|
Nettsted for enduroresultater
|
Nettsted for enduroresultater
12/01/2019 18:49
|
knuthaug
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
En desember 2018 med bare sykdom og drit og null sykling gjorde at jeg måtte finne på noe å gjøre. Med en god dose inspirasjon fra http://rootsandrain.com og https://worldcup.eliotjackson.com/ og et behov (for meg selv i hvert fall) for å lettere finne resultater fra norske enduroritt, og se på ting litt mer på tvers av ritt over tid, så lagde jeg noe på fritida, som kanskje kan være kjekt for flere andre. Tadaa! http://norskenduro.no/Det er (som vanlig ved lansering) ikke 100% feilfritt enda, noe jobb gjenstår, men jeg tenker vel at det nærmer seg bra nok til å slippe andre løs på det, og se hva de synes. Datakvaliteten i de norske resultatene, spesielt for noen år tilbake er rimelig katastrofe, så mye tid har gått med til å lese og tolke data, og vaske navn og debugge rare etappetider og annet. Jeg har laget en del funksjonalitet uten å bruke altfor mye tid på å tenke nøye gjennom om det er supernyttig eller bare bortkasta, så det er fullt lov til å mene at det ikke er alt som er like nyttig. Ting kan forsvinne igjen fra siden, for å si det sånn. Hovedfunksjonene er hvordan man ligger an kontra de andre rytterne rundt seg i klassen, og vinneren, og noen ulike vinkler å se de samme dataene rundt etappetider og plasseringer. Og jeg har fått tak i de fleste resultatene, selv om noen mangler. Oftest av den enkle grunn at de ikke er å finne noe sted på nettet. Om noen sitter på resultatene fra noen av de rittene som mangler, tar jeg takknemlig imot. Konstruktive innspill er høyst velkomne!
|
|
|
Re: Nettsted for enduroresultater
[Re: knuthaug]
13/01/2019 06:53
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Kult! En graf som også kunne vært artig er prosentvis plassering i klassen.
Ser st jeg er DNS et par ritt. Brgge disse brøt jeg, så jeg er DNF. Usikker på om dette er fra resultatlisten eller ei.
|
|
|
[Re: baronKanon]
13/01/2019 08:01
|
knuthaug
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ser st jeg er DNS et par ritt. Brgge disse brøt jeg, så jeg er DNF. Usikker på om dette er fra resultatlisten eller ei. Ja det er litt rot der nå. Både fordi en del resultater sier at status er DNS på en etappe selv om du har kjørt en eller to, og det har ført til litt "forflatning" i håndteringen av DNS/DNF. Der litt uheldig og jeg har vel tenkt å ta en liten runde på den håndteringen igjen. F.eks for drammen 2014 som du står som DNS så er du (og mange andre) satt som DNS på etappe 3 etter å ha kjørt 1 og 2 vanlig. Også kan man vel diskutere om du er DNF på etappe 3 og DNS på 4, og DNF som status på hele rittet eller bare DNF for hele rittet. Er mulig å fikse, men blir litt fin-justering. Utfordringen er at totalstatusen ikke er noe sted i original-data. På Nesfjella 2018 er det faktisk riktig satt, men DNS på siste etappe og DNF som total-status, men den totalstatusen er der på svært få ritt, så den må utledes stort sett. Anyway, litt innvikla er det. Når det gjelder grafen, så tenker du som etappe-plassering som prosent av totalt antall i klassen?
|
|
|
13/01/2019 10:04
|
erlingba
.
|
.
Veldig bra! Mye enklere å følge med på resultatene på denne siden enn å laste ned pdf og excel-filer fra de ulike arrangementene.
|
|
|
13/01/2019 10:56
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
13/01/2019 11:47
|
olechr
More than words
|
More than words
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
13/01/2019 17:15
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ser st jeg er DNS et par ritt. Brgge disse brøt jeg, så jeg er DNF. Usikker på om dette er fra resultatlisten eller ei. Ja det er litt rot der nå. Både fordi en del resultater sier at status er DNS på en etappe selv om du har kjørt en eller to, og det har ført til litt "forflatning" i håndteringen av DNS/DNF. Der litt uheldig og jeg har vel tenkt å ta en liten runde på den håndteringen igjen. F.eks for drammen 2014 som du står som DNS så er du (og mange andre) satt som DNS på etappe 3 etter å ha kjørt 1 og 2 vanlig. Også kan man vel diskutere om du er DNF på etappe 3 og DNS på 4, og DNF som status på hele rittet eller bare DNF for hele rittet. Er mulig å fikse, men blir litt fin-justering. Utfordringen er at totalstatusen ikke er noe sted i original-data. På Nesfjella 2018 er det faktisk riktig satt, men DNS på siste etappe og DNF som total-status, men den totalstatusen er der på svært få ritt, så den må utledes stort sett. Anyway, litt innvikla er det. Når det gjelder grafen, så tenker du som etappe-plassering som prosent av totalt antall i klassen? DrammEnduro der jeg brøt, kjørte heg feil og ringte rittleder da jeg ikke var i nærheten av mål på etsppen jeg fikk DNF på. Ble da DNS på siste og skulle da vært DNF på hele. Men der er det mulig resultattjenestene som brukes ikke er helt patent
|
|
|
13/01/2019 17:39
|
knuthaug
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
DrammEnduro der jeg brøt, kjørte heg feil og ringte rittleder da jeg ikke var i nærheten av mål på etsppen jeg fikk DNF på. Ble da DNS på siste og skulle da vært DNF på hele. Men der er det mulig resultattjenestene som brukes ikke er helt patent Det er mye upatente resultatlister eller bruk av systemer ute og går. Frei 2015 f.eks, så er både de som bryter midtveis og de som aldri stilte til start satt som DNF. Av og til er det DNS på alle, både null etapper og noen etapper fullført. Og de fjerneste er jo status "OK" selv om tiden er 0:00:00. Så da blir det jo litt håndtering som må til. Begynte å titte på det her såvidt i dag, og tror det skal gå seg bra til med litt jobb.
Redigert av knuthaug; 13/01/2019 17:39.
|
|
|
13/01/2019 20:22
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
|
|
|
14/01/2019 16:50
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
16/01/2019 17:03
|
knuthaug
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Da har jeg mekka grafen som BaronKanon etterspurte (lagde prosentvis graf to steder, på toppen av ryttersiden, pluss under hvert ritt (for etappeplasseringene). Bare en graf på etappe-plasser sa ikke så mye, så den fjernet jeg.
Også er håndteringen av DNS/DNF etc bedre nå. Litt hjørner er fortsatt kuttet så helt 100% er det jo ikke. Men bedre enn det var.
|
|
|
17/01/2019 13:52
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Er det mulig å lage system slik at man kan sammenlikne seg selv med enkelte andre ryttere i samme ritt? Slik som grafene som autogenereres, men mulig å bytte it hvilke ryttere som skal vises?
|
|
|
[Re: knutspeed]
18/01/2019 08:18
|
knuthaug
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Er det mulig å lage system slik at man kan sammenlikne seg selv med enkelte andre ryttere i samme ritt? Slik som grafene som autogenereres, men mulig å bytte it hvilke ryttere som skal vises? Tilfeldigvis er det nettopp det jeg jobber med nå, i en branch. I første omgang tenkt å sammenligne ryttere på tvers av ritt (meg mot kompisen, type ting) men å sammenligne valgfrie ryttere i et spesifikt ritt/klasse er også veldig overkommelig. Tar nok litt tid, siden det krever et par api-endepunkter for grafene og litt sånt, men i løpet av en uke eller to kanskje. Vinteren er lang. https://github.com/knuthaug/enduro-stats/issues/4
Redigert av knuthaug; 18/01/2019 08:21.
|
|
|
18/01/2019 08:30
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Utrolig bra arbeid du har gjort her! Om jeg kan få komme med enda en eller to feature-request, så kunne det vært moro å sett hvor man hadde plassert i en annen klasse (sett at jeg kjørte master, men vil se hvordan jeg hadde plassert i elite)? Og så hadde det vært artig å sett akkurat hvordan man hadde plassert i en total-liste av alle klasser i samme ritt? Altså gutter, menn, gamlinger, jenter, kvinner og søndagsturister i samme liste. Ingen diskriminering basert på kjønn og alder  Er noen slike ting jeg ofte gjør etter en konkurranse, bare for å drøvtygge på opplevelsen  Men krever jo en del excel-jobbing, evnt pekefingerkoordinering i resultatlistene.
