Har i det siste hørt noen slags "tapp tapp" lyder når det har blitt skylt ned etter oppvask og lignende på kjøkkenet(overetg.).
Etter å ha undersøkt litt så kom jeg frem til at det måtte være noen form for termisk bevegelse i avløp, eller noe lignende, da jeg ikke klarte å fremprovosere lyden ved å skylle ned mye/lite/middels.
Lyden høres best fra soverom(se tegning).
Åpna også opp ei "luke" i kjellerbod der avløpsrør går fra vertikalt til horisontalt, kjente godt på isolasjon, fant ingen tegn til fukt her.
Men i går så var det helt åpenbart noen slags dryppelyder inne i veggen.
Har sjekka grundig der rør går gjennom gulv på kjøkken mot soverom, ingen tegn til fukt. Har også som nevnt sjekka der rør går fra vertikalt til horisontalt.
Det jeg ser for meg er at det kan være en liten lekkasje, og at denne stopper på bunnsvill eller noe sånt mellom mellometasje og kjeller, og derfor er ikke isolasjon i kjeller fuktig.
Fins det noen triks for å finne ut om det er lekkasje inne i veggen en plass?
Jeg kan sikkert få lånt meg et endoskop fra jobb, borre et hull i veggen, og prøve å visuelt se etter fuktighet, men aner ikke hvor godt det vil fungere.
Har rørlegger noen triks for å identifisere slike lekkasjer uten å rive ned vegg?
Ikke helt krise å måtte åpne opp å bytte rørene, da vi satser på å renovere kjøkkenet i løpet av året en gang, men hadde vært kjekt å slippe å begynne med det nå med mindre vi må.
Oversikt sett fra siden av huset:
"serviceluke" i kjellertak: