkelig unntak, hvor det virkelig er et sammenhengende stinetteverk og gullnedkjøringer. Disse går nok imidlertid ikke høyere enn opp til omlag 500moh. På Trailguide ligger det to turer ute som begge har nedkjøringer på fire kilomter. Stiene henger imidlertid sammen og fortsetter et godt stykke oppover i fjellet, så lengste vei ned er en god del lengre enn fire kilometer. Oppover i dalen går det sti til over 800 moh, men jeg vet ikke hvordan denne er å sykle.
Redigert av Altabjorn; 15/02/2019 14:42.
|
|
|
15/02/2019 18:46
|
kid
Rollminister
|
Rollminister
BTW Er det noen som har syklet Knutshøa(Nørdre,Midtre eller Syndre) ned til Kongsvold?. Var på vandring fra ca. midt på stien for et par år siden. ca. det Pilegrims leden går inn og følger stien ned til Kongsvold. Synes det så veldig lovene ut. Fjell flytsti med fin helning, steiner og småkos til å sprette litt rundt på.
Redigert av kid; 15/02/2019 18:47.
Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
|
|
|
[Re: btm]
17/02/2019 20:04
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Storbekkhøa i Storlidalen ved Oppdal er ikke helt borte den heller, rundt 900 høydemeter fordelt på drøyt 7 km nedtur. Litt bratt gladknot helt øverst, deretter flytorama. Den kommer jaffal høyt opp på min liste over beste turer noensinne (hjelper selvsagt med strålende vær, perfekt tørr sti og supert turfølge  ). Helt enig, selv om jeg faktisk synes Høa er hakket bedre (men den har ikke like mange høydemeter).
|
|
|
[Re: kid]
17/02/2019 21:05
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
BTW Er det noen som har syklet Knutshøa(Nørdre,Midtre eller Syndre) ned til Kongsvold?. Var på vandring fra ca. midt på stien for et par år siden. ca. det Pilegrims leden går inn og følger stien ned til Kongsvold. Synes det så veldig lovene ut. Fjell flytsti med fin helning, steiner og småkos til å sprette litt rundt på. Gamle kongeveg ned mot Kongsvold du tenker på? Den er lovleg å sykle iallefall, men Knutshø er enn sålenge forbudt område. https://mtbmap.no/#14/62.3056/9.6388
|
|
|
|
|