Redigert av vids; 18/01/2019 08:31.
|
|
|
18/01/2019 08:38
|
knuthaug
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Utrolig bra arbeid du har gjort her! Om jeg kan få komme med enda en eller to feature-request, så kunne det vært moro å sett hvor man hadde plassert i en annen klasse (sett at jeg kjørte master, men vil se hvordan jeg hadde plassert i elite)? Og så hadde det vært artig å sett akkurat hvordan man hadde plassert i en total-liste av alle klasser i samme ritt? Altså gutter, menn, gamlinger, jenter, kvinner og søndagsturister i samme liste. Ingen diskriminering basert på kjønn og alder  Er noen slike ting jeg ofte gjør etter en konkurranse, bare for å drøvtygge på opplevelsen  Men krever jo en del excel-jobbing, evnt pekefingerkoordinering i resultatlistene. Setter det på listen, så får vi se. Må satse på å gjøre ting nå på vinteren mens det er mer tid. Når sesongen starter for alvor blir det mer sykling og mindre nerding.
|
|
|
18/01/2019 10:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vids' forslag er helt klart bra. Jeg har en følelse av at flere som stiller i master fint kunne holdt seg i eliten, og at det er en gentleman's agreement om at man kjører i den klassen der konkurransen er likest.
|
|
|
18/01/2019 12:16
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Vids' forslag er helt klart bra. Jeg har en følelse av at flere som stiller i master fint kunne holdt seg i eliten, og at det er en gentleman's agreement om at man kjører i den klassen der konkurransen er likest. Hva er regelen for når tidligere elite-syklister kan få lov til å kjempe om seiere og pallplasser i master? Går det på alder, antal barn, antall ekstra kilo kropssvekt, antall arbeidstimer i uka, eller er det andre krav som må etterkommes for at eks-elite skal få lov til å slippe seg ned?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
18/01/2019 13:47
|
knuthaug
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Vids' forslag er helt klart bra. Jeg har en følelse av at flere som stiller i master fint kunne holdt seg i eliten, og at det er en gentleman's agreement om at man kjører i den klassen der konkurransen er likest. Hva er regelen for når tidligere elite-syklister kan få lov til å kjempe om seiere og pallplasser i master? Går det på alder, antal barn, antall ekstra kilo kropssvekt, antall arbeidstimer i uka, eller er det andre krav som må etterkommes for at eks-elite skal få lov til å slippe seg ned? Som vi sier i software-bransjen: Det kommer an på Personlig synes jeg hver enkelt får velge når man er over 40. Og så lenge noen ritt har master og noen ikke, blir det jo en viss blandings uansett.
|
|
|
18/01/2019 19:18
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vids' forslag er helt klart bra. Jeg har en følelse av at flere som stiller i master fint kunne holdt seg i eliten, og at det er en gentleman's agreement om at man kjører i den klassen der konkurransen er likest. Hva er regelen for når tidligere elite-syklister kan få lov til å kjempe om seiere og pallplasser i master? Går det på alder, antal barn, antall ekstra kilo kropssvekt, antall arbeidstimer i uka, eller er det andre krav som må etterkommes for at eks-elite skal få lov til å slippe seg ned? Hvis du er med i master "for å vinne", og du greit ligger i topp 10-20 i vanlig voksenklasse, mener jeg det ikke er greit å kjøre master. Litt som at de som trekker seg fra elite i høy alder ikke blir med i Master-VM med det første (Peaty etc.) Det er bare noe man ikke gjør.  (jeg har observert folk med høy alder og deltakelse i Master med "rimelig lett" seier).
