Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mulig lekkasje i vegg, hvordan gå frem?

Mulig lekkasje i vegg, hvordan gå frem? #2529936 11/01/2019 09:40
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Har i det siste hørt noen slags "tapp tapp" lyder når det har blitt skylt ned etter oppvask og lignende på kjøkkenet(overetg.).
Etter å ha undersøkt litt så kom jeg frem til at det måtte være noen form for termisk bevegelse i avløp, eller noe lignende, da jeg ikke klarte å fremprovosere lyden ved å skylle ned mye/lite/middels.

Lyden høres best fra soverom(se tegning).
Åpna også opp ei "luke" i kjellerbod der avløpsrør går fra vertikalt til horisontalt, kjente godt på isolasjon, fant ingen tegn til fukt her.

Men i går så var det helt åpenbart noen slags dryppelyder inne i veggen.

Har sjekka grundig der rør går gjennom gulv på kjøkken mot soverom, ingen tegn til fukt. Har også som nevnt sjekka der rør går fra vertikalt til horisontalt.
Det jeg ser for meg er at det kan være en liten lekkasje, og at denne stopper på bunnsvill eller noe sånt mellom mellometasje og kjeller, og derfor er ikke isolasjon i kjeller fuktig.

Fins det noen triks for å finne ut om det er lekkasje inne i veggen en plass?

Jeg kan sikkert få lånt meg et endoskop fra jobb, borre et hull i veggen, og prøve å visuelt se etter fuktighet, men aner ikke hvor godt det vil fungere.

Har rørlegger noen triks for å identifisere slike lekkasjer uten å rive ned vegg?

Ikke helt krise å måtte åpne opp å bytte rørene, da vi satser på å renovere kjøkkenet i løpet av året en gang, men hadde vært kjekt å slippe å begynne med det nå med mindre vi må.

Oversikt sett fra siden av huset:

"serviceluke" i kjellertak:

Re: Mulig lekkasje i vegg, hvordan gå frem? [Re: oyvinsr] #2529948 11/01/2019 10:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Er flere rørleggere her så sikkert noen som kan svare.
Men om du er usikker; slik jeg forstår det går vannet gjennom rør i etasjeskiller og så ned mot vaskerom i kjelleren; er det mulig å legge nytt midlertidig utvendig rør rett under taket i kjelleren slik at du får kontroll over avløpet? Kjipt å starte å pusse opp kjøkkenet for så å finne ut at du har hatt lekkasje i avløpet over 'lang' tid.

Re: Mulig lekkasje i vegg, hvordan gå frem? [Re: Tange] #2529957 11/01/2019 11:10
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Sitat: Tange
Er flere rørleggere her så sikkert noen som kan svare.
Men om du er usikker; slik jeg forstår det går vannet gjennom rør i etasjeskiller og så ned mot vaskerom i kjelleren; er det mulig å legge nytt midlertidig utvendig rør rett under taket i kjelleren slik at du får kontroll over avløpet? Kjipt å starte å pusse opp kjøkkenet for så å finne ut at du har hatt lekkasje i avløpet over 'lang' tid.

Avløp og vannrør går i ei utforing mellom tak/vegg i kjeller, så det er ikke så mye styr å åpne opp for å bytte her. På soverom i mellometg. må gips og spon skjæres ut for å få tilgang, ikke verdens undergang det heller, selv om det bare var ett år siden rommet ble pusset opp. Men jeg er litt lunken på å bytte ut rør før nytt kjøkken skal på plass, da vi har lyst å flytte vasken til en annen plass på kjøkkenet. Men må man så må man, hadde bare vært kjekt å ha en eller annen bekreftelse på at det er lekkasje før man åpner opp.

Redigert av oyvinsr; 11/01/2019 11:13.
Re: Mulig lekkasje i vegg, hvordan gå frem? [Re: oyvinsr] #2529959 11/01/2019 11:26
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Kanhende det er mulig å trykk/vakuumteste men om det er lett å få til selv?

Moderator  support