|
|
|
18/01/2019 22:06
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
26/01/2019 11:00
|
knuthaug
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Utrolig bra arbeid du har gjort her! Om jeg kan få komme med enda en eller to feature-request, så kunne det vært moro å sett hvor man hadde plassert i en annen klasse (sett at jeg kjørte master, men vil se hvordan jeg hadde plassert i elite)? Og så hadde det vært artig å sett akkurat hvordan man hadde plassert i en total-liste av alle klasser i samme ritt? Altså gutter, menn, gamlinger, jenter, kvinner og søndagsturister i samme liste. Ingen diskriminering basert på kjønn og alder  Er noen slike ting jeg ofte gjør etter en konkurranse, bare for å drøvtygge på opplevelsen  Men krever jo en del excel-jobbing, evnt pekefingerkoordinering i resultatlistene. Setter det på listen, så får vi se. Må satse på å gjøre ting nå på vinteren mens det er mer tid. Når sesongen starter for alvor blir det mer sykling og mindre nerding. Nå har jeg gjort noen ting, her. En ting er en felles resultatliste med alle klasser (dog, bare alle klasser med likt antall etapper siden de med færre etapper "ødelegger" listen) for rittet under knappen "Alle klasser", og en sammenligningside hvor man kan søke opp vilkårlige ryttere å se sammenligning for alle ritt alle de rytterne er med i. Eksempel: http://www.norskenduro.no/sammenlign?rid...24d178f1e2769e8Tar gjerne imot tilbakemeldinger på om det svarer på de spørsmålene man ville ha svar på. Det med å velge x ryttere i samme ritt/klasse og se graf for tider etc. har jeg ikke kommet til enda, og den er litt tricky ux-messig. En kjapp titt sier at beste masterrytter i 8020 i 2018, kom på følgende plasser totalt i rittet: Hafjell: 17. (beste kvinne: 30.) Nesfjella: 9. (beste kvinne: 26.) Oslo: 13. (beste kvinne: 35.) Bodø: 14. (beste kvinne: 29.) Nesbyen: 28. (beste kvinne: 35.)
Redigert av knuthaug; 26/01/2019 11:09.
|
|
|
28/01/2019 11:57
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Veldig bra! Den "alle klasser"-knappen gir jo en fin oversikt! Sammenligningssiden er også veldig bra! BTW. Oppdaget en liten issue som nok er vanskelig å løse for din del, og det var at jeg har noen ritt med mellomnavn og noen uten, så jeg er egentlig to forskjellige ryttere. I prinsippet kunne man merget ryttere, men antar at det blir litt styr med hvem som har rettigheter til slikt og ikke... Jeg er i alle fall veldig imponert over denne siden! Gøy for oss som liker å nerde litt og drøvtygge resultater 
|
|
|
28/01/2019 12:27
|
knuthaug
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Veldig bra! Den "alle klasser"-knappen gir jo en fin oversikt! Sammenligningssiden er også veldig bra! BTW. Oppdaget en liten issue som nok er vanskelig å løse for din del, og det var at jeg har noen ritt med mellomnavn og noen uten, så jeg er egentlig to forskjellige ryttere. I prinsippet kunne man merget ryttere, men antar at det blir litt styr med hvem som har rettigheter til slikt og ikke... Jeg er i alle fall veldig imponert over denne siden! Gøy for oss som liker å nerde litt og drøvtygge resultater Takk for feedback. Listen over korrigeringer av navn med stavefeil og mellomnavn, initialer, og andre rariteter er allerede dritlang, så jeg skal få fikset deg også. Send meg en pm med hvilket navn du foretrekker å bruke (jeg har stort sett brukt det som er i bruk i flest ritt) så ordner det seg på kort tid. Det er en risiko for at det er flere med samme, eller nesten samme navn og at sammenslåingen kan bli feil, men totalantallet folk som er med på enduro er ikke så stort så jeg regner med at det går bra. Og jeg trodde jeg hadde fikset de fleste, men dengang ei ;-)
|
|
|
05/05/2019 09:01
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Knuthaug har fått fil i ønsket format av oss så det kommer nok når han er